Gå til innhold
Hundesonen.no

Kritikk takk :)


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

http://www.wolfdog.no/

Foreløpig er jeg ikke kommet lengre. Bakgrunnen på Masthead (banneret på toppen) skal tones ned v h a farger og plasseringen av elementene der skal kanskje endres noe. "Brødsmulene" kommer ikke på plass før sidene ligger i sine respektive kataloger. Det er en aktiv sublink under Section 1 og Section 2. Negativ og positiv kritikk mottas med samme entusiasme :)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menyopplegget fungerer forsåvidt, men hva med å gjøre det noe enklere? Det hadde kanskje vært en fordel om undermenyen ikke endret seg når man hovret de andre seksjonene? Altså at du klikker på en section og den tilhørende undermenyen holder seg på plass til du klikker på en annen section.

Ellers det et stort pluss at sidene fungerer fint i flere skjermoppløsninger :)

Kan sikkert finne mer positivt/negativt å påpeke, men har ikke tid akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Menyopplegget fungerer forsåvidt, men hva med å gjøre det noe enklere? Det hadde kanskje vært en fordel om undermenyen ikke endret seg når man hovret de andre seksjonene? Altså at du klikker på en section og den tilhørende undermenyen holder seg på plass til du klikker på en annen section.
Tanken bak oppsettet er at rotmenyene og submenyene er teamorienterte, f. eks. at en link i rotmenyen viser rasebeskrivelse og når den klikkes felles submenyen ned og blir statisk slik at man kan velge deltema. Ved å hovre rotmenyene får man en raskt oversikt over hvile tema som er lagt ut som submenyer og man kan da klikke en av linkene i rota slik at submenyen til den aktuelle linken blir stående inntil en ny rotklink blir klikket.
Ellers det et stort pluss at sidene fungerer fint i flere skjermoppløsninger :)
:)
Kan sikkert finne mer positivt/negativt å påpeke, men har ikke tid akkurat nå.
Da venter jeg i spenning :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det mye som ikke kom opp, men det virket som om du ikke var helt ferdig med siden, så nå kan det hende jeg sier ting du har tenkt på selv.

^ Mer beskrivende titler, "Section 1" blir for anonymt

^ Navn på "Links"'ene dine

^ Gjestebok

Det ser bra ut, foreløpig, det skal bli spennende og se det endelige resultatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hos meg var det mye som ikke kom opp, men det virket som om du ikke var helt ferdig med siden, så nå kan det hende jeg sier ting du har tenkt på selv.

^ Mer beskrivende titler, "Section 1" blir for anonymt

^ Navn på "Links"'ene dine

^ Gjestebok

Det ser bra ut, foreløpig, det skal bli spennende og se det endelige resultatet :)

Nja, dette er bare en sjekk om sida fungere som ønsket, og om fargene er akseptable.

Innholdet med tekstlinker kommer når "det tekniske og det visuelle" er på plass. Gjestebok blir det heller dårlig med på denne sida :)

Tusen takk for tilbakemeldingen.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dette er bare en sjekk om sida fungere som ønsket, og om fargene er akseptable.

Innholdet med tekstlinker kommer når "det tekniske og det visuelle" er på plass. Gjestebok blir det heller dårlig med på denne sida :)

Tusen takk for tilbakemeldingen.

--

Per Olav

Ja, var noe slikt jeg tenkte meg du ville :D

Jeg synes fargene og slikt så bra ut.

Bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag:

Bruk "tsjekkoslovakisk ulvehund" i tittelen i stedet for "tsu". Da er det større sjanse for at den dukker opp når folk søker på tsjekkoslovakisk ulvehund i søkemotorene. Tittelen på siden er vel så viktig som søkeordene i meta-taggen.

Linjene på forsiden er kanskje litt lange i forhold til fontstørrelsen? Folk leser mye saktere på skjerm enn på papir. Kortere linjer gjør siden mer lettlest (ok, jeg vet jeg pirker litt nå...) :D På two-column-sidene fungerer det veldig fint.

Ellers må jeg si at siden din er bra! Stjerne i boka for godkjent W3C-validering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Per Olav

Noen forslag:

Bruk "tsjekkoslovakisk ulvehund" i tittelen i stedet for "tsu". Da er det større sjanse for at den dukker opp når folk søker på tsjekkoslovakisk ulvehund i søkemotorene. Tittelen på siden er vel så viktig som søkeordene i meta-taggen.

