Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Hjertesykdom og kornfritt diettfór

Recommended Posts

“We are concerned about reports of canine heart disease, known as dilated cardiomyopathy (DCM), in dogs that ate certain pet foods containing peas, lentils, other legumes or potatoes as their main ingredients. These reports are highly unusual as they are occurring in breeds not typically genetically prone to the disease,” said Martine Hartogensis, D.V.M., deputy director of the FDA’s Center for Veterinary Medicine’s Office of Surveillance and Compliance. “The FDA is investigating the potential link between DCM and these foods. We encourage pet owners and veterinarians to report DCM cases in dogs who are not predisposed to the disease.”

https://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/FDAInBrief/ucm613355.htm

Når det kommer til forskning gjort på hundefôr, kjenner jeg at jeg er skikkelig skeptisk uansett hva forskningen sier. Det er så ufattelig mye penger inne i bildet, så jeg har egentlig sluttet å lese sånt, og prøver heller å «tenke selv», noe som ikke nødvendigvis er bedre. Man finner jo aldri fôr som ingen er negativ til... Jeg tror det viktigste er at hunden får mye kjøtt i fôret, og unngår fôr/godbiter med korn eller andre vegetabilske ingredienser tidlig i innholdsfortegnelsen, og biprodukter og lignende. 

Men det er vel ikke fravær av korn som (eventuelt) er problemet, slik overskriften antyder? Aldri hørt at det er noen sammenheng mellom hjertesykdom og råforing i alle fall, og det er vel noe av det mest naturlige på markedet i dag når det gjelder for. At det skulle være en sammenheng mellom hjertesykdom og fortyper som inneholder for eksempel erter, linser, belgfrukter og poteter (som nevnes i artikkelen) forundrer meg egentlig ikke, dette er jo fullt av karbohydrater og har vel ingenting i en hundemage å gjøre.

Edited by Wilhelmina

Blir interessant å lese en evt. forskningsrapporten for å se hva de finner ut og hvilken metode som er brukt.

Jeg opplever ikke at det var mer hjertesykdom før da flere brukte mais- og kornbaserte fôr enn det er nå, etter råfôringsbølgen slo over oss. At karbohydrater er synderen kan være, men jeg er ikke overbevist.

Hvis det er tilfelle at fôret er årsaken bak disse tilfellene av DCM og fôret ikke er tilsatt noen spesielle ekstra stoffer, tenker jeg heller at det kan være stoffer i belgfrukter og potet som hundene ikke tåler. Mulig disse fôrene er helt uten animalsk protein eller svært spesielle på andre måter, da kan også det kanskje være en faktor.

4 hours ago, Tyttebæra said:

Jeg opplever ikke at det var mer hjertesykdom før da flere brukte mais- og kornbaserte fôr enn det er nå, etter råfôringsbølgen slo over oss. At karbohydrater er synderen kan være, men jeg er ikke overbevist.

Jeg formulerte meg nok litt uklart der, jeg mener ikke at økende forekomst av hjertesykdom skyldes karbohydrater alene, skulle det vise seg å være en sammenheng. Men at for med mye karbo er en medvirkende årsak til livsstilsrelaterte sykdommer er jeg helt overbevist om.

Forumet fortsetter under annonsen
Just now, Wilhelmina said:

Jeg formulerte meg nok litt uklart der, jeg mener ikke at økende forekomst av hjertesykdom skyldes karbohydrater alene, skulle det vise seg å være en sammenheng. Men at for med mye karbo er en medvirkende årsak til livsstilsrelaterte sykdommer er jeg helt overbevist om.

Ser at jeg da mistolket uttalelsen din.

Hvilke livsstilsrelaterte sykdommer er det du tenker på?

Just now, Tyttebæra said:

Hvilke livsstilsrelaterte sykdommer er det du tenker på?

Overvekt og kreft, for eksempel.

At det kan være stoffer i belgfrukter hunder ikke tåler er en sak, men når jeg så oversikten over rasene det var innmeldt DCM diagnoser på, så var de fleste kjente for hjertesykdom... Det står heller ikke noe om ev slektskap mellom individer, ei heller hvor lenge de har gått på kornfritt, eller hvilke merker det var snakk om. Selv anbefaler jeg å unngå/være forsiktig med de som inneholder erter, da så mange hunder får gass/løs mage av det. Linser virker lettere fordøyelig, og potet har ikke vært et issue i så måte. 

• Like 1

Begynner å bli vanskelig å vite hva man skal gi hunden sin, ja. 

Belgfrukter - hjerteproblemer. Korn - allergier, overvekt (følgetilstander). Råforing - et folkehelseproblem og hundene kan også få i seg farlige bakterier. Råforing, om man ikke bruker et fullfôr, kan dessuten gi mangelsykdommer. Tørrfôr - mykotoksiner og prosessert mat gir dårlig næringsinnhold. Fisk og sjømatbaser fôr - høye verdier av miljøgifter... Får håpe det kommer en eller annen form for medisinsk framstilt intravenøs næring snart slik at hundene våre overlever! :D

Når det gjelder det prosjektet til FDA så virker det helt meningsløst. For det første er det vanskelig å se hva hva belgfrukter og potet skal ha til felles - noe som kan tyde på at det er fraværet av noe annet som er problemet. Dette er de ikke klare på (misforhold mellom overskrift og innhold i teksten) . For det andre er det meningsløst å gå ut med at fôr med belgfrukter og poteter kan gi DCM, for deretter å si at man må rapportere om man mistenker at en hund har fått DCM grunnet fôr. Da vil man garantert få hypotesen sin bekreftet siden man vil mistenke at DCM er utløst av fôr kun (eller i alle fall sterkt overrepresentert) når hunder er fôret med nettopp belgfrukter og poteter. Det er selve definisjonen på elendig forskning. 

Det er synd det knapt finnes en eneste god studie når det gjelder hund og ernæring. Vi er for en stor del overlatt til magefølelse her. Det mest interessante jeg har lest er noe norsk forskning om opptak av dyrt og billig fôr, hvor det ble funnet forskjeller mellom fôr, men pris var ikke avgjørende. Det er imidlertid bare en ørliten del av det som bør forskes på og dessuten ble det brukt mink som forsøksdyr.

• Like 1

På 3/22/2019 at 1:31 PM, Wilhelmina skrev:

Men det er vel ikke fravær av korn som (eventuelt) er problemet, slik overskriften antyder? Aldri hørt at det er noen sammenheng mellom hjertesykdom og råforing i alle fall, og det er vel noe av det mest naturlige på markedet i dag når det gjelder for. At det skulle være en sammenheng mellom hjertesykdom og fortyper som inneholder for eksempel erter, linser, belgfrukter og poteter (som nevnes i artikkelen) forundrer meg egentlig ikke, dette er jo fullt av karbohydrater og har vel ingenting i en hundemage å gjøre.

Nei, det er ikke fravær av korn, men det som erstatter kornet som er problemet, om det ikke er tilfeldig. 

Da er det bare å fore med mat som inneholder korn ? Har sett veterinærer som  advarer mot kornfrie for, nettopp av årsaker som nevnt i trådstart. Det er neiggu ikke lett å finne optimal hundemat lenger, det har blitt veldig vitenskapelig etter hvert !

Forumet fortsetter under annonsen