Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavlskoeffisient


netpuppy
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg har fått forespørsel om å låne ut hannen min til paring og i utgangspunktet er jeg positivt innstilt da jeg syns det virker som en god kombinasjon. Men så er jo jeg helt grønn på dette så jeg kunne trengt litt hjelp til å bestemme meg.

Jeg skal være ærlig å si at jeg fikk bakoversveis da jeg så på stamtavlen til denne tispen da det på farssiden er mye og, i mitt hode, grov innavl. Med slektninger så nære som halvsøsken paret med hverandre. Faren til denne tispa har da altså en innavlkoeffisient på over 15 %, mens moren har 0 %.

Og her er det jeg ikke forstår: Tispa har også 0 % innavlskoeffisient, selv med så mye innavl bakover i linjene.. Hvordan går det an?

Min og hennes vil ha en innavlsgrad på 0,8 % og vil dermed være godt innafor retningslinjene til NKK. Men er det godt nok når vi ser bakover i linjene?

 

Håper noen med litt mer erfaring og peiling kan hjelpe meg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, netpuppy skrev:

Ok, takk. Så om kombinasjonen ellers er vettug er ikke innavlen på farssiden noe å bry seg om?

Feil.

En kan ikke utelukkende bruke kalkulator og prosentsatser når en tenker avl - en må huske på genetikken også. 

Det som er doblet på tispas farsside forsvinner ikke, men den genetiske arvemassen "vannes ut" når en utavler i neste og neste og neste generasjon, og jo lenger bak i stamtavla jo mindre sjanse for at det dukker opp. Men en må alltid huske på hva som ligger bakover.

Nå er det heller ikke slik at innavl automatisk er negativt - om det er bra hunder (både eksteriørt, mentalt, helsemessig, bruksmessig eller hva som nå er viktig for den rasen) som det linjeavles på, så er jo det positivt. Men da skal en kjenne avlsdyrene meget godt, og vite hva som ligger der. Hvis for eksempel den hunden det er linjeavlet på er bærer av en sykdom, så øker jo sjansen for at senere generasjoner ikke bare blir bærere, men også affisert - selv om en ikke vet at den hunden er bærer. 

Altså, poenget mitt er at ingen på Hundesonen med et fornuftig forhold til avl kan fortelle deg om den tispas stamtavle er avskrekkende eller ikke. Det at kombinasjonen med den tispa og din hannhund gir så lav innavlsgrad, forteller at de har få felles individ i den stamtavla. Men det spiller ingen rolle om en kombinasjon har lav innavlsgrad, hvis de hundene som er i stamtavla bærer på "samme driten". Så ikke heng deg opp i tall, men gjør deg kjent med hundene i stamtavla.

Og når det er sagt - hvor mange generasjoner har du sjekket innavlsgrad for? Jeg synes mindre enn fem generasjoner er henimot uten hensikt. Altfor mange stopper på besteforeldrene, og aner ikke hva som ligger bakover. 

Avlsarbeid er ikke matematikk. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar @SFX! At noen tar seg tid og bryet med å forklare så grundig er gull verdt for oss nybegynnere. Jeg snakket med både eieren av tispa og valpeformidler om bekymringene mine og begge mente at det likevel var en god kombinasjon. Når jeg så bakover i linjene så det også ut som gode, friske hunder så det var ikke noe avskrekkende der i og for seg.. Så jeg endte med å gjennomføre parringen - så får vi se om det blir valper av det. Veldig spennende!

Jeg så forresten 6 generasjoner bakover. Jeg prøvde å se 8, men da ble det litt mangelfullt på tispas side - jeg tipper fordi hun er import.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, netpuppy skrev:

Tusen takk for et godt og utfyllende svar @SFX! At noen tar seg tid og bryet med å forklare så grundig er gull verdt for oss nybegynnere. Jeg snakket med både eieren av tispa og valpeformidler om bekymringene mine og begge mente at det likevel var en god kombinasjon. Når jeg så bakover i linjene så det også ut som gode, friske hunder så det var ikke noe avskrekkende der i og for seg.. Så jeg endte med å gjennomføre parringen - så får vi se om det blir valper av det. Veldig spennende!

Jeg så forresten 6 generasjoner bakover. Jeg prøvde å se 8, men da ble det litt mangelfullt på tispas side - jeg tipper fordi hun er import.

Bare hyggelig :)

Ja, DogWeb har sine svakheter, for eksempel at importer og utenlandske hunder ikke kan spores tilbake til Adam og Eva. Mangler det hunder, så er det garantert fordi de er utenlandske (da ser jeg bort fra raser som har hatt åpen stambok). For oss nerder finnes det egne program en kan laste ned, for å legge inn hundene selv, så en får mer nøyaktige tall. Det er greit å ha hvis en for eksempel skal bruke en utenlandsk hannhund som ikke ligger i DogWeb, eller det er få forfedre ført opp. 

