Gå til innhold
Hundesonen.no

Tabu å tjene penger på hund


MartineH

Recommended Posts

I haugevis av diskusjoner på alle hundeforum på internett får man inntrykk av at det er tabu å tjene penger på hund.

Det blir slått opp stort om:

-Noen tar litt ekstra for noen blandingsvalper

-Oppdrettere har flere enn 1-2 kull i året

-Hundeskoler som har altfor dyre kurs

-Instruktører som tar alt for mye betalt

-Pris på rasehunder er så dyrt

-Stive priser på svært populære raser, eks Chihuahua

Osv osv. Kan sitte i en evighet og ramse opp hvor fælt folk syns det er. Det som hadde vært interessant og hørt/debattert, var ganske enkelt - hvorfor? Har noen hørt om tilbud og etterspørsel?

Hva syns du, kan man tjene penger på hund? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I haugevis av diskusjoner på alle hundeforum på internett får man inntrykk av at det er tabu å tjene penger på hund.

Det blir slått opp stort om:

-Noen tar litt ekstra for noen blandingsvalper

-Oppdrettere har flere enn 1-2 kull i året

-Hundeskoler som har altfor dyre kurs

-Instruktører som tar alt for mye betalt

-Pris på rasehunder er så dyrt

-Stive priser på svært populære raser, eks Chihuahua

Osv osv. Kan sitte i en evighet og ramse opp hvor fælt folk syns det er. Det som hadde vært interessant og hørt/debattert, var ganske enkelt - hvorfor? Har noen hørt om tilbud og etterspørsel?

Hva syns du, kan man tjene penger på hund? Hvorfor/hvorfor ikke?

Svaret synes meget enkelt for meg, nemlig misunnelse. Jeg ser ikke helt problemet om man skulle klare å få til et lite overskudd på hobbyen sin. Men når alle utgifter er trukket fra, slik som f.eks. utgifter til å reise på utstilling, så blir det nok ikke så mye igjen. For ikke å snakke om hvis man har mange store hunder som skal ha mat, uansett om de blir avlet på eller ikke. Og å reise land og strand på utstilling koster også mye penger. Det er nok en grunn til at liningsmyndighetene skyr oppdrettere som pesten. Veterinærutgiftene kan også bli skyhøye for enkelte. Kunne likningsmyndighetene skodd seg på oppdretterne så villle de gjort det, men som oppdretter har man altfor mye å trekke fra sin omsetning av valper.

Men, uansett, om noen skulle klare å få et overskudd på sitt oppdrett, så ser jeg ikke problemet med det.

Det later også til at mange aldri har hørt om tilbud og etterspørsel, at det er det som avgjør prisen på en valp, uansett rase. Og jeg tar selvfølgelig som en forutsetning at alle oppdretters hunder lever et optimalt hundeliv og ikke blir drevet rovdrift på med for mange kull og kull for "tett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Jeg synes forsåvidt ikke det er noe galt i og tjene på hobbyen sin.. Samtidig er jeg av den mening at en hund er et levende vesner,og salg av disse for egen fortjeneste er ikke så veldig mye annerledes enn menneske handel(hundene får det forhåpentligvis bedre da men..).

Men samtidig tenker jeg at skal jeg se slik på det burde vel oppdrett vært forbudt i det hele tatt,og det ville vel blitt værre for hundene om de skulle "ordne seg selv"..

Så jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ta hva man vil for en vare, så lenge folk fortsatt kjøper varen så fortsetter prisen å stige...

Om det er "etisk riktig" osv er vel noe annet...

Kurs som ikke holder mål i forhold til prisen... (ikke rart folk blir irri da.)

Chihuahua til 25.000kroner... (kan få 3-4 andre rasehunder for den prisen)

Men, i hvilken sammenheng klager IKKE folk.?

biler, bensin, frisør, elektriker, rørlegger, osv osv...

ALLE tjenester er for dyre å alt er så fælt i dette landet... :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synns ikke det er tabu å kjene penger på hunden. Så lenge hunden(e) det er snakk om har det bra. for dem spiller det ingen rolle om de kan tjene eieren noen kroner.

når det gjelder priser på kurs osv. så er det dyrt, men i de aller fleste tilfeller verdt pengene! :innocent:

men å selge chi valper til flerfoldige tusen over "normal" pris, det blir for dumt. hvertfall fordi argumentet for prisen er at rasen er så populær. takk for den paris H! ;)

om vi ikke hadde hatt oppdrettere ville jo arten hund dødd ut etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At oppdretter tar litt fortjeneste av valpesalget er greit, men det som blir feil er å tyne så mye man kan ut av kjøperne. Videre kontakt med eierne er jo også en del av å være oppdretter, det tar også tid, men det blir som en slags kundeserivce.

