Gå til innhold
Hundesonen.no

2 på og 2 av


ViCa
 Share

Recommended Posts

For ikke så lenge siden var jeg og Mollie med på grunnferdighetskurs i agility. Dette gav mersmak og neste kurs på lista er bronsemerkekurs i lydighet, da dette er et krav for at vi skal kunne trene agility i nærmeste hundeklubb.

Vi begynte innøvelse av 2 på og 2 av. Vi fikk det til flere ganger, men jeg er usikker på om hun egentlig fortstod hva det var hun gjorde (eller rettere sagt hva jeg ville at hun skulle gjøre). Spesielt to av var vanskelig å få til i og med at hun er veldig liten og kjapp. Prøvde å bruke klikker og shape'e det inn. Men var jammen ikke lett. Det skal sies at jeg er veldig fersk og kan lite om agilitytrening i utgangspunktet.

Så jeg lurte egentlig på om dere har noen gode tips eller fremgangsmåter rundt felttrening i AG? Alt tas imot! Og hvis dere har noen flere grunnleggende treningstips som vi kan holde på med for å holde AG-treningen ved like enn så lenge, blir jeg også veldig glad :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker skål med godbit på ved to på to av. Prøvde dere ikke det på kurset? :)

Prøvde med omvendt lokking og det var nesten det som funket best. Jeg brukte hånden med gobiter i og åpnet og lukket for å senke farten hennes litt og få henne til å stoppe og tenke. Men det er vel bare masse øving som må til for at de skal skjønne prinsippet? For nå til å begynne med har hun veeldig mye fokus på godbitene og ikke så mye på hva hun egentlig gjør med labbene sine :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med omvendt lokking og det var nesten det som funket best. Jeg brukte hånden med gobiter i og åpnet og lukket for å senke farten hennes litt og få henne til å stoppe og tenke. Men det er vel bare masse øving som må til for at de skal skjønne prinsippet? For nå til å begynne med har hun veeldig mye fokus på godbitene og ikke så mye på hva hun egentlig gjør med labbene sine :P

Nå kan ikke jeg aøt, og er forholdsvis ny selv, men vi bruker skål for at hunden ikke skal være for opptatt av hvor vi er. Jeg hadde problemer med min på felt forrige uke(har brult skål), så fikk vi tips om hvordan bedre bruke skål og på to dager var det mye forbedringer :) Når jeg bruker skål nå står hun ganske bra ofte :) Jeg ville prøvd med skål! Hjalp bra for oss :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg aøt, og er forholdsvis ny selv, men vi bruker skål for at hunden ikke skal være for opptatt av hvor vi er. Jeg hadde problemer med min på felt forrige uke(har brult skål), så fikk vi tips om hvordan bedre bruke skål og på to dager var det mye forbedringer :) Når jeg bruker skål nå står hun ganske bra ofte :) Jeg ville prøvd med skål! Hjalp bra for oss :)

Det er dette jeg har lært og gjøre også, både på 2 av 2 på og på løpende felt :)

Nå har jeg derimot et nytt problem... Frk stor og gal hopper over skåla. Hun enser den ikke før hun er over den... Er jo alt for gøy å løpe må jeg vel skjønne :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg har lært og gjøre også, både på 2 av 2 på og på løpende felt :)

Nå har jeg derimot et nytt problem... Frk stor og gal hopper over skåla. Hun enser den ikke før hun er over den... Er jo alt for gøy å løpe må jeg vel skjønne  :icon_confused:

Husker du på å vise skål og godbit før dere går over? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden var jeg og Mollie med på grunnferdighetskurs i agility. Dette gav mersmak og neste kurs på lista er bronsemerkekurs i lydighet, da dette er et krav for at vi skal kunne trene agility i nærmeste hundeklubb.

