Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å spise mer etisk. Splittet fra "enorme rever"


Emilie
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, Stella said:

Jepp, jeg lever i en disneyverden, spot on... Det er selvsagt mye bedre å sitte og syte, svartmale og være negativ, det er måten å få til en endring på...

Da ga jeg meg, dette er ikke noe poeng. Er man ikke villig til å være produktiv, konstruktiv og positiv er det ikke noe poeng i å ha en diskusjon om noe som helst. Blir som ulveproblematikken. Blir bare stanging i en betongvegg av negativitet og personer som kun ser problemer. Skulle nesten tro du tviholder på at dette er så sykt vanskelig fordi da slipper du selv å ta steget til å gjøre noe med eget kosthold og innkjøpsvaner...

Skjønner ikke hvorfor du tar det så personlig, jeg har ikke sagt du lever i en disneyverden. Det er derfor jeg har forsøkt å si at "er dette virkelig løsningen som framstilles?" for å få noe mer nyanser, for jeg leser bare om hvor enkelt det er å partere og ha flere kilo kjøtt i frysern. Det er ikke "bare" og det er ikke "enkelt" å partere og å ha en fryser med flere kilo kjøtt i.

Du vet ingen ting om mitt kosthold og innkjøpsvaner, utover at jeg har sagt jeg ikke har behov for å stå å partere halv hjort/gris på kjøkkenbenken. Og personlig mener jeg at det er mange flere veger til Rom enn at *det* er løsningen på noe, derav min argumentasjon. Dette blir veldig sånn du synes, jeg synes, man føler seg truffet og butthørt fra alle kanter. Lite matnyttig (pun intended?), særlig når den nedlatende tonen var satt allerede fra starten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, om du og jeg kjøper en halv gris hver fra en grisebonde med frittgående gris f.eks, så kommer det ikke til å hjelpe de hundretusener av griser som lever i ' a living hell' til de blir slaktet, sa

Eller gjøre det mer lukrativt å gjøre konvensjonell drift mer dyrevennlig, for bøndene... Det ville jo vært mye bedre. Sånn at man kunne gått på rema eller kiwi og kjøpt norsk ku eller gris og visst a

@Lene_S: her har du noen alternativ: stolsvidda.com Her får du lykkelig gris og lam levert på døra, akkurat så mye eller lite du selv ønsker (og ja, du kan trygt glemme den halve grisen noen

Posted Images

11 timer siden, Pringlen skrev:

@Lene_S: *sukk* og for de som absolutt ikke vil legge to pinner i kors for å få mat fra glade dyr litt billigere, så er det altså plenty av muligheter for å få det ferdig delt. Men man MÅ faktisk greie å oppsøke dem som selger det, det ligger ikke i first-price kurvene på Kiwi... Er man bittelittegrann opptatt av dyrevelferd, så er vel det er minimum... Og ja, selvsagt må du få greie på hva du kjøper...

Jeg personlig hadde fint giddet å legge to pinner i kors, men jeg er da også over gjennomsnittet interessert i dyrevern. Det er ikke Hvermansen. Hvis det skal ha noe effekt å velge etisk, så må man få med flertallet, ikke det lille antallet som gidder å lete rundt etter mulighetene. 

Jeg synes den uteheva setningen er fryktelig urettferdig. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt mest energi på å leite etter etisk kjøtt, jeg burde ha brukt mer, og jeg har blitt mer bevisst på det de siste par årene. Men dyrvelferd er ganske så mye mer enn ku og gris. Man kan være bittelittegrann opptatt av dyrevelferd uten at gårdsdyr er det man er mest opptatt av. Ikke alle kan redde alt på en gang, de fleste av oss velger våre kamper. Jeg gjør mer enn min del på andre arenaer, for andre arter. Men er man bittelittegranne opptatt av dyrevelferd, så reiser man land og strand rundt og plukker opp forvilla katter, og får dem kastrert for egen regning. Det er vel et minimum, så jeg tar det for gitt at du gjør dette. I tillegg til å kjempe for at rovdyr får leve sine naturlige liv, gjør seg uvenn med folk i nærmiljøet når man prøver å forklare hvorfor de må kastrere katta eller ikke slippe ut bikkja på egenhånd, eller skrive side opp og side ned til forbrukermyndigheter for å få farlige produkter som hamstervatt forbudt. Det er da et minimum av det man kan forvente av noen som er opptatt av dyrevelferd, ikke sant?

