Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessert i jaktkurs


Gjest
 Share

Recommended Posts

Synd du bor på vestlandet. Hadde du bodd på Østlandet kunne du tatt turen innom Jarmyra på morningene på søndager. Da er det en gjeng som pleier gå samlet opp til treningsplassen de har for å jakte rotter med hundene sine. Vet ikke om det er noe slikt på vestlandet. Også må man være morgenfugl, for siden det ikke er helt etter loven, så møtes man nesten før sola har stått opp. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ozzy skrev:

Det er litt vanskelig og fortelle deg hvor man trener det,  da det er forbudt. Det er svært få som åpenlyst reklamerer for at de bryter loven. Selger du heroin putter du det ikke inn på gulesider liksom 

 

Pfft..alt som skal til er litt kreativ markedsføring..a la; ' Rent  hvite hester selges. Høy prisklasse' :sleep:

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vestlandsdrengen skrev:

Ærlig talt. Ett skikkelig bitt over nakken er da ikke dyreplageri. Det at de rister dyret etterpå er vel bare en ren refleks etter avlivingen. 

Jeg har jo en liten mistanke om at dette er litt underholdning for din del ..men for å gi deg et seriøst svar; Jeg ser ikke noe galt i det hvis disse rottene hadde dødd øyeblikkelig men ikke alle hunder har teknikk eller styrke nok til å kjapt drepe en rotte. Som du bl.a ser på videoen, så ligger det levende dyr og vrir seg på bakken, en av dem blir plukket opp på gaffelen og kastet avgårde av den ene mannen.

Hvis ikke hunden har den rette teknikk elker styrke i bittet, kan den like godt knekke ryggen på rotta og det medfører langt fra noen øyeblikkelig død, som et kjapt og korrekt utført nakkebitt ville gjort. 

Denne videoen er tydeligvis fra et område med svært mange rotter av noe slag, en slik mengde vil man neppe finne i Norge utendørs, så jeg ser ikke helt behovet for denne typen utryddelse her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ok, kall meg gjerne dust, men hvorfor reageres det med slik intensitet når noen spør om man kan la hundene drepe skadedyr som rotter, når mange av de samme personene har katt? Hunder dreper svært raskt og effektivt, det gir svært liten lidelse eller stress for byttet (når byttet er en mus/rotte og hunden er en terrier el.l), mens katter seigpiner ofte byttene sine i timevis før de til slutt dør av skadene. Samme byttedyr, men når katter gjør det anses de som innmari flinke nyttedyr som tar seg av et stort problem. Det anbefales å skaffe katt om man har et gnagerproblem på en gård f.eks.

Dere kan godt kalle det hetsjakt, men det blir virkelig for dumt å skrike sånn opp om dyremishandling osv om det er hunden som utfører handlingen (raskt og effektivt), men synes det er superfint og nyttig når katten utfører handlingen (langsomt og med stor lidelse involvert).

5abe93e838e48_Stellamusgigant1..jpg.e8a6803fc8f275b51e06e9f53096c3a4.jpg

Ikke terrier, men puddel, og denne musa fikk en svært effektiv død etter 3 sekunders jakt. Jeg har ikke katter, men denne hunden utfyller denne oppgaven så godt hun kan. Museproblemet i et hønsehus kan bli intenst, og verken feller eller gift fungerer. Hunden gjør en svært viktig jobb som skadedyrbekjemper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Ok, kall meg gjerne dust, men hvorfor reageres det med slik intensitet når noen spør om man kan la hundene drepe skadedyr som rotter, når mange av de samme personene har katt? Hunder dreper svært raskt og effektivt, det gir svært liten lidelse eller stress for byttet (når byttet er en mus/rotte og hunden er en terrier el.l), mens katter seigpiner ofte byttene sine i timevis før de til slutt dør av skadene. Samme byttedyr, men når katter gjør det anses de som innmari flinke nyttedyr som tar seg av et stort problem. Det anbefales å skaffe katt om man har et gnagerproblem på en gård f.eks.

Dere kan godt kalle det hetsjakt, men det blir virkelig for dumt å skrike sånn opp om dyremishandling osv om det er hunden som utfører handlingen (raskt og effektivt), men synes det er superfint og nyttig når katten utfører handlingen (langsomt og med stor lidelse involvert).

5abe93e838e48_Stellamusgigant1..jpg.e8a6803fc8f275b51e06e9f53096c3a4.jpg

Ikke terrier, men puddel, og denne musa fikk en svært effektiv død etter 3 sekunders jakt. Jeg har ikke katter, men denne hunden utfyller denne oppgaven så godt hun kan. Museproblemet i et hønsehus kan bli intenst, og verken feller eller gift fungerer. Hunden gjør en svært viktig jobb som skadedyrbekjemper.

 

Du har absolutt et poeng, ingen tvil om det mtp katters jaktmåte. Som sagt, hvis hunden(e) avliver effektivt har jeg personlig ikke noe i mot det. Men ikke alle hunder er like effektive 'killers' og som man så på videoen , så lå det dyr og vred seg på bakken. 

Nå er det jo mulig at mange ( herunder meg) reagerte på hvordan denne forespørselen ble formulert?  Hvis jeg sier at jeg slaktet hønsene mine selv,ville vel neppe mange reagere negativt. La jeg derimot ut en forespørsel om noen hadde høns til salgs fordi jeg syns det var så morsomt å slakte, så ville antagelig en hel del reist bust..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...