Man kommer også inn på seriøse og useriøse oppdrettere; En seriøs vil bruke mye tid med å finne riktig hannhund, mye tid med valpene og deres preging og når valpene er solgt, vil de gledlig hjelpe de nye eierne i en god tid fremover. En useriøs vil helst bruke så lite tid som mulig og vil/kan ikke gi noe støtte til de nye eierne av erfaringsmessige grunner, og vil trolig se det mest positive i pengene ved salget.

Jeg vil og gir et par tusenlapper over standard pris, for jeg vet at min oppdretter er dønn seriøs og vil støtte meg dersom jeg får noen problemer med mitt fremtide hundehold. Så etisk sett ser ikke jeg noe problem med å betale litt mer når man vet kvaliteten på oppdrettern. Den enkelte Ola og Kari Nordmann ser ikke så nøye oppdretterne, samme hvilken prisen, de vil bare ha en hund, det er der problemet ligger i denne saken.

Hadde NKK sluttet med hysj hysj opplegget som om hvem som er seriøse og useriøse i og utenfor NKK, så tror jeg Norges hundebestand hadde fått seg godt løft med mindre adferdsproblemer og sykdommer.

De som gjør en dårlig jobb i arbeidslivet blir kastet ut eller går konkurs og får et dårlig rykte, men slik er det ikke med oppdrettere dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon egentlig - jeg er ikke imot at folk tjener penger på hundetrening, tvert imot håper jeg at flere starter opp initiativ som gilabb, positive hundeskoler, klikkerkurs osv.

Jeg synes heller ikke det er galt hvis en oppdretter har endel kull i løpet av et år,eller at man tar litt penger for blandingsvalper (for meg er det rart å "gi" bort en hund - en symbolsk sum som en bekreftelse på at det er mer enn et impulskjøp kan være greit).

Derimot er det ikke greit dersom man setter kull på tispa si to løpetider på rad, eller har uforsvarlig mange kull, avler på utypiske individer osv. bare for å få kull, og dermed penger.

Faren med at det blir tilbud - etterspørsel på hunder er at da er det flere som setter kull på tispa si, fordi det er så lett å få solgt valpene. Dette har ødelagt temperamentet (og kanskje også utseendet - jeg vet ikke, jeg er nok ingen utstillingsekspert ) på disse rasene. Et eksempel på dette er min "egen" rase - Cavalieren. Det er en av de 10 mest solgte hunderasene i Norge, og det er mye rart som avles på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg må svare på eget spørsmål også da.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så tabu, og at det å ha 8 kull i året er synonymt med å være useriøs. Ja, jeg skal innrømme at jeg rynker på nesa selv, men har ikke så mye unødvendige fordommer at jeg ikke sjekker kennelen på lik linje med andre kenneler.

Satt og leste gjennom her nå og la merke til dette med antall kull og hvor lang tid alt sammen tar. Altså.. Hvorfor er det seriøst når noen som jobber fulltid med barn osv har 2 kull i året, mens en som har 8 kull i året og kan leve av det er useriøst. Den med 8 kull har nok like god tid til å finne hannhund osv som den oppdretteren med 2 kull. Og det tar ikke lang tid å finne aktuelle hannhunder om man har vært noen år i gamet og kjenner til ulike linjer og har et bredt nettverk rundt seg.

Hva gjelder valpepriser på rasehunder/blandingshunder er prisen egentlig altfor lav iforhold til alt arbeidet som er lagt ned av en seriøs oppdretter. Oppfølging senere er for mange en selvfølge. Jeg regnet over hvor mye vår oppdretter hadde brukt direkte på oss som valpekjøpere og valpen, og det er pokker ikke godt timesbetalt å være oppdretter. Sitter man igjen med noe er det snakk om noen tiere i timen liksom, og huff - da er man useriøs.

Rent hypotetisk: Hadde jeg hatt en chihuahua-valp og to kjøpere som kunne tilby hunden et 100% flott hjem, der den ene var villig til å betale 50 000,- og den andre var villig til å betale 20 000,- er det jo galskap å velge sistnevnte!!??

