Gå til innhold
Hundesonen.no

Drakamp


Mud

Recommended Posts

Det advares stadig mot å leke drakamp med hunden, tilmed i siste nummer av hundesport.Når jeg kjøpte Pan sto det overalt at man ikke skulle leke drakamp med tollere og jeg fikk også beskjed om det fra oppdretter.

(Med mindre du "kan" det da..)

Men jeg har aldri skjønt greia? Hva er egentlig farlig med det? Javel så kan noen hunder snappe etter ermer blir det for hett, men det er jo en smal sak å kontrollere egentlig.Jeg synes det er flere hunder som sliter etter å ha lekt for mye med ball og pinner.

Jeg personlig er sjeleglad for at Loke sine tidligere eiere har herjet med han (tror jeg, eller så har han herjet med dem :)), drakamp er det aller beste "våpenet" jeg har i lydighetstreningen og jeg har en hund som omtrent snubler i sine egne bein på vei inn når jeg roper på han :P

Javel, så måtte han lære seg å slutte når jeg ble passiv og vi har mått trene mye på slipp men det er da ingen heksekunst å trene inn? Hvorfor ikke bare opplyse folk om hvordan man trener slipp og om hvordan man kontrollerer leken istedet for å "forby" det? Det er jo et fantastisk virkemiddel som sikkert hadde hjulpet mang en fortvilet eier...

Eller er det noen skumle bivirkninger til som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skrive under på det med ballproblemer ift problemer med drakamp. Med mitt lille stressudyr er det umulig å bruke ball som belønning, fordi dette gjør at han blir helt borte. Drakamp derimot, er et ypperlig hjelpemiddel, som hittil kun har økt kontakten mellom meg og bikkjekreket. Og det er jo bare positivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri drakamp med mine hunder. Hovedgrunnen er at jeg vil at de skal være så greie som mulig med barn. Vil slippe drakamper om klær eller leker og bamser mellom barn og hunder. (Har ikke barn selv, men hundene er mye i kontakt med barn.)

Ellers er det jo stor forskjell på hunder. Noen girer seg veldig opp over drakamp og andre girer seg veldig opp med ball eller pinnekasting. Det nok brukes positivt av folk som vet hva de gjør. Jeg bruker selv ball som belønning noen ganger, men blir det for mye ballkasting girer hundene seg veldig opp og det blir mer stress og mas enn lek. Drakamp kan ha samme effekt på mange hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det med å advare mot kampleker ligger mye i det at det for den jevne kursholder er det lettere å be folk la vær enn å lære dem å leke riktig, ihvertfall gjelder det for hunder med høy lekelyst som ofte koker over. En helt vanlig familiehund vil kanskje ha bedre av å ikke leke i det hele tatt enn en lek som går over styr? Eller?

Men i trening synes jeg lek er et must, har jo selv aldri hatt hund som har liker lek noe særlig før nå, og kunne gjerne hatt enda mer lekelyst i Likka. Lek på riktig måte er kjempenyttig, dessuten skikkelig artig! Synes nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det advares stadig mot å leke drakamp med hunden, tilmed i siste nummer av hundesport.Når jeg kjøpte Pan sto det overalt at man ikke skulle leke drakamp med tollere og jeg fikk også beskjed om det fra oppdretter.

(Med mindre du "kan" det da..)

Men jeg har aldri skjønt greia? Hva er egentlig farlig med det? Javel så kan noen hunder snappe etter ermer blir det for hett, men det er jo en smal sak å kontrollere egentlig.Jeg synes det er flere hunder som sliter etter å ha lekt for mye med ball og pinner.

Jeg personlig er sjeleglad for at Loke sine tidligere eiere har herjet med han (tror jeg, eller så har han herjet med dem :P), drakamp er det aller beste "våpenet" jeg har i lydighetstreningen og jeg har en hund som omtrent snubler i sine egne bein på vei inn når jeg roper på han ;)

Javel, så måtte han lære seg å slutte når jeg ble passiv og vi har mått trene mye på slipp men det er da ingen heksekunst å trene inn? Hvorfor ikke bare opplyse folk om hvordan man trener slipp og om hvordan man kontrollerer leken istedet for å "forby" det? Det er jo et fantastisk virkemiddel som sikkert hadde hjulpet mang en fortvilet eier...

Eller er det noen skumle bivirkninger til som jeg ikke har fått med meg?

Drakamp går inn i hundens jakt og bytteforsvar og er ment å tilrive seg en bit av bytte. Man blander altså inn konkurranseelementet om byttet og i sin ytterste konsekvens overlevelsesinstinktet. Alle "jaktleker" har slike elementer i seg og kan, om man hyppig driver med slikt, føre til overslagshandliger i hverdagen. Noe en familie på tur i parken fikk bittert erfare.