11 timer siden, Luma skrev:

Her: http://www.oikos.no/okoguide/okologiske-kjottleverandorer finner man endel gårder hvor man kan kjøpe kjøttprodukter direkte, flere av disse selger både ferdig partert kjøtt i overkommelige mengder og produkter som spekepølser o.l. 

Veldig mange steder har vel også bondens marked fra tid til annen, hvor man får kjøpt mye godt.

 

JO, det burde være enkelt å velge kjøtt med god dyrevelferd, samtidig så er det slik idag at skal man sikre seg i størst mulig grad at man støtter god dyrevelferd så må man legge litt mer energi i det enn en tur på kiwi dessverre, om man virkelig brenner for dyrevelferd burde det da ikke være et kjempeproblem å gjøre en liten innsats? Men det viser vel som vanlig at engasjementet for mange ikke strekker seg lengre enn å slenge dritt i nettfora og kommentarfelt, dessverre. Flere her viser jo at de tydeligvis ikke engang har gidda så mye som å google litt etter alternativene (mystisk nok de samme som er fremst i hylekoret om å forbedre dyrevelferden hos produksjonsdyr blant annet) Jadda:whistle:

Økologisk er ikke det samme som god dyrevelferd. Det har vært flere saker i mediene hvor produkter merket "økologisk" kommer fra gårder med overpopulasjoner, trange leveforhold og lite uteliv. 

Forøvrig, se mitt svar til Pringlen over her.

3 timer siden, yurij skrev:

Meny har viltfanget fisk , de har svineprodukter fra Grøstad gris , de har kylling og fjørfe fra gårdsand og kalkun fra Homlegården. Ellers har jeg en rough guide til hva som finnes i hvert enkelt fylke om noen er interessert.

Takk, endelig litt konkret og nyttig informasjon. Jeg er veldig interessert i hva som finnes her jeg bor, som er på grensen mellom Akershus og Østfold, så begge fylker er interessante :)

1 time siden, Mud skrev:

Sånn på sidelinjen.  Dyrt kjøtt ekke så dyrt hvis man ikke spiser kjøtt hver dag...

Ingen trenger kjøtt hver dag. Man trenger ikke spise mengder av linser og erter hvis man kutter ned på kjøttet.   

Her spises det kjøtt sånn ca 4-5 ganger i måneden og det er ingen som gomler linser og kikerter av den grunn. 

Utvidede blodprøver av både meg og poden viser at ingen av oss mangler noe av den grunn. Jeg hadde litt lite d-vitaminer ( underlig nok, Vi spiser masse fisk), men d-vitamintilskudd og daglig inntak av makrell i div former fikset den biten.

Så hva spiser så dere når dere ikke spiser kjøtt? 

Som jeg nevnte tidligere, så er det ganske mange som har begrensede muligheter pga IBS/IBD. Ca 20% av befolkningen har til enhver tid en tarmsykdom. Og siden alle omtrent har sin egen utgave, så finnes det ingen diett som passer alle, ikke engang flertallet. Alle har sine ting de ikke tåler, men veldig mange sliter med de matvarene som ikke er kjøtt som inneholder mye proteiner, som melk, korn og egg, i tillegg til linser og bønner. I tillegg så er det begrenset hvilke grønnsaker man kan spise, noe sliter med ditt, andre med datt. Så hvor foreslår du at jeg skal få proteiner og Omega 3/6 fra om jeg ikke kan spise kjøtt eller fisk?

1 time siden, QUEST skrev:

På den annen side har Emilie( tror jeg det var) rett når hun sier at mange er fryktelig opptatt av dyrevern men gidder ikke å legge noen ekstra innsats i / eller 'takler det ikke' for å konsumere mer 'etisk spiselige ' produkter.. 

