Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdrett på intelligens


Mayastrom
 Share

Recommended Posts

Eldstemann hos meg er veldig slik som Koorikeren blir beskrevet over her, men hun lar seg stoppe av en sytråd. Hun kan "bures inne" med en tråd mellom to rom, helt seriøst.. Så hun er sykt smart og sykt dum på en gang :D Den lille er egentlig ganske dum - hun dør på seg av leker og mat og kan forsterkes utrolig enkelt med begge disse tingene. Hun er utrolig hverdagssmart, og kan masse ord og setninger og forstår veldig godt menneskets vokale språk. Hun kan holde på og holde på i det uendelige, er veldig treningsvillig, men er helt elendig på selvstendig problemløsning. DET gidder hun ikke.. Hvis en godbit havner utilgjengelig under en kommode ligger hun og stirrer på den leeeenge før hun bare gir opp. 

 

Så begge mine er egentlig både stokk dumme og kjempesmarte, på hver sine måter. Papillonen regnes til og med for å være en ekstremt intelligent rase... Tja :P 

Det var akkurat det jeg prøvde å komme frem til. For alle bikkjer er både veldig glupe og helt kørka :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hunden ramler ned av sofaen ca daglig fordi han ikke skjønner at det er dumt å ligge å vippe på kanten , og han satt bom fast med hodet  i en steinrøys i en halvtime fordi han jaktet rotter. Han setter seg også fast i tørkestativet ute hver dag , han går rundt og rundt til han sitter med hodet helt inn til stanga og ikke får bevegd seg. Da begynner han å " rope " etter hjelp og når jeg kommer for å geleide han rundt og rundt tilbake igjen skjønner han ikke en dritt og legger seg ned etter første runde :|

Intelligens er så mangt...

 

Hahaha, fullt så "blonde" er ikke mine i den type problemstillinger. Må være fuglehunddelen i  ham som slår inn :P

Du er sikker på at han ikke gjør sånne dumme ting som det med tørkestativet med vilje? Jeg hadde en som gjorde det. Men  fikk han ikke "hjelp" så gav han opp og surret seg ut igjen.

Men prøv å få ham til å komme dersom han så noe mer interessant f.eks. Det var umulige greier.  Nå vil jeg si jeg har noen veldig intelligente på de fleste plan som gagner dem, og noen betraktelig mer luftige i hodet. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hahaha, fullt så "blonde" er ikke mine i den type problemstillinger. Må være fuglehunddelen i  ham som slår inn :P

Du er sikker på at han ikke gjør sånne dumme ting som det med tørkestativet med vilje? Jeg hadde en som gjorde det. Men  fikk han ikke "hjelp" så gav han opp og surret seg ut igjen.

Men prøv å få ham til å komme dersom han så noe mer interessant f.eks. Det var umulige greier.  Nå vil jeg si jeg har noen veldig intelligente på de fleste plan som gagner dem, og noen betraktelig mer luftige i hodet. Hehe

Kan jo også være et ønske om oppmerksomet. Har enda en sofa som er skjev i ryggen fordi at fuglehunden lå oppå der og sjekket fuglene på utsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Av mine hunder er det ikke tvil om at gjeterhundene er smartere enn huskyen. Og det gjelder de fleste andre huskyer jeg kjenner også. Det er det som gjør dem til så fantastisk herlige og enkle hunder. De går ikke rundt og tenker og funderer på nye ting og teste ut. Selvfølgelig er de ikke så dumme at de ikke kan lære seg å åpne en dør, de er egentlig veldig fornuftige hunder, men de lærer mye treigere enn tervene, uanhengig av motivasjon. Og det er noe av grunnen til at jeg hadde hatt flere huskyer hvis jeg hadde bodd annerledes, men 1-2 terver er nok. I tillegg er tervene selvfølgelig enklere å motivere til å finne ut av ting, men selv ting de er like gira på løser tervene målretta, mens huskyen hopper opp og ned og vilvilvil. Nå er riktignok han yngre enn tervene, men tervene har hatt den målretta problemløsninga siden de var valper. Spesielt eldstemann er veldig glad i problemløsning og tenker iblandt litt mer enn han (jeg?) har godt av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, fullt så "blonde" er ikke mine i den type problemstillinger. Må være fuglehunddelen i  ham som slår inn :P

Du er sikker på at han ikke gjør sånne dumme ting som det med tørkestativet med vilje? Jeg hadde en som gjorde det. Men  fikk han ikke "hjelp" så gav han opp og surret seg ut igjen.

