Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Uavhengig av hva noen synes er greit eller ikke her så er det DU som bestemmer hva din hund skal utsettes for og hva den skal tåle. Ikke kursleder. Det er IKKE greit. Det er vanskelig å si noe om situasjonen spesifikt, men om du opplever at valpen din er ukomfortabel i situasjonen så ville jeg droppet den lekingen etter kurset, og/eller holdt den andre valpen unna. Om det overhodet ikke er noe jevnbyrdig lek mellom dem og din bare trekker seg unna så har han ingenting ut av det i alle tilfelle.
  2. Det er lett å si om man har noe som helst erfaring med hund fra før. Er man førstegangseier og ikke har noe nevneverdig erfaring med hund fra før så er et (godt) valpekurs verdifullt. Vi var ikke på verdens beste valpekurs akkurat, men selv det var ganske essensielt for vår del. Neste valp vil jeg nok ikke bry meg så mye med valpekurs på, derimot.
  3. En del av de typisk større kjedeklinikkene har det. Og de har spredd seg de siste årene. De små enkeltstående har ofte ikke. Men om man bor sentralt så er det alltids noen som har åpent.
  4. I de større byene kanskje. Og selv her i Oslo så er det vel ikke mer enn maks halvparten som har lørdagsåpent (løst anslag).
  5. Det var som sagt bare et eksempel. Man får kjøpt ganske mye andre godbitalternativer av "vanlig mat" til tilsvarende kilospris. Jeg har heller aldri brukt tørrfôr, men selv da vi trente som mest aktivt så tror jeg ikke jeg brukte 300 kr/mnd på godbiter. Har man kresne hunder så er (ihvertfall etter min erfaring) ferdige godbiter fra dyrebutikken ofte det første man dropper.
  6. Haha, hunden din spiser like mye pølse på en kurshelg som hunden min veier. Men seriøst? 6 kg pølse på to dager? Nå har jeg liten hund, men jeg tror ikke vi ville brukt en hel pølsepakke en gang på en kurshelg.
  7. En pølsepakke koster alt fra 20 kr og oppover. La oss si at vi kjøper pølser til 30 kr pakken, det er 10 pakker, 6 kg pølse på en mnd. Bruker dere faktisk over 1,5 kg pølse i uka? (jada, reellt sett så varieres det antageligvis med andre ting også, dette er bare et eksempel). Ferdiglagede godbiter fra dyrebutikken er dyrt i forhold til å bruke mat og tørrfôr!
  8. På fast basis, snakker vi da 8-16ish fem dager i uka? Jeg ville også prøvd å annonsere på finn.
  9. Kanskje jeg burde la meg inspirere!
  10. To runder i matskålene! Roger da! Her har han spart på skiltbruken ser jeg... Straks pakket og klar. Alltid morsomt å dømme en helt ukjent gjeng med ekvipasjer.
  11. Da trener du ikke mye aktivt? Selv med en del selvlagede godbiter og kjøpt på salg, utenlandsferie osv. så bruker vi nok en god del mer i året bare på godbiter, og i tillegg kommer tygg. Leker er ikke mye forbruksvare hos oss. Men 300 kr/mnd er litt stivt igjen, ja.
  12. Skinn duger ja. Usikker på om vår er ekte, tilogmed, men funker utmerket. Jeg må innrømme at jeg savner litt den mykheten man får i stoffsofa ja. Så jeg tenkte på det her om dagen da jeg drømte om ny sofa. Semsket burde da fungere vel så bra som glatt skinn?
  13. De har hatt ganske greie priser, vi har kjøpt 16x 1 kgs pølser fra dem i flere år. Men nå er prisene satt opp litt vel mye, så vi bestilte provit nå sist. Har ikke begynt på den enda, så får se hvordan det fungerer, men det virker jo enklere å måle opp. Vi er veldig fornøyde med dem altså, så det skal litt til før vi bytte forhandler. (men jeg håper veldig at den lille dyrebutikken på Storo overlever den store kjedebutikken på loftet)
  14. Jeg tenker det er mye morsommere å kjøpe selv, så vet man også at man får noe av ok kvalitet som hunden faktisk gidder å bry seg med.
