Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjef (Leader), Beauceron


Guest *Kat84*
 Share

Recommended Posts

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Lunatic skrev:

Han er blitt så flott! :D Håper å se dere på stevne en gang!

Det blir masse reising på oss fremover! På sikt blir det aktiv deltakelse i LP, og kanskje spor. Han er et naturtalent der, og smeller snuten ned i bakken om han får ferten av noe :P

Men slike ting er det dessverre ikke mye av her :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ingen hunder blir bortskjemt av å sove sammen med eieren sin, ikke påvirker det selvstendighet eller noe som helst. Det bare styrker båndet mellom deg og hunden. Tenker jeg. Og trenger du så mye plass

Slå kjerringa i hodet med noe ekstra hardt. Valper tar ikke skade verken fysisk eller psykisk av å få god mosjon. Alle mine briarder har opp gjennom årene fått være med på gode, lange turer jevnlig, o

Jeg er nok langt mer redd for ukontrollert valpeherjing med andre valper, der de løper hals over hodet, kræsjer i hverandre og annet - enn lange, gode turer i skogen - gjerne jevnlig også. Og valpen d

Posted Images

  • 2 weeks later...
Guest *Kat84*

At Sjef har et litt spesielt forhold til snø er opplest og vedtatt for lengst. Så da måtte vi jo ut og nyte det når den enda ligger her da. Sykdom ingen hindring, gutta må ut! 

Sjef storkoste seg, men Aragon stakkars er jo så nærme bakken at han ble full av snøballer, så han holdt seg i ro ved siden av meg hele tiden omtrent. 

 

20160204_135342.jpg

20160204_135520.jpg

20160204_135525.jpg

20160204_135810.jpg

20160204_140503_011.jpg

20160204_140503_019.jpg

20160204_140503_021.jpg

20160204_140546_018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest *Kat84*

BIR på utstillingen i dag :) 

Jeg var sikker på at det ville bli gruppeplassering siden han løp te veldig fint og stilte seg bra opp, men det var takk for i dag i første utvelgelse. 

Men det var god trening her i hvert fall, så nå gleder jeg meg til å fortsette utstillingsåret :) 

20160214_155336.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest *Kat84*

Sjef ser ut til å takle den brå flyttingen ganske bra. Leker, koser, og fjoller som vanlig.  

Pinnen han fant var faktisk lengre enn ham! Kan vel heller kalles for en grein det der :) 

Og hvorfor er det bare de tobeinte som skal kose i armen til bestefar? Får jo plass han og! :P 

Jeg har måltham på nytt nå, og nå er han ganske nøyaktig 70 cm. Vekta regner jeg med at ligger på 37-38 kg. Er nesten 1 mnd siden han ble veid sist. Men alt dette stopper jo litt opp nå. Høyden er ferdig, og han blir nok ikke mer enn 10 kg mer de neste årene :) 

20160216_135457_008.jpg

2016-02-23 00.08.26-1.jpg

20160219_142844.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Altså.. det finnes ikke noe vakrere enn en Beauceron. Så det så :wub:

Det som for litt siden var en valp er blitt et hormontroll på 70 cm i skulderhøyde, og han veier 38 kilo!

Til sammenligning veide han 24 kg og målte 54 cm rundt 10. Oktober :blink:

 

20160229_141400.jpg

20160229_141357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, rosinbolle skrev:

For en kjekkas! :) Skikkelig fin!

Hvordan uttaler man egentlig beauceron?

Ja skikkelig maskulin og tøff nå :D 

Jeg uttaler det båsserånn. Det er vel det nærmeste man kommer fransk uten at det høres rart ut på norsk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
1 time siden, rosinbolle skrev:

Hvordan uttaler man egentlig beauceron?

Spurte google translate og hun sa noe a la: BÅSSSRÅN med skarre-r. Caps fordi hun sa det veldig franskt og intenst å høre på :P

Han er søt da! :wub: Ser ut som en skikkelig godgutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, Michellus skrev:

Spurte google translate og hun sa noe a la: BÅSSSRÅN med skarre-r. Caps fordi hun sa det veldig franskt og intenst å høre på :P

Han er søt da! :wub: Ser ut som en skikkelig godgutt!

