Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsinket Polen EFIT


Polfarer
 Share

Recommended Posts

Begynte egentlig på EFIT 1.april, men det tok ikke lang tid før det var mye som skjedde og jeg helt glemte det av. Derfor prøvde vi igjen i går, 2.april.

Ikke den mest spennende dagen, men noe har vi da fått gjort :)

3.50 - 4.00 - Sånn midt på natta plinger det i mobilen og da er det en venninne på nattevakt som sender meg link til en annonse som heldigvis bare var en aprilspøk fra dagen før. Det tar vel bare noen minutter før det soves videre.

Screenshot_20160402-035343.thumb.png.1eb

7.00 - står jeg opp mens bikkja får ligge litt til

Snapchat-3362655706530671424.thumb.jpg.3

8.00 - ble det ikke noe bilde, men vi er vel på vei til å dra avgårde til stallen.

9.00 - er vi ankommet stallen og kattene lurer på om det finnes noe snacks å få.

IMG_20160402_114300.thumb.jpg.0e32e621cc

10.00 - er vi på tur med hesten

IMG_20160402_101218.thumb.jpg.22a62f4226

11.00 - er vi fortsatt på tur og har tilbakelagt godt over en mil

IMG_20160402_111512.thumb.jpg.ed118a217f

12.00 - venter hesten tålmodig på at jeg skal åpne porten og slippe hun inn på ett av de store beitene hvor resten av de heldige står og koser seg i sola. Det er bare seks av sikkert 30-40 hester på stallen der som får stå ute på dagtid hele året.

IMG_20160402_115025.thumb.jpg.9df4c96676

13.00 - vi har komt oss hjem igjen og Zosi har fått seg en rask dusj.

IMG_20160402_132208.thumb.jpg.8510c726ab

14.00 - står Z og speider etter naboen sin lille dachs som bjeffer på en katt

Snapchat-145730672429114116.thumb.jpg.6d

15.00 - sitter vi i sola og leser pensum

IMG_20160402_144033.thumb.jpg.512ce53111

16.00 - sitter vi fortsatt og leser. Og knoppene på magnoliatreet har begynt å blomstre

IMG_20160402_160341.thumb.jpg.93a67ed18d

17.00 - har jeg laget en rask middag og funnet frem noen epler som hesten skal få neste gang vi drar i stallen

IMG_20160402_171101.thumb.jpg.49892deae7

18.00 - har jeg fått vasket badekaret etter at bikkja fikk ett bad og såvidt begynt å skrubbe dusjen også

IMG_20160402_185926.thumb.jpg.e159ec4fd5

19.00 - vi er ute og tusler i parken

IMG_20160402_183018.thumb.jpg.20245c54fc

20.00 - har jeg laget bananis (frosne bananer i mixern sammen med litt gresk youghurt) og toppingen ble en bit snikkers.

IMG_20160402_191439.thumb.jpg.d56db2fb5b

21.00 - jeg ser film og skyper med en kompis mens bikkja ligger og sover

IMG_20160402_204401.thumb.jpg.21e13f02e4

22.00 - Z har kommet opp i sofaen for å få litt kos og for å sove enda litt mer 

IMG_20160402_223229.thumb.jpg.be0f4e76f1

23.00 - ingen bilder, men vi sitter fortsatt og ser film

00.00 - ingen bilder her heller, men vi er nok på vei ut for en siste tisserunde før vi forflytter oss til senga

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Th3a skrev:

Så ut som en koselig dag! Blir grønn av misunnelse når jeg ser kombinasjonen av natur, hest og hund. :wub:

Og hvis jeg hadde hatt et så flott bad og badekar så hadde jeg blitt der for alltid. :drool:

Er det da jeg burde si at jeg også har stor separat dusj med sånn massasjefunkjson? Det badekaret er verdt hele husleia :)

 

Og den skogen er helt fantastisk. Kan ri i timesvis uten å møte på en eneste person og alle veiene er sånne myke gode skogveier uten grus. Jeg vurderer å kjøpe egen hest igjen bare for å kunne fortsette å ri i disse skogene til høsten. Men tror vel at sykkel eller kickbike er bedre for økonomien :P 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tekopp skrev:

Men hvorfor får ikke alle hestene springe ute på jordene under åpen himmel? *forvirra*

Det er ett godt spørsmål! Snobbete sprangryttere som tror at hestene skader seg det øyeblikket de får gå utenfor boksen uten full rustning :P Jeg har gitt opp å forstå meg på dem. Hestene blir vasket og stylet så de skinner, står på boks og blir trent i ridehuset hele vinterhalvåret. På våren og sommeren er det noen som våger seg ut for å trene fordi hindermaterialet blir plasert på utebanen når det blir varmere i været. Jeg har enda ikke sett noen fra denne stallen ri i skogen.