Vi begynte innøvelse av 2 på og 2 av. Vi fikk det til flere ganger, men jeg er usikker på om hun egentlig fortstod hva det var hun gjorde (eller rettere sagt hva jeg ville at hun skulle gjøre). Spesielt to av var vanskelig å få til i og med at hun er veldig liten og kjapp. Prøvde å bruke klikker og shape'e det inn. Men var jammen ikke lett. Det skal sies at jeg er veldig fersk og kan lite om agilitytrening i utgangspunktet.

Så jeg lurte egentlig på om dere har noen gode tips eller fremgangsmåter rundt felttrening i AG? Alt tas imot! Og hvis dere har noen flere grunnleggende treningstips som vi kan holde på med for å holde AG-treningen ved like enn så lenge, blir jeg også veldig glad :D

Kult at dere har startet med agility! Hvilken klubb skal du starte i? (Så du bodde i oslo :ahappy: ).

Nå vet jeg ikke hvordan du har trent inn "2 på 2 av", men det er en øvelse som du kan klikke/shape in i stua :)

Siden du har en ganske liten hund, så trenger du egentlig bare en litt stor bok, en klikker og godis!

Start å belønn all interesse av boka, og se hvordan utviklingen går. Er hunden i utgangspunktet ikke "klikkertrent", eller har veldig vanskelig for det (/tålmodighet :P ), så er det ingenting i veien med at du plasserer både deg selv og boka, slik at det blir "lettere".

Med den siste setningen mener jeg feks. at etter du har introdusert denne fantastiske boka, og du har en hund som følger deg sånn nogenlunde - så går du slik at hunden står "2 på 2 av" og belønner masse i den posisjonen - før du gjør dette på nytt.

Et tips når du introduserer boka, så hold den i hånden (gjem den) og dra den litt bortover - sånn at hunden automatisk følger/er nær boka. Så belønner du masse! Husk på å ha maasse "jackpot" når hunden gjør akkurat sånn som den skal :D

Med denne måten, så kan du trene inn en superfelt hjemme i stua, og det tar vel et par minutter (sekunder) å koble denne øvelsen til feltet på agilitybanen :)

Edit: og som nevnt over - jeg trente etter jeg hadde brukt kasse/når jeg trente med kasse(bok) i trappa, og hunden tilbyr som en gal overalt - hvertfall i den mest intense perioden!

Haha, han gjorde det til og med når vi skulle lære inn "bordet".. hahaha, da måtte jeg nesten le litt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg aøt, og er forholdsvis ny selv, men vi bruker skål for at hunden ikke skal være for opptatt av hvor vi er. Jeg hadde problemer med min på felt forrige uke(har brult skål), så fikk vi tips om hvordan bedre bruke skål og på to dager var det mye forbedringer :) Når jeg bruker skål nå står hun ganske bra ofte :) Jeg ville prøvd med skål! Hjalp bra for oss :)

Kan du forklare hva du mener med "bruke skål"? :P Skal noen stå på andre enden ved skålen og passe på at hunden ikke løper rett av og bort til skåla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva du mener med "bruke skål"? :P Skal noen stå på andre enden ved skålen og passe på at hunden ikke løper rett av og bort til skåla?

Skålen står slik at hunden står to på to av :) Man må finne den "magiske" avstanden din hund trenger for å nå den slik :) Altså står skålen like forran stigen/mønet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at dere har startet med agility! Hvilken klubb skal du starte i? (Så du bodde i oslo :ahappy: ).

Nå vet jeg ikke hvordan du har trent inn "2 på 2 av", men det er en øvelse som du kan klikke/shape in i stua :)

Siden du har en ganske liten hund, så trenger du egentlig bare en litt stor bok, en klikker og godis!

Start å belønn all interesse av boka, og se hvordan utviklingen går. Er hunden i utgangspunktet ikke "klikkertrent", eller har veldig vanskelig for det (/tålmodighet :P ), så er det ingenting i veien med at du plasserer både deg selv og boka, slik at det blir "lettere".

Med den siste setningen mener jeg feks. at etter du har introdusert denne fantastiske boka, og du har en hund som følger deg sånn nogenlunde - så går du slik at hunden står "2 på 2 av" og belønner masse i den posisjonen - før du gjør dette på nytt.

