Gå til innhold
Hundesonen.no

Student - flytte til utlandet med hund


VicPod
 Share

Recommended Posts

Hei!

Om et år er jeg ferdig på vgs og har veldig lyst til å være i England et år (+?), og hunden min skal være med om jeg drar. Jeg vet ikke så mye om å være student med hund, med hund i England (uten om at det er strenge regler for å ta henne med), så jeg lurte på om noen her har erfaringer og lure tips å komme med?

Jeg vet det er vanskeligere å være student med hund mtp bolig, fester ol. Men jeg må få det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å være hund i England. Hilsen Odin og Kovu. Det er ikke så strengt lenger heller, utover at du må sende hunden som cargo om du skal fly, og det er ganske dyrt. For å komme inn kreves rabiesvaksine tre uker før, og ormekur 1-3 dager før.

Hvis du skal trene aktivt i klubb eller noe så bør du ha bil (som også er ganske billig der borte).

@Teserere bodde vel i London som student med Aida og kan sikkert si litt om det.

Ellers er hunder velkomne på ganske mange puber, så sånn sett blir nok det sosiale livet litt enklere. Har inntrykk av at det er litt lettere å få leie med hund også, ihvertfal i Oxford der vi var (London er et presset marked uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd fem år i England, men ikke med hund. Vil også anbefale å vaksinere mot leptospirose hvis du tar hunden med dit, samt å være obs på at lopper er veldig veldig vanlig der borte, så mange behandler mot lopper jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Nå har jeg enda mere lyst til å dra! Tviler på at jeg får meg lappen før jeg drar, med mindre jeg venter et år etter vgs, men er det nesten ingen muligheter å trene i klubb uten bil? Og er hundeklubbene ca som i Norge? + vet noen ca pris på fly med hund? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Skottland var hunden min hjemme hos pappa. Det var rett og slett utrolig vanskelig å finne et sted å bo der jeg hadde lov til å ha hund. Hvor i England har du tenkt deg? Ville ordnet meg et sted å bo før du tar med hunden, kanskje du kan reise over først, og så kan hunden reise når du er kommet i orden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris er avhengig av størrelse på hund/bur, men har hørt ca. 8-10000kr for middelsstor hund. Men det er sikkert andre som har personlig erfaring som kan komme med prisoverslag. Evt. så kan du sende mail til fraktselskap for å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Nå har jeg enda mere lyst til å dra! Tviler på at jeg får meg lappen før jeg drar, med mindre jeg venter et år etter vgs, men er det nesten ingen muligheter å trene i klubb uten bil? Og er hundeklubbene ca som i Norge? + vet noen ca pris på fly med hund? :)

Vi brukte petairuk.com, veldig god oppfølging og service der, anbefaler dem absolutt. Betalte rundt 6000 kr for Odin på 8 kg i 2010, så regner med det er en del dyrere nå.

Treningsmulighetene kommer nok helt an på hvor du skal. Og hvor kresen du er, såklart. Vi bodde i Oxford, og hadde to klubber/skoler som forsåvidt hadde god offkom, men den ene var ren kadaverdisiplin og den andre litt tafatt. Vi kjørte heller en halvtime ut av byen for en flink klikkertrener.

Jeg har brukt petforums.co.uk, det er et ok forum for ting du lurer på om forskjellige områder, klubber, miljøer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Skottland var hunden min hjemme hos pappa. Det var rett og slett utrolig vanskelig å finne et sted å bo der jeg hadde lov til å ha hund. Hvor i England har du tenkt deg? Ville ordnet meg et sted å bo før du tar med hunden, kanskje du kan reise over først, og så kan hunden reise når du er kommet i orden? :)

Svarer mitt kom ikke med?

Men hvertfall, jeg har ingen hjemme som kan ha henne og blir mest sannsynlig kjørt ned og da hadde det vært fint å spare det det ville kostet å sende henne etter med fly ;) Men om det er den eneste løsningen så hadde jeg nok fått det til.

Vet ikke helt hvor jeg skal, men har lyst til å dra til Chelmsford, litt utenfor London. Kan sjekke ut den nettsiden :D

Endret av Artemis
Slo sammen quote og innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer mitt kom ikke med?

Men hvertfall, jeg har ingen hjemme som kan ha henne og blir mest sannsynlig kjørt ned og da hadde det vært fint å spare det det ville kostet å sende henne etter med fly ;) Men om det er den eneste løsningen så hadde jeg nok fått det til.

Vet ikke helt hvor jeg skal, men har lyst til å dra til Chelmsford, litt utenfor London. Kan sjekke ut den nettsiden :D

Skjønner. Min erfaring er at å leie bolig er vanskelig med hund i UK, så om du skal komme med hunden ville jeg enten ordne bolig før du drar, eller flydd en ekstra tur og ordnet det før dere kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Min erfaring er at å leie bolig er vanskelig med hund i UK, så om du skal komme med hunden ville jeg enten ordne bolig før du drar, eller flydd en ekstra tur og ordnet det før dere kjører.