De synes nok vi nordmenn er veldig rare som ikke bryr oss om at hesten har en liten flekk med gjørme på seg, rir i skogen så mye som mulig og bruker utebanen så lenge det ikke er snø og is :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Polfarer skrev:

Hesten er bare på lån fra en venninne som var ferdig med studiene i februar. Det er en NV, dressurhest. Og jeg går veterinær ;)

Kult! Hvilket år går du? Bestevenninna mi går 3 året i Warsawa. Og grunnen til at jeg spurte var at jeg også har en NV dressurhest :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Polfarer skrev:

Det er ett godt spørsmål! Snobbete sprangryttere som tror at hestene skader seg det øyeblikket de får gå utenfor boksen uten full rustning :P Jeg har gitt opp å forstå meg på dem. Hestene blir vasket og stylet så de skinner, står på boks og blir trent i ridehuset hele vinterhalvåret. På våren og sommeren er det noen som våger seg ut for å trene fordi hindermaterialet blir plasert på utebanen når det blir varmere i været. Jeg har enda ikke sett noen fra denne stallen ri i skogen.

De synes nok vi nordmenn er veldig rare som ikke bryr oss om at hesten har en liten flekk med gjørme på seg, rir i skogen så mye som mulig og bruker utebanen så lenge det ikke er snø og is :P 

Weird, blir litt som de som har langhåra utstillingshunder og holder de som burdyr for å ikke floke pelsen. Selv om det er litt stress og mer drama å slippe de ut, så er det jo logisk at de burde det. Sier jeg som er nordmann :P 

Og nå fikk jeg skikkelig lyst til å ri en tur i marka. alt for lenge siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas aaaaaaaaaaaaaaa as an a àa Asia a as a Aaaa Aaaa Aaaa àa àa Aaaa a as as Aagaard Asia àa ASA Aas sa a sa àa aqaba as ASA a a a as as a àa Asia a Sq àa as a a a as a as as as a a as a as a a aaàaas a way à a @@@@@@@@@@@@@@@@@@@1@@@@@@@@@@@©@@@@a@©©1àa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas aaaaaaaaaaaaaaa as an a àa Asia a as a Aaaa Aaaa Aaaa àa àa Aaaa a as as Aagaard Asia àa ASA Aas sa a sa àa aqaba as ASA a a a as as a àa Asia a Sq àa as a a a as a as as as a a as a as a a aaàaas a way à a @@@@@@@@@@@@@@@@@@@1@@@@@@@@@@@©@@@@a@©©1àa 

? :lol:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tekopp skrev:

Weird, blir litt som de som har langhåra utstillingshunder og holder de som burdyr for å ikke floke pelsen. Selv om det er litt stress og mer drama å slippe de ut, så er det jo logisk at de burde det. Sier jeg som er nordmann :P 

Og nå fikk jeg skikkelig lyst til å ri en tur i marka. alt for lenge siden sist.

Tja, det er ikke så veldig uvanlig at hestene ikke er ute i Norge heller. Vi har riktignok ett minimumskrav om 2 timer (?) friskluft/trening/bevegelse hver dag men det er ihvertfall vanlig at hestene får stå i padock de timene det kreves. Det jeg synes er enda merkeligere her er at de har områdene til å sette opp flere padocker hvis hestene absolutt ikke kan stå sammen. I Norge er det som regel plassproblemer som gjør at hestene står ute på rullering.

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas aaaaaaaaaaaaaaa as an a àa Asia a as a Aaaa Aaaa Aaaa àa àa Aaaa a as as Aagaard Asia àa ASA Aas sa a sa àa aqaba as ASA a a a as as a àa Asia a Sq àa as a a a as a as as as a a as a as a a aaàaas a way à a @@@@@@@@@@@@@@@@@@@1@@@@@@@@@@@©@@@@a@©©1àa 

Hæ? :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinkie skrev:

? :lol:  

 

1 time siden, Polfarer skrev:

Hæ? :lol: 

oj, :lol:  hva skjedde her?
Må ha lagt fra meg mobilen med denne tråden oppe.... jaja, fikk meg en god latter om ikke annet :P

Hadde tenkt å kommentere, derfor tråden var oppe, men planen var noe litt mer forstålig innhold.

