Gå til innhold
Hundesonen.no

Innføre krav om hundeførersertifikat?


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

1: se på tråden om uoffisiell bittstatistikk. Kun sonens egne medlemmer som har nevnt småskader der. Ingen av de sakene har vært i media. Flere skader av en slik art at det ville ført til ganske langvarig sykmelding i min jobb, og flere som har gitt synlige arr.

2: gå inn på hundebitt.no og se etter fanen "biteepisoder" i venstremenyen. De sakene der er kun de som nådde media i en svært begrenset periode. Ganske mange i løpet av et år.

I nabolaget her ble en pomeranier i bånd drept av en mastifftype i bånd, ved passering på fortauet. Min egen prepubertale valp, med valpelisens, i bånd, ble uprovosert bitt til blods ved to anledninger av "snille" løshunder (husky og boxer). Mitt eget barn ble forsøkt angrepet av en shäfer som ble luftet utenfor her. Folk trenger helt klart mer veildedning i å velge og holde hund.

Fordi jeg har ikke ubegrenset med tid til å spore av med en diskusjon løshundflokker på Tenerife. Det er ikke aktuelt i Norge. Om det er noe du synes er relevant for situasjonen her, så må du jo gjerne skrive noen ord om det.

Spore av?

Jeg forstår at du har opplevd mye vondt. Du trenger ikke trolle på forum for det om. Men se der, dukket det opp et nytt troll.

LØSHUNDFLOKKER PÅ TENERIFE. Tidenes avsporing fra ditt tema: Hundesertifikat. Og avslørende.

Så jeg spør igjen: Hvilke problemer opplevde du med løse hunder, da du var her?

Husk at folk leser tråder, og nok har fått med seg hvorfor jeg spurte. Og at det var du, som presenterte det du kaller avsporing. Hvis det er en seriøs diskusjon om lovverk og praktisering du vil ha, og IKKE en debatt om trolling, katter, eller barn, bør du holde deg til tema. Eller, er det slik å forstå, at "løshundflokker på Tenerife" er ditt svar, på spørsmålet,om konkrete problemer du erfarte med løse hunder når du var her.

Eller, er det slik at du ikke har noen konkrete problemer å presentere om løse hunder når du var her, kanskje?

Da blir diskusjonen superinteressant, sett opp mot hundesertifikat og lovverk og hvem skal bestemme, og raseforbud og det hele.

Det tar deg to minutt å svare.

Øvrig er jeg enig med andre i tråden om å benytte deg av lovverket i Norge. Du må starte der, og så må du svare på spørsmål for å oppklare hva du mener. Slik at debatten kommer videre i et bedre spor.

Løshundflokker er avsporing. Jeg vet at Norge har hatt problem med det. Men har ikke oppfattet at det var de, som plagde deg i Norge. At du er sterkt plaget av hunder forstår jeg. Det blir litt vanskeligere å forstå hvorfor du bringer løshundflokker inn i tråden. Men hvis løshundflokker på Tenerife plager deg, si fra. Så skal jeg få sjekket det opp og hjelpe, slik at det ikke plager deg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 165
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvis du faktisk mener at du kan lære ALLE hunder å gå pent i bånd, komme på innkalling, og holde kontakt, og det før de er ett år, så har du en stor framtid foran deg med god inntekt.

Hva med alle folka som skaffer seg unger de ikke klarer å oppdra og holde under kontroll? Skal vi innføre foreldersertifikat i samme slengen, kanskje?

Hvordan skal dette kartlegges, kontrolleres og håndheves? Mener du det skal være obligatorisk med valpekurs og bronsemerkeprøve for hver enkelt hund noen skaffer seg? Hva når du har din 10. hund? Hva

Men altså, jeg skjønner at man blir skeptisk til fremmede hunder og andre menneskers hundehold hvis man gjentatte ganger opplever at det skjer skumle ting i eget nabolag.