Et par menn holdt på å kaste en freesbee seg i mellom og hadde morro med hunden(BC) sin som løp etter, hoppet høyt og snappet den i luften. En famile ruslet langs stien ved siden av plenen og trillet en barnevogn med et barn. Freesbeen fløy langs stien forbi vognen med hunden etter og når hunden var på høyde med barnevognen, tverrstoppet den og satt i ansiktet på barnet. En ren overslagshandlig fremprovosert av en idiotisk jaktlek fordi eierene trodde det var så gøy for hunden. Det fikk alle parter betale meget dyrt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har med levende dyr å gjøre må man jo bruke vett! (jfr Ingars eksempel)

Å lære hunden å leke under styring (altså at lek startes, avbrytes og stoppes av fører) tror jeg er positivt, å herje derimot og øke stresset i taket for så å plutselig ikke skjønne at hunden har tatt av og går i overslag fordi man ikke har måter å hente den ned igjen på og heller egentlig ikke har kontroll på pelsen er unødvendig. Hvor grensen går må man finne med hver enkelt hund og bruksområdet, en BC i en familie bør man gjerne begrense eller ikke dra med i det hele tatt fordi den ikke trenger stresset det fører med seg, mens en bruks/lydighetshund man gjerne vil ha opp i drift og stress kan man leke med litt løsere tøyler. Innimellom disse finnes det alle de vanlige familiehundene, bør gjerne se på rasens og individets terskler for jakt/bytte-drift og hvor mye lek og styring den trenger før man begir seg utpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund elsker å dra. hun vil mye heller stå å dra enn å komme å slippe tingen for at vi skal kaste den eller noe sånnt. Hun kommer ofte og inviterer til dra lek hjemme. Men hun er veldig forsiktig med munnen ellers, så det blir ikke noe hiving med åpen munn etter oss når vi har tatt leken og sånn. Men dra kamp syns jeg er helt greit hvis hunden liker det og blir motivert av det. (og selvfølgelig ikke hyper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri drakamp med mine hunder. Hovedgrunnen er at jeg vil at de skal være så greie som mulig med barn. Vil slippe drakamper om klær eller leker og bamser mellom barn og hunder. (Har ikke barn selv, men hundene er mye i kontakt med barn.)

Så da burde jeg slite med at ungene til stadighet sitter fast i en hundkjeft da? For jeg bruker mye drakamp når jeg trener. Her i huset har det vært forbudt for andre enn meg å leke med bikkjene. Skal de være sammen med dem får de "trene" med dem. Altså, ingen kos eller godbit, før hundene har gitt noe for det. Ser faktisk ikke sammenhengen mellom kamplek og at det kan utgjøre fare for barna. Så sett fra mitt ståpunkt var det et dårlig argument. Har hatt hunder i mange år nå, og ikke en av dem har hengt fast i ungene mine. Nå skal det være sagt at jeg kun leker når vi trener.

Ang ball, kan ikke det være like ille? Se på innlegget til Ingar...

men det kan være et brukbart argument når en holder kurs. Husker ikke hvem som sa det, men det er faktisk lettere å lære å gå godbit, fremfor å lære riktig lek. Så å kjøre litt skremselspropaganda kan jo være tingen ;)

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Herr og Fru Hvermansen ønsker jo også en lydig og oppmerksom hund.Hvorfor ta fra dem en av de aller beste virkemidler for å få det? Istedet for å lære de å bruke det? Etter min erfaring styrker drakamp forholdet mellom meg og hunden i tillegg til at det er en utrolig praktisk forsterker.(har jeg en gammel skinnhanske i lomma under turen så har jeg alt jeg trenger etter Loke`s oppfatning ;) )

Og de rasene det ofte advares mot å leke drakamp med er jo gjerne de som har mest utbytte av det.