Det kommer nok helt an på hvor i UK du snakker om. En del områder er det enklere å leie med hund enn i Norge (så mye som det sier noe, da...). Men i og rundt London er leiemarkedet ganske presset uansett, så jeg ville ikke uten videre regnet med å finne noe med hund der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok helt an på hvor i UK du snakker om. En del områder er det enklere å leie med hund enn i Norge (så mye som det sier noe, da...). Men i og rundt London er leiemarkedet ganske presset uansett, så jeg ville ikke uten videre regnet med å finne noe med hund der nei.

Ja, kommer sikkert an på hvor. Jeg bodde i Edinburgh og der var det nærmest umulig de årene jeg var der ihvertfall. Håper TS finner et sted å bo, og at det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Jeg skal flytte ti Aberystywyth i Wales nå i september MED hund! Jeg har vist at hunden måtte være med egentlig fra jeg fikk henne, snart 5 år siden :shocked: Så jeg begynte å prepere meg og undersøke allerede på mitt første år på VGS. Det første jeg gjorde var å søke på skoler og faktisk finne en by jeg ville bo i (mitt nye hjem i 3 år).

Jeg valgte vakre kystbyen Aberystywth som har en linje jeg ville veldig gjerne gå på! Når søknaden var sendt (fikk svar en uke etterpå) så begynte prosessen å finne hus som godtok hund. Nå var dette i Desember 2014.

Jeg lette og lette, kontaktet skolen, fikk hjelp av Across the Pond, Meldte meg inn i (mange) facebook sider, og tilslutt i mars 2015 sto jeg mellom en leilighet (alene) og et stort hus (kollektiv). I slutten av mars dro jeg ned dit med fly (uten hund) for å besøke byen, skolen, og selvsagt se på huset/leilighet. Jeg valgte huset rett og slett fordi den hadde egen hage som var gjerdet inn og større plass (og mer sosialt) enn en liten leilighet :ahappy:

Så dro jeg til veterinæren og pratet med han i april. Sofia (4kg) måtte ha pass, rabies og ormekur, samtidig som han anbefale leptosperiose vaksinen siden vi skal kjøre dit (mer om det lenger ned). Jeg valgte også å ta rabies to ganger slik at hun er ordentlig dekket - bedre føre var.

Vi har valgt å kjøre nedover nå i september rett og slett for at jeg skal få med meg mer ting og for å være sikker på at Sofia kommer trygt og godt inn i UK. Vi skal kjøre til calais (frankrike), så ta eurotunnelen over til dover for så å kjøre til Aberystwyth. Vi har beregnet 3 dager - kunne greie det fint på 2 dager, men pga at vi vil ha god tid ved evt forsinkelser ved tollen i calais tar vi det over 3 døgn.

Når jeg skal hjem til jul (både hund og eier) så satser vi på å ta tog til London, for så å bruke lufthansa til tyskland (hund i kabin) så fly videre til torp/gardemoen. Vi har ikke dobbeltsjekket at lufthansa godkjenner dette men vi har lest flere steder at det går ann hvis du kontakter de direkte å spørr. Hvis dette ikke går skal jeg ta tog til frankrike for så fly til Norge. :P-Denne reisemåten skal gå UT av UK men når jeg skal tilbake må jeg ta samme ´´melkeruta´´ som jeg tok i september bare med tog/fly.

Jeg ville aldri valgt bort det å ha med hund for å ha mindre stress. For meg er dette absolutt verdt det og det gjør meg ingenting. Å kunne ha min hund med meg i min nye hverdag gjør at alt er verdt det. :wub:

Håper denne var til litt hjelp, og at hvis du virkelig vil få det til så får du det til! (var kanskje mer info enn du hadde lyst på :icon_redface: )

Stå på og begynn tidlig! Allerede i januar begynner mange huseiere å legge ut husene/leilighetene som skal leies ut til høsten. Du kan allerede nå gi opp selskaper eller typiske leiefirmaer, du må nok på det privatmarkedet. Er du heldig har skolen du skal begynne på en portal med ´´landlords´´ som leier ut privat. Der kan du sende mail til alle sammen og forklare din ´´situasjon´´og prøv å få det til å virke litt synd på deg, slik at de evt kan tøye sine grenser eller kanskje de vet om noen som kanskje godtar hund?

Du vet aldri, og aldri gi deg! stå på og tenk positive tanker!

ps. bare å spørre hvis det er noe mer du lurte på :):)

ps igjen. I min by er det absolutt ikke behov for bil da det er en agilityklubb like ved huset mitt (like ved sentrum) :drool: så en måå ikke ha en bil for å kunne drive med hundesport i England, spørs helt hvor du skal bo og hvilken klubb du velger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...