Jeg holder på med gilabb.com, arrangerer kurs og har gratis fritreninger. Jeg kjører slik at jeg selv får kurset gratis og instruktøren får det h*n skal ha. Dette gjorde at flere ikke ville være med på dette, for tenk - mine kursdeltakere må spleise på kurs til meg!! Huff a meg, jeg som gir de gratis fritrening, haugevis av spennende kurs ingen hundeklubber i området tilbyr og fritreninger der man kan gjøre akkurat hva man vil, enten det er lydighet, sosialisering, ringtrening, skravling eller miljøtrening. I tillegg kan man spørre om det man lurer på når man lurer på det... Og ed andre som har tilsvarende kurs er fortsatt mye dyrere... Jaja, for all del - det er hårreisende at jeg får være med på kurset gratis. :innocent:

Hvorfor er det helt greit at en privattime med hest koster oppimot 500,- og det er dyrt å betale 100,- for en privattime til hund??? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med gilabb.com, arrangerer kurs og har gratis fritreninger. Jeg kjører slik at jeg selv får kurset gratis og instruktøren får det h*n skal ha. Dette gjorde at flere ikke ville være med på dette, for tenk - mine kursdeltakere må spleise på kurs til meg!! Huff a meg, jeg som gir de gratis fritrening, haugevis av spennende kurs ingen hundeklubber i området tilbyr og fritreninger der man kan gjøre akkurat hva man vil, enten det er lydighet, sosialisering, ringtrening, skravling eller miljøtrening. I tillegg kan man spørre om det man lurer på når man lurer på det... Og ed andre som har tilsvarende kurs er fortsatt mye dyrere... Jaja, for all del - det er hårreisende at jeg får være med på kurset gratis.

Jeg har lurt på hvordan du har så god råd til å dra på kurs hele tiden, mens vi andre fattige må skrape sammen og prioritere! :innocent:

Men, er enig med deg... Alle hundeskoler/-klubber som holder kurs vil også tjene litt på kursene sine, så de har som oftest en pris som gjør at de tjener en slant på det selv.. Hvorfor skal feks ikke du få et gratis kurs for det? Hund koster, og så lenge det er noen som er villige til å betale...

Jeg er i den "krisa" at jeg synes kurs er for dyrt... jeg må prioritere noen få kurs i året, det er det eneste jeg har råd til. Samtidig har jeg full forståelse for at instruktørene gjerne vil tjene på kurset, de jobber jo tross alt. Også vil hundeklubbene/-skolene tjene noe... er vanskelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine, med det tilbudet du drar i gang og alle tingene du stiller opp på så kan de som ikke gidder å bli med kurs bare ha det så godt... De går glipp av masse.

Jeg ser ingenting i veien for å tjene penger på hund, så lenge man er seriøs - som det er med det meste annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare rett og rimelig at du skal ha noe igjen for det selv Martine. Det er tross alt DU som skaper kurstilbudet, og det er du som gjør alt arbeidet med å finne instruktør, lokaler, dato, treningsplass, tar deg bryet med betalinger, informasjon osv osv. Jeg betaler gladelig 800 kr for å delta på innholdsrike og billige kurs med kjente instruktører og det som hører til.

Når det gjelder å lage en fjær til ti høner ang antall kull så er synes jeg det er litt synd å skulle ha slike 'fordommer' mot oppdrettere som lever av oppdrettet sitt. Er ikke det enhver oppdretters drøm da, å drive med avl og hund på heltid - og å kunne leve greit av det? Selvfølglig koster det å kjøpe hund! Det koster penger å røntge hunden, øyelyse, mentalteste, stille den på prøver, utstilling, parring, veterinærbesøk med evt ultralyd/sjekk, evt. keisersnitt som dessverre er vanlig på enkelte raser, valpefôr, ormekur, ID merking, helseattest og lista strekker seg i det vide og brede. Jeg trenger ikke å dra lenger enn til meg selv egentlig. Hannhunden jeg skal bruke på Lisa må jeg mest sannsynlig dra til England for å parre med, og det er ikke gratis. Og så har jeg som flere andre oppdrettere planer om å la valpe-pengene stå på en egen 'oppdretterkonto' en stund etter salget, i tilfelle det skulle vise seg at jeg vil kjøpe tilbake en valp. Man vet aldri, så en bufferkonto er kjekt.

