Valp. 5 uker ferie, er det nok?

30 innlegg i emnet

vi har jo flere hunder, så valper bår vi får dem (en eller flere samtidig) er sånn sett ikke alene, men vi pleier å ha med valpen i bilen til den er 4-5 mnd. Først da er den klar for å være ute hele dagen med de andre hundene. Vi trener på hundegårdslivet omtrent som andre trener på "hjemme alene". Selv om den da altså ikke er alene. (valper bor inne hos oss til de fases ut i hundegården). 

du kan nok ikke forvente at valpen kan være alene før den er en del mnd. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 hours ago, Mariss said:

Jeg har 7 timers arbeidsdag, og bruker 10 min. gange til/fra jobb. Men blir selvfølgelig mange timer likevel.

Det går nok helt fint, men lurt å ha en reserveløsning hvis det skulle skjære seg.

22 hours ago, Mariss said:

Et alternativ kunne evt. vært å hatt hunden i bilen mens jeg er på jobb. Jeg jobber i hjemmesykepleien, som betyr at jeg oppholder meg en del i bilen når jeg kjører fra hus til hus. Kunne dette vært en løsning, eller vil dette bare blir stressende for hunden?

..og der har du en super reserveløsning :)

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 timer siden, Mariss skrev:

Hvor lenge drev dere på med å ha hunden i bilen?  :)

Harly var med i bilen på tidligvakter til han var ca 4 1/2 mnd. Når jeg hadde seinvakter var han hjemme med den andre hunden for da var det så kort tid fra jeg gikk til samboer kom hjem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde ikke 5 uker ferie da Stella var valp, det gikk helt fint. Har aldri vært noe problem å la henne være alene, i motsetning til han vi brukte hele sommeren (pluss litt til) på å trene på å være alene hjemme. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk valp i juli som var 5 mnd gammel. Hun var med i bilen frem til slutten av september, var rolig og fin i bilen. Pappa har på eget initiativ tatt henne med bort til seg når jeg jobber senvakter og lufter henne på dagen hvis jeg jobber tidlig. Hunden er nå 10 mnd og er null problem å ha hjemme alene. 

Kunne ha med valp i bilen er gull. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal sjekke mål i morra, og se om jeg finner igjen kjøperen jeg kjøpte fra! Jeg betalte bare 20-30, om jeg ikke husker helt feil Her er bilde, så ser du sånn omtrent størrelse iallfall

• Har blitt lite bilder herifra dessverre, tlf min driver å dør om det er vind og for kaldt ute. Og vind er det nok av der stallen ligger for å si det sånn!  Ikke har vi sånn luksus som deg med ridehall heller. Åh som jeg savner å ha tilgang på det! Har heldigvis supre andre fasiliteter da!  
      Skulle egentlig opp og ri idag, men så fikk jeg migrene. Typisk! Frøkna fikk sko på, på tirsdag. Med broddhull denne gang, for slik det ser ut på værmeldingen så blir det fort liggende is en stund om snøen som kom nå smelter litt. Må bare se om jeg rekker å stikke å kjøpe brodder i morgen. 

Var sikker på jeg hadde delt disse bildene her, men tydeligvis ikke. Fra siste rideturen i 2017. Tidenes mest zen tur! Akkurat samme følelsen som når man er ferdig å få en masasje el. Helt utrolig!