Loke leker masse drakamp med meg (jeg prøver å ta en runde med han hver dag)og han oppfører seg BEDRE mot barn nå enn han gjorde.Før kløyp han barn og beit i klærne deres i flg tidligere eiere.Vel,han gjør ikke det her for her han lært hvordan man leker og at mamma styrer leken.Jeg har også forklart min søster og hennes mann om hvordan de skal leke med schæfer/elghund unghunden sin og de har endelig blitt kvitt problemet med at Thinka leker "angrepslek" når de sitter i sofaen og at hun biter i klærne til barna når de løper og herjer. Nå har hun lært litt selvkontroll.Og inkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele kommer vel ann på hund og eier. En hund som stresser og blir "gal" og som i tillegg har en eier som ikke helt vet kordan h*n skal styre det ja da er det kanskje like greit å la vær med sånn lek. Selv driver eg med "avansert" drakamp eller springpole. Hunden får ikke leke før eg gir klar signal og leken stoppes når eg ønsker det. Har aldri lekt med hunden inne i huset borsett fra "finne godbit" eller litt kosetulling. Har heller ikke drevet med drakamp der eg holder i draleken siden eg ikke syns noe om det. Kan stresser på ingen måte med dette og omgås barn helt ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da burde jeg slite med at ungene til stadighet sitter fast i en hundkjeft da? For jeg bruker mye drakamp når jeg trener. Her i huset har det vært forbudt for andre enn meg å leke med bikkjene. Skal de være sammen med dem får de "trene" med dem. Altså, ingen kos eller godbit, før hundene har gitt noe for det. Ser faktisk ikke sammenhengen mellom kamplek og at det kan utgjøre fare for barna. Så sett fra mitt ståpunkt var det et dårlig argument. Har hatt hunder i mange år nå, og ikke en av dem har hengt fast i ungene mine. Nå skal det være sagt at jeg kun leker når vi trener.

Nei, jeg mener ikke at det er noen fare for barna (familiehunder bør selvfølgelig tåle såpass!). Men syns bare det er greit at hundene ikke har for vane å holde igjen hvis ungene prøver å ta noe ut av munnen på dem. Veldig kjedelig hvis favorittbamsen skulle bli ødelagt f.eks.

Ang ball, kan ikke det være like ille? Se på innlegget til Ingar...

Helt enig. Det var også det jeg mente med denne setningen:

Jeg bruker selv ball som belønning noen ganger, men blir det for mye ballkasting girer hundene seg veldig opp og det blir mer stress og mas enn lek. Drakamp kan ha samme effekt på mange hunder.

Altså, for å uttrykke meg klarere: Det er ok med drakamp eller ball i treningssammenheng, men ikke som ukontrollert lek.

Vi er i grunnen ganske enige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit med drakamp egentlig. Men kontrollert, altså at eieren vet når det er nok før hunden blir stresset. For det er en belønning mange hunder absolutt elsker, Tjorven liker veldig godt en drakamp av og til. Og så lenge hun ikke blir helt gal og hopper etter kongen/leken når jeg har den synes jeg det er helt greit å bruke som belønning eller i lek.

Hun pleier også å vite når vi leker og når jeg vil at hun skal slippe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker drakamp egentlig KUN når jeg trener, og girer han ordentlig opp, også finner jeg frem en godbit, sier "slipp" , og han legger "draleka" ned og tar godbiten. Så trener vi videre. Når han har gjortnoe bra og fortjener en ordentlig bellønning kommer "draleka" frem igjen,... Så her er det jeg som styrer, og han jobber veldig opp ftil å få "dra" litt :)

Greit før så skjønte han ikke at "nå er det nok", og han var helt umulig å roe ned. så begynte med godbiter som belønning. Nå kan han det å roe seg, og leke er mye mer effektivt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, så måtte han lære seg å slutte når jeg ble passiv og vi har mått trene mye på slipp men det er da ingen heksekunst å trene inn? Hvorfor ikke bare opplyse folk om hvordan man trener slipp og om hvordan man kontrollerer leken istedet for å "forby" det? Det er jo et fantastisk virkemiddel som sikkert hadde hjulpet mang en fortvilet eier...

Eller er det noen skumle bivirkninger til som jeg ikke har fått med meg?

Ja, jeg er enig i det du sier her. Nå jobber jeg intenst med Sofus på nettopp dette (leter jo etter den ultimate forsterkeren til den hormonbefengte jæ... :-)) og har funnet ut at han kicker veldig når mor tillater dra-leking. MEN, cluet er å få ham til å forstå "slipp" og "nok". Men jeg antar at dette siger inn bak hormonlappene tilslutt! Og da vil en i utgangspunktet veldig giret gutt være mer lett å kontrollere (tror jeg dah....)

bruker drakamp egentlig KUN når jeg trener, og girer han ordentlig opp, også finner jeg frem en godbit, sier "slipp" , og han legger "draleka" ned og tar godbiten. Så trener vi videre. Når han har gjortnoe bra og fortjener en ordentlig bellønning kommer "draleka" frem igjen,... Så her er det jeg som styrer, og han jobber veldig opp ftil å få "dra" litt :)