Greit nok at enkelte faktisk ikke har fysisk styrke nok til å slakte eller håndtere ett slakt, jeg snakker ikke om disse. Men jeg kjenner jeg blir en smule provosert over disse som er så opptatt av dyrevelferd, spiser kjøtt/fisk  men er for tandre til å slakte selv/være tilstede under slakting.. Altså;  hvis du ikke 'tåler/er for følsom' til å enten slakte selv ( nei alle bør ikke gjøre   det av hensyn til dyret men se på kan man) eller faktisk se hva det innebærer så får du holde deg til vegetarmat.. 

Tåler man ikke å se hva som ligger forut for kjøttet i kjøledisken men foretrekker å innbille seg selv at det vokser i allerede nevnte disk, ja da har du ikke 'rett til' å spise kjøtt..

Folk kommer til å spise kjøtt, de gir det ikke opp fordi du mener at de ikke har "rett" til det ;) Jeg tror uansett ikke at veier å gå er guilt tripping, eller kritisering av de som ikke gidder å legge inn en større innsats for å spise mer etisk. Jeg kjenner at jeg selv får piggene ut når jeg og andre her blir beskrevet som dobbeltmoralsk, ikke verdig dyreverner, er lat og giddalaus, eller skjør og for følsom. Det er ikke veien til mitt hjerte, i hvert fall, og jeg er som sagt over gjennomsnittet interessert i dyrevelferd. Jeg tviler på at resten av befolkningen blir spesielt mottakelige av sånt, heller. Cluet er ikke å provosere folk, men å gjøre det enklere for dem å velge riktig. Og det er ikke dyrevernere man må overbevise. Vi er så få at det vil få liten praktisk betydning. Det er vanlige folk, de som foretrekker å stikke huet i sanda og tro at all maten de spiser kommer fra kuer som går på egna hele året og høner som rusler fritt på tunet, de er det flest av. Det hjelper lite at du blir provosert av at de tenker sånn, for det får du gjort lite med. De må få muligheten til å velge etisk der de bor, og de må få det trøkt inn med teskje hvilke produkter de bør velge. De tråler ikke nettet etter ditt eller datt, så hvis målet er å øke salg av kjøttprodukter fra dyr med god velferd, så må opplysninger være der de handler sitt kjøtt. 

Jeg er forøvrig ikke det granne sart eller sensitiv. Jeg er veldig realistisk i forhold til hva et dyr er, og hva maten min består av. Jeg har avlivet over hundre gnagere selv, og obdusert en del av dem. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å se på slakting og partering, jeg ville til og med syntes det var interessant å se på . Men jeg hater å lage mat, og alt som har med matlaging å gjøre interessert meg der sola ikke skinner. 

52 minutter siden, QUEST skrev:

Glemte å svare på siste del i innlegget ditt; altså hvis man er EKTE dyrevenn så tar man rennefart til nærmeste sykehus og ber om å bli sterilisert pronto! ( hvis man fremdel er i reproduktiv alder) INTET mindre er godtagbart :sleep: For det hersker liten tvil om at arten Homo sapiens  er opphavet til det meste av lidelser på planeten Tellus.. 

Haha, godt poeng, og helt enig. Dog, jeg har valgt en annen, og like effektiv, variant enn sterilisering; jeg er gift med en dame, så her blir det ingen formering uten at en av oss muterer på en snodig måte :P

6 minutter siden, Stella skrev:


Jeg anser ikke meg selv som spesielt flink, intelligent eller innehaver av noen superkrefter av noe slag, jeg er en helt vanlig person med helt vanlig utgangspunkt hva evner angår. Jeg har vokst opp i en vanlig familie i et hus med hage, fra byen, uten noen som helst landbruksbakgrunn eller opplæring av familie/venner/bekjente. Ingen som har jaktet, ingen som driver med dyreproduksjon. Men jeg har, pga egen interesse, startet med å lage mat fra bunnen, søkt kunnskap på nett (utrolig mye man kan finne og mye flinke folk man kan få kontakt med om man gidder prøve!) og brukt "prøv og feil"-metoden. Og dette er noe ALLE kan gjøre, det krever ikke stort av ressurser.
 