Men prøv å få ham til å komme dersom han så noe mer interessant f.eks. Det var umulige greier.  Nå vil jeg si jeg har noen veldig intelligente på de fleste plan som gagner dem, og noen betraktelig mer luftige i hodet. Hehe

det er visstnok forsvinnende lite fuglehund i han, men  det kan godt være at det er der de mest blÅnde øyeblikkene kommer fra,  hva vet jeg :lol:

Men det verste er jo at han ER faktisk dritsmart.  Jeg har jo mest erfaring med Jack russel og div belgere,  jeg hadde en belger som åpnet dører, men aldri LÅSTE  opp dører og ikke pokker om han klarte tunge dører som gikk innover.  Tilmed sambo medgir at huskyen er smartere enn pulien. Hun skjønte aldri hvordan man åpner skyvedørene på skapene i stua,  den fikset Toddy første gang de  var alene.  

Men Nico har skjønt at de blir stengt inne når vi skal dra og jeg ber de gå inn på hunderommet  ( hun må bæres inn), Toddy ser fortsatt ut som et spørsmålstegn hver gang døra lukkes :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyen jeg hadde var smartere enn belgerne. Han åpna også dører, selv om han heldigvis aldri lærte seg å låse de opp, så løste han samtlige dørhåndtak-variasjoner på null tid. At han ikke lærte fort det jeg ville han skulle lære, gjorde han ikke dum, bare uinteressert.

Pudlene er forholdsvis smarte hunder. Den eldste både lærer fort og løser problemer greit, den yngste lærer fort, men lider litt av minstemann-syndromet. 

Jeg sliter litt med å kalle belgere smarte, selv om de er lettlærte. Jeg har vel bare hatt en belger jeg syns var smart, og hun var ikke den mest arbeidsomme av dem. Jeg har hatt en jeg nesten seriøst lurte på om var autist. En som var bare dum, enkelt og greit. Nora er lettlært, og hun tenker rasende fort, men hun tenker ofte på ting hun ikke trenger å tenke på :P Om vi ser bort fra at hun er ei fjolle, så er hun nok ikke så dum.. Mer teit enn dum, kanskje :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle mine hunder har kunnet åpne dører. Det krever vel strengt tatt ikke spesielt høy intelligens :lol: Forskjellen er bare at belgerne slutter å gjøre det når de får beskjed om at det ikke er lov. Huskyen lurer på om det kanskje er mulig nå, selv om jeg ikke fikk lov i går. Samme med skap og fortønner også. Begge belgerne kan åpne fortønna, men de får ikke lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyen jeg hadde var smartere enn belgerne. Han åpna også dører, selv om han heldigvis aldri lærte seg å låse de opp, så løste han samtlige dørhåndtak-variasjoner på null tid. At han ikke lærte fort det jeg ville han skulle lære, gjorde han ikke dum, bare uinteressert.

Pudlene er forholdsvis smarte hunder. Den eldste både lærer fort og løser problemer greit, den yngste lærer fort, men lider litt av minstemann-syndromet. 

Jeg sliter litt med å kalle belgere smarte, selv om de er lettlærte. Jeg har vel bare hatt en belger jeg syns var smart, og hun var ikke den mest arbeidsomme av dem. Jeg har hatt en jeg nesten seriøst lurte på om var autist. En som var bare dum, enkelt og greit. Nora er lettlært, og hun tenker rasende fort, men hun tenker ofte på ting hun ikke trenger å tenke på :P Om vi ser bort fra at hun er ei fjolle, så er hun nok ikke så dum.. Mer teit enn dum, kanskje :lol: 

Jeg har bare hatt dumme belgere :P 

Loke åpnet riktignok dører , men bare den enkleste form :) 

Teite - Toddy går mer systematisk og gjennomført til verks . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt dumme belgere :P 

Loke åpnet riktignok dører , men bare den enkleste form :) 

Teite - Toddy går mer systematisk og gjennomført til verks . 

