Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Valp blir dritsur når han ikke får vite oss

Recommended Posts

Så vi har fått valp igjen! Skjønn liten krabat på bare 10 uker. Han er tøff, livlig, trygg, selvsikker og megasøt!

Spørsmålet mitt handler om at han blir så sur når han ikke får lov å bite oss og hva som er best å gjøre da. Jeg tror det er fordi han får litt overtenning og blir litt for giret eller stresset så det beste er vel å prøve å unngå situasjonen i det hele tatt. Men hva gjør vi når vi først er der? Typisk så prøver han å bite oss eller barna i klær/ankler/hender og når vi stopper han klikker han helt. Knurrer skikkelig og viser tenner, sånn skikkelig sinna. Hva gjør vi da? Det nytter ikke å prøve å bytte i noe han har lov å bite på og slipper vi han springer han rett tilbake i "angrep". Så vi har holdt han unna med hendene, da ender det gjerne med at vi holder han på rygg, ikke med vilje men fordi han detter over på valpevis, eller holdt han i armene vår til han har roet seg, men er usikker på om vi gjør rett. Gode tips til temperamentsfull valp?

Hmm, hvordan er han forkant? Jeg tror jeg hadde fokusert mye på rolige aktiviteter. Lært han søk og gjort masse av det. Kong og tyggebein. Han klør sikkert helt grusomt i munnen, og både isbiter og en fryst klut kan være godt å tygge på og mildne litt i munnen. Og alle bør være rolige rundt han, ikke la barne løpe rundt med han og slikt. 

Timeout bak grind, så han ikke kommer til dere? Det er flere tråder om valpebiting her med gode råd, dette er nok ganske normalt.

Jeg vet ikke hva du mener med "når vi stopper"? Å begynne å holde den unna med henda og slikt vil i alle fall bare kunne gire valpen opp enda mer eller i alle fall at den ser på det som lek og/eller oppmerksomhet. Mission accomplished tenker vel valpen da. 

Dere bør fjerne dere eller valpen fra hele situasjonen om dere ikke vil den skal bite. Med biting holdt det for min del at jeg bare sluttet leken umiddelbart, satte meg i godstolen og leste i noe. Om valpen hadde bitt meg "hardt" la jeg på et lite klynk i det jeg avbrøt (noen valper blir bare mer gira av det, prøv dere fram). Ved ved bjeffing gikk jeg brått på et annet rom, lukket døra og ble der et minutt. Om valpen skulle fortsette bjeffe, ikke kom tilbake før den er stille. Om enn bare et par sekunder. Timeout i grind eller noe er også mulig. Hvilket "nivå" dere trenger å bruke enten det gjelder biting eller bjeffing må dere bare prøve dere fram til. Hjelper jo ikke å sette seg i godstolen om valpen henge i fingrene dine. 

Men velg deres kamper. Det er ikke sikkert man skal sette himmel og jord i bevegelse om valpen biter litt i buksebena når dere er ute og går, feks. Det går over og snart vil dere nesten savne slik tullete valpeoppførsel :) Men det er i alle fall greit å lære valpen at hard biting på mennesker under lek ikke er ok. 

Det er mulig man kan komme i mål med 100% positive metoder, men personlig mener jeg slik negativ straff er uvurderlig i slike sammenhenger.