Egen interesse! Der er jo cluet, sant? Jeg personlig hater å lage mat, og blir amper og grinete hver gang jeg må lage noe mer komplisert enn pølser og pommes frites. Jeg regner ikke med at jeg er veldig unik, jeg tror mange andre også mangler den store interessen for matlaging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg håper ikke at gjennomsnittsmennesket er i så dårlig leseforfatning som deg, for dette begynner å bli relativt ille. Come on. Du vet det ikke er det som er sagt eller skrevet.

Du er matprodusent for deg og din egen familie? Altså produserer du mat ut fra et stykke dyr. Jeg vet ikke, jeg har bare en følelse av at dette er en veldig lettvintløsning for et seriøst problem. Generelt sett vil jeg si at lukt, følelse/tekstur og utførelse ikke er lett å videreføre gjennom youtube eller tekst.

Og for å spore tilbake til originalproblemet: ja, så får vi kanskje 5% av befolkningen til å stå og partere gris på kjøkkenet fordi de vil være bedre mennesker og være som alle dere fantastiske hjemmeparterere. Flott. Hva med resten av befolkningen? Vi stopper ikke industrielt husdyrhold av å endre 5%. Eller 10%. Eller 20%. Og med tanke på en gryende generasjon som er enda mer frakoblet naturens verden --- forventer man virkelig at folk skal gjøre dette selv? Igjen, hvilken virkelighetsoppfatning har man da? Det løser ingen problemer å si "åååå er det dritt å gå til skolen ja? I -30 grader? Men du vil redde verden? Da skal du ikke kjøre i mammas bil. Det er jo bare å stå opp 1 time tidligere og kle på deg 5 kilo klær, så tusler du avgårde som en liten pingvin :) Hvis ikke er du latterlig, tafatt og dust".

Nei, forventer i grunnen ingenting. Men jeg håper jo at folk tenker seg litt om når man handler mat og i hvert fall prøver å bidra bittelitt. Alle har råd til å betale noen ekstra kroner for kjøtt fra dyr som har hatt det ok, hvis man ikke har tenkt å gå for indrefilet eller eventuelt utelukkende lever på kjøtt vel og merke. Alle har mulighet til å spise rester istedenfor å kaste dem osv osv. Så får man jo bare vurdere selv hva man velger å prioritere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Luma skrev:

Her: http://www.oikos.no/okoguide/okologiske-kjottleverandorer finner man endel gårder hvor man kan kjøpe kjøttprodukter direkte, flere av disse selger både ferdig partert kjøtt i overkommelige mengder og produkter som spekepølser o.l. 

Veldig mange steder har vel også bondens marked fra tid til annen, hvor man får kjøpt mye godt.

Man må slett ikke partere en halv gris selv. På den linken her er det mange å velge mellom som selger ferdig partert, de selger ting som leverpostei, spekepølser, ost etc. Her f.eks er en hvor man kan bestille på nettet i små mengder, enklere kan det vel knapt bli: http://hurran.no/bestill-kjott/

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Fordi jeg ikke lever i en disneyverden hvor jeg tror verden kommer til å endre seg hvis vi bare sier at alle skal ta en halv gris og sette seg med en "how-to" på youtube. Vi har en statsleder som heter Donald Trump, i et av de landene med mest industrielt husdyrhold. Kall det realistisk, kall det negativ/svartmalende... Spørs vel hvordan man ser på det. Men jeg tror ikke at vi endrer noe som helst om det er løsningen. (Halv gris på kjøkkenbenken).

Er det Disney å kjøpe Stange-kylling og villfisk? Da vil jeg si du er rimelig pessimistisk, ikke realistisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lene_S skrev:

Egen interesse! Der er jo cluet, sant? Jeg personlig hater å lage mat, og blir amper og grinete hver gang jeg må lage noe mer komplisert enn pølser og pommes frites. Jeg regner ikke med at jeg er veldig unik, jeg tror mange andre også mangler den store interessen for matlaging. 

Egen interesse for å leve mer dyre- og miljøvennlig, og derfor villig til å ta tak i egne vaner. Som sagt tidligere i tråden, man kan ikke få i pose og sekk, man må faktisk ta tak i saken. Som med alt annet. Man blir ikke bedre trent uten å faktisk endre livsstil og trene mer. Man får ikke en lydigere hund uten å faktisk endre livsstil og trene mer/annerledes. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Jeg personlig hadde fint giddet å legge to pinner i kors, men jeg er da også over gjennomsnittet interessert i dyrevern. Det er ikke Hvermansen. Hvis det skal ha noe effekt å velge etisk, så må man få med flertallet, ikke det lille antallet som gidder å lete rundt etter mulighetene. 