Et tips når du introduserer boka, så hold den i hånden (gjem den) og dra den litt bortover - sånn at hunden automatisk følger/er nær boka. Så belønner du masse! Husk på å ha maasse "jackpot" når hunden gjør akkurat sånn som den skal :D

Med denne måten, så kan du trene inn en superfelt hjemme i stua, og det tar vel et par minutter (sekunder) å koble denne øvelsen til feltet på agilitybanen :)

Edit: og som nevnt over - jeg trente etter jeg hadde brukt kasse/når jeg trente med kasse(bok) i trappa, og hunden tilbyr som en gal overalt - hvertfall i den mest intense perioden!

Haha, han gjorde det til og med når vi skulle lære inn "bordet".. hahaha, da måtte jeg nesten le litt! :P

Takk for veldig informativt svar :) Som skrevet brukte jeg klikker og shaping på kurset. Og en vippende planke, scateboard osv. ingen av delene var skumle. Problemet var bare å fange det øyeblikket før hun spratt av. Så det jeg lurer på er tips til hvordan jeg kan "bremse" hunden litt og få henne til å forstå at "ahaaa, det er dette jeg skal gjøre ja" uten å fysisk bremse henne. Hvis øvelsen gikk i slowmotion hadde det vært så mye enklere! :D

EDIT: For å svare på hvilken klubb, så har vi planer om å melde oss inn i Stovner hundeklubb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skålen står slik at hunden står to på to av :) Man må finne den "magiske" avstanden din hund trenger for å nå den slik :) Altså står skålen like forran stigen/mønet :)

Aha, jeg skjønner! Det kan vi øve på :) Takk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig informativt svar :) Som skrevet brukte jeg klikker og shaping på kurset. Og en vippende planke, scateboard osv. ingen av delene var skumle. Problemet var bare å fange det øyeblikket før hun spratt av. Så det jeg lurer på er tips til hvordan jeg kan "bremse" hunden litt og få henne til å forstå at "ahaaa, det er dette jeg skal gjøre ja" uten å fysisk bremse henne. Hvis øvelsen gikk i slowmotion hadde det vært så mye enklere! :D

Svaret på bremsing: skål :D Fungerte gull på min.

Aha, jeg skjønner! Det kan vi øve på :) Takk!

Gjør det! :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig informativt svar :) Som skrevet brukte jeg klikker og shaping på kurset. Og en vippende planke, scateboard osv. ingen av delene var skumle. Problemet var bare å fange det øyeblikket før hun spratt av. Så det jeg lurer på er tips til hvordan jeg kan "bremse" hunden litt og få henne til å forstå at "ahaaa, det er dette jeg skal gjøre ja" uten å fysisk bremse henne. Hvis øvelsen gikk i slowmotion hadde det vært så mye enklere! :D

EDIT: For å svare på hvilken klubb, så har vi planer om å melde oss inn i Stovner hundeklubb :)

Canis sitt kurs? :ahappy: Det er bittelitt av det som er poenget med shapinga - når du har lært inn på feks. en bok, også går over til felthinderne - så vil det være "førstemann" til feltet - altså hun kommer til å stoppe og belønningen kan da godt være skål ellers så bruker jeg ofte å belønne helt nede (sånn at hunden omtrent bukker).

Jeg synes hvertfall det er mer effektivt (hvertfall når du har brukt klikker og shaping) å kunne trene inn adferden "ferdig" i stua, for dette kan man trene på mange ganger om dagen. For jeg ser hvertfall for meg at om du introduserer skål ved felthinderne nå, så er det ikke samme læringseffekt, for når skålen blir borte - er det ingen grunn til å stoppe akkurat der :) Med det jeg skisserer så vil jeg absolutt ikke at du skal bremse henne, men derimot lære inn det du virkelig vil ha (det punktet der du løper mot feks. boka, hunden stopper i riktig posisjon og du kan løpe videre mens den står og til den får fri-kommando).

Haha, unnskyld, prøver å overtale deg, siden du er så godt i gang :P Men du må såklart velge det du tror fungerer best for dere!

Wiii! Da ses vi nok :ahappy: Det er morsomt å trene hos Stovner!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om 2 av 2 på: Er det noen som har brukt touch/target for å lære inn felt? Lest endel om folk som lærer inn 2o2o ved at hunden skal touche snuta i bakken, altså har startet med å ha en target i bunn(forutsatt at hunden kan touche), men lurer på om det har noe mer for seg en godbitskåla? Frk stor og gal er nemlig litt for godbitfiksert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om 2 av 2 på: Er det noen som har brukt touch/target for å lære inn felt? Lest endel om folk som lærer inn 2o2o ved at hunden skal touche snuta i bakken, altså har startet med å ha en target i bunn(forutsatt at hunden kan touche), men lurer på om det har noe mer for seg en godbitskåla? Frk stor og gal er nemlig litt for godbitfiksert...

Jeg synes det høres skunmelt ut å ha snutetarget i stor fart ned stigen/mønet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres skunmelt ut å ha snutetarget i stor fart ned stigen/mønet?

Det var litt det jeg tenkte også? Men når godbitskål veksler mellom å ikke være interessant og alt for spennende så må man prøve å tenke liiitt utenfor boksen :P

Vi får se hvordan det går på neste trening før vi får prøve å finne en metode som fungerer bedre :) Da er vi så heldige at vi ikke er så mange og vi kan putte noen kan holde igjen godbiten ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden var jeg og Mollie med på grunnferdighetskurs i agility. Dette gav mersmak og neste kurs på lista er bronsemerkekurs i lydighet, da dette er et krav for at vi skal kunne trene agility i nærmeste hundeklubb.

Vi begynte innøvelse av 2 på og 2 av. Vi fikk det til flere ganger, men jeg er usikker på om hun egentlig fortstod hva det var hun gjorde (eller rettere sagt hva jeg ville at hun skulle gjøre). Spesielt to av var vanskelig å få til i og med at hun er veldig liten og kjapp. Prøvde å bruke klikker og shape'e det inn. Men var jammen ikke lett. Det skal sies at jeg er veldig fersk og kan lite om agilitytrening i utgangspunktet.

Så jeg lurte egentlig på om dere har noen gode tips eller fremgangsmåter rundt felttrening i AG? Alt tas imot! Og hvis dere har noen flere grunnleggende treningstips som vi kan holde på med for å holde AG-treningen ved like enn så lenge, blir jeg også veldig glad :D

Trener du hele feltapparatene eller jobber dere bare med posisjon på enden av møne/stige?

Med Harly har jeg trent mye på forskjellige underlag for tidlig generalisering og forståelse av selve oppgaven. Han fikk ikke gå hele apparatet før han hadde god forståelse for korrekt posisjon. Vi brukte bl annet påstogningsrampe for hest/ grus, trapp/ grus, teppe/stuegulv, krakk eller tjukk bok/ gulv ved innlæring.

Når jeg gikk over til hele apparat så brukte jeg godbitskål en kort periode for å hjelpe han å lykkes :)

Edit: nesedytter/ touch er ikke alternativ for meg så da blir det skål istedenfor.

Når oppgaven er forstått går jeg over til avstandsbelønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt det jeg tenkte også? Men når godbitskål veksler mellom å ikke være interessant og alt for spennende så må man prøve å tenke liiitt utenfor boksen :P

Vi får se hvordan det går på neste trening før vi får prøve å finne en metode som fungerer bedre :) Da er vi så heldige at vi ikke er så mange og vi kan putte noen kan holde igjen godbiten ved siden av.

Det er flere "proffe" som gjør det - hvertfall etter hva jeg har hørt :P Vet om noen som bruker både "2 på 2 av" og target - men at det kan være veldig belastende (for det er selve "2 på 2 av" i seg selv). Jeg har belønnet med lav hånd (bukke-effekt) systematisk i perioder, og det gjør at de automatisk søker bedre "ned". Men da "kan" han utførelsen fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere "proffe" som gjør det - hvertfall etter hva jeg har hørt :P Vet om noen som bruker både "2 på 2 av" og target - men at det kan være veldig belastende (for det er selve "2 på 2 av" i seg selv). Jeg har belønnet med lav hånd (bukke-effekt) systematisk i perioder, og det gjør at de automatisk søker bedre "ned". Men da "kan" han utførelsen fra før av.

Hadde hun bare stoppet så hadde jeg ikke brydd meg om hvordan hodet var :P Men stoppe trenger man ikke... Det er jo løping som er gøy :icon_confused: Får kanskje revurdere target, tror kanskje det for henne blir en tydeligere oppgave, men vet ikke. Hun trenger ganske tydelige beskjeder på hva vi skal, ellers blir hun veldig usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hun bare stoppet så hadde jeg ikke brydd meg om hvordan hodet var :P Men stoppe trenger man ikke... Det er jo løping som er gøy :icon_confused: Får kanskje revurdere target, tror kanskje det for henne blir en tydeligere oppgave, men vet ikke. Hun trenger ganske tydelige beskjeder på hva vi skal, ellers blir hun veldig usikker...

Men hva har du trent til nå? :) For det høres litt ut som at hun ikke aner at hun skal stoppe? Har du prøvd å bruke kasse? Også overføre? For det blir en veldig tydelig jobb :) Gøy at løping er kult daaaa :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor hund som ikke visste hva bakbein var eller hvor han hadde kroppen sin, felt ble jo av den grunn ganske vanskelig når han i tillegg er av typen 'ruse-på-med-livet-på-spill' :lol:

Vi (når jeg sier vi, så er det fordi han har egen handler i tillegg til at jeg trener han litt) begynte rett og slett med bakpartskontroll, og overtrene det til det stadie han alltid vet hvor bakbeina er. Vi startet ved å rygge foran på barmark, rygge i motbakke, rygge opp trapp (gjør vi til stadighet!), rygge på hellende veisperresteiner og til han nå kan rygge opp på glatt vegg og holde seg stående der og rygge opp gardintrappa. Stoppe i nederste trinn i trappa er gull verdt. Innimellom dette så trente vi en type bakbeinstarget på sofapute, krakk, hva enn vi fikk tak i hjemme. Ikke bare måtte han rygge på ting, men også gå over dem og stoppe med bakbeina oppå, variasjon og kveldstrening på stuegulvet.

Dette var veldig lett å overføre til det virkelige feltarbeidet! Først introduserte vi det med rygging, til han koblet posisjon, så startet vi å la han gå på fra siden (Instagram-video), når de hadde treningsbanen for seg selv så lot hun han være løs, sendte oppå med variasjon om hun stoppet (slik som i videoen) eller bare gikk videre slik at han måtte finne feltet og tenke selv, belønne i posisjon (som videoen), på bakken eller hos seg. Dette er jobbet delvis uten kommando for å hjernevaske at han skal dit uansett. Vi har såvidt begynt å satt dette sammen på et helt hinder, så skal ikke si for sikkert at det faktisk fungerer!

Som sikkert skjønt, så jobber vi posisjon foran å sette hele sammen :)


Angående snutetarget så er det få som bruker dette fullstendig når hunden har lært seg hva den skal. Det blir brukt for at han skal tenke nednednedned, de fleste jeg kjenner til har dette i tillegg til 2o2o og utvikler RC ved hjelp av denne ned-trekkingen. Jeg personlig ser ikke metoden med matskål, hunden skjønner ikke stort annet av beina sine enn at der står en skål man kan stoppe å spise av. Mange blir avhengig av skålen, og klarer ikke overføre dette videre når det begynner å gå for alvor. Lite tenking selv, med andre ord :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...