Gå til innhold
Hundesonen.no

Overivrig og ertete unghund


spirea
 Share

Recommended Posts

Vi har en Jack Russell Terrier hann på 8 mnd.

Han har en tendens til å gå i "loop" enkelte ganger. Har fått en definert plass på sofaen hvor det er et fleeceteppe. Han kan løpe bort til sofaen, sette tennene i teppet og "knurre" mens han ser på oss. Virker som om det hele er for å få oppmerksomhet. Det samme gjelder med gulvteppet. Vi har forsøkt ulike metoder. Har tatt han bort fra situasjonen ved å sette han i et bånd ved trappa, hvor han slipper løs når han legger seg ned og er rolig. Dette fungerte godt da han var mindre og hang i sokkene og buksebeina våre. Nå virker det som at dette har mistet sin funksjon. Jeg slipper han løs, og han løper rett bort for å bite i pledd/teppe på nytt. Setter han tilbake i båndet, og slik fortsetter det i x antall repetisjoner.

Har forsøkt med tydelig NEI, men da ender det med at han "erter" oss. Type "kom og ta meg da! Dere får ikke tak i meg". Dette er noe vi gjerne vil bli kvitt. Han kan fort bli veldig ivrig i enkelte situasjoner, og det kan være en utfordring å få han ned igjen.

Det virker som at dette skjer når han er trøtt. Når han legger seg til for å hvile får han være i fred.

Han får nok mosjon og takler fint å være alene hjemme. Vi bruker klikkertrening til daglig.

Aktiviseringsøvelser vi bruker er å snuse etter mat i gresset, generell trening av hverdagslydighet, også får han rå kraftbein med jevne mellomrom. Jeg tror hverken vi over- eller underaktiviserer han, selv om det er en balansegang det er vanskelig å måle for førstegangs hundeeiere..

Av andre opplysninger kan det nevnes at det bare har falt ned en testikkel hittil.

Er det noen som har tips til hvordan vi kan trene på å være rolig, samt bli kvitt det overnevnte? Han må jo ikke få oppmerksomhet HELE tiden.. Vi er i ferd med å bli temmelig sprø. Kan dette være en unghundgreie som går over? Kan det at han bare har en testikkel som har falt ned ha innvirkning? Har fått forklart så mange ulike versjoner om at testikkel i magen kan produsere for mye testosteron, slik at hunden kan få endret adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det hørtes ganske så normalt ut. Unghunder pøbler, noen mer enn andre. Den pledd/teppe greia høres ut som en lek, et lite rituale. Han er garantert oppmerksomhet fordi dere er konsekvente med å stoppe dette, og det er gøy!

Det beste er å finne en måte å bryte denne lekerutinen. Kan dere fjerne pleddet? Hva skjer da? Går han på gulvteppet? Skader han teppet, eller slutter han dersom dere later som ingenting? Er det en spesiell plass på teppet han biter, så kan dere kanskje prøve å plassere en puff eller noe over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund er også sånn, hun ble nettopp 8månder, hun er a en Breton så hun skal være temmelig aktiv. Hun har ødelagt samtlige sko og en del bamser og litt av hvert, liker å dra pinner inn i huset spesielt. Hun kan ta flere runder rundt i huset og opp i sofaen, hopper rundt og styrer på. Helt normalt, har stort sett vært sånn med alle hundene vi har hatt, som jeg kan huske. Blir nok roligere etterhvert (mest sansynlig, vår forgje hund roet seg ikke før opp i 9-10 årene), hjelper å gå lengre turer med dem og la dem få løpe av seg litt. Diverse andre aktiviteter som å lære dem kommandoer og snuse etter mat funker også. Tror ikke det er mye å bekymre seg for, bare å være konsekvent med oppdragelsen så vidt jeg vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Takk for svar.

Vi er fortsatt inne i den samme perioden. Han får stadig interesse for nye områder å pøble med. Sofaputene er for tiden det artigste som finnes, spesielt å dra de med ut på gressplenen for å filleriste de...

Dersom vi fjerner fleecepleddet går det direkte utover sofaen i stedet for. Pleddet er rett og slett for å skåne sofaen for slevje fra tyggebein samt denne bitinga han plutselig setter i gang med når han vil ha oppmerksomhet. Han har klart å revne flere pledd i endene. Har begynt å overse dette i større grad, ikke gi han noen som helst oppmerksomhet da det er helt tydelig oppmerksomhet han vil oppnå.

Skal litt til å klare å ødelegge gulvteppet. Hvis jeg setter en puff foran setter han bare tennene i den i stedet for. Det blir bare å velge hva han skal bite i..

En annen ting han har begynt med er en adferd jeg opplever som stress i form av overivrig tygging på tyggebein og generell pesing. Hvis jeg tar fra han tyggebeinet kan han plutselig sovne med en gang. Det er akkurat som at han sliter med å forstå at han er trøtt/sliten.

Etter å ha sovet hele natta gjennom en lang periode har han den siste 1-2mnd måttet opp på do hver natt kl 4..

Alle lekene er flyttet ut. Vi har redusert ivrig leking ute. Han får heller snuse etter godbiter i gresset.

Er det noen som har tips til hvordan jeg praktisk kan gjennomføre rolig-trening inne/ute/generelt?

Vi er i grunnen ganske slitne må jeg si, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...