Jeg synes den uteheva setningen er fryktelig urettferdig. Nå skal det sies at jeg ikke har brukt mest energi på å leite etter etisk kjøtt, jeg burde ha brukt mer, og jeg har blitt mer bevisst på det de siste par årene. Men dyrvelferd er ganske så mye mer enn ku og gris. Man kan være bittelittegrann opptatt av dyrevelferd uten at gårdsdyr er det man er mest opptatt av. Ikke alle kan redde alt på en gang, de fleste av oss velger våre kamper. Jeg gjør mer enn min del på andre arenaer, for andre arter. Men er man bittelittegranne opptatt av dyrevelferd, så reiser man land og strand rundt og plukker opp forvilla katter, og får dem kastrert for egen regning. Det er vel et minimum, så jeg tar det for gitt at du gjør dette. I tillegg til å kjempe for at rovdyr får leve sine naturlige liv, gjør seg uvenn med folk i nærmiljøet når man prøver å forklare hvorfor de må kastrere katta eller ikke slippe ut bikkja på egenhånd, eller skrive side opp og side ned til forbrukermyndigheter for å få farlige produkter som hamstervatt forbudt. Det er da et minimum av det man kan forvente av noen som er opptatt av dyrevelferd, ikke sant?

Økologisk er ikke det samme som god dyrevelferd. Det har vært flere saker i mediene hvor produkter merket "økologisk" kommer fra gårder med overpopulasjoner, trange leveforhold og lite uteliv. 

Forøvrig, se mitt svar til Pringlen over her.

Takk, endelig litt konkret og nyttig informasjon. Jeg er veldig interessert i hva som finnes her jeg bor, som er på grensen mellom Akershus og Østfold, så begge fylker er interessante :)

Så hva spiser så dere når dere ikke spiser kjøtt? 

Som jeg nevnte tidligere, så er det ganske mange som har begrensede muligheter pga IBS/IBD. Ca 20% av befolkningen har til enhver tid en tarmsykdom. Og siden alle omtrent har sin egen utgave, så finnes det ingen diett som passer alle, ikke engang flertallet. Alle har sine ting de ikke tåler, men veldig mange sliter med de matvarene som ikke er kjøtt som inneholder mye proteiner, som melk, korn og egg, i tillegg til linser og bønner. I tillegg så er det begrenset hvilke grønnsaker man kan spise, noe sliter med ditt, andre med datt. Så hvor foreslår du at jeg skal få proteiner og Omega 3/6 fra om jeg ikke kan spise kjøtt eller fisk?

Folk kommer til å spise kjøtt, de gir det ikke opp fordi du mener at de ikke har "rett" til det ;) Jeg tror uansett ikke at veier å gå er guilt tripping, eller kritisering av de som ikke gidder å legge inn en større innsats for å spise mer etisk. Jeg kjenner at jeg selv får piggene ut når jeg og andre her blir beskrevet som dobbeltmoralsk, ikke verdig dyreverner, er lat og giddalaus, eller skjør og for følsom. Det er ikke veien til mitt hjerte, i hvert fall, og jeg er som sagt over gjennomsnittet interessert i dyrevelferd. Jeg tviler på at resten av befolkningen blir spesielt mottakelige av sånt, heller. Cluet er ikke å provosere folk, men å gjøre det enklere for dem å velge riktig. Og det er ikke dyrevernere man må overbevise. Vi er så få at det vil få liten praktisk betydning. Det er vanlige folk, de som foretrekker å stikke huet i sanda og tro at all maten de spiser kommer fra kuer som går på egna hele året og høner som rusler fritt på tunet, de er det flest av. Det hjelper lite at du blir provosert av at de tenker sånn, for det får du gjort lite med. De må få muligheten til å velge etisk der de bor, og de må få det trøkt inn med teskje hvilke produkter de bør velge. De tråler ikke nettet etter ditt eller datt, så hvis målet er å øke salg av kjøttprodukter fra dyr med god velferd, så må opplysninger være der de handler sitt kjøtt. 

