Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp en "noob-fotograf"

Recommended Posts

Brukte speilreflekskamera for første gang i dag, og jeg har funnet ut at jeg liker veldig godt å ta bilder! Så jeg er jo helt noob fortsatt, hadde satt pris på om noen ville gitt litt konstruktiv kritikk, råd og tips til å ta bedre bilder:) 

43005635031_730217423b_z_d.jpg

28137084077_c3a52e6aa9_z_d.jpg

28137080467_cfd68f20b8_z_d.jpg

41195208590_f8eee088b2_z_d.jpg

42286956824_3bcf66769e_z_d.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, sidnajse skrev:

Brukte speilreflekskamera for første gang i dag, og jeg har funnet ut at jeg liker veldig godt å ta bilder! Så jeg er jo helt noob fortsatt, hadde satt pris på om noen ville gitt litt konstruktiv kritikk, råd og tips til å ta bedre bilder:) 

43005635031_730217423b_z_d.jpg

28137084077_c3a52e6aa9_z_d.jpg

28137080467_cfd68f20b8_z_d.jpg

41195208590_f8eee088b2_z_d.jpg

42286956824_3bcf66769e_z_d.jpg

Jeg er kun en selvlært hobbyfotograf selv, men kan jo prøve å komme med noen personlige tips til hva jeg synes hadde forbedret bildene dine! :)

Bilde 1: Her ville jeg nok satt meg ned på samme høyde som hunden, zoomet litt ut, og vippet kameraet litt opp slik at du får litt mer luft over hunden, da ville bildet blitt litt mer balansert. I tillegg ville du fått med mer av bakgrunnen ved å sette deg ned på høyde med hunden og vippet kameraet litt opp. 

Bilde 2: Her ville jeg passet på å fått hunden midt i bildet, eventuelt litt mot den høyre siden da hunden står mot venstre. Jeg ville nok også prøvd å funnet en annen mindre rotete bakgrunn, men kan forstå det kan være litt vanskelig i slike "action-foto" hvor du ikke stiller hunden opp og planlegger omgivelsene. 

Bilde 3: Skjønt bilde, men personlig hadde jeg nok selv zoomet litt mer ut og fått litt mer luft rundt hunden.

Bilde 4: Dette bildet synes jeg hadde fint fokus og fint lys. Bildet er dog litt skeivt, så til en annen gang kan du jo tenke på å prøve å holde kameraet rettere, eventuelt redigere vinkelen litt i etterkant. Her kunne du også med fordel satt deg ned på hundens høyde og fått litt mer luft over.

Bilde 5: Her er ikke hunden helt i fokus. I tillegg ville jeg passet på at du ikkje "skjærer" av en liten del av hunden med mindre det faller naturlig. 

Alt i alt synes jeg dette er en god start, øvelse gjør mester. :) Dette er dog bare mine personlige meninger, så andre kan nok si seg uenig!

IMG_2901.thumb.jpg.263f4a25a7b2834d99617e73f82d927f.jpgIMG_2909-2.thumb.jpg.4d6bb1954b9135a617bf17bbdda8cabc.jpg

Her er eksempler på to bilder jeg tok for noen dager siden. Fokuserer alltid på at hunden enten står i sentrum av bildet eller i "det gylne snitt", at fokuset er rett (øynene og ansiktet til hunden), prøver å holde meg på samme høyde som hunden jeg tar bilde av, og passer på å få nok luft rundt hunden. Pleier også og ta bilder på plasser hvor jeg synes bakgrunnen er fin. Jeg etterbehandler bildene mine i Lightroom, og bildene mine blir betydelig bedre etter lys- og fargeredigering. Så det programmet anbefales varmt. :)

Endret av Ginaml
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips, @Ginaml!:)

Selv er jeg stor fan av bilder som ikke er så "arrangerte", men at hunden kommer naturlig i en fin stilling, og da synes jeg at det er vanskelig å få alt annet å klaffe også:pinch: Tar ikke lang tid før hun plutselig er vekke:P Må prøve dette her med å holde meg på samme høyde som hunden, men betyr det bare å ha kameraet på samme høyde som hundens hode?:icon_confused:

Kan du fortelle litt mer om det gylne snitt? Jeg vet bare hva det er helt rent matematisk, men forstår det ikke helt i sammenheng med fotografering:sweat:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en fin artikkel om det gylne snitt:
https://www.tek.no/artikler/det-gyldne-snitt/40737