Greit før så skjønte han ikke at "nå er det nok", og han var helt umulig å roe ned. så begynte med godbiter som belønning. Nå kan han det å roe seg, og leke er mye mer effektivt nå :)

Du gir meg håp ;-)

Alt i alt så mener jeg vel at hvis man kan gå inn og lage kontroll/kommando på pelsens "unoter", så må jo dette bidra til en forbedring på evt. unoter. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint med skikkelige atferdsdiskusjoner! Jeg var så sikker på at all "lek" som fremmer kamp/jakt var bare dumt, innbefattet dralek, men nå har så mange sagt så mye fornuftig, at jeg vet ikke helt lenger...... Kan det være slik at hunder kan ha ulike terskler for hva de tåler?? :unsure: Vi overtok vår toller da hun var åtte måneder og superstressa. Nå er hun snart 16 måneder og jeg syns fremdeles at vi noen ganger går et skritt fram og to tilbake. Ser jo at vi har fått til mye, men.... :icon_redface: En ting er sikkert, blir hun stressa (deter ikke mye som skal til) så hiver hun seg etter naboen som måker snø, skiløpern, akebrettet, eller armen til mor! Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Geisha finnes det ingen bedre belønning (forutenom hunde godteri da) enn nettopp en sikklig dra kamp.

Jeg kan ikke se hva som er så galt med det. Har vel litt med den "du er sjefen" greia å gjøre.

Nå har ikke jeg lest hele inlegget, men jeg har iallefall ikke noe i mot en sikelig drakamp med bikkjene. Så sant det er med måte !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker drakamp - først og fremst som "jackpot".

Hadde litt trøbbel i hennes mest pubertale periode, da hun blokkerte og det ble en del konflikt ut av det.

Har etter hvert fått en god slipp-kommando, og nå - etter ganske mye trening - begynner hun å slippe når jeg blir passiv (og får da dra litt til).

Hos oss er drakamp et godt, men kraftig virkemiddel som tas i bruk med en viss omhu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en BC i en familie bør man gjerne begrense eller ikke dra med i det hele tatt fordi den ikke trenger stresset det fører med seg, mens en bruks/lydighetshund man gjerne vil ha opp i drift og stress kan man leke med litt løsere tøyler.

Om man bare skal ha familiehund, så skal man ikke ha BC. Utrolig at vanlige familier utsetter seg for disse hundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Vi hadde en god slipp-kommando - vi bruker 'takk' - innøvd på vorsteheren før vi begynte med drakamper. Hun kan være så 'inne' i leken som bare det, men når vi sier takk - da slipper hun også. Kanskje hun spretter etter en gang i blant når hun glemmer seg, hun er jo bare en liten valp. Men kommandoen 'ikke hopp' kan hun også meget godt, så det er bare å minne henne på det. I tillegg kan hun kommandoen 'vent' veldig godt, da vet hun at hvis hun setter seg/står passivt en stund, skjer det mer etterhvert - feks at leken fortsetter. Også kan hun selvsagt 'nei' som blant annet betyr at nå vil ikke far/mor/nabobarna leke mer, da leker hun videre for seg selv. Hun har lekt drakamp og ballkasting med unger også, men da får ungene først beskjed om hva de skal si hvis hun gjør noe feil.

Pointeren er ikke sånn kjempebegeistret for leking, så det blir ikke så mye av det med ham. Men også han skjønner jo når nok er nok.

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være noe fy-fy ved å leke med hundene så lenge en føler at en har kontroll over leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være noe fy-fy ved å leke med hundene så lenge en føler at en har kontroll over leken.

Det er det som er cluet! Så lenge man lærer hunden at når man sier at leken er slutt så må den slutte med engang. En hund som er super giret og stresset og man bare lar den drive på som den vil uten at man setter regler/grenser kan fort utvikle seg til noe negativt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke trent med Kito annet enn basis kunnskaper som sitt, ligg, bli etc. som vi gjorde da han var valp. Så lek er ikke en del av treninger, men kun for lekens skyld. Han er glad i å leke, og kommer noen ganger bort med beinet og vil at vi skal holde det mens han drar/biter på det. Noen ganger kaster vi det og, og han løper å henter det og kommer til oss med det, eller legger seg ned. Noen ganger rygger han litt, for å få oss mer med på leken. Men hvis vi sier "Slepp" så skal han slippe. Slipper ikke alltid på første kommando, men holder den svakere og vet at han skal slippe den. Har pleid å la han hoppe når jeg holder beinet i lufta slik at han hopper og tar den. Har aldri opplevd noe problemer når det gjelder å bite etter barn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...