Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Islandsk Fårehund


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Jeg hadde en islandshund/islandsk fårehund,  den ble 14 år gammel. Det var en hund med mye lyd... VI ble fortalt at vi kunne lære hunden å være stille. Det klarte vi ikke.  :) Det var en smart,  lettlært hund - ikke veldig  krevende mtp aktivisering, en god tur om dagen og litt hjernetrim. Som jeg ser det er det med lyd den mest negative siden ved islandshunden, foruten lyd er det en veldig trivelig rase!

Det sagt har jeg møtt islandshunder på gata i København. De var veldig stille, mente eieren.  Min hund hadde i samme miljø nok laget mye lyd, så eieren snakket nok sant. Men et par år var vi på NISK spesialutstilling for å titte og det var en del hunder der som lagde en del lyd.  Ta kontakt med flere islandshundeiere og hør hva de sier. Jeg har tross alt bare hatt EN hund av den rasen. 

 

 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke direkte erfaring med rasen, men har bodd på Island i 27 år og har møtt mange av rasen. På utstillinger er de veldig vokal og de har nok et rykte på seg på Island for å være "bjeffere", de har blitt mindre populær de siste årene blant bønder som kun bruker BC eller BC blandinger, sjelden at du ser en Islandsk fårehund på en gård. Oppfatter dem mer som selskapshund i dag enn brukshund (hvert fall på Island), det er så klart noen som konkurrerer i agility eller lydighet, men ikke ofte man ser dem på banen. Men for noen nydelige hunder, spesielt når de er langhåra ❤️ Jeg vet om et par oppdretter på Island men ser på hjemmesidene at de færreste har hjemmesider på engelsk, så med mindre du er veldig oppdatert på gammel norsk så er det kanskje lurt å ta kontakt med norske oppdrettere :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...