Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er "anicura"? Utviklingen i veterinærbransjen.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg ser flere og flere veterinærer i Norge blir kjøpt opp av AniCura. Siden jeg er en lat sonofabitch så orker jeg ikke google på noe noen andre sikkert har bedre peil på enn meg, så hva er egentlig dette AniCura? Det er vel noe svenskt?

Kommer det noe positivt ut av oppkjøpene? Synes dette minner meg om dagligvarebransjen hvor alt bare blir en kjede uten noe særlig konkurranse? Øker dette kompetansen til veterinærsentrene? Hvordan påvirkes lønna til de ansatte? Begynner man med import av østblokk-veterinærer som jobber til lavere lønn? Hvordan endrer dette prisnivået for forbrukerene? Og enda viktigere: påføres veterinærsentrene noen "skjulte føringer" vi forbrukere ikke ser? Dårligere kvalitet på utstyret? "Kopimedisin" til lavere pris?

Eller er jeg allt for fiendtlig innstilt mot store "corporate businesses"? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere og flere veterinærer i Norge blir kjøpt opp av AniCura. Siden jeg er en lat sonofabitch så orker jeg ikke google på noe noen andre sikkert har bedre peil på enn meg, så hva er egentlig dette AniCura? Det er vel noe svenskt?

Kommer det noe positivt ut av oppkjøpene? Synes dette minner meg om dagligvarebransjen hvor alt bare blir en kjede uten noe særlig konkurranse? Øker dette kompetansen til veterinærsentrene? Hvordan påvirkes lønna til de ansatte? Begynner man med import av østblokk-veterinærer som jobber til lavere lønn? Hvordan endrer dette prisnivået for forbrukerene? Og enda viktigere: påføres veterinærsentrene noen "skjulte føringer" vi forbrukere ikke ser? Dårligere kvalitet på utstyret? "Kopimedisin" til lavere pris?

Eller er jeg allt for fiendtlig innstilt mot store "corporate businesses"? :P

Jeg er like skeptisk til konseptet som deg, tror jeg, og i tillegg til dine momenter er jeg er VELDIG usikker på om vi som forbrukere kommer særlig godt ut av det, men jeg har egentlig ikke peiling da - og er like lat som deg og gidder ikke å Google meg fram til noe :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste store og gode, har blitt Anicura eller Evidensia i løpet av det siste året. Skeptisk jeg også, vet en del veterinærer har slutta.

Evidensia er og svensk, de er iallefall i sverige og.... Agria er og svensk. Hva er det med svenskene :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AniCura eies av et større antall medarbeidere, Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm, det svenske investeringsforetaket Fidelio Capital samt Nordic Capital.

Eierfilosofi

Samtlige deleiere tror på å skape et sterkt og langsiktig bærekraftig selskap. AniCura er et nullutbytte-selskap. Det betyr at ingen eiere tar ut utbytte, og at alt overskudd i stedet reinvesteres i selskapet.

http://www.anicura.no/om-anicura/hvem-eier-anicura/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegene våre har blitt AniCura og flytta på seg. Jeg har ikke vært til dyrlegen med dyret etter at det skjedde, så jeg aner ikke hva det har å si for meg (anna enn at de har blitt ti minutter lengre å kjøre til og har fått nye, fine lokaler)

Her er det de selv skriver om seg selv http://anicura.no/om-anicura/

@Enits du slo meg :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått er Evidensia og Anicura begge eid av investeringsfond. Det er jo såpass nytt her i Norge, at jeg ikke tror noen vet helt konsekvensene. Det som kan være positivt er at de satser veldig på kvalitet og etterutdanning hos sine veterinærer, og på høy kompetanse. Jeg vet at i Sverige pågår det en debatt om det virkelig er behov for kompetansen til dyresykehusene til Evidensia og Anicura, og det er jo forsåvidt en annen debatt. Per dags dato er det ingen av klinikkene jeg kjenner til innenfor disse to kjedene som ansetter lavtlønnende øst-europeiske veterinærer, og jeg tror heller ikke man skal bekymre seg for manglende kompetanse hos veterinærene. Jeg velger å hittil håpe at dette kan være positivt for å skape litt mer ordnede ansettelsesforhold for veterinærer, men det blir spennende å se utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AniCura eies av et større antall medarbeidere, Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm, det svenske investeringsforetaket Fidelio Capital samt Nordic Capital.