Jeg sitter mye med word/excel, og skriver inn hundene manuelt i en stamtavlemal, noterer meg det jeg har av viktig informasjon - røntgenresultat på søsken, halvsøsken og avkom; levealder og dødsårsaker; helseplager. Med litt fargekoder og et eget forkortelsessystem kan jeg dermed se om en planlagt kombinasjon vil gi meg over-representasjon av magedreining eller livmorbetennelser eller korsbåndsskader eller andre ting som er viktig for meg i mitt oppdrett. Det er ikke sånt som står i DogWeb, og krever jo nettverk, tilgang og oversikt over databaser, research, snowballing, løgndetektor og en klype salt. Men det er i hvert fall slik jeg jobber - jeg vil kjenne individene, og ikke bare se på et prosenttall. Det gjør jeg både på egne kombinasjoner og på forespørsler om å bruke min hannhund. 

Men jeg er nok ikke helt gjennomsnittlig :P

Lykke til med valpeplanene!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SFX skrev:

Bare hyggelig :)

Ja, DogWeb har sine svakheter, for eksempel at importer og utenlandske hunder ikke kan spores tilbake til Adam og Eva. Mangler det hunder, så er det garantert fordi de er utenlandske (da ser jeg bort fra raser som har hatt åpen stambok). For oss nerder finnes det egne program en kan laste ned, for å legge inn hundene selv, så en får mer nøyaktige tall. Det er greit å ha hvis en for eksempel skal bruke en utenlandsk hannhund som ikke ligger i DogWeb, eller det er få forfedre ført opp. 

Jeg sitter mye med word/excel, og skriver inn hundene manuelt i en stamtavlemal, noterer meg det jeg har av viktig informasjon - røntgenresultat på søsken, halvsøsken og avkom; levealder og dødsårsaker; helseplager. Med litt fargekoder og et eget forkortelsessystem kan jeg dermed se om en planlagt kombinasjon vil gi meg over-representasjon av magedreining eller livmorbetennelser eller korsbåndsskader eller andre ting som er viktig for meg i mitt oppdrett. Det er ikke sånt som står i DogWeb, og krever jo nettverk, tilgang og oversikt over databaser, research, snowballing, løgndetektor og en klype salt. Men det er i hvert fall slik jeg jobber - jeg vil kjenne individene, og ikke bare se på et prosenttall. Det gjør jeg både på egne kombinasjoner og på forespørsler om å bruke min hannhund. 

Men jeg er nok ikke helt gjennomsnittlig :P

Lykke til med valpeplanene!

Veldig god beskrivelse av stamtavlegraving. Sånn driver også jeg på, men jeg har et eget stamtavleprogram hvor jeg legger inn alle mulige ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

Veldig god beskrivelse av stamtavlegraving. Sånn driver også jeg på, men jeg har et eget stamtavleprogram hvor jeg legger inn alle mulige ting :)

Hvilket program bruker du? Jeg hadde et på en tidligere maskin, men det var bare plass til 50 hunder eller så i gratisversjonen, så ikke veldig nyttig uten å betale mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SFX skrev:

Hvilket program bruker du? Jeg hadde et på en tidligere maskin, men det var bare plass til 50 hunder eller så i gratisversjonen, så ikke veldig nyttig uten å betale mye.

Breeders' Assistance (har en etterhvert gammel katteversjon, men den fungerer så gidder ikke å betale for å få hundeversjonen.Medfører bare litt ekstra arbeid).

Er fornøyd med programmet, har vel hatt det i over 10 år nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Wachita skrev:

@SFX oi, hadde vært kult å sett hvordan det så ut på bilde, evt fil! Hadde vært kjekt å sjekke rundt i forhold til avl på vår lille!

Det er bare ei liggende wordfil hvor jeg har laget tabell, slått sammen eller delt opp celler til det er stamtavle i syv-åtte generasjoner, og fylt ut med informasjon jeg finner. Vi har flere egne databaser for min rase, så er det de nordiske kennelklubbenes databaser, oppdretteres hjemmeside, samtaler, og andre kilder. Det blir mer enn ei side, selvfølgelig, men jeg kjenner mitt eget system. Hundens navn er skrevet i en farge om den har blitt over en viss alder (levealder er veldig viktig for meg), navnet er knallrødt om jeg ikke har sikker informasjon, også videre. I noen program en kan laste ned blir hundens navn farget om den har en tittel, så jeg har bare adoptert det - men velger levealder framfor championat.

6 timer siden, Snøfrost skrev:

Breeders' Assistance (har en etterhvert gammel katteversjon, men den fungerer så gidder ikke å betale for å få hundeversjonen.Medfører bare litt ekstra arbeid).

Er fornøyd med programmet, har vel hatt det i over 10 år nå.

Takk for tips, da skal jeg titte på det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...