Ser ut som en fin dag :)

Jeg misunner deg virkelig det badet! Jeg vil og ha. Hehe.  

Personlig så forstår jeg ikke sånne greier som å ikke la hester og hunder gå ute i skogen. Hvis de trekker på stevner, utstillinger osv fordi dyret har et liv så får det bare være :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snøfrost skrev:

 

oj, :lol:  hva skjedde her?
Må ha lagt fra meg mobilen med denne tråden oppe.... jaja, fikk meg en god latter om ikke annet :P

Hadde tenkt å kommentere, derfor tråden var oppe, men planen var noe litt mer forstålig innhold.

Ser ut som en fin dag :)

Jeg misunner deg virkelig det badet! Jeg vil og ha. Hehe.  

Personlig så forstår jeg ikke sånne greier som å ikke la hester og hunder gå ute i skogen. Hvis de trekker på stevner, utstillinger osv fordi dyret har et liv så får det bare være :aww:

:lol:

Helt enig om å la hestene gå ute! De henger opp fotballer og bamser i boksene for at de ikke skal kjede seg. Jeg skjønner jo det at de ikke vil ende opp med skadet hest, men de glemmer visst det at hestene får sterkere bein om de får gå i ulent terreng og bevege seg fritt.

Når jeg en dag bygger stall (er lov å drømme :P) skal alle hestene gå i flokk, samma om hesten koster en million eller ikke er verdt slaktepris.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Polfarer skrev:

Det er ett godt spørsmål! Snobbete sprangryttere som tror at hestene skader seg det øyeblikket de får gå utenfor boksen uten full rustning :P Jeg har gitt opp å forstå meg på dem. Hestene blir vasket og stylet så de skinner, står på boks og blir trent i ridehuset hele vinterhalvåret. På våren og sommeren er det noen som våger seg ut for å trene fordi hindermaterialet blir plasert på utebanen når det blir varmere i været. Jeg har enda ikke sett noen fra denne stallen ri i skogen.

De synes nok vi nordmenn er veldig rare som ikke bryr oss om at hesten har en liten flekk med gjørme på seg, rir i skogen så mye som mulig og bruker utebanen så lenge det ikke er snø og is :P 

Wow så merkelig. Er det virkelig ingen andre som rir på tur i skogen? Jeg elsker når hestene har mulighet til å stå ute hele dagen, og da helst et slikt sted hesten du passer står. Hvor de kan bevege seg på et større område og har ulikt underlag å gå på. De hestene jeg passer står mye ute, men det er bare i luftegårder med grusunderlag. Føler ikke de blir så utrolig mye mer stimulert av det, men det er bedre enn å bare være i en stall og et ridehus ihvertfall.

Så ut som en fin dag :ahappy: Likte også badet ditt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Polfarer skrev: Det er ett godt spørsmål! Snobbete sprangryttere som tror at hestene skader seg det øyeblikket de får gå utenfor boksen uten full rustning [emoji14] Jeg har gitt opp å forstå meg på dem. Hestene blir vasket og stylet så de skinner, står på boks og blir trent i ridehuset hele vinterhalvåret. På våren og sommeren er det noen som våger seg ut for å trene fordi hindermaterialet blir plasert på utebanen når det blir varmere i været. Jeg har enda ikke sett noen fra denne stallen ri i skogen.

De synes nok vi nordmenn er veldig rare som ikke bryr oss om at hesten har en liten flekk med gjørme på seg, rir i skogen så mye som mulig og bruker utebanen så lenge det ikke er snø og is [emoji14] 

Wow så merkelig. Er det virkelig ingen andre som rir på tur i skogen? Jeg elsker når hestene har mulighet til å stå ute hele dagen, og da helst et slikt sted hesten du passer står. Hvor de kan bevege seg på et større område og har ulikt underlag å gå på. De hestene jeg passer står mye ute, men det er bare i luftegårder med grusunderlag. Føler ikke de blir så utrolig mye mer stimulert av det, men det er bedre enn å bare være i en stall og et ridehus ihvertfall.

Så ut som en fin dag :ahappy: Likte også badet ditt! 