  15. Men dere leverer jo ikke. :/
  16. Rettferdig nok så ble den ene av dem bitt http://www.dagbladet.no/kjendis/her-gar-det-galt-for-bard-tufte-johansen---jeg-tenkte-feil/67436135
  17. Kjenner du til Underskog? Og kan jeg evt videreformidle der? Facebook-ish nettsted med mange dyrevennlige folk. Er nettopp en hel haug folk som har meldt seg tilgjengelig for hundepass i Oslo, men jeg vet det er litt folk der nedover Vestfold også. Jeg prøvde å si at Lisa kunne ta Odin på treningsleir i påsken så kunne vi ta med Pie, men hun var ikke helt overbevist (Kanskje ikke jeg heller, egentlig).
  18. En whippet kommer da seg glatt gjennom det gjerdet der? Odin får ikke være løs på hytta i båndtvangstiden pga sauegjerde (som dere har), han går gjennom uten problemer. Bytte ut med tettere netting kanskje? @LØJ har skigard. Litt avhengig av hvordan du får det gjort så trenger det ikke å bli kjempedyrt, kjøpe billig bakved fra sagbruk f.eks.
  19. Nå har vi ikke gått i den fella, men en liten tanke til flere som skal lage gjerde. Husk at et godt og dyrt gjerde forhåpentligvis skal stå der når denne hunden er borte og den neste kommer i hus. Er den større, mindre, hopper mer, graver mer? For oss var det enkelt siden vi hadde en liten graver og tenkte oss en større, men det er lett å glemme at man kanskje ikke alltid har den hunden man har på det tidspunktet gjerdet bygges.
  20. Dama som driver butikken er ihvertfall hyggelig. Ender med å bli stående og skravle ganske lengre hver gang jeg er innom.
  21. Hvor lenge har dette pågått? En uke eller to? Isåfall tenker jeg løpetid i nærheten, noe som også kan stemme med at han blir tynnere (selv om det er mer normalt at de da også spiser lite). Om han spiser normalt men blir tynnere så kan det være en indikasjon på orm, og endret adferd kan komme av ubehag. Får hunden noen annen aktivitet enn tur? Søk, triks, lek, lydighetsøvelser? Prøv å øke aktiviteten litt og se om det hjelper.
  22. Jaktcocker er vel ikke nødvendigvis noe mindre krevende (aktive ihvertfall) enn border collie. Jeg synes labrador matcher beskrivelsen greit, eventuelt collie om den er stødig. Springer spaniel kan også være et godt alternativ, de har litt pelsstell, klipping av ører og slikt, men ikke mye i forhold til en del andre raser. Om det er lite nok pelsstell så tror jeg nok denne kan være et godt valg for dere. Jaktvariantene generelt ville jeg kanskje droppet igjen om dere vil ha noe enklere enn bc som du har erfaring med. Det er arbeidshunder som bør brukes aktivt ihvetfall. Jeg har ikke opplevd mye lyd fra beardisene jeg har møtt, men kjenner ingen veldig godt. Schapendoes derimot...
  23. Det kommer jo litt an på hva det gjelder. Vi brukte mye tid og på utredning av Kovu, og fikk pga en feil ikke trukket for hver egenandelsperiode der. Hvis de skulle trukket for hver egenandelsperiode så hadde vi fått igjen under tusen kroner på utgifter på over ti tusen. Jeg er glad det ikke var mer alvorlig og dyrere enn det var... På enkeltsaker er det ikke noe problem.
  24. Met sannsynlig nesemidd.
  25. Denne egenandelsperioden til Agria utgjør en vesentlig og negativ forskjell for meg. Hvis det feiler hunden noe semialvorlig og dyrt så utredes dette gjerne over tid, og da sitter du med en egenandel på noen tusenlapper hver tredje måned! De er ikke lengre de eneste som dekker hunden livet ut, og med den vesentlige prisøkningen de siste årene så er de ikke best på pris heller. Hvis man sjekker hos Finansklagenemda (finkn.no) så har Agria også mye klagesaker hvor klager har fått medhold. En fordel er at mange veterinærer har direkteoppgjør. På enkle "standard" saker og skader har vi god erfaring med Agria, har også fått dekket kastrering av to hanhunder uten problemer.
×
×
  • Opprett ny...