Linjene på forsiden er kanskje litt lange i forhold til fontstørrelsen? Folk leser mye saktere på skjerm enn på papir. Kortere linjer gjør siden mer lettlest (ok, jeg vet jeg pirker litt nå...) :D På two-column-sidene fungerer det veldig fint.

Ellers må jeg si at siden din er bra! Stjerne i boka for godkjent W3C-validering :P

Takker :P - Jepp skal fikse og ordne.

Så hopper vi til neste spørsmål: http://www.wolfdog.no/artikler/Tina/tina.asp - jeg synes at scrolling er irriterende og unødvendig. Bør så lange sider som dette deles opp i kortere elementer - d v s flere og mindre sider?

Appropos - kritikk av forsida?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen om Tina er en typisk artikkel som ikke er skrevet for web. Hvis den skulle deles opp slik at man ikke trengte å scrolle og man gitt ut i fra at gjennomsnittsbrukeren hadde en skjermhøyde på 768px måtte artikkelen deles opp i kanskje 7-8 sider. Det ville blitt litt voldsomt. Syns det er bedre å ha den sammenhengende som den er, selv om den er lang. Det kommer litt an på innholdet, men i dette tilfellet er jeg enig med PIP i at det er bedre med scrolling enn med klikking.

Denne artikkelen er ikke akkurat skreddersydd for web. I og med at det er noen (andre) som har skrevet den på en personlig måte, er den heller ikke lett å redigere, forkorte og dele opp i egnede avsnitt.

Artikkelen "Fra ulv til hund - og tilbake igjen" er delt opp i avsnitt med overskrifter. Dette er en mer egnet måte å skrive artikler på for web. Her har du en naturlig inndeling av stoffet. Men jeg vil anbefale deg å ha linker til "forrige" og i hvertfall til "neste" del av artikkelen nederst på siden, så folk ser at artikkelen fortsetter der. (Eks. Neste: Hybridavl >>) Det er ikke sikkert at alle vil skjønne det automatisk ut fra linkene i høyremargen, hvor linkene kanskje er litt "unnselige", og det kommer ikke helt klart fram at dette er deler av den samme artikkelen. (Hvis noe kan bli misforstått eller oversett vil det bli det av mange :D )

Et tips til er at du kan bruke h-taggene i stedet for strong til overskriftene. Dette vil også være med på å gjøre siden mer tilgjengelig for søkemotorene. Hvis du ikke liker mellomrommet under overskriftene, kan du justere dette med css.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden var innmari fin... Jeg liker designet, er liksom litt mystisk(med øynene i toppen). Og det er samme stil på alt, man ser "bakgrunnen" uten at det forstyrrer, om du skjønner hva jeg mener :unsure:

Det eneste jeg har å si som er negativt er menyen. Innmari irriterende å ta musa over"hovedmenyen", for å vise "undermenyen" og hvis man ikke tar musa til undermenyen med en gang(og tar musa bort fra "hovedmenyen"), blir undermenyen borte... Veldig greit om man kunne ta musa til "hovedmenyen", så blir "undermenyen" der fortsatt, uansett om du tar musa bort. Og "undermenyen" bytter når du kommer bort i en ny "hovedmeny"...

Ok, jeg vedder mye på at ingen skjønte hva jeg mente, men jeg finner ingen annen måte å forklare det på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Artikkelen om Tina er en typisk artikkel som ikke er skrevet for web. Hvis den skulle deles opp slik at man ikke trengte å scrolle og man gitt ut i fra at gjennomsnittsbrukeren hadde en skjermhøyde på 768px måtte artikkelen deles opp i kanskje 7-8 sider. Det ville blitt litt voldsomt. Syns det er bedre å ha den sammenhengende som den er, selv om den er lang. Det kommer litt an på innholdet, men i dette tilfellet er jeg enig med PIP i at det er bedre med scrolling enn med klikking.

Denne artikkelen er ikke akkurat skreddersydd for web. I og med at det er noen (andre) som har skrevet den på en personlig måte, er den heller ikke lett å redigere, forkorte og dele opp i egnede avsnitt.

