Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Om dere trivdes med en goldendoodle, hva med enten en golden eller en mellompuddel? Golden kan fort bli over 30 kgs, så mellompuddel er kanskje et bedre alternativ. Labrador er også i største laget men et fint alternativ. Ellers er det jo mange gode alternativer, litt avhengig av preferanser på pels og pelsstell. Lapphund, collie, bearded collie er noen raser som ramlet inn i hodet mitt.
  2. Under marsj. Og sørg for å rygge langt nok. Jeg må prøvebygge baner, det er trangt i hallen på Sotra...
  3. simira

    Dixie

    Vakre damen! Jeg trodde jeg så et mulig søsken her om dagen, hunden var veldig lik, bare større, og størrelser kan jo variere i blandingskull. Men den hadde ikke noe cocker i seg.
  4. Ja, jeg er ganske sikker på at det er utstillingsreglementet som gjelder her. Det virker til å være defaulten hvis det mangler noe i andre regelverk.
  5. Utstillingsreglementet er såvidt jeg vet ikke revidert for 2017. Jeg vil anta at de samme reglene gjelder angående vaksinasjon.
  6. Det der kan være både renraset og ikke. Men om de insisterer på at den er renraset så kan de kanskje oppgi registreringsnummerene til foreldrene i det minste? Håper dere ikke har betalt full pris for den?
  7. Prøv å finne en som kan kobles til strømuttaket (sigarettenneren) i bilen, de med batterier er noe herk synes jeg. Lett å glemme å skru av, aldri nok batterier osv. Å parkere bilen i skyggen funker nok også bedre.
  8. Dette gjelder alle steder på nett, og det er mange som ikke tenker over hva de forteller. Jeg opplever sonen som over snittet gjennomtenkt (jeg har administrert et fora eller to i min tid), og er ganske bevisst selv på hva jeg tenker jeg til at alle skal kunne lese om 2-10-50 år.
  9. Hvis det er såpass vanlig så stusser jeg litt på at oppdretter ikke hadde noe erfaring med det. Selv om det eventuelt var første kullet så bør vel en oppdretter kjenne rasen godt nok til å vite litt om et ikke uvanlig problem hos valper tenker jeg?
  10. Har du snakket med oppdretter?
  11. Jeg ville vurdert å prøve igjen i denne sammenhengen, hvis du tror dap-diffuseren har hatt noen effekt.
  12. Prøvd DAP halsbånd, som er på hunden hele tiden? Siden det virker som det var DAP som funket sist? Evt. iHarmoni? (i tillegg)
  13. De aller fleste hunder kan være alene på dagtid om de får en trygg og gradvis tilvenning på det. De fleste hunder er også en del av familien og liker å være med på det som skjer. Det som er avgjørende kriterier er ofte størrelse (med tanke på barn så kan veldig små eller veldig store hunder være en utfordring), hvor mye pelsstell dere synes er greit, om lyd/bjeffing er ok, og hvor mye aktivitet hunden vil få. Hvis dere synes det er greit med pelsstell og litt bjeffing så er tibetansk terrier en veldig fin familiehund. Bichon-rasene også. Portugisisk vannhund kan være litt mer aktiv og krevende, og jeg vil ikke anbefale den om dere ikke tenker å bruke den aktivt i hundesport eller som noe mer enn familiehund.
  14. Visste bare om én, mulig hun nevnte at det var en til da jeg snakket med henne (en hannhund som ikke er helt trygg på folk). Jeg har møtt flere, inkl den største oppdretteren i Norge (en eller to til som har hatt kull), og siklet på rasen en stund. Hver gang jeg føler alderen på hundene graver jeg litt dypere på research, nå er jeg på raseklubben i hjemlandet-stadiet.
  15. Jeg synes 200 i Norge var greit mange jeg da, mange flere enn jeg trodde. Jeg ser for tiden på østeriksk pinscher, de er 20 eller noe sånt i Norge...
  16. Jeg har dette liggende ubrukt om du er interessert og kan sy etter mønster: https://sewing.patternreview.com/Patterns/3850 Jeg kan sy, men har dessverre ikke kapasitet til å ta på meg noe nå.
  17. simira

    Turgruppe

    Hvis du vil ha hovedsaklig meg egen rase så er det kanskje enklere å kontakte oppdrettere i området, eventuelt raseklubben?
  18. Stillwell er utdannet skuespiller ja, men startet med hundetrening lenge før It's me or the dog kom på TV. Hun skriver en del fornuftig om hundetrening og adferd på bloggen sin (pluss en del pr-greier man fint kan bla forbi).
  19. Neida, alt CM gjør er ikke idiotisk og helt på jordet. Det hadde han nok tross tv-sjarm aldri kommet gjennom med heller. Men han viser en del teknikker og metoder basert på "lederskap" og fysisk overlegenhet uten å ta for seg timingen og potensielle konsekvenser av det (utover at hunden blir underlegen og lydig, eller noe sånt..). Mer pedagogisk og fruktbart? De jeg kjenner som jobber med adferdsproblemer har fått inn nok av folk som har "fikset selv" etter å ha sett på CM. Og jeg har sett en del meningsløs håndtering av hund fra folk som har sett på hundehviskeren. Sånn ideelt sett vil jeg nok anbefale kurs og seminarer heller enn å lære hundetrening fra tv-serier, sånn i utgangspunktet. For de som vil ta hele denne diskusjonen igjen så er det vel bare å fortsette her:
  20. Jeg kan mene mye om mange mediepersoner, hundetrenere og adferdseksperter, men er det noen jeg vil fraråde deg å hente inspirasjon fra så er det denne. Det han eventuelt får til er ting som ikke er gitt for hvermansen, og har stort skadepotensiale. Derav også advarselen på tv-serien, ikke prøv metodene uten veiledning av en erfaren instruktør. Svært få ser ut til å få med seg dette... It's me or the dog med Victoria Stillwell derimot, har mye bra for seg, om man skal hente inspirasjon fra tv-serier.
  21. Det står da vitterligen "vil kunne", så jeg vil anta at det er frivillig. En fordel er kanskje at ferske valpekjøpere vil få lett tilgang på raseinfo som de ellers ikke ville sjekket ut. Lettere tilknytning til NKK også selvfølgelig, som er hvordan de skal tjene penger på dette.
  22. Jeg har vanskelig for å se ulempen med å gi hundene noe godt når man går fra dem (med mindre man har flere løse sammen hvorav en eller flere har ressursforsvar, men det er en annen sak). Om du retter mer oppmerksomhet rundt det faktum at du går fra dem? Tja, kanskje, men om hunden er engstelig for å bli forlatt så er den garantert oppmerksom på det uansett. Mat/tygging er beroligende, tar oppmerksomheten til hunden og er i de aller fleste hunders syn noe positivt, som igjen vil føre til en positiv følelse rundt den situasjonen det gjelder.
  23. Hvorfor mener hvem at det er dumt?
  24. Litt av poenget er vel at han skal assosiere det at du skal gå med noe positvt, altså kongen/godbiten. Har du lest de andre trådene på forumet her om alenetrening?
×
×
  • Opprett ny...