Gratulerer med speilrefleks! Det er så mye gøy man kan gjøre med et speilreflekskamera. Selv er jeg veldig glad i å stille på kameraet manuelt og synes det ofte blir finere når man bruker lavere blenderåpning. Blenderåpningen er det som kalles f/ på kameraet. Jo lavere man stiller på denne, jo mer lys slipper objektivet inn. Har man den stilt inn på en lav blender åpning vil det du fokuserer på være i fokus, mens det i bakgrunn bli mer diffust. Jo lavere blenderåpning, jo mer diffust blir bakgrunnen. 
Kanskje litt vanskelig å forstå når jeg forklarer, men du kan se det her på et bilde av hunden min. 
Her står hunden og busken på samme linje så begge deler er i fokus, mens gresset bak blir veldig diffust. Det synes jeg personlig gir en fin effekt, men det er jo litt smak og behag på hvordan man vil ha det:ahappy:

gammeldame.jpg

Det er mange fine videoer på hvordan man kan stille på kameraet selv ut i fra hvordan type bilder man skal ta. Skal man ta bilder av hunder i fart er det lurt å ha visse instillinger, mens for portrett lønner andre seg. Anbefaler deg å søke på youtube: "*kameratypen din* for dummies" da kommer det opp mye enkle tips :D
Edit: måtte legge til litt mer :icon_redface:

Endret av litchi
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Linken @litchi linket til over forklarer hva "det gylne snitt" er ganske bra. Det handler rett og slett om å plassere elementene i bildet på en plass som gjør bildet mer balansert, og "det gylne snitt" er en enkel hovedregel for hvor det vil være mest attraktivt og plassere elementene i bildet.

Helt enig med deg at det er vanskeligere å få gode bilder når du hunden er i mye bevegelse og ikke blir "stilt opp". Når jeg tar bilder av yngre hunder og valper så er dette ofte tilfellet. Er det en liten valp pleier jeg rett og slett og bare legge meg ned på magen slik at jeg kommer på samme høyde som valpen, og knipser i vei mens valpen beveger seg rundt på området og når den setter seg ned eller står rolig. Her er noen eksempler:

IMG_2710.thumb.jpg.6f3961c7bfdcb0baea7e88c28c6cddc9.jpg

Her har valpen lagt seg ned og jeg prøver så raskt jeg kan og finne den vinkelen jeg synes bildet blir bra i og knipser i vei helt til valpen beveger seg videre.

IMG_2828.thumb.jpg.54a8aafd6c5bff25ad980f21bc42e9c8.jpg

Valpen har funnet noe å tygge på og er opptatt i noen sekunder med det. Jeg setter meg ned i samme høyde som valpen og knipser noen bilder.

IMG_2842.thumb.jpg.eaf0602b4d39c7020f6800c11dd2fa33.jpg

Valpen setter seg ned og jeg knipser noen bilder. Viktig å ha litt tålmodighet :D 

Angående å komme seg ned på samme høyde som hunden så ser jeg alltid an størrelsen på hunden. Er det en liten hund/valp pleier jeg å legge meg ned på magen, er det en litt større hund så holder det kanskje med å sette seg ned på kne. Men ja, en god huskeregel å prøve å komme i samme høyde som hodet til hunden. :)

Jeg pleier også å stille inn kameraet mitt manuelt. Her kan du lese litt om du ulike funksjonene: https://www.tek.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg ble anbefalt gamasjer og heldress over. Tror jeg gir showsheen til hest en sjanse først, ellers blir det full påkledning her. Min er ikke klipt da.
    • Bonita er 15 år og 8 mnd. Greit hun har litt vondter i ryggen som litt smertestillende hjelper på og en litt sart mage. Men om noe skjedde meg håper jeg inderlig at noen ville tatt over henne, og ikke avlivet henne. For hun er i veldig god form i forhold til alder og hun er så glad i alt av mennesker. 
    • Har du prøvd immunterapi? Altså vaksiner som inneholder det hunden reagere på for å bygge opp toleransen? 
    • Ja, hun vokser til! Nå har hun blitt 30 kg. faktisk. Hun blir nok ikke så mye større, men kan være det blir en kilo eller to ekstra i masse med tiden. Hun trekker ikke så mye i bånd, men jeg merker at når hun legger seg i selen er det en del hund å holde igjen  Glad vi begynte med båndtrening fra start av.  Jeg får sjeldent plankekjøringsvalper, så leser med misunnelse om dem så får sånne greie, uproblematiske små *ler*. Jeg synes det hjelper veldig at erfaring tilsier at det går over. Cyan er en artig skrue, og jeg synes hun er en morsom hund. Masse personlighet og meninger, men samtidig så snill og omgjengelig. Alle kan hilse på henne, barn som voksne og hun er rolig og vil bare bli klappet. Den eneste utfordringen vi har med andre hunder er at hun går i jakt om de løper, så det er en prosess, men jeg forebygger så godt jeg kan, og så regner jeg med at det går over med alderen om hun ikke får øvd så mye på det. Jeg har lært ekstremt mye av å ha en hund som er veldig trygg og stabil, men likevel har mer enn nok pondus til å fortelle mor at det DER kan du bare drite i  
    • Så stor hun har blitt og så flinke dere er! Når jeg leser om treningen og utfordringene dere har er det faktisk som å lese om oss selv. Vi har akkurat de samme utfordringene. Man lærer mye av å ha hunder som ikke er helt plankekjøring å trene. Det er gøy å se alt dere får til, og få noen tips  
  • Nylig opprettede emner