Jeg er forøvrig ikke det granne sart eller sensitiv. Jeg er veldig realistisk i forhold til hva et dyr er, og hva maten min består av. Jeg har avlivet over hundre gnagere selv, og obdusert en del av dem. Jeg hadde ikke hatt noe problemer med å se på slakting og partering, jeg ville til og med syntes det var interessant å se på . Men jeg hater å lage mat, og alt som har med matlaging å gjøre interessert meg der sola ikke skinner. 

Haha, godt poeng, og helt enig. Dog, jeg har valgt en annen, og like effektiv, variant enn sterilisering; jeg er gift med en dame, så her blir det ingen formering uten at en av oss muterer på en snodig måte :P

Egen interesse! Der er jo cluet, sant? Jeg personlig hater å lage mat, og blir amper og grinete hver gang jeg må lage noe mer komplisert enn pølser og pommes frites. Jeg regner ikke med at jeg er veldig unik, jeg tror mange andre også mangler den store interessen for matlaging. 

Jeg har ikke sagt at økologisk er det samme som god dyrevelferd, men der er en liste over lokale produsenter som selger til privatkunder, da kan man dra på besøk dit selv og se forholdene blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Fordi jeg ikke lever i en disneyverden hvor jeg tror verden kommer til å endre seg hvis vi bare sier at alle skal ta en halv gris og sette seg med en "how-to" på youtube. Vi har en statsleder som heter Donald Trump, i et av de landene med mest industrielt husdyrhold. Kall det realistisk, kall det negativ/svartmalende... Spørs vel hvordan man ser på det. Men jeg tror ikke at vi endrer noe som helst om det er løsningen. (Halv gris på kjøkkenbenken).

Nei, om du og jeg kjøper en halv gris hver fra en grisebonde med frittgående gris f.eks, så kommer det ikke til å hjelpe de hundretusener av griser som lever i ' a living hell' til de blir slaktet, sant nok. Men den grisen vi kjøper fra 'Snill bonde' er en gris mindre solgt fra 'Slem bonde'. Betyr ikke mindre  lidelse noe hvis det ikke er i stor skala?  Jeg vedder på at det betyr alt for den ene grisen det gjelder..  

Kanskje byr både du og jeg på middag av denne grisen fra 'Snill bonde' og en av middagsgjestene fra både deg og meg syns dette var mye bedre kjøtt enn det de har smakt tidligere fra 'Slem bonde'. Så neste gang de kjøper gris, så blir det fra 'Snill bonde' Da er det plutselig to griser som har fått ett mye bedre liv før de ble slaktet. Fortsetter det slik, så kan det f.eks om 5 år være 200 griser, i den store sammenhengen kanskje ikke så mye å skryte av men det er en begynnelse og jeg er overbevist om at de 200 fra 'Snill bonde' er glade for at det hele startet en plass, enn om i det små :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S Det aller, aller enkleste å begynne med for folk flest, er eget forbruk. Det er der man har en reell mulighet til å påvirke her til lands. Heldigvis innser fler og fler nettop det, og det er vel grunnen til at nisjeprodukter fra lykkelige dyr blir større og større, og i dag svært lett å få tak i. Blir det noe særlig enklere enn å bestille på nett, liksom? Men å ikke gidde, er selvsagt også et valg.

Å oppforde folk til å kastrere kattene sine, er for meg en like stor selvfølge som å be folk slanke bikkja si. Ideéllt sett ble løskatter avlivet, og ikke pinet gjennom masse tull for å holde liv i dem. Det er ikke god dyrevelferd!

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe trøst @Kangerlussuaq så leverer vi elgslakt til oppdeling, så vi slipper jobben selv, og får den pent oppdelt og vakumpakket tilbake i merkede poser :aww:  Så skjønner i grunnen godt at for folk som knapt sett større deler av slakt syns at en halv gris eller halv hjort kan virke voldsomt og uoverkommelig. 

Nå har ikke Bonden hatt mulighet til å jakte elg på noen år pga for få timer i døgnet, så jeg skal se meg om etter rimelig viltkjøtt på fb. 