• Takk for tips! Jeg må uansett dit en dag for å lete etter billige gulvbelegg-rester i den interiørbutikken, så valpene har noe annet å tisse på enn tregulvet mitt... Jeg har sjekket en del på eBay, men enten koster det mer enn det er verdt, eller så får jeg ikke noe særlig til størrelse på bokstavene. Men om du har funnet god størrelse til anstendig pris er jeg takknemlig for pris. Jeg forsøkte å bestille av en selger der for noen år siden, men da hadde jeg misforstått "max size 20 cm" - det var maks lengde på ordet, ikke høyde. Det ble ikke brukandes, kan du si...
    • Er det meg du skriver til, eller er "du" bare generelt brukt? Litt vanskelig når du verken siterer eller tagger noen. Hvis det er meg du skriver til, så har jeg følgende kommentarer: Hvis du synes det er minst like ille å utrydde en hel art fra landet vårt for å kunne jakte akkurat der man vil, som å holde dyr i fangenskap, så deg om det. Jeg synes utrydding er verre.
      Og katter? Seriøst, skal du gå etter dem også nå? For snørr-og-førtiende gangen på dette forumet: Katter har aldri utryddet en eneste art på fastland som noen har klart å påvise. Det er ikke i mangel på forsøk, men ingen har engang forsøkt å forfalske noe. Vel, bortsett fra løse påstander fra folk som ønsker katter dit pepper'n gror, da. Har ikke du katter, forresten? Da stiller du jo i en av to mulige kategorier: Enten holder du kattene fanget innendørs, og amputerer deres livskvalitet (ref: burdyr), eller så lar du dem velge selv, slik at de kan gå ut dersom de ønsker det, med de jaktmulighetene de innebærer. Blåser det der opp? Jeg sitter sikkert i dobbeltmoralens høyborg og koser meg, siden jeg våger å feire at pelsdyrfarmer må legges ned. Jeg er hyklersk nok til å gradere lidelse og ubehag. Jeg er kunnskapsløs nok til at jeg ikke vet om kjæledyr i bur faktisk har det så ille. Og jeg er sikkert både blind og dum når jeg sier at jeg tror våre gnagere har hatt det nokså greit. Døm selv: De syriske hamsterne våre hadde hvert sitt degusbur,, og dvergene bodde i akvarier. Alle innredet vi selv med hyller, gangveier og bruer. I tillegg fikk de en gang i uka nye "leker", f.eks. gangbroer, ulike hus, stiger osv. De hadde et godt lag med spon, og toalettpapir som redemateriale. Papiret fikk de påfyll av jevnlig, og det ble byttet ved hver vask av buret. Hver natt fikk det være ute av buret en stund. Vi kunne ha tre ute på en gang, for en løp løs på gulvet, en brukte det 10 meter lange Habitrail-rørsystemet vårt, og en var i en graveboks, hvor jord og spon var blandet for å stimulere graveinstinktet. Innimellom laget vi også større lekeplasser de kunne boltre seg på etter tur. De hadde ikke matskåler, men maten ble strødd i sponet for at de skulle måtte bruke tid, energi og nesa for å få mat. De fikk ikke butikkmat, men en blanding vi laget selv, som var utviklet av en veganer med interesse for gnagere. Denne fungerte som basis for alle våre gnagere, kun basis. De fikk tilleggsfôr hver natt, etter et system, fordelt mellom protein, frukt/grønt og levende, samt noe snacks på lørdager. Ørkisene våre hadde 120-160 liters akvarier, etter som hvor mange de var. Akvariene ble satt opp på en av to måter. Den ene måten, den vi brukte mest, var å fylle hele akvariet opp med vekselvis spon, høy, mat, dopapir og pappruller. Dette brukte ørkisene masse tid på å male opp og bygge ganger i, som de hele tiden utviklet. Den andre måten var med lavere sponlag, men med en graveboks med sand/jord i, og mer innredning. De fikk sandbad hver dag. Og vi laget lekeplass til dem på senga hver kveld, som de fikk komme å utforske. De fikk samme matregime som hamsterne, men med litt annen tilleggsmat. Rottene hadde først et 160 cm høyt fuglebur, der vi bodde før, men de var mye ute, inkludert ute-ute, dvs. de var med rundt i nabolaget, eller på dyrebutikken. Da vi kjøpe hus fikk de eget rom, som vi innredet i alle dimensjoner, med løpebaner langs veggene, tau fra vegg til vegg, tunneler, soveplasser, hyller ned fra taket, stor klatrevegg osv. I tillegg til fôrblandingen, fikk rottene masse tilleggsfôr, som bein fra middagen (beinet fra lammestek var en kjempehit), kokte egg med skall på, grøt, frukt og grønt, i det hele tatt nær sagt hva som helst. Om sommeren sådde vi gress i en stor boks, som de koste seg masse med. De fikk badekar når det var varmt, gjerne pyntet med roseblader og strødd med mais, som lokket dem til å dykke. Vi klikkertrente, og gjorde masse sprell.  Nei, når jeg ser tilbake, så tror jeg faktisk ikke at de hadde det så verst. Perfekt? Neppe, men vi siktet heller aldri etter perfekt, da selv ikke ville dyr har det, vi gikk etter "godt nok", og det tror jeg jammen meg vi stort sett klarte. 
    • Artig! Jeg skrev om noen av genmutasjoner i forhold til parkinson  
  • Nylig opprettede emner