Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i utlandet med hund?


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Hei!
Er det noen her inne som har erfaring med å ha hund mens man studerer i utlandet? Jeg studerer til veterinær i Budapest og har veldig lyst til å kjøpe hund. Jeg føler meg sikker på at forholdene der nede er gode når det gjelder hundehold (store parker der hundene får løpe løse, de får være med på skolen/café/bibliotek/overalt, masse turkamerater, stor leilighet osv) men har likevel et par bekymringer jeg ønsker en plan på før jeg gjør noe som helst.

Noe av det jeg føler meg mest usikker på er reisingen til og fra Budapest... Jeg bor i Tromsø når jeg ikke studerer, og herfra kan man såvidt jeg har skjønt bare benytte seg av Norwegian når man skal til Budapest. Ser liksom for meg endeløse problemer hver gang jeg skal til og fra studiet mitt, ettersom min erfaring så langt har vært at Norwegian ikke akkurat ønsker å gjøre det lett for folk bestandig. På hjemmesiden til Norwegian mener jeg f.eks. jeg leste at om du skal fly med hund kan du ikke ha mellomlanding kortere enn 1 time, men heller ikke lengre enn 2?? Er det noen som har erfaring med om dette kan fungere i praksis eller om det bare blir stress og kaos med hund når man reiser hjem 1-2 ganger i året? :hmm:

Det er få ganger jeg misunner folk som bor i Oslo, men akkurat når man skal ut å fly... :frantics:

 

Alle innspill og erfaringer mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg er tromsøjente selv som har studert med en og etterhvert to hunder i Budapest. Nå har jeg vært så heldig å ha sambo i Oslo, så ikke alltid jeg har reist direkte. 

Fra Buda til Tromsø er det for så vidt greit, for da må du alltid gjennom tolla i Oslo, så der må du ha ut hunden uansett og burde beregne godt med tid mellom avgangene (fordi de kommer gjerne etter bagasjeutleveringa). 

Fra Tromsø til Buda har jeg ikke flydd før, så det vet jeg ikke. Kanskje @Hampus vet da hun har flydd en god del med sine? 

Norwegian er veldig grei da du kan booke hund allerede i innsjekkinga og slipper å ringe i etterkant for å bestille. Har aldri opplevd noe problem med dem. 

Om du har liten hund er taxi fra flyplassen null problem. Om du er like lur som meg og skaffer deg et monster på 30kg, så finnes det noe som heter "dogmopolitan" som tilbyr taxi-service i kassebil som har plass til bur og bagasje :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer veterinær i Polen og der er det mange som har med hund :) Noen flyr, noen kjører og noen tar tog hjem til Norge. Tror ingen så langt har hatt veldig store problemer med å fly med Norwegian foreløpig, annet enn at de har vært litt kranglete på burstørrelse til en som har godkjent spesiallaget bur som er innenfor i mål.
Så det kan være lurt å ikke kjøpe en hund som må ha de absolutt største burene [emoji38]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MaritaS skrev:

Heisann. Jeg er tromsøjente selv som har studert med en og etterhvert to hunder i Budapest. Nå har jeg vært så heldig å ha sambo i Oslo, så ikke alltid jeg har reist direkte. 

Fra Buda til Tromsø er det for så vidt greit, for da må du alltid gjennom tolla i Oslo, så der må du ha ut hunden uansett og burde beregne godt med tid mellom avgangene (fordi de kommer gjerne etter bagasjeutleveringa). 

Fra Tromsø til Buda har jeg ikke flydd før, så det vet jeg ikke. Kanskje @Hampus vet da hun har flydd en god del med sine? 

Norwegian er veldig grei da du kan booke hund allerede i innsjekkinga og slipper å ringe i etterkant for å bestille. Har aldri opplevd noe problem med dem. 

Om du har liten hund er taxi fra flyplassen null problem. Om du er like lur som meg og skaffer deg et monster på 30kg, så finnes det noe som heter "dogmopolitan" som tilbyr taxi-service i kassebil som har plass til bur og bagasje :)

Vi har flydd flere ganger fra Tromsø til Budapest.

