Gå til innhold
Hundesonen.no

Din favoritt øvelse i LP?


MarieR

Recommended Posts

Hvilke(n) øvelse liker du best i LP? tenker da på utførelse, innlæring osv. Hva synns dere var gøyest å lære inn?

vær så snill å svar med annet enn at alt var gøy, for det vet jeg jo :P vil ha litt konkrete svar her :P

sevv likte jeg fritt hopp over hinder veldig godt. :innocent: Både inlæring og utførelse er gøy, og Ask liker det også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hopp over hinder er gøy. Det er for at hun liker det gå godt, og det er gøy å jobbe med en glad hund ;)

Synes også "på plass" er gøy å trene. Det er for at hun hele tiden viser et uttrykk som "hva skal jeg gjøre nå? Går jeg fint nok? Strekker jeg meg godt nok?". Hunden er så ivrig til oppgaver så det er kjekt å se på :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innkalling!

Grunn: jeg liker denne best fordi jeg rett og slett sleit mye med den før, han stakk og ville ikke komme til meg. Så begynte trenern å holde rex, så slippe han når jeg ropte. og en dag så gikk jeg fra han uten at noen holdt i han, og han satt helt til jeg ropte på han... Og han kommer logrende i full fart, og sladder inn på plass :innocent: neida, ikke så ille, men kommer i stor fart...

Konklusjon: fordi dette beviste at jeg og rex klarte det umulige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apportering tror jeg. Har ikke kommet så veldig godt i gang med noen av lydighetsøvelsene egentlig - skal lære inn alt på nytt (kommandoene jeg såvidt har nå fungerer ikke), og denne gangen vil jeg ha inn alt ordentlig, og få generalisert øvelsene bra, få baklengskjedet dem og få dem virkelig bra rett og slett før jeg setter på kommando. Vi har ikke kommet så veldig langt med apporteringen enda, men både Tinka og jeg syns det er morsomt - Tinka fordi hun er apporterende fuglehund og å bære og hente ting er vel det hun liker best (på lik linje med å leke med hunder og å spise mat selvsagt), og når hun syns det er gøy, syns jeg også det er gøy.

I det siste har fri v/foten og lineføring løsnet litt også, og det har blitt en morsom øvelse det også - men apportering er nok allikevel det morsomste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ligg eller sitt eller stå under masj. (eller kombinert når man går elite)

Av en eller annen grunn så har jeg aldri hatt problemer med innlæring av disse øvelsene *bank i bordet*. Hva jeg gjør riktig vet jeg helt ærlig ikke. Jeg har ingen hemmligheter eller magisk ord når jeg kjører innlæring. Jeg bare får den godt til av en eller annen grunn....

Det er også en øvelse/øvelser jeg syns er nydelig å se på. Når en hund omtrent knekker sammen på komando ligg eller fryser midt i en bevegelse i stå :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Avstandskommando med sitt dekk og stå :D Det er morro! Også er det artig å trene og lære den inn. Neseprøve er også show. Ellers er jo hele øvelsen med ruta morsom. Også er jo fri ved fot morro det og, selv om det er veldig enkelt :icon_redface: Masse show og action, spesiellt hvis man tar mange plutselige springmarsjer og vendinger. Ekstra morsomt er det når man speeder den opp til det ekstreme :P Stå og dekk under innkalling er også ekstremt morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...