Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen spiser nesten ikke..


Lycke
 Share

Recommended Posts

Hei alle! Trenger noen råd ang fôr til valpen min nå. Vi er på juleferie hos svigers som har en tispe. Denne tispa er veldig dominant og sjalu, valpen vår har derfor blitt glefset etter noen ganger nå.. vi kom hit for fire dager siden, og valpen har nesten ikke spist noenting. Han får fôr fra royal canin, noe han har spist med god appetitt siden vi fikk han. I tillegg får han en halv boks med våtfôr (de små boksene) fra Rema 1000 en gang per dag. Han spiser våtfôret sitt hver dag, men har så og si ikke rørt tørrfôret.... Spiste litt når vi ga oppbløtt tørrfôr, men det kastet han opp i bilen en time senere. Prøvd å gi han det samme i dag, men det har han ikke rørt. Spørsmålet mitt er da: er han matlei? Eller tørr/vil han ikke spise når han er så nervøs rundt tispa?? Veldig frustrerende, vet ikke helt hva vi skal gjøre nå. Burde vi kjøpe en annen type tørrfôr eller kan han evt få mer våtfôr? Han sover jo mer enn vanlig, kanskje det bare er fordi han ikke har så mye energi da han spiser så lite, men er jo redd han er syk/i dårlig form..

Beklager lang tråd, men som fersk hundeeier er jeg jo redd for ALT ?

Han er forøvrig litt over 4 mnd gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det! Burde han få mat i et annet rom enn stua/kjøkkenet da? Er åpen løsning her, så det er oppholdsrom for alle i huset. 

 

Nei, han har ikke begynt å felle tenner enda, har heller ingen tenner som begynner å bli løse, men tror ikke det er lenge til! Merker at han klør i tenna nå, han gnager mye på gnagepinner nå og er litt bitete på fingrene til folk i huset. Er det da en god idé å gi han mer våtfôr en periode? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at våtfôret fra rema ikke er "riktig sammensatt mat", er jo derfor han bare får en halv boks per dag i tillegg til tørrfôr. Men samtidig tenker jeg at det er bedre med mer våtfôr når han ikke røren matskåler sin i løpet av flere dager. Men takk for tips om frossen v&h, det skal jeg prøve! ? 

Kan han forresten bli dårlig i magen av mer våtfôr enn han er vandt til? Isåfall - noen tips til å forebygge det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort at den ikke vil ha tørrfòr, fordi den har skjønt at da får den boksmat i stede. 

Bløter du opp tørrfòret? 
Ville ha foret valpen for seg selv. Gi den mat, vent 10 minutter, har den ikke spist, tar du vekk maten, og den må vente til neste måltid. Er frisk hund sulter ikke ihjel, og det er vanlig at de kan spisevegre i perioder. Min ene streika i nesten en uke, men da hun skjønte at hun ikke fikk noe annet, kom apetitten tilbake. På det tidspunktet fòret vi med trørrfòr. Men etter at vi gikk over til VOM, så har vi aldri problemer med at de ikke vil ha mat, slik vi hadde når de spiste tørrfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...