Jeg er også farget av mine erfaringer, men i motsatt retning. Jeg kan telle på fingrene hvor mange løse hunder jeg har møtt i boligstrøk. De fleste av disse er hunder som har klart å ta seg en tur uten eiers tillatelse, mens noen få har vært dårlige eiere som ikke tar ansvar. Jeg er typen som huker inn løse hunder i frykt for at de skal skade seg, og kun en av dem har vært såpass skvetten at jeg tror den ville kunne bitt. Den valgte flight fremfor fight da, så det ble bare til at jeg mistet den.

Min erfaring er også at dersom vi møter fremmede med hund og de har en hund som ikke oppfører seg, så ser de flaue ut og beklager mens de holder hunden på god avstand fra meg og mine. Folk som jeg kommer i prat med som vet at hunden deres kan være litt irritabel rundt noen individer av samme kjønn spør alltid om kjønn på min hund. Jeg har oppfattet dette som normalen, og jeg er aldri redd når vi møter fremmede hunder, enten de er løse i skogen eller på tur i bånd. Man kan være uenige i treningsmetoder og diverse, men de aller fleste er opptatt av at hunden deres skal være trygg, og at den ikke skal skade andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnadsmessig så er nok holdningskampanjer det beste. Få mer god info på TV og ellers i media.

Hvem skal betale holdningskampanjene da? Med offentlig utstedt sertifikat blir det selvkost, Vi som vil ha hund må betale selv. Vi skaper noen ekstra arbeidsplasser for folk med utdanning innen hund med det samme. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så dumt. Holdningskampanjer virker godt, om de er intensive nok. Anti-røykekampanjene, sammen med røykeloven og avgiftspolitikken har hatt en effekt, men hva kostet det? Kontra hvor enkelt det hadde vært å bare forby salg av sigaretter pga belastningen på NAV og helsevesenet.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Spore av?

Jeg forstår at du har opplevd mye vondt. Du trenger ikke trolle på forum for det om. Men se der, dukket det opp et nytt troll.

LØSHUNDFLOKKER PÅ TENERIFE. Tidenes avsporing fra ditt tema: Hundesertifikat. Og avslørende.

Så jeg spør igjen: Hvilke problemer opplevde du med løse hunder, da du var her?

Husk at folk leser tråder, og nok har fått med seg hvorfor jeg spurte. Og at det var du, som presenterte det du kaller avsporing. Hvis det er en seriøs diskusjon om lovverk og praktisering du vil ha, og IKKE en debatt om trolling, katter, eller barn, bør du holde deg til tema. Eller, er det slik å forstå, at "løshundflokker på Tenerife" er ditt svar, på spørsmålet,om konkrete problemer du erfarte med løse hunder når du var her.

Eller, er det slik at du ikke har noen konkrete problemer å presentere om løse hunder når du var her, kanskje?

Da blir diskusjonen superinteressant, sett opp mot hundesertifikat og lovverk og hvem skal bestemme, og raseforbud og det hele.

Det tar deg to minutt å svare.

Øvrig er jeg enig med andre i tråden om å benytte deg av lovverket i Norge. Du må starte der, og så må du svare på spørsmål for å oppklare hva du mener. Slik at debatten kommer videre i et bedre spor.

Løshundflokker er avsporing. Jeg vet at Norge har hatt problem med det. Men har ikke oppfattet at det var de, som plagde deg i Norge. At du er sterkt plaget av hunder forstår jeg. Det blir litt vanskeligere å forstå hvorfor du bringer løshundflokker inn i tråden. Men hvis løshundflokker på Tenerife plager deg, si fra. Så skal jeg få sjekket det opp og hjelpe, slik at det ikke plager deg lengre.

Jeg klarer faktisk heller ikke så se hvordan løshunder i andre land er relevant for denne diskusjonen. Det er helt andre forhold, og andre forhold krever andre tiltak. Men kanskje du vil starte en annne diskusjon om det temaet?