Alltid med Norwegian bortsett fra en gang da vi måtte bruke SAS til Oslo siden det ikke var passende fly hos Norwegian sånn tidsmessig.

Man må jo innom Oslo, men det må vi jo med alle steder vi drar, bortsett fra når vi drar på vårturen vår til Alicante...

Den regelen som nå har dukket opp på Norwegian sin side, er jeg usikker på hva de egentlig mener med.

For man får jo ikke bestille gjennomgående reise med hund, i alle fall ikke på nett.

Der må man, og jeg har akkurat sjekket, bestille reisen i 2 deler, altså Tromsø - Oslo, Oslo - Budapest.

Muligheten for å velge hund som spesialbagasje forsvinner så snart man har bestilt en gjennomgående reise.

Prøvde å sjekke innenlands også.

Så jeg vet ikke helt når den regelen gjelder...

Muligens om man bestiller via telefon.

Det gjør vi aldri, da vi ønsker å ha hunden ut ved mellomlanding.

 

Vi synes ikke det gjør noe å bestille enkeltbilletter.

Det er bedre for hundene å få komme ut på luftetur i Oslo, enn å bli sittende sammen med annen bagasje i påvente av flybytte.

Ellers blir jo reisen veldig lang, med tanke på at hunden leveres her i Tromsø minimum 45 før avgang , og det i ren flytid til Budapest er drøye 4 timer.

Da blir det jo fort 6-7 timer i flykassen...

Vi bestiller aldri med mindre enn 2 timer mellom flyene, helst mer.

Det kan jo fort være forsinkelser på første flyet.

Og man trenger litt tid når man først må vente på hunden, skal lufte den og sjekke den inn på nytt igjen.

Når man gjør det sånn er det ingen som bryr seg om hvor lenge vi velger å bli mellom flyene, men de har heller ikke noe ansvar om man bestiller for kort tid.

Noe som er helt greit for oss.

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Teserere skrev:

Jeg studerte i London med hund, jeg endte med å kjøre opp og ned, det var både billigst og minst problematisk. Ihvertfall til UK er det ekstremt dyrt å fly med hund. Men blir jo dobbelt så langt å kjøre fra Tromsø da :P 

UK er jo litt spesielt pga kravene der, så hunden må fly som cargo, og dermed blir veldig mye dyrere. Selv i lasterommet koster vel ikke hund mer enn noen hundrelapper ekstra til EU-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! :) 

I mitt tilfelle er det nok ikke aktuelt å kjøre, og hvertfall ikke med tog ettersom tog dessverre er en mangelvare så langt nord.. Men da virker det jo ikke så fryktelig umulig å reise med hunden likevel :D

Et lite tilleggsspørsmål siden det tydeligvis er flere her som har kombinert hund og utenlandsstudier; tanker/erfaringer rundt når det er lurt å skaffe seg valp? Har liksom sett meg ut sommerferien men er jo da ganske avhengig av god timing mtp. når valpen blir født og det har vist seg å være litt vanskelig å finne oppdrettere med kull AKKURAT når det passer meg hehe :innocent: Sånn som jeg har skjønt det skal valpen være rabiesvaksinert før den kan reise inn i Norge og den må da nødvendigvis være 12 uker + 21 dager, men det gjelder jo da INN og ikke UT av landet. Er det veldig dumt å reise ned med en valp som er yngre enn 12 uker og heller ordne med vaksiner osv i Budapest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lerkefuglen skrev:

Tusen takk for mange gode svar! :) 

I mitt tilfelle er det nok ikke aktuelt å kjøre, og hvertfall ikke med tog ettersom tog dessverre er en mangelvare så langt nord.. Men da virker det jo ikke så fryktelig umulig å reise med hunden likevel :D

Et lite tilleggsspørsmål siden det tydeligvis er flere her som har kombinert hund og utenlandsstudier; tanker/erfaringer rundt når det er lurt å skaffe seg valp? Har liksom sett meg ut sommerferien men er jo da ganske avhengig av god timing mtp. når valpen blir født og det har vist seg å være litt vanskelig å finne oppdrettere med kull AKKURAT når det passer meg hehe :innocent: Sånn som jeg har skjønt det skal valpen være rabiesvaksinert før den kan reise inn i Norge og den må da nødvendigvis være 12 uker + 21 dager, men det gjelder jo da INN og ikke UT av landet. Er det veldig dumt å reise ned med en valp som er yngre enn 12 uker og heller ordne med vaksiner osv i Budapest? 