Eierfilosofi

Samtlige deleiere tror på å skape et sterkt og langsiktig bærekraftig selskap. AniCura er et nullutbytte-selskap. Det betyr at ingen eiere tar ut utbytte, og at alt overskudd i stedet reinvesteres i selskapet.

http://www.anicura.no/om-anicura/hvem-eier-anicura/

Glemte vi var i debattkjelleren. Redigerer meg til: Bra de sikrer egen økonomi, men jeg er skeptisk til utfallet for kundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veterinær er blitt AniCura. De har fått større lokaler som virker positivt for arbeidsmiljøet ihvertfall. Alle de som var ansatt der før er fremdeles ansatt. Jeg har bare vært innom for å vaksinere og ta analkjertler i ettertid, men jeg er ihvertfall like fornøyd med veterinæren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere og flere veterinærer i Norge blir kjøpt opp av AniCura. Siden jeg er en lat sonofabitch så orker jeg ikke google på noe noen andre sikkert har bedre peil på enn meg, så hva er egentlig dette AniCura? Det er vel noe svenskt?

Kommer det noe positivt ut av oppkjøpene? Synes dette minner meg om dagligvarebransjen hvor alt bare blir en kjede uten noe særlig konkurranse? Øker dette kompetansen til veterinærsentrene? Hvordan påvirkes lønna til de ansatte? Begynner man med import av østblokk-veterinærer som jobber til lavere lønn? Hvordan endrer dette prisnivået for forbrukerene? Og enda viktigere: påføres veterinærsentrene noen "skjulte føringer" vi forbrukere ikke ser? Dårligere kvalitet på utstyret? "Kopimedisin" til lavere pris?

Eller er jeg allt for fiendtlig innstilt mot store "corporate businesses"? :P

Har ikke satt meg helt inn i endringen, men sånn ved første øyekast så er jeg nok litt skeptisk ja. :P

Ene vet.kontoret vi har brukt til enkelte ting har nå blitt AniCura, foreløpig så tror jeg at jeg kommer til å benytte meg av andre. Så lenge det ikke dukker opp et skrikende behov for en spesialist som bare finnes der. (Må dit for øyelysning når den tid kommer).

Edit: nå skal det sies at de prisene jeg har sjekket der har vært relativt høye ofte andre klinikker. Og økonomi er også vesentlig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke satt meg helt inn i endringen, men sånn ved første øyekast så er jeg nok litt skeptisk ja. :P

Ene vet.kontoret vi har brukt til enkelte ting har nå blitt AniCura, foreløpig så tror jeg at jeg kommer til å benytte meg av andre. Så lenge det ikke dukker opp et skrikende behov for en spesialist som bare finnes der. (Må dit for øyelysning når den tid kommer).

Edit: nå skal det sies at de prisene jeg har sjekket der har vært relativt høye ofte andre klinikker. Og økonomi er også vesentlig for min del.

De var jo dyre før flytting og sammenslåing også, men de blir sikkert ikke rimeligere av å bli slått sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det skrevet at alt blir verre av at man går inn i en kjede?

Det finnes da helt klart både fordeler og bakdeler.

Kan ikke se at klinikken jeg bruker har endret seg til det verre etter at de ble Anicura, tvert imot så synes jeg prisene har gått ned.

Har hatt 3 inne til tannpuss, 1 sett med senior blodprøver samt en røntgen på drektig tispe, og endte på flere tusenlapper billigere enn beregnet.

At de tilknytter seg spesialister er jo en fordel, de tilbyr en del undersøkelser som konkurrenten ikke gjør.

Hos konkurrenten gikk for øvrig prisene drastisk opp da de skaffet nye lokaler.

Var litt redd for det same skulle skje når min nåværende veterinærklinikk flyttet inn i nye lokaler, men det skjedde heldigvis ikke.

Og nei, de har ikke ansatt massevis av Øst-Europeiske veterinærer pussig nok.

Og sånn by the way, hvor står det at veterinærer fra Øst-Europa er så mye dårligere enn her?

Hampus måtte innlegges akutt i Estland for noen år siden.

Og vel var ikke klinikken stor og flott, vi var i en liten by i gokk.

Men jammen fikk han ikke førsteklasses behandling gitt, og det av en skarve Øst-Europeisk veterinær...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står det skrevet at alt blir verre av at man går inn i en kjede?

Det finnes da helt klart både fordeler og bakdeler.

Kan ikke se at klinikken jeg bruker har endret seg til det verre etter at de ble Anicura, tvert imot så synes jeg prisene har gått ned.

Har hatt 3 inne til tannpuss, 1 sett med senior blodprøver samt en røntgen på drektig tispe, og endte på flere tusenlapper billigere enn beregnet.

At de tilknytter seg spesialister er jo en fordel, de tilbyr en del undersøkelser som konkurrenten ikke gjør.

Hos konkurrenten gikk for øvrig prisene drastisk opp da de skaffet nye lokaler.

Var litt redd for det same skulle skje når min nåværende veterinærklinikk flyttet inn i nye lokaler, men det skjedde heldigvis ikke.

