Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerhund schizofreni

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk diagnosen min nylig og har alltid lurt på om en førerhund kunne vært for meg. Jeg har ringt rundt i NAV for å stille spørsmål uten hell, blir bare satt over til jeg ikke orker mer. Vet noen om kriterier for førerhund/terapihund? Siden jeg har funnet så lite informasjon om psykiske førerhunder i norge på nett tviler jeg på om det er mulig, men jeg må være sikker. Ville hjulpet veldig om jeg fikk realisert dette. Takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om psykisk førerhund men hadde vært veldig kjekt å ha. Jeg selv har diverse psykiske lidelser selv og hundene mine fungerer som førerhund for meg. Jeg tør mere om jeg har hund med sånn som utstilling og sånn. Veldig dumt at man ikke kan ha med hundene på butikk og kjøpesentre ol. sånn som blindehunder får. Hundene mine er ikke trent noe opp da siden jeg fikk dem som valp så de er ikke registret som det eller noe da. Men føler de er det for meg alikevell. :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant spørsmål (som jeg dessverre ikke kan svare på). 
Jeg tenker litt at du må ha et godt sikkerhetsnett som kan hjelpe deg med å ivareta hunden godt hvis du får dårlige perioder.
Håper du finner ut av ting, og at du kan få en firbeint terapeut i hus. 
Masse lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel ikke en terapihundutdannelse i Norge, i den retning du tenker på. Man har førerhunder for blinde, men ikke støttehunder/sosiale tjenestehunder for personer med psykiske utfordringer. Du kan selvfølgelig skaffe deg en hund, men det blir på lik linje som alle oss andre hundeeiere. Det fordrer jo at du er i stand til å ta vare på hunden i hverdagen. Den har også behov som må dekkes, selv om den er til hjelp for deg også. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel servicehunder i Norge som ikke er førerhunder, men jeg tro ikke det finnes noen med tanke på psykisk helse enda. Men som @Sprettballen sier over her kan du jo uansett ha godt utbytte av å ha hund, så lenge du kan ta vare på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
12 timer siden, simira skrev:

Det finnes vel servicehunder i Norge som ikke er førerhunder, men jeg tro ikke det finnes noen med tanke på psykisk helse enda. Men som @Sprettballen sier over her kan du jo uansett ha godt utbytte av å ha hund, så lenge du kan ta vare på den.

Ja, ser nå av linken som ble delt ovenfor at dette er nytt i år. Det har ikke vært mulig å få servicehunder før. Men ja, dette gjelder uansett bare for fysisk funksjonsnedsettelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Varer Såpas kort at eg ikkje klare å registrere det. Mellom 5 og 10 sekunder. Piper ikkje og . Rolig og i fin for ellers. Kan sende deg videoen privat til deg om du vil det?
    • Jeg fikk til svar fra dyrlegen min nå i høst om at chippen må ha gått ut før man kunne gjøre en kirurgisk kastrering.
    • Jeg har blitt anbefalt riesen og dalmatiner til sånn jobb.   Ikke noe for meg men kanskje noe for andre å sjekke ut?
    • Spørsmålet er jo hva som er viktigst for deg? Som regel finnes ikke den hunden som er perfekt på alle punkter, så da blir det ofte et spørsmål om hva man er villig til å sjanse på av egenskaper og hva man ikke vil sjanse på.  Vet av noen som er mye ute på ski og spark med sine korthårs collies, det får du jo mest sannsynlig en hund som er grei å ha løs, men vet ikke hvor sikkert valg det er mtp trekk. Evt så er det jo flere av retrieverne som også kan passe til begge deler, men igjen, ikke like sikkert ifht trekk som feks en AH. Også vil det jo være forskjeller på hvor godt de trekker, hvor langt de orker og hvor fort de løper. De stående fuglehundene er jo og gode trekkhunder ofte, de trekker gjerne både fort og langt og jobber bra. De har jo selvsagt jaktinnstinkt, men ikke på samme måte som polarhunder, ofte. Men man må jo være komfortabel med hunder som løper seg noen runder i skogen, ute av syne. Springerspaniel kan og være et alternativ, men da likt som med retrieverne og collie så vil det nok være litt variabelt hvor interessant den trekkinga er. Mange belgere er glade i å trekke, iallefall de fra linjer med litt fokus på brukshunder. De fleste belgere er og greie å ha løse, men de er jo ikke helt blottet for jaktinnstinkt da.
    • Når man har cavalier får man høre mye rart fra mennesker som kanskje ikke vet annet om rasen enn fra en dokumentar eller to, så jeg ville ikke brydd meg så mye om hva "vanlige folk" måtte mene om helsa til hunden din. Skal man høre på alt man leser og alt folk sier blir man fort hypokonder på hundens vegne. Pust med magen og prøv å ikke tenk så mye på det, og la veterinæren gjøre en vurdering  Hvis noe er galt får du vite det da, og får komme igang med behandling. Det løser ingenting å ta sorgene på forskudd
  • Nylig opprettede emner