Hvem skal betale holdningskampanjene da? Med offentlig utstedt sertifikat blir det selvkost, Vi som vil ha hund må betale selv. Vi skaper noen ekstra arbeidsplasser for folk med utdanning innen hund med det samme. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så dumt. Holdningskampanjer virker godt, om de er intensive nok. Anti-røykekampanjene, sammen med røykeloven og avgiftspolitikken har hatt en effekt, men hva kostet det? Kontra hvor enkelt det hadde vært å bare forby salg av sigaretter pga belastningen på NAV og helsevesenet.

Tanken er ikke egentlig dum. Jeg skjønner godt hvor den kommer fra, selv om jeg ikke opplever alle disse agressive hundene du tydligvis møter hele tida. Jeg møter ganske mange som utagerer i bånd mot mine hunder, men ikke farlige ukontrollerte hunder. Det hender seg jeg møter en løs hund på tur alene. Fryktelig irriterende, men ikke akkurat farlig for noe annet enn viltbestanden på stedet.

Hvem skulle holdt alle disse kursene da? Og hva skulle de inneholdt. Om du ser på det mest organiserte utdanningsopplegget for instruktører i dag; NKK-utdannelsen, så praktiserer alle instruktørene fortsatt helt forskjellig etter endt instruktørkur. Selv instruktørkursene er veldig forksjellig etter hvem som holder dem. Hvem skal bestemme hva som er riktig og bra hundehold? Hvordan skal folk lære å trene hundene sine?

Hvis det skal bli selvkost, hvis de som tar kursene og testene skal betale for alle kostnader vil kursene koste absurd mye og alle vil snike seg unna. Siden vi ikke vil ha noe kontrollorgan (før det evt har gått galt), så vil ingen merke det uansett. Ergo det blir for dyrt til at noen bryr seg. Samfunnet vil måtte spytte inn ganske mye penger i dette systemet. Det koster penger å kjøre opp til billappen også, men det er ganske mange millioner av skattebetalerenes penger som går til å holde det systemet oppe og går forde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man bør jo begynne med oppdretterne og evt krav til avlshunder. Svenskene har rimelig strenge regler for oppdrettere som avler renrasede og registrerte hunder, men jeg er litt usikker på hvorvidt reglementet deres dekker uregistrerte og blandingshunder?

SKK har egne kennelkonsulenter som besøker oppdrettere, både for å se hva slags forhold hundene holdes i er, og for å ha en samtale med oppdretter om avlstanker o.l. Jeg veit ikke hva som skjer sånn i praksis om en oppdretter ikke tilfredsstiller SKKs krav, jeg antar de får registreringsforbud, og et evt aktivitetsforbud om overtrampene er store nok. Men der har SKK mer makt enn hva f.eks NKK har, og jeg tror svenskene har litt mer respekt for organisasjonen SKK enn hva nordmenn har for NKK. I hvert fall de hundeeierne som er aktive i ymse hundesporter.

Å innføre et krav om gjennomført MH høres jo vel og bra ut, men da håper jeg inderlig at flere gidder å stille opp som funksjonærer på disse prøvene, for vi er bare en drøy håndfull som gidder å bruke fritiden vår på å gi folk dette tilbudet pr i dag. Det er flere andre tester som kunne vært aktuelle også, men så lenge det baseres på frivillige, så vil man få en manko på funksjonærer der også. Det koster forøvrig penger å delta på MH eller lignende prøver. Hvorvidt det er lønnsomt for arrangøren eller ikke er avhengig av de frivillige funksjonærene (hvor de bor f.eks, selv dekking av kjøring til og fra prøven kan bli dyrt for arrangøren - og utover dommerene/beskriverne er det bare kjøringa man har krav om å få dekket som figurant/testleder på MH og FA. Det er ikke noe vi gjør for pengenes skyld, for å si det sånn).