Og nei, de har ikke ansatt massevis av Øst-Europeiske veterinærer pussig nok.

Og sånn by the way, hvor står det at veterinærer fra Øst-Europa er så mye dårligere enn her?

Hampus måtte innlegges akutt i Estland for noen år siden.

Og vel var ikke klinikken stor og flott, vi var i en liten by i gokk.

Men jammen fikk han ikke førsteklasses behandling gitt, og det av en skarve Øst-Europeisk veterinær...

Wow, her var det utrolig mye påstander om ting som ikke har blitt skrevet i tråden.... Anbefaler deg å puste dypt inn og forsøke å lese en gang til. Alle tingene du mener er skrevet ("hvorfor står det") er SPØRSMÅL, ikke påstander. Det er bare du som har lest det som påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mange norske som også tar sin veterinærutdannelse i f eks Ungarn, og man anser jo ikke disse som dårligere kvalitet enn de som tar sin utdannelse her?

Nei, men muligens villig til å jobbe for lavere lønner, og det er jo ikke positivt for en bransje hvor lønninger allerede er veldig pressa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo mange norske som også tar sin veterinærutdannelse i f eks Ungarn, og man anser jo ikke disse som dårligere kvalitet enn de som tar sin utdannelse her?

Men de gjør en del ting som ikke er vanlig her på berget, de er f.eks fryktelig mye rausere med antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det utrolig mye påstander om ting som ikke har blitt skrevet i tråden.... Anbefaler deg å puste dypt inn og forsøke å lese en gang til. Alle tingene du mener er skrevet ("hvorfor står det") er SPØRSMÅL, ikke påstander. Det er bare du som har lest det som påstander.

Voldsomt som du tar på vei da..

Mulig du burde puste og lese litt du og?

Hvilke påstander er det jeg kommer med?

Bortsett fra at jeg vil påstå at folk ser ned på Øst-Europeere og mener alle som ansetter disse omtrent driver med menneskehandel og gir dårlige arbeidskår.

Hva er problemet for oss som forbruker at det ansettes en Øst-Europeer da om det ikke er fordi de har lavere kompetanse?

Eller er det at "alle" som ansetter folk som ikke er fra Norden automatisk har dårlig personalpolitikk og betaler disse dårlig?

For begge deler er jo bare tull.

Ja det finnes dårlige arbeidstakere, og det finnes dårlige bedriftseiere, men det finnes da massevis av seriøse folk også.

Vi har i bedriften vår ansatt folk fra mange land, blandt annet Russland og Polen.

Disse har akkurat samme lønn / arbeidsforhold og er akkurat like flinke som de Norske, Svenske, Franske og Tyske vi har ansatt.

Så hva er problemet for forbrukerne da?

Skjønner ikke bekymringen din for hvorvidt man begynner å "importere" veterinærer fra utlandet om det ikke er fordi du mener disse er dårligere kvalifisert enn de som utdannes i Norden og andre land vi liker å sammenligne oss med.

I vår bransje og veldig mange andre bransjer er det helt vanlig å være tilknyttet en kjede.

Dette gir mange fordeler for forbruker, blandt annet i forhold til pris da kjedene handler inn i stort, noe som gir lavere pris.

Hvorfor det skulle være annerledes i veterinærbransjen skjønner jeg i grunnen ikke.

Det gir ofte trygghet å være flere, både i forhold til samarbeide og kompetanseheving.

Og igjen, store kjeder gir billigere innkjøp noe som faktisk kan gi klinikken bedre vilkår for kjøp av nytt utstyr.

Det er vel neppe for ingenting at enkelte klinikker ikke tilbyr feks indremedisinske undersøkelser.

Fordi slikt utstyr er dyrt.

Jeg ser bare ikke hvorfor dette skal gi så mye dårligere tilbud og pris, og jeg merker heller ikke noe til noen av delene i kontakt med min veterinær som da er tilknyttet Anicura.

Hva spiller det forresten av rolle hva medisinen heter så lenge virkestoffene er de samme?

Man får da samme spørsmål på apoteket når man henter ut resepter til seg selv der?

Om vaksinen heter A eller B betyr ingenting for meg, så lenge den gir hunden beskyttelse.

At veterinæren kjøper den billigere inn fordi de er i en stor kjede, det ser jeg ingenting galt med.

Men så handler jeg jo av store kjeder og er en lite bevist forbruker sånn sett.

Uten at jeg går rundt med dårlig samvittighet av den grunn...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt som du tar på vei da..

Dette er det mest ironiske svaret ever, mtp the wall of text som påfulgte. Jeg svarte deg helt enkelt, uten å puste tungt eller ta på veg :lol: Either way: tl;dr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...