Jeg har åpenbart det jeg og, et par av dem har ikke kommet seg gjennom døråpninger når døra har stått på gløtt engang :lol: Det er mye mulig at det bare er fordi de er lydige, men jeg syns jo at sånn type ukritisk lydighet er et tegn på at de er sånn passe kørka, jeg da *ler* 

Det blir litt som forskjellen på intelligent og smart for min del. Sheldon Cooper er intelligent, men han er ikke spesielt smart. Kanskje det er sånn med belgerne og andre lettlærte raser, at det er mulig de har høy IQ, hvordan man enn så måle det på hund, men det at de gidder å jobbe så mye for så lite, tyder jo på at de er forholdsvis dumme. Jeg syns det står mer respekt ut av Tommy (alaska huskyen) og Dina, som kalkulerte litt mer hvor mye de gadd å jobbe for godbitene, enn disse andre som bare jobber uten å vite om de får noe for det eller ikke engang. Det var ikke så morsomt å trene Tommy og Dina, men jeg anser de som smartere enn f.eks Nora, som jobber mer eller mindre for å få jobbe :)  

Forøvrig, den belgeren jeg har hatt som har kunnet mest, var den jeg mistenker for å ha vært litt autistisk av seg. Han kunne forskjellen på lekene sine, hvis jeg ba han hente bamsen, så kom han med bamsen, hvis jeg ba han om å hente rotta så kom han med rotta osv. Han var kjempegøyal å trene med, for han tok ting veldig kjapt og husket veldig godt, så vi shapet masse og hadde noen partytriks og sånt. Han var nok en intelligent hund, men som sagt, jeg mistenker at han var litt autist :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bruke hunden til forskning på dyrs intelligens, MRI scan av hjernen og ulike intelligens tester. Vi skal prøve å finne ut hvilke gen som påvirker kognitiv utvilkling i hunder og andre dyr. Skal bruke flere hunder til dette, men jeg personlig har lyst på en hund til som jeg kan bruke i forskingen og trene opp selv.
 
Har en puddel som lærer fort men er ganske sta. Har passet en del hunder, og blant de var engelsk bulldog og chinese crested pp ganske så dumme mens pitbull (i usa) og sheltie var glupe.
 
Min mor hadde to golden retrievere der den ene var leken og dum mens den andre var seriøs og veldig smart (åpnet dører, porter, skap, syklet sparkesykkel osv) så virker som det kan være store variasjoner innenfor rasen og det var grunnen til at jeg lurte på om det var noen som drev
oppdrett kun på intelligens.
 
Takk for mange, fine svar! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mayastrom skrev:
Skal bruke hunden til forskning på dyrs intelligens, MRI scan av hjernen og ulike intelligens tester. Vi skal prøve å finne ut hvilke gen som påvirker kognitiv utvilkling i hunder og andre dyr. Skal bruke flere hunder til dette, men jeg personlig har lyst på en hund til som jeg kan bruke i forskingen og trene opp selv.
 
Har en puddel som lærer fort men er ganske sta. Har passet en del hunder, og blant de var engelsk bulldog og chinese crested pp ganske så dumme mens pitbull (i usa) og sheltie var glupe.
 
Min mor hadde to golden retrievere der den ene var leken og dum mens den andre var seriøs og veldig smart (åpnet dører, porter, skap, syklet sparkesykkel osv) så virker som det kan være store variasjoner innenfor rasen og det var grunnen til at jeg lurte på om det var noen som drev
oppdrett kun på intelligens.
 
Takk for mange, fine svar! :)

Det høres spennende ut. Har du vært borti Dognition? Eller Dr. Brian Hare og hans "omgangskrets"? De holder på med veldig mye spennende i forhold til dette med hunders kognitivitet. Dognition er todelt, hvor du kan teste din egne hund og finne ut hvilken kognitive stil den har, samt at det fungerer som et citizen science prosjekt, hvor alle som deltar bidrar med masse informasjon om sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31. oktober 2015 kl. 21.11.44, Lene_S skrev:

Det høres spennende ut. Har du vært borti Dognition? Eller Dr. Brian Hare og hans "omgangskrets"? De holder på med veldig mye spennende i forhold til dette med hunders kognitivitet. Dognition er todelt, hvor du kan teste din egne hund og finne ut hvilken kognitive stil den har, samt at det fungerer som et citizen science prosjekt, hvor alle som deltar bidrar med masse informasjon om sin hund.

Ja har testet hunden min der faktisk, han ble ace. Veldig kult opplegg. Nesten som 16personalities for mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mayastrom skrev:

Ja har testet hunden min der faktisk, han ble ace. Veldig kult opplegg. Nesten som 16personalities for mennesker :)

Frøkna mi ble stargazer. Helt enig i at det er skikkelig kult. Vi spilte månedens spill i går, og fikk bekreftet de vi visste fra før, nemlig at Ayla driter i hvilket ansiktsuttrykk jeg har. Veldig lærerikt og fascinerende. 

Visste du forresten at Brian Hare har laget et gratiskurs i Dog emotion and cognition på Duke university sine nettsider? Sjekk her. Veldig interessant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...