Spørsmålet blir jo i så fall "hva gjør vi om hunden ikke kan gjennomføre MH eller lignende?". Det hender jo at hunder brytes, uten at de nødvendigvis er en fare for samfunnet av den grunn. Det hender også at hunder som får gjennomført er en fare for samfunnet allikevel. Det er strengt tatt ikke noe måleinstrument for hvor farlig en hund kan være, eller hvor god kontroll eier har på sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man forbedre mentaltestene da? Per i dag så kan jo en dårlig hund trenes til å takle den, men jeg ser ikke hvordan det skal kunne forsvares å teste valper heller. (Og hvor melder jeg meg som frivillig figurant?)

Etter så mange forslag om holdningskampanjer som har kommet:

Hva med en frivillig teoriprøve på Internett da? En quiz som gir diplom eller "hundeførersertifikat" dersom bestått, med en "Del på Facebook"-knapp? Kan vi kanskje få hjelp av Noah eller Dyrevernalliansen til å lage en sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man bør jo begynne med oppdretterne og evt krav til avlshunder. Svenskene har rimelig strenge regler for oppdrettere som avler renrasede og registrerte hunder, men jeg er litt usikker på hvorvidt reglementet deres dekker uregistrerte og blandingshunder?

SKK har egne kennelkonsulenter som besøker oppdrettere, både for å se hva slags forhold hundene holdes i er, og for å ha en samtale med oppdretter om avlstanker o.l. Jeg veit ikke hva som skjer sånn i praksis om en oppdretter ikke tilfredsstiller SKKs krav, jeg antar de får registreringsforbud, og et evt aktivitetsforbud om overtrampene er store nok. Men der har SKK mer makt enn hva f.eks NKK har, og jeg tror svenskene har litt mer respekt for organisasjonen SKK enn hva nordmenn har for NKK. I hvert fall de hundeeierne som er aktive i ymse hundesporter.

Å innføre et krav om gjennomført MH høres jo vel og bra ut, men da håper jeg inderlig at flere gidder å stille opp som funksjonærer på disse prøvene, for vi er bare en drøy håndfull som gidder å bruke fritiden vår på å gi folk dette tilbudet pr i dag. Det er flere andre tester som kunne vært aktuelle også, men så lenge det baseres på frivillige, så vil man få en manko på funksjonærer der også. Det koster forøvrig penger å delta på MH eller lignende prøver. Hvorvidt det er lønnsomt for arrangøren eller ikke er avhengig av de frivillige funksjonærene (hvor de bor f.eks, selv dekking av kjøring til og fra prøven kan bli dyrt for arrangøren - og utover dommerene/beskriverne er det bare kjøringa man har krav om å få dekket som figurant/testleder på MH og FA. Det er ikke noe vi gjør for pengenes skyld, for å si det sånn).

Spørsmålet blir jo i så fall "hva gjør vi om hunden ikke kan gjennomføre MH eller lignende?". Det hender jo at hunder brytes, uten at de nødvendigvis er en fare for samfunnet av den grunn. Det hender også at hunder som får gjennomført er en fare for samfunnet allikevel. Det er strengt tatt ikke noe måleinstrument for hvor farlig en hund kan være, eller hvor god kontroll eier har på sin hund.

Ang. SKK. Kennelkonsulentene høres fint og flott ut,og fungerer sikkert til en viss grad. Men den "makten" SKK har gjennom dem, begrenser seg nok til at hundene har korrekt plass i forhold til forskrifter osv. De har ingen påvirkning på forøvrig lusent hundehold og sprø avlsdyr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli figurant / testleder så er det bare å melde seg på kurs det, bare å sette i gang så kan flere få gått en mentaltest.