Artikkelen "Fra ulv til hund - og tilbake igjen" er delt opp i avsnitt med overskrifter. Dette er en mer egnet måte å skrive artikler på for web. Her har du en naturlig inndeling av stoffet. Men jeg vil anbefale deg å ha linker til "forrige" og i hvertfall til "neste" del av artikkelen nederst på siden, så folk ser at artikkelen fortsetter der. (Eks. Neste: Hybridavl >>) Det er ikke sikkert at alle vil skjønne det automatisk ut fra linkene i høyremargen, hvor linkene kanskje er litt "unnselige", og det kommer ikke helt klart fram at dette er deler av den samme artikkelen. (Hvis noe kan bli misforstått eller oversett vil det bli det av mange :P )

Et tips til er at du kan bruke h-taggene i stedet for strong til overskriftene. Dette vil også være med på å gjøre siden mer tilgjengelig for søkemotorene. Hvis du ikke liker mellomrommet under overskriftene, kan du justere dette med css.

Den er grei :D Tusler videre, jeg :P

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Siden var innmari fin... Jeg liker designet, er liksom litt mystisk(med øynene i toppen). Og det er samme stil på alt, man ser "bakgrunnen" uten at det forstyrrer, om du skjønner hva jeg mener :unsure:

Det eneste jeg har å si som er negativt er menyen. Innmari irriterende å ta musa over"hovedmenyen", for å vise "undermenyen" og hvis man ikke tar musa til undermenyen med en gang(og tar musa bort fra "hovedmenyen"), blir undermenyen borte... Veldig greit om man kunne ta musa til "hovedmenyen", så blir "undermenyen" der fortsatt, uansett om du tar musa bort. Og "undermenyen" bytter når du kommer bort i en ny "hovedmeny"...

Ok, jeg vedder mye på at ingen skjønte hva jeg mente, men jeg finner ingen annen måte å forklare det på...

Forsto det godt, jeg :icon_clapping: Skal fikse "henget" på undermenyene slik at de holder seg lengre synlig og ikke forandres når du "hovrer" (beveger musa over knappene).

Takk for innspill :D

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Sier meg enig med mye av det Havana skriver... men er ikke komfortabel med margen på høyre side når du har en "undermeny" så man kan klikke seg inn på de forskjellige delene av artikkelen... burde vært på venstre side.

Skal se på det :icon_clapping: Er ikke noe problem å skifte kolonner.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Det er ikke sikkert at alle vil skjønne det automatisk ut fra linkene i høyremargen, hvor linkene kanskje er litt "unnselige", og det kommer ikke helt klart fram at dette er deler av den samme artikkelen. (Hvis noe kan bli misforstått eller oversett vil det bli det av mange :icon_clapping: )
DHTML meny med "usynlige" submenyer som glir nedover kolonna etter at en noe kraftigere markert "menyknapp" klikkes?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto det godt, jeg :icon_clapping: Skal fikse "henget" på undermenyene slik at de holder seg lengre synlig og ikke forandres når du "hovrer" (beveger musa over knappene).

Takk for innspill :D

--

Per Olav

Fint var litt usikker om noen kunne forstå det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHTML meny med "usynlige" submenyer som glir nedover kolonna etter at en noe kraftigere markert "menyknapp" klikkes?

--

Per Olav

Vi snakker fortsatt om "fra hund til ulv" nå? Jeg ville holde meg til en statisk meny hvor alle punktene er synlige hele tiden. Det hjelper mye at du har skrevet Del1 og Del2 osv. ;) Enig i at menyen med fordel kan plasseres på venstre side.

På den siden du linket til (http://home.online.no/~perolav/csv/album2.htm) var alt veldig smått på undermenyene. I IE var de minste punktene nesten uleselige. I FF var de litt større, men ikke akkurat supertydelige. (Skjerm: 17", 1024x768, LCD, windows)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Vi snakker fortsatt om "fra hund til ulv" nå? Jeg ville holde meg til en statisk meny hvor alle punktene er synlige hele tiden. Det hjelper mye at du har skrevet Del1 og Del2 osv. ;)
Hva med å legge linkene inn i en boks med en litt mørkere farge enn bakgrunnen, varm lys brun/varm gul brun f eks?
Enig i at menyen med fordel kan plasseres på venstre side.
Hvorfor?
På den siden du linket til (http://home.online.no/~perolav/csv/album2.htm) var alt veldig smått på undermenyene. I IE var de minste punktene nesten uleselige. I FF var de litt større, men ikke akkurat supertydelige. (Skjerm: 17", 1024x768, LCD, windows)
Enig. Skal skifte utseende på linkene og størelsen på fontene.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...