Ikke fra stallen her så vidt jeg har fått med meg,:P Nå har det ikke vært fint vær så lenge da så mulig de kommer etterhvert. Snøsåler og brodder finnes ikke her så alle har sommersko hele året. Men så få uker som det er is og snø her er ikke det noen unnskyldning heller synes jeg[emoji14]

Red for så vidt ut på tur barbak nå og da var det en som spurte om jeg hadde glemt å ta på sal. At det rir fem stk uten hjelm på banen er ikke noe å bekymre seg for, men at jeg rir uten sal er visst skummelt[emoji38](og ja jeg rir barbak med hunden i bånd og skriver på sonen samtidig hvis noen lurte :D)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Polfarer skrev:

Red for så vidt ut på tur barbak nå og da var det en som spurte om jeg hadde glemt å ta på sal. At det rir fem stk uten hjelm på banen er ikke noe å bekymre seg for, men at jeg rir uten sal er visst skummeltemoji38.png(og ja jeg rir barbak med hunden i bånd og skriver på sonen samtidig hvis noen lurte :D)

Hahah! Men ja, det skulle jeg også spørre om. Om hunden var i bånd og du leide den mens du red hesten. Hvordan funker det? Slet mye da jeg hadde med hund i stallen før når jeg gikk langs veien hvor hunden ikke kunne være løs. Da måtte jeg leie hest og hund i hver sin hånd. Hadde hest som tullet langs veien også da, så hadde vel ikke vært et alternativ å sitte på hesten med hund i bånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Polfarer skrev: Red for så vidt ut på tur barbak nå og da var det en som spurte om jeg hadde glemt å ta på sal. At det rir fem stk uten hjelm på banen er ikke noe å bekymre seg for, men at jeg rir uten sal er visst skummelt[emoji38](og ja jeg rir barbak med hunden i bånd og skriver på sonen samtidig hvis noen lurte [emoji3])

Hahah! Men ja, det skulle jeg også spørre om. Om hunden var i bånd og du leide den mens du red hesten. Hvordan funker det? Slet mye da jeg hadde med hund i stallen før når jeg gikk langs veien hvor hunden ikke kunne være løs. Da måtte jeg leie hest og hund i hver sin hånd. Hadde hest som tullet langs veien også da, så hadde vel ikke vært et alternativ å sitte på hesten med hund i bånd [emoji14]

Akkurat med den hesten her funker det utmerket, selv i trav og galopp. Hun er så rolig og lett å regulere tempo på bare med setet at jeg egentlig har to ledige hender. Vi rir ikke langs veien så det er jo også en fordel. Hadde nok heller ikke hatt hunden i bånd om hun var noe særlig mindre. Hun klarer lett å følge tempoet og hun er så stor at hesten har oversikt. Jeg har alltid mulighet til å slippe båndet om det skulle skje noe! Rir med båndet i en hånd og tøylene i en hånd. Om jeg trenger to hender på tøylene legger jeg båndet ytterst slik at det slippes først. Har vel bånd på 3 m når jeg rir. Det er langt nok til at hunden kan vimse litt på siden og ikke blir dratt med og det er kort nok til at det ikke et fare for at hesten tråkker på det :) Hovedgrunnen til at hun er i bånd er at det er helt ekstremt mye rådyr her. Hun stikker ikke etter om jeg ser dem først og sier nei, men gidder ikke ta sjansen på å ha hun løs før hun er sliten.

Red en del med gamle hesten min og andre hunden i bånd også. Han har jeg ridd mye med håndhest så det var heller ikke noe problemer så lenge hunden visste hvordan hun skulle plassere seg.

Begge disse hestene er veldig vandt med hunder. Det er mange hester jeg har ridd som jeg aldri hatt tatt sjansen på å ha hund i bånd ved siden av.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, det høres så koselig ut da :ahappy: Savner å ri på tur med hund og hest! Det var virkelig et drømme scenario! Når vi var inni skogen riktignok :lol: Jeg tenkte en del på at jeg kunne løst det med å ha en veske til hunden (jeg har jo en ganske liten hund) også kunne hun sitte i vesken mens vi red langs veien, også kunne jeg senke vesken ned til bakken når vi var i skogen og be henne hoppe utav, også måtte hun isåfall hoppet oppi igjen når vi kom til veien igjen! Jeg tror faktisk det kunne funket :D Men jeg prøvde det aldri. Nå rir jeg ikke så ofte lengre, så da dropper jeg heller å ta med hundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...