Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny PC


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Da er tiden kommet til å investere i ny PC, denne gangen går jeg for bærbar - føler at skjermene på bærbare har blitt såpass bra at gjengivelse av farger og kontraster i bilder blir helt ok selv med bærbar.

Min nåværende PC er litt syk, den synger nok på siste verset stakkars - jeg skal nok få den til å snurre frem til feriepengene kommer.

Hva trenger jeg?

Jo, jeg trenger en PC med god lagringskapasitet og prosessor som gjør det mulig å arbeide med store mengde bildedata uten at den får dilerium og heng. (heng er det værste jeg vet).

Avsatt sum til PC inkludert fotoshop elements og basic programmer er kr 10 000,-

Noen med peiling som kan anbefale noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Sorry, men den rimeligste løsningen for sånt heter fortsatt stasjonær og spesialbygd. God bildeprossessering koster penger, god bildeprossessering på bærbar maskin med stor disk er veldig dyrt.

Vel, jeg vet jo egentlig det - men det må jo være mulig å få tak i en pc som funker sånn nogenlunde?

Jeg kjøpte jo stasjonær i forrige runde nettopp fordi jeg trengte mer enn en bærbar kunne gi, men nå føler jeg at jeg har lyst på bærbar - men den må funke til bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer deg med SSD og bruker eksterne hardisker til lagring går det helt fint å finne PC som klarer å arbeide jevnt uten heng. Til og med min 3 år gammle ASUS som kostet ca 9000 kr klarer det med større filer. Den har til og med vært lånt ut til en som jobber med grafisk design og mange store tunge prosesser. Men det forutsetter også at du er selektiv med hva du faktisk legger inn og ikke minst hvordan du lagrer filer og programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør for mye på nerdene - det går helt finfint å bruke en helt normal, bærbar PC til bildebehandling :D.

Jeg kjøpte en Acer ettellerannet med noen terrabyte lagringskapasitet, den er kjapp nok til prosessering av bilder, skjermen er god nok til at jeg ser fargene og bilder helt greit til mitt bruk (og ditt bruk er vel omtrent det samme som mitt tenker jeg). Jeg kom fra det til langt under 10 000 kr - inkl Elements :). Tror jeg la i rundt 5-6 000 kr, jeg, og som sagt fungerer det helt greit.

Nå lagrer jeg gamle bilder på ekstern harddisk da, men til nå har jeg hundebilder fra 2008 og fram til i dag på den, og PC'en er halvfull.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ikke hør for mye på nerdene - det går helt finfint å bruke en helt normal, bærbar PC til bildebehandling :D.

Jeg kjøpte en Acer ettellerannet med noen terrabyte lagringskapasitet, den er kjapp nok til prosessering av bilder, skjermen er god nok til at jeg ser fargene og bilder helt greit til mitt bruk (og ditt bruk er vel omtrent det samme som mitt tenker jeg). Jeg kom fra det til langt under 10 000 kr - inkl Elements :). Tror jeg la i rundt 5-6 000 kr, jeg, og som sagt fungerer det helt greit.

Nå lagrer jeg gamle bilder på ekstern harddisk da, men til nå har jeg hundebilder fra 2008 og fram til i dag på den, og PC'en er halvfull.

Phu........ trenger ikke noe mer, har stor ekstern HD til lagring :) - se litt på Acer

MAC er for øvrig bannlyst i mitt hus, jeg kommer aldri noensinne til å kjøpe epleproduct. Har aldri drømt om hverken Mac eller Iphone *ler* - og om det er eneste alternativet så klarer jeg meg uten både PC og telefon for å si det sånn. he he he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte du drev med veldige tunge filer og programmer jeg :P Er det bare til vanlig bilderedigering i photoshop og sånt er det ikke vanskelig å finne god maskin! :)

Personlig liker jeg ikke Acer, men det er nok ferdig jeg er sær og forventer litt mer.

HP til under 8000kr styrer jeg unna. Da er du dømt til å få problemer. Asus og LENOVO er de merkene jeg ville kjøpt fra når jeg skal lete etter ny.

Aldri kjøp noe fra Apple! Maken til møkkagreier skal en lete lenge etter :P Men igjen... Jeg er veeeldig sær på mine duppedingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh... Asus eller Acer... mulig det er Acer jeg har... Jaja, begge starter på A liksom :lol:. Jeg har ikke et veldig bevisst og nært forhold til PC'en min, kjenner jeg, bare den funker til mitt bruk er det det samme hva den heter :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Komplett anbefaler Lenovo når jeg bruker PC velgeren og det virker som om det kanskje gir mest for pengene også.

Lenovo gir mye for pengene! Definitivt :) Spessielt hvis en ikke er så opptatt av hvordan pc'n faktisk ser ut. Min søster nektet nemlig å kjøpe Lenovo for den var visst stygg :P

Edit: Pass bare på at du sjekker om det er HDD, SSD eller hybrid du velger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAC er for øvrig bannlyst i mitt hus, jeg kommer aldri noensinne til å kjøpe epleproduct. Har aldri drømt om hverken Mac eller Iphone *ler* - og om det er eneste alternativet så klarer jeg meg uten både PC og telefon for å si det sånn. he he he he

Aldri kjøp noe fra Apple! Maken til møkkagreier skal en lete lenge etter :P Men igjen... Jeg er veeeldig sær på mine duppedingser.

Jeg har en Macbook fra 2008, og den svikter aldri, altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Lenovo gir mye for pengene! Definitivt :) Spessielt hvis en ikke er så opptatt av hvordan pc'n faktisk ser ut. Min søster nektet nemlig å kjøpe Lenovo for den var visst stygg :P

Edit: Pass bare på at du sjekker om det er HDD, SSD eller hybrid du velger ;)

Jeg er heldigvis ikke så opptatt av utseende - bare det virker. HDD og SSD er notert, og jeg skal tydeligvis ikke ha hybrid *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er heldigvis ikke så opptatt av utseende - bare det virker. HDD og SSD er notert, og jeg skal tydeligvis ikke ha hybrid *ler*

Valg hybrid foran ren HDD :) Da har du en SSD og en HDD hvor du kan legge operativsystemer og programmer på SSD og ha filer på HDD. Ren SSD er gjerne noe dyrere, men ville gått for det hvis du finner PC til riktig pris :)

Noen andre her kan sikker mye mer enn meg om hva du burde velge :)

 

Jeg har en Macbook fra 2008, og den svikter aldri, altså. ;)

Har hatt både mac, iphone og ipad selv så skjønner at folk er fornøyde. Men jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe av det igjen, og anbefaler heller ikke til noen å kjøpe Mac. Hvorfor kan jeg skrive mange sider om, men det skal jeg ikke ta her og nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Valg hybrid foran ren HDD :) Da har du en SSD og en HDD hvor du kan legge operativsystemer og programmer på SSD og ha filer på HDD. Ren SSD er gjerne noe dyrere, men ville gått for det hvis du finner PC til riktig pris :)

Noen andre her kan sikker mye mer enn meg om hva du burde velge :)

Har hatt både mac, iphone og ipad selv så skjønner at folk er fornøyde. Men jeg kommer nok aldri til å kjøpe noe av det igjen, og anbefaler heller ikke til noen å kjøpe Mac. Hvorfor kan jeg skrive mange sider om, men det skal jeg ikke ta her og nå.

Er denne ok?

https://www.komplett.no/lenovo-y50-70-156-uhd/817330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...