Men det registreres mange tusen valper pr år i Norge, og så kommer blandingene i tillegg. Hvis jeg sier at ca 1000 hunder blir testet hvert år så gjetter jeg at jeg i alle fall ikke er knipen.. Ressursene er sprengt og mange reiser til Sverige fordi de ikke får plass i Norge - hvordan skal man da klare å gjennomføre mentaltest på 20-40 000 pr år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man forbedre mentaltestene da? Per i dag så kan jo en dårlig hund trenes til å takle den, men jeg ser ikke hvordan det skal kunne forsvares å teste valper heller. (Og hvor melder jeg meg som frivillig figurant?)

Det finnes valpetester allerede. Hele poenget med MH er at den ikke skal trenes på, den skal egentlig gås med unghunder sånn at vi ser hva som ligger i de naturlig. Det er visse momenter man ikke får hatt i en mentaltest fordi det går utover figuranter, derfor må figuranter være voksne mennesker. Da får man ikke testet hvordan de reagerer på barn eller andre hunder - og hvem ville vel stilt sine barn eller hunder til disposisjon for sånt, liksom? Vi som funksjonerer på sånne tester veit jo at det er en risiko for å bli blitt.

Du melder deg frivillig som figurant ved å gå et kurs. Om du består kurset får du være figurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer faktisk heller ikke så se hvordan løshunder i andre land er relevant for denne diskusjonen. Det er helt andre forhold, og andre forhold krever andre tiltak. Men kanskje du vil starte en annne diskusjon om det temaet?

Nei. Jeg kommer ikke til å starte tråder om løshunder i andre land. I fall jeg starter tråder blir det nok om valpen, hvis jeg klarer sette ord på hva vi sliter med.

Og opplever det ganske urettferdig at du, tillegger meg, å ha brakt tema løshunder, løshundflokker og andre land mv inn i tråden. Når det var ts, som gjorde det.

Hvis du syns det skal passere at andre tillegger en utsagn og meninger en ikke har, må jeg forholde meg til dét. Jeg syns ikke det ts gjør, er ok. Tllegger meg intensjoner ut i det blå, og svarer på ting jeg aldri har uttalt, og som er langt fra hva jeg mener.

Før en begynner løse et problem, må en nesten vite hva problemet består i, og jeg spurte trådstarter i denne tråden (henvist til ts problemer i Norge):

Hvor (oppholdssted) er det mest du opplever ditt problem?

Ts svarte:

På helt hverdagslige lufteturer, med eller uten hund og barn. Vi er nærmeste naboer til et friområde, og det er mange som velger å komme hit for å lufte hundene sine. Ikke alle er like kunnskapsrike eller gjennomtenkte angående lufting av hund.

Politiet har vært her og hanket inn en løshund (stor blanding, så klart) én gang. Da hadde den terrorisert nabolaget i mange timer.

Jeg ser hvor du bor, og er klar over forholdene er der, men jeg synes ikke det at det er verre andre steder i verden er noen grunn til å la hundeholdet skli ut i Norge også.

TS svar er helt greit det, og enkelt å se løsningen: Kontakt politiet og benytt reglene som eksisterer i Norge. Hva den siste setningen har med ts' problemer å gjøre, aner ikke jeg. Men jeg liker ikke å bli tillagt meninger jeg ikke har.

Jeg hadde ikke nevnt løse hunder i andre land, overhodet. Når ts syns det er relevant, er det i såfall best å vite hva ts sikter til. Dernest kan lovverket i provinsen, ulike i kommuner, og hvordan det fungerer, være relevant i diskusjonen, så vel som erfaringer fra Sveits, Sverige og andre land. Ift det ts foreslår. Og lovverk må tilpasset lokale forhold det er jeg enig i selvfølgelig, og jeg har aldri ment noe annet.

Men først av alt, må en bruke det lovverk en allerede har, uansett hvor en befinner seg på kloden. Og ts ville blitt kvitt sitt problem ganske raskt ved å ta ansvar selv, i stedet for å fokusere på andres uansvarlighet. Som jeg syns er ganske udokumentert, hva angår både her og Norge.

For å oppklare hva ts mente med siste setning spurte jeg:

Hvilke forhold, mener du er verre her, enn i Norge?