Ja men fransk på norsk høres så rart ut :P 

De fleste franskmenn kaller dem Bas Rouge eller Berger de Beauce ;) 

Han elsker kos! Enten setter han seg oppi fanget i sofaen eller så ligger han på rygg med hodet og litt av skuldrene i fanget og vil ha kos :wub: Og andre ganger legger han hodet tett inntil og gir nesten klem... <3 

Det hadde sikkert blitt for mye av det gode for de fleste, men for meg er det halve sjarmen at de er slik. Helt perfekt for meg er han :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest *Kat84*

På tide å legge ut nye bilder av gutten nå :)

Han har vokst enda mer siden sist! Jeg målte ham for et par uker siden, og da var han blitt 71 høy! Når skal det dyret her stoppe egentlig? :blink: 
Men så lenge han er så rolig, snill, og behagelig så har det ikke så mye å si egentlig ;) Liker store, kraftige hanner jeg, så jeg protesterer ikke så veldig på det heller! 

20160324_172756.jpg

 

IMG_20160324_182932.thumb.jpg.f6329ec96c

Etter tur på stranda forrige uke så måtte han selvfølgelig inn i dusjen. For når folk var borte så tok jeg båndet av. Og hva er vel ikke mer morsomt enn å løpe full fart og rulle seg i alt han ser? Så det var masse sand som måtte spyles ut av pelsen. 
Han prøvde seg på et bad også. Så ikke ut som at temperaturen var avskrekkende for hans del. Småbølgene som km i mot derimot var han mindre begeistret for. Så når de skyllet over labbene hans så hoppet han bakover og kastet seg ned i sanden og yppet til lek :lol:

 

Og her er et bilde jeg har tatt av ham i dag! Han er så nydelig at det er nesten ikke til å tro at jeg av alle skulle få ham :wub: Det blir ikke vakrere enn det her altså :heart:
Jeg gleder meg enormt til å få vist ham fram i Bergen :D 
Men jeg gruer meg til å vise frem hvor lite jeg har trent :teehe:

 

20160402_154042-1.thumb.jpg.70fc4e3015e1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest *Kat84*
6 timer siden, Stine skrev:

Får bare sett 1 bilde, men det var til gjengjeldt utrolig flott!

Det var jo rart. Men bilde nummer 2 ligger i AN tråden også. På side 62 eller 63. Jeg la meg når den var kommet til 64, så det husker jeg merkelig nok :lol: 

2 timer siden, Lunatic skrev:

Omg. Han blir jo bare vakrere og vakrere :wub: De bildene her var bare nydelige!

Takk :D

Ja, han har blitt utrolig flott altså! 
Jeg har veldig sansen for store og kraftige hanner. Og det kan du trygt si jeg fikk her! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Sofie & Aska skrev:

Så fin han er! Har aldri møtt en Beauceron, hadde vært artig å hilse på! Lurer sånn på hvordan de er i oppførsel, minner de mest om en BC eller en rottweiler/schæfer? :P

Oi! Ja hvordan kan man beskrive en Beauceron... Jeg synes ikke at de minner om noen av dem egentlig. 
BC er jo en arbeidsnarkoman som må stimuleres MYE for å kunne roe ned. Slik er de definitivt ikke. 
Schäfere er etter erfaring med min egen tøffere og skarpere. Men det kommer så klart an på foreldrene. Det er jo variasjoner av dette innenfor rasen, men jeg vil ikke si at de er verken skarp eller hyperaktiv. 

Beauceron er villig til å arbeide, om man finner den riktige belønningen og motivasjonen. Når de først jobber så jobber de ordentlig. 
Veldig knyttet til eieren, og de er aldri langt fra. Selv nå har jeg sluppet ham et par ganger, for han er bare 4-5 meter unna meg uansett. Sier jeg nei, kom hit, så kommer han. Men da har det vært på returen på en tur slik at jeg vet hva som beveger seg og ikke, og ikke på tidspunkter det er sannsynlig å treffe andre mennesker og hunder ;)
Det sies at de er vaktsomme og reserverte. Det kan fort misforstås, da reservert ofte forbindes med at hundene er redde og skeptiske til andre. Beauceron er reservert som i at de ikke er veldig interessert i alt og alle. Det er eier og deres egen flokk som gjelder. Skjønt jeg selv har en som ikke virker som han skal, for han vil kose med alle han ser :lol:
Han er jo for ung enda til at jeg kan si så mye om hvordan vokterinstinktet er, men han har begynt å gi beskjed. Men han holder seg til et par mørke boff og så kommer han til meg. Så han gir beskjed, og gjør ikke noe mer ut av det. 
De har en sånn ro og trygghet at de blir naturlige autoriteter virker det som. De gangene jeg har vrt i hundepark med ham så er det ingen som tuller med ham. Ingen som ypper. Er han lei så går han bort, og de andre respekterer at det er nok sånn. Etter et slag med labben kanskje, men det er jo typisk hund generelt når ting går over styr. 