Tror ikke du har lov å reise inn i Ungarn uten rabiesvaksine.

Ungarn er medlem av EU, og da gjelder følgende regler:

http://www.who-rabies-bulletin.org/Travel/Pet_Travel_Regulations.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar! [emoji4] 
I mitt tilfelle er det nok ikke aktuelt å kjøre, og hvertfall ikke med tog ettersom tog dessverre er en mangelvare så langt nord.. Men da virker det jo ikke så fryktelig umulig å reise med hunden likevel [emoji3]
Et lite tilleggsspørsmål siden det tydeligvis er flere her som har kombinert hund og utenlandsstudier; tanker/erfaringer rundt når det er lurt å skaffe seg valp? Har liksom sett meg ut sommerferien men er jo da ganske avhengig av god timing mtp. når valpen blir født og det har vist seg å være litt vanskelig å finne oppdrettere med kull AKKURAT når det passer meg hehe :innocent: Sånn som jeg har skjønt det skal valpen være rabiesvaksinert før den kan reise inn i Norge og den må da nødvendigvis være 12 uker + 21 dager, men det gjelder jo da INN og ikke UT av landet. Er det veldig dumt å reise ned med en valp som er yngre enn 12 uker og heller ordne med vaksiner osv i Budapest? 

Samme regler gjelder ut! Men du slipper ormekur.

Vet ikke hvilket år du har kommet til, men av erfaring kan jeg si at det ikke anbefales å ha liten valp tredje året med mindre du bor med noen som kan hjelpe deg ;) Etter hva jeg har skjønt på mine venner som studerer i Budapest så er tredjeåret hus dere også det værste [emoji14]

Jeg kjøpte hunden i Polen, både fordi den rasen jeg skulle ha er vanskelig å finne i Norge og på grunn av prisen. Som student foretrekker ihvertfall jeg å ikke bruke 12000-20000 på valp når jeg kan kjøpe valp av like gode linjer for 6000 (og ikke minst ha mye større utvalg).

Jeg kjøpte første valpen rundt jul. Vi har eksamensperioden i februar og var ferdig med en god del fag før jul så vi hadde mye mindre skole. Hentet valpen før nyttår og hadde nesten to uker hjemme før vi hadde skole. Valpen var da med på skolen så mye som mulig og hjemme dersom romkameraten var hjemme. Når nytt semester begynte i slutten av februar så kunne valpen være hjemme noen timer de dagene vi hadde fag hvor det var vanskelig å ha med hund.

Her tilbød også en lærer seg å ha hunden på kontoret når hun ikke selv var på labben.


Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi hundene til hverandre på besøk når andre hadde nattskift, etc. på klinikken. Om det ikke passet hadde jeg hundelufter som kom innom fra dogmopolite.

Han ene kjøpte jeg der nede, fikk han fjerde året. Var noen timer jeg kunne ha han med i lectures, men han var eksepsjonelt stille og rolig av seg, ikke alle valper det funker med. Bodde også veldig nært skolen, så rakk hjem for å lufte om det var en fritime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpa! Dumme meg, såklart må de ha vaksine inn i Ungarn og.. :P 

Har snakket med en oppdretter jeg har fått anbefalt som planlegger kull ca rett før sommerferien så da krysser jeg fingrene for at alt faktisk ordner seg og at timingen stemmer :) Jeg flytter inn hos en venninne etter ferien så vi kommer til å være hjemme til litt forskjellige tider og bor i tillegg rett i nærheten av både skolen og parken, så forhåpentligvis skal dette gå fint :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...