 

Ironisk nok så har ikke vi, som prøver å leve av matproduksjon, sjans i havet til å prioritere "snillt" kjøtt når vi handler kjøtt i butikk, vi må handle billigkjøtt. Det er grunnen til at jeg ønsker å være mest mulig selvforsynt med kjøtt da, siden jeg faktisk har muligheten til det. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Kangerlussuaq said:

Sorry for å være surkete, men gud så lite hjelpsomt det er å høre om alle folks sine fantastiske løsninger med familie og venner og ditten og datten. Så fint for dere da, men hjelper jo ikke de som er interesserte i hva de kan gjøre. Det eneste man oppnår er en følelse av "ikke-tilstrekkelighet" siden man selv ikke har pappa som fisker eller onkel som skyter hjort. Og hva om man ikke kan kutte opp et halvt dyr på fjøla i garasjen? Hva om man ikke kan ha en 100liters fryser full av "selvgjort er velgjort"-slakt? For de som GIDDER alt dette, er ikke de vi trenger å omvende. Det er de som foretrekker å kjøpe ferdiglaga tacokjøtt vakumpakka og som kan varmes opp i mikroen vi trenger å omvende. Da nytter det ikke å komme med suksesshistorier om sine egne liv, for som nevnt... Ikke alle har det "så enkelt". Og det som er "enkelt" for noen, er fåkkings vanskelig for andre. Og skal vi endre noe så må det gjøres enkelt, det må ikke være for mye arbeid, det må være overkommelig også for folk som enten ikke kan, eller ikke er interessert i, å stå med dissekering av halv hjort i hagen.

Jeg bestiller fra en jeger og får alt kjøttet ferdig pakket (i 500 - 1000 grams pakker) i vakumposer, klar for frysing.  :) Jeg jakter ikke selv og jeg bor midt i by. Så det er ikke vanskeligere enn man gjør det selv... det er bare å søke på nett ev bruke jungeltelegrafen og spørre seg litt rundt, så finner man noen å kjøpe av. En del hjorte-og elgjegere jakter for å selge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S vi spiser mat.  Alt mulig. Det finnes utrolig mye forskjellig som ikke inneholder kjøtt. Eller fisk. Man trenger ikke gå lengre tilbake enn til besteforeldre-generasjonens hverdagsmiddager for å finne gode middager som ikke inneholder kjøtt. Man spiste ikke kjøtt hver dag før. Kjøtt har blitt en dårlig vane for folk flest.  Denne uken har vi spist alt fra bakt potet med soppstuing, hjemmelagd blomkålsuppe,  til chili sin carne med aioli og foccacia.  Vi spiser også lasagne , taco, pizza etc som folk flest , vi bruker bare flere grønnsaker og ikke noe kjøtt. Mer smak og mer næring er den eneste bivirkningen hittil.

Ja , jeg har lagt merke til en markant økning av i folk som har div matintoleranser.  Det som allikevel er udiskutabelt er at vi spiser fryktelig mye mer kjøtt enn vi trenger. 

Vi trenger ikke erstatte kjøttet med noe som helst om vi bare kutter ned. Som sagt : Vi spiser ikke mer bønner og linser enn folk flest og allikevel får vi åpenbart alt vi trenger av næring..

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Mud skrev:

 

Ja , jeg har lagt merke til en markant økning av i folk som har div matintoleranser.  Det som allikevel er udiskutabelt er at vi spiser fryktelig mye mer kjøtt enn vi trenger. 

 

 

Når jeg leser dettte blir jeg usikker på om det er IBS/IBD du reduserer ned til diverse matintoleranser?  I denne gruppen finner man bla ulcerøs kolitt og crohns. Crohns kan være temmelig invalidiserende, føre til utallige operasjoner, og det er ikke uvanlig at man ender opp med stomi (utlagt tarm) Mange av de som sliter med tarmsykdommer, har god nytte av å følge dietter med lav fodmap. Det vil si at man tåler fett og  animalske produkter som kjøtt, fisk, kylling og egg. Andre ting tåler man i større eller mindre grad avhengig av hvor høy/lav fodmap, og selvfølgelig er det individuelle forskjeller.

