Gå til innhold
Hundesonen.no

spydde etter ormekur,men spydde for ei uke siden og


Inustaff

Recommended Posts

Jeg hadde gitt drontal til Obelix..så var vi ute å kikket på leiligheten,og han ventet i bilen..så når vi kom tilbake så hadde han kastet opp 2 ganger..

Jeg ga en halv tablett i dag i 3 tiden..så kastet han opp i ca 6 tiden.

Ga resten av halvparten i 9 tiden..var det dumt det? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst ganske vanlig at hunder kan kaste opp etter ormekur. Min har gjort det og vet om flere andre som har sagt det. Noen har også sagt at hunden har kastet opp ormer.. Men underveis vet jeg ikke.. kanskje hunden din reagerte på tabelettene. At det ble for kraftig kost..Og fikk bivirkninger. Du skal gi tabeletter over en periode på dagen. Men dette varierer veldig ettersom hvordan type kur du bruker. Min kur måtte jeg gi over 3 måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker helt rett nå så skal jo Drontal bare gis en gang så er du ferdig med det helt til neste gang hunden skal ha ormekur.

Panacur skal hunden ha i 3 dager i strekk og Bathmint(eller hva den no het) skal hunden ha 1 gang og omigjen en gang til om det er makk(tror jeg da)

Sist jeg brukte ormekur så fikk hundene Panacur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp gitt Drontal til mine hunder og, og de skal ha det som en engangsdose.

Da min eldste hund fikk kur som valp så kastet hun opp noe senere, og det er det verste jeg har sett... hun kastet opp levende ormer!! Og selvfølgelig var vi midt i ett familieselskap og skulle til på kaffi og kaker... Det var rett og slett motbydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅHR!

Jeg skulle aldri ha lest svarene..angst for ormer..

Jeg husker da jeg var 14 og hadde valpene på rommet de første tiden..da de hadde fått ormekur dreit de hvite ormer,og det hadde jeg glemt.

Trodde at normalt sett gir man bare kuren åsså forsvinner de av seg selv.Jeg hadde revet huden av meg selv hadde jeg sett det igjen..Altså ormene..Aiaiai..sitter her å får frysninger med sykt kjappe mellomrom..

Og så kom det ikke mindre enn 2 som sa AT EN HUND KASTET OPP ORMER!

Jeg vet at Drontal skal gis en gang,og så er det ikke nødvendig før neste gang,men jeg tenkte at kuren ble ødelagt?Eller har jeg gitt en stor farlig dose nå?

Fillern..skulle holdt meg til det jeg er kjent med,som er panacur.

De voksne reagerte ikke på Drontal..Er det stor sjanse for at han kaster opp igjen nå da?Nå tør jeg ikke se på oppkastet om han skulle..wæææ!

Hjelpemeg..det er ikke bare bare å ha hund..alt som kan følge med som man ikke tenker på...

Hvordan kan mennesker få disse ormene?Smitte?

Egentlig vet jeg ikke om jeg vil vite det..for jeg hadde flippet som en gal om jeg feks.hadde fått orm selvNoen som vet sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan mennesker få disse ormene?Smitte?

Egentlig vet jeg ikke om jeg vil vite det..for jeg hadde flippet som en gal om jeg feks.hadde fått orm selvNoen som vet sikkert?

Smitte via offentlige toaletter er vel den meste vanlige tenker jeg. Smitten skjer ved at man får i seg befruktede egg på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ofte man blir smittet via toaletter når det gjelder orm, men mer om man spiser ubehandlet fisk feks. Fisken inneholder en orm som sitter i fiskekjøttet, og er ikke fisken godt nok varmebehandlet kan man få denne levende i seg.. Så er det drikke av forurenset vann. Men det er mest sjangs for noe slikt i utlandet. I varmere strøk. Her i Norge er det ikke så ofte sånnt skjer. Da er det mest sjangs for at det kan spre seg fra dyr til mennenske. For mennesker kan få i seg orm av at hunder slikker mennesker i ansiktet, etter feks. å ha spist dyreavføring med orm. På landet i England har de undervisning til barn om dette og smittefaren på orm, og de ber at ungene er forsiktig med slikking i ansiktet av hund. (bla. gjeterhuder som er mye sammen med sau)

Så det er viktig å gi kur til hundene hvis de spiser avføring. Og jeg ville også vært litt forsiktig med dette å slikke i ansiktet. (jeg tillater ikke det uansett). Vet også at om våren må man ikke la hunder spise hestemøkk, for det kan inneholde store mengder ormekur som gis til hestene og skilles ut i avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå sa de på apoteket at det vanligste her i Norge var smitte via toaletter, og at det var det som var observert hyppigest, spesielt småmark som er veldig vanlig hos barn. Men det er jo mange forskjellige typer og smittemåte. Men nå er jo ikke orm noe å gå rundt å bekymre seg over, hvertfall ikke de typene som er vanligst i Norge. Det verste er jo det psykiske hos de som er smittet, det å vite at det er noe som lever og kryper å kravler *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga Gullet drontal i går - og hun spøy som bare det etter 5-6 timer. Urolig og pistrete er hun fremdeles, så jeg tror absolutt hun har reagert på noe i det. Tror jeg holder meg til Panacur etter dette. Så ikke noen ormer (ikke at jeg så så fryktelig nøye etter heller), og har heller ingen mistanke om at hun har orm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...