Men man merker at det er en brukshund altså. Både i energinivå, lærevillighet, og at de følger med rundt seg. Men termen "gentle giant" passer helt perfekt. :) 
En understimulert Beauceron vil du ikke ha! Da blir de destruktive. Som valp så har han prestert å makulere det meste han kom over av papir. Hadde han ikke fått mental stimuli og hele tiden hatt mulighet til å utfolde seg i natur tør jeg ikke tenke på hvordan interiør hadde sett ut. 
Men hva skal man med en bruksrase om man bare har den til pynt? ;) 

De beskrives som klengete. Liten hund i stor kropp illustrerer det ganske greit. Står du i ro, så sitter de gjerne på foten din. 
Sønnen min på 10 har flere ganger plutselig hatt Sjef i fanget. Plutselig så sitter han bare der og skal kose i fanget. Lærevillige som sagt, og det viser seg i at han vet godt hva som forventes av ham i forskjellige situasjoner. 
Samtidig synes jeg det er herlig at de ikke er av typen som lærer inn et fast program og er låst til det. Hvis jeg i 3 dager sier sitt, dekk, rull før mat så gjør han det. Så oppmerksom og villig til å glede og tilfredsstille er helt typisk. 

Oppdragelsesmetode er egentlig ganske enkelt: 
Vær streng, men rettferdig. Ha klare grenser for hva som er lov og ikke. Sklir grensene ut så tar de seg til rette og gjør mer som det passer dem. 
På mange måter kan man si at man må gjøre seg fortjent til respekten deres. Jeg har fått høre at de der må man ta hardt og virkelig sette på plass! Det stemmer ikke i det hele tatt. 
Man skal være streng, og ja, jeg har holdt litt i ham og snakket strengt. Men jeg har aldri gjort noe for kue ham på noe vis. Det krever tålmodighet, og god forståelse for hvordan rasen fungerer og behøver. Da har man kommet langt. 
Positiv trening, men uten å være redd for å være litt tøff på en positiv måte er det som skal til. Da får du hengivenhet og en kjærlighetsbombe av en annen verden! :)

Ellers så er det en veldig fjollete rase! De ruller seg i alt som lukter interessant (og da lukter de likt etterpå :x), hopper rundt og inviterer til lek, og i unghundfasen så er det nesten som å ha valp igjen. Skikkelige tullinger :lol: 
En oppdretter sa til meg at skal man ha Beauceron så må man ha humor og ikke ta alt så veldig høytidelig. Det stemmer bra. De gjør ting litt som det passer dem selv, men du ser jo at de vet hva som gjelder. De går ikke utenfor grenser i den grad at de er ulydige, men de viser gjerne også at nei, nå skal jeg lukte på denne gresstusten her så jeg kommer først om 10 sekund. Ikke nå! 

Ble masse skryt av hvor perfekt han er nå, men når man er så forelska i rasen som jeg er så er det litt vanskelig å se noe negativt :lol:

Det negative må jo være størrelsen i kombinasjon med at de er sent modne. Samtidig som de er veldig brutal i lek. Som en venninne av meg sa: Pass deg når han blir unghund. Beauceroner slår vilt rundt seg! Og ja... Han gjør det. De er veldig aktive med labbene. 

Det ble mye det her visst :P Men bare si i fra om du har noen spørsmål du ikke har fått svar på her. Jeg kunne skrevet mange sider om hvor fantastisk han er :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

20160416_162801.jpg

 

Mammaens fine, fjollete gutt det som fikk en så flott debut i offisielle utstillinger i dag :wub:

Jeg forventet en flat rød, men håpet så klart på dette :)
Bare positivt i kritikken også, så det var morro! :)

Gode, snille tullingen min :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
21 minutter siden, Eplefe skrev:

Gratulerer!  Var kjekt å treffe dere! :)

 

Takk, og i like måte! :) Veldig gøy å få en slik fangst på første offisielle!  :) 

Så etter dere etterpå, men fant deg ikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...