Jeg måtte bare svare på dette for om du putter disse sykdommene i båsen for diverse matintoleranser, så syns jeg det er veldig provoserende

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lene_S : Facebook er helt genialt når det gjelder grupper for kjøtt av alle slag. https://www.facebook.com/groups/viltkjoett/?ref=ts&fref=ts      Fjellgris fra Valdres kjører ut og om det blir for dyrt å handle alene : gå flere sammen på en bestilling? Storfekjøtt : http://www.oikos.no/okoguide/okologiske-kjottleverandorer/leverandorer-av-storfekjott  Hvam videregående skole har gårdsutsalg. Svin : http://www.oikos.no/okoguide/okologiske-kjottleverandorer/produsenter-av-svinekjott  http://www.oikos.no/okoguide/okoguide-for-akershus-og-ostfold   Øko er jo ingen garanti for god dyrevelferd men her kan man gå inn på hver eneklt produsent og se hvordan de driver . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Nei, det gjør de nok ikke men egg. Jeg vet ikke hvordan de hønene har det? Men øko egg kan man jo ellers få på Kiwi til 20 kr for 6 stk. Øko egghøns har det ihvertfall bedre enn de andre

Jeg ser ikke noe om at eggene er økologiske heller, bare at de er egenproduserte og dagsferske. Det var ikke spesielt økologisk da jeg gikk der for 25 år siden, og med tanke på at de er genbank, kan jeg ikke helt se for meg at det er økologisk i dag - særlig når det ikke står noe om det, hverken på hjemmesiden til skolen eller til gårdsbutikken, så vidt jeg kan se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg ser ikke noe om at eggene er økologiske heller, bare at de er egenproduserte og dagsferske. Det var ikke spesielt økologisk da jeg gikk der for 25 år siden, og med tanke på at de er genbank, kan jeg ikke helt se for meg at det er økologisk i dag - særlig når det ikke står noe om det, hverken på hjemmesiden til skolen eller til gårdsbutikken, så vidt jeg kan se. 

Tror ikke Hvam har økologisk hønsehold, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg ser ikke noe om at eggene er økologiske heller, bare at de er egenproduserte og dagsferske. Det var ikke spesielt økologisk da jeg gikk der for 25 år siden, og med tanke på at de er genbank, kan jeg ikke helt se for meg at det er økologisk i dag - særlig når det ikke står noe om det, hverken på hjemmesiden til skolen eller til gårdsbutikken, så vidt jeg kan se. 

Nei, du har nok rett i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Foreløpig er vi heldigvis i Norge

Jeg har ikke helt troa på at man kan ha et kommersielt økologisk hønsehold, hverken i Tyskland eller i Norge. Det er ikke naturlig for høns å leve i flokker på 2000 stk, det blir for mye krangling og stress. 

Ideelt sett burde alle som driver økologisk ha små grupper på 10-20 dyr hver for seg, men det er ikke spesielt økonomisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Nemi1 skrev:

Når jeg leser dettte blir jeg usikker på om det er IBS/IBD du reduserer ned til diverse matintoleranser?  I denne gruppen finner man bla ulcerøs kolitt og crohns. Crohns kan være temmelig invalidiserende, føre til utallige operasjoner, og det er ikke uvanlig at man ender opp med stomi (utlagt tarm) Mange av de som sliter med tarmsykdommer, har god nytte av å følge dietter med lav fodmap. Det vil si at man tåler fett og  animalske produkter som kjøtt, fisk, kylling og egg. Andre ting tåler man i større eller mindre grad avhengig av hvor høy/lav fodmap, og selvfølgelig er det individuelle forskjeller.

Jeg måtte bare svare på dette for om du putter disse sykdommene i båsen for diverse matintoleranser, så syns jeg det er veldig provoserende

?? Jeg vet at noen matintoleranser er mer alvorlige enn andre ja.  Og mer reelle. 

Irritabel tarm er vel et ekstremt vidt begrep i seg selv og for de aller aller fleste er det vel helt ufarlig ? 

Og som nevnt : Man trenger ikke erstatte kjøtt med noe som helst om man allerede spiser for mye av det. Som de aller fleste gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...