Edited by tillien

Forumet fortsetter under annonsen

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei!
      Oppsøkte veterinær for en drøy mnd siden pga at hunden (jaktlabrador) så ut til å klø i ørene. Han hadde en mild ørebetennelse. Veterinæren mistenkte allergi, så det ble tatt blodprøver. I går fikk jeg beskjed om at det var utslag på både inne- og utemiljø, gress og tre (er gjort bare en screeningtest, så vet foreløpig ikke eksakt hva i innemiljøet det var utslag på, det skal de sjekke nå i runde to). 
        Ble bl.a. anbefalt å gi allergifor med nytt protein for en periode, gi tilskudd av omega 3,  bruke seng som var enkel å rengjøre (veterinæren nevnte skai, som er enkelt å tørke av og hvor det ikke er fiber det setter seg midd i. Vi har frem til nå sverget til canelana sine madrasser og trekk), dusje ham to ganger i uken for å fjerne allergener i pelsen, mye utetid, samt vurdere vaksine. Veterinæren sa at de aller fleste hunder hadde god effekt av vaksinen, og at vår hund hadde gode forutsetninger for å leve et langt og godt liv med disse tiltakene. Han har ikke sterke symptomer nå, men allergi vil jo i de fleste tilfellee forverre seg hvis man ikke gjør noe, så vi har tenkt å gå for vaksine. 
        Det jeg lurer på ellers er hvilke erfaringer folk har med allergihunder. Jeg har googlet som en gal, og ser mange skriver at det er skikkelig vanskelig, er det ingen som har hunder som fungerer godt med vaksine og tilpasning av miljø og for? Veterinæren virket positiv, men mulig jeg har undervurdert den generelle innvirkningen allergi har på hunder? 😰 Lurer også på om noen kan anbefale seng, madrass til bilbur, samt madrass eller seng til huset i hundegården. Vi har brukt halm i hundegården, men skjønner jo at det kanskje ikke er det lureste.. Andre tips og anbefalinger?   På forhånd takk for svar!
    • "Dette er en svært populær blanding da hundene har fantastiske gemytt, plettfri sykdoms historie, er allergivennlige og egner seg godt som familiehunder." Usikker på om hundene de snakker om her er fra eget oppdrett eller alle hunder av denne blandingen, men uansett ganske utrolig at de ikke har opplevd så mye som et nys på 17 år. Nesten så man skulle tro det ikke var mulig 🙃
    • https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=203160465 Stadig nye blandinger, eller så er det jeg som ikke følger med i tida..  35 000 kr for en whoodle🙄
    • Det er jo faktisk noen som får det til med utypiske hunder også. Men om man først er opptatt av hundesport så går man nok ikke for en rase som gjør det vanskeligere å nå målene. Noen er bare ikke opptatt av å få det til med andre raser.
    • Endelig helg. Jeg tar meg litt fri på slutten av dagen, og går en laaaaang tur med hunden. Det blir bra!  Kom nettopp over noen videoer av hundetrenere som virkelig lever og ånder for hundetrening. De har mange imponerende videoer å vise til. Tilfeldigvis hadde alle disse hundetrenerne jeg tilfeldigvis var innom i dag malinois. Hundene er godt trent og ser ut som at hundetrenerne kan få dem til å gjør ALT. Virkelig imponerende. Men det slår meg at tenk hvor imponerende det hadde vært om de hadde greid å trene en pinscher, toller, dachs, dalmatiner, setter, cocker spaniel eller en mops til å gjøre dette. Greier "supertrenere" kun å få til hunder som i utgangspunktet er villig til å trene og lære i det uendelig for en frolic?! Tenk hvor imponerende det hadde vært å greie noe tilsvarende med en hund som ikke er avlet til å jobbe som en malle er, men at trenere må jobbe opp motivasjonen til hunden uansett rase. DA ville jeg blitt imponert da!!! (en gang hørte jeg på et foredrag med en av disse super-hundetrener-med-malle. Han tok opp hvor flink han hadde vært til å få mallen til å slippe kongen på kommando. En annen som også hørte på foredraget (som hadde en ridgeback) lurte på om han hadde tips til å få hunden interessert i leker/kong. Foredragsholder så rart på henne, og bare fortsatte foredraget uten å svare henne. Tror han aldri kunne tenke seg at en hund ikke ville ha leke. En helt fjern tanke for han. Og det er jo ikke lett å trene og motivere en hund, når den egentlig ikke liker leker eller godbiter. DET er en utfordring det!)
  • Nylig opprettede emner