Og dessuten, dersom en oppdretter har unormalt mange kull i året, så stoler jeg såpass på min egen dømmekraft at jeg finner fort ut om denne oppdretteren avler seriøst eller ikke - i mine øyne. Det er fort gjort å kikke innom Dogweb og se på HD statistikkene, spore opp mentaltester og resultater på prøver for tidligere kull og nær familie. Og en prat med vedkommende kan jo avsløre det meste, av hva som evt er 'dårlig' i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

det er ikke noe galt i å tjene på hund, vel?! hvis det ikke var lønnsomt å drive kurs eller avl ville vel ik\ngen gjort det? vi lever i et samfunn der penger spiller en viktig rolle!

så lenge kursene holder mål, oppretterne er seriøse, og hundene har det bra ser jeg ikke noe galt i å tjene på det :D

men det er jo min mening da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egentlig ikke si at jeg har hørt folk klage så mye jeg....?

Og de fleste synes jo faktisk at prisen på blandingshunder er for lav, ingen ønsker at de skal være gratis.

At folk kommenterer at det koster mye penger, er ikke det samma som å si at det er FOR dyrt, men at en selv kanskje ikke har råd til å bruke så mye penger på en hund, et kurs eller hva det måtte være....

Jeg tror det er svært vanskelig å leve av hund alene i Norge. Noen svært få som klarer det, som har klart å starte en komersiell hundeskole av en viss størrelse, og faktisk tjener greie penger. Ellers tror jeg det er rimelig smalhans hvis man skal leve av hund alene. De fleste har det vel som en biinntekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til MartineH; Dette er vel egentlig litt OT men for å ta tak i det du sier om hvorvidt det er seriøst, eller ei å produsere åtte eller flere kull pr.år... Ja, på meg virker det i høyeste grad useriøst.. La oss si at dette er en rase som får i snitt syv hvalper pr.kull, da er vi oppe 56 hvalper pr.år og jeg vil gjerne se den oppdretteren som finner virkelig GODE hjem til så mange hvalper årlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Møtte en oppdretter jeg, som lever av det - og som selger hundene sine i Norge eller Sverige alt etter hvordan kronekursen er. Vedkommende har en drøss hunder, de fleste ute hos folk, der de også får valpene sine, som h*n plukker opp nærmere leveringstid, gir et lite "crash kurs" i sosialisering og andre hunder, og selger. Spør noen om å få se moren til valpene, viser h*n frem den hunden som måtte passe. Tror neppe de er stilt ut, vet ikke om de er registrert, men vedkommende er faktisk veldig flink med hunder - og har gode, sosiale hunder som kan omgås alt, går løs, og er VELDIG trivelige, mens h*n er tilsvarende dyktig med hundene.

Merker at jeg blir veldig blandet i følelsene, men det går kanskje mindre på dette som hundeeier - og mer på dette at jeg kanskje ikke, som solid skattebetaler i mange år, liker dette at noen tjener ganske bra på det å avle på hunder som heltidsgeskjeft uten å skatte av det. Og kanskje også fra et forbrukersynspunkt, at det stilles kanskje noe andre krav på en teoretisk sett "uvitende" førstegangsoppdretter med gode hunder som det brukes mye penger på, men som mangler erfaring og genetisk kunnskap - til en som velger aktivt å leve av det, tjene regelmessig med penger, og som har hannhunder til egen bruk, ikke stiller, kanskje minimerer "nødvendige" utgifter etc, men som gjør dette bevisst for å øke inntjeningen.

De førstnevnte handler ofte av entusiasme, selv om de ikke alltid "vet hva de gjør", mens de sistnevnte... tja, de spiller ut de kortene de har. Men er VELDIG bevisste, på at dette skal det tjenes penger på.

Apropos hundeskoler, så spekulerer både de - og kanskje også oppstallingskenneler etc - på unge folk som LIKER hund, som knapt får noe igjen for jobben, mens de som sitter som eier tjener bedre. Stadig nye unge som på et vis utnyttes, som kanskje ikke har nok erfaring EGENTLIG - men som gjør det halvveis gratis, men uten de egentlige nødvendige forutsetninger. Skal man ta klekkelig betalt, bør det gjelde kvalitet i alle ledd av kjeden - driver man butikk, bør det være et minstekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...