TS svarer:

Løshunder. Mulig det har endret seg siden jeg var der sist.

Jeg svarer så:

Ja, det er mange løse hunder her. Mange hunder, generelt. Jeg vet ikke hvor konkret på øya du har vært. Mange løshunder er det jo ikke. Mitt inntrykk er at det er adskillig flere "løshunder" i Norge.

Hva var problemet med de løse hundene du møtte her, da?

Jeg spør, for å forsøke ringe inn TS problem med løse hunder, generelt.

Forsøvrig er det mystefistisk at ts syns det er ENDA verre i andre land. For det ts beskriver i sitt nærmiljø ville vel blitt stanset i de fleste siviliserte samfunn på kloden. Og ikke innen tre timer, men tre minutter.

I den forbindelse blir det interessant hvorvidt ts bruker lover i sin kommune.

Da kommer anmodning fra TS om å ikke bruke du, og la vær stille spørsmål for å få tak hva ts opplever. Og ts anmoder alle debattdeltakere å ikke bruke ordet du, men "man" , "oss" og "noen". En burde slå seg sammen, alle i hop, og løse problemene ts har. Som i grunn handler om at ts ikke greier løfte opp telefonrøret.

Jeg svarer til det:

Seriøst? Jeg tror neppe alle vil det. Og jeg kan bare snakke for meg selv. Og får dessverre heller ikke alltid svart, tross jeg burde, for jeg har fått veldig god faglig hjelp her. Hver eneste gang jeg har hatt problem med min hund. Eller trengt hjelp med ipadden. Får meg også mang en gang en god latter av sprø tråder.

Jeg kan eventuelt hjelpe deg å formulere hva du skal si til politiet. Og senere skrive en klage hvis de ikke kommer tidsnok. De må vel ta for seg området du bor i. Kjøre patrulje, slå ned på hver eneste hendelse. Men det bør du ikke foreslå. Det må de finne ut selv.

Og sitter igjen med et spørsmål: Hva er så inderlig mye verre her, så jeg ikke kan delta i debatten. Hva har trådstarter opplevd, her (jeg bor), som gjør meg ukvalifisert til å foreslå hva ts kan gjøre, i sitt nærmiljø?

En kan jo undres om ts vil ha hunder i Norge i hele tatt. Ikke mange ville greid krype gjennom ts' nåløye, hverken eiere eller hunder. Og i hvertfall ikke jeg! Mine hunder ville nok, med unntak av valper. Kjernespørsmålet blir hvorfor ts ikke opptrer som ansvarlig borger i et nærsamfunn, hvor ts bor. Og ringer politiet. Så kunne ts fikset opp i det som sikkert er et problem for flere, utfra slik ts beskriver det.

Ts later til å leve i en verden hvor alt og alle er ille, unntatt en selv. Og jeg er ikke meningsberettighet til å si det. Og ingen gjør noe, og for at ts skal få en bedre verden, bør 90% av norges hunder avlives, sendes på kurs mv, lære innkalling etc. Og få sertifikater før de beveger seg ut på gaten.

Ingen i verden utenom ts er ansvarlige nok.

Jeg står fast ved at en kan svare på spørsmål rundt påstander en slenger ut underveis. Som tar ett minutt å klare opp, så en kommer videre. Og lar vær å avspore tråder ved å gi andre skylden for tema de tok inn selv. Ts bør ringe politiet, ferdig med det, for dette er en kvasidiskusjon. Ts problemer har en enkel løsning innenfor rammer som eksisterer.

Når du tillegger meg å spore av tråden, og ber meg starte temaer jeg aldri har brakt inn, blir det vanskelig å delta. Jeg ikke vet på hvilket grunnlag, jeg er diskvalifisert. Men greit, det skjer innimellom. Jeg syns ikke ts fortjener støtte på teknikkene som brukes, og er vel i strid med forumregler også. Tillegge folk meninger de ikke har, og svare på ting de aldri har sagt. Vanskelig å få en fruktbar diskusjon, med slike metoder.

Jeg vil bare presisere, at jeg har aldri ment, slik ts påstår, at fordi om det finnes verre ting, så skal en la vær å gripe fatt i et problem. Jeg mener det er bra at Mattilsynet BRYR SEG om en fisk som "ler" og har tro på nulltoleranse. Og at når Mattilsynet grep inn der, vil det bidra til å forebygge ting som er mye verre, ja. Men unnskyld at jeg sier det, jeg bor jo et annet sted på kloden.

I stedet for å ringe politiet starter ts debatter som er utopiske, og det tror jeg ts vet. Den mest uansvarlige, så langt, er ts selv. Det vil det ende med alvorlig ulykke hvis ikke ts tar opp telefonen og ringer politiet og informerer om de enorme problemene, i ts nærmiljø.

Men det er visst enklere, å få hele hunde-Norge med, og gjøre Norge til et diktatur hvor ts er enerådende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på alle bittskader mennesker og andre hunder blir påført, fordi folk uten nok kunnskap skaffer seg hunder de ikke klarer å oppdra eller holde under kontroll, burde det innføres krav om bestått teorieksamen før anskaffelse av hund?

Obligatorisk valpekurs for alle førstegangs hundeeiere?

Obligatorisk bronsemerkeprøve (e.l.) innen en viss tid for alle nye ekvipasjer?

Hva skal hundeførerteorien inneholde?

Hvem skal påse at dette blir gjort? Hva skal skje om man ikke gjør det?

De klarer jo knapt å følge opp dyretragedier i Norge, så de klarer vel neppe å følge opp dette heller?

Jeg tror de fleste er vettuge nok til å ha hund. Det er bedre å få organisert et system som faktisk straffer de som ikke behandler dyra sine pent, enn de som har skaffet seg hund de ikke har gått kurs med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Svært selektiv sitering og stråmannargumentasjon. Jeg orker ikke svare på alt dette.

...

Men jeg kan svare på hvorfor jeg spurte pent om det var mulig å formulere spørsmål og argumenter mer objektivt og åpent rettet; for å holde diskusjonen åpen nok til at enhver naturlig kunne besvart eller kommentert argumenter og spørsmål, istedet for at jeg personlig skal stilles til veggs ved hvert spørsmålstegn. Ja, jeg startet diskusjonen, men det er da mulig å kommentere noe som står skrevet uavhengig av hvem som har skrevet det, og så stille et relevant spørsmål om teksten til hvem som helst som kan komme til å plukke opp tråden, for å få så mange svar og kommentarer som mulig. Ved å rette spørsmål direkte til en person lukker en diskusjonen, og den blir mindre fruktbar.

Når en diskusjon som dette innledes, så er det ofte trådstarters ønske at tema skal diskuteres av mange deltakere; ikke at mange deltakere skal gå inn i hver sin dialog med trådstarter. Sånne diskusjoner har ihvertfall ikke jeg tid til, så om en diskusjon skal være fruktbar er det derfor mest fornuftig at alle formulerer seg så objektivt som mulig. Også der en vil stille spørsmål ved noe som står skrevet.

Personlig synes jeg det hjelper å zoome inn sånn at jeg bare ser hva som står skrevet. Nick og avatar forsvinner ut på venstre side av skjermen, slik at jeg ikke ser hvem som har skrevet det. Når alt står sånn, som frittstående tekst, er det mye lettere å holde diskusjoner saklige og objektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege og Kjersti lufter hunden :D

[iframe class=youtube-player" type="text/html" width="640" height="385" src="http://www.youtube.com/embed/orE8-hm2m9Y" allowfullscreen frameborder="0]

[/iframe]

Edit: og om noen kan fortelle meg hva jeg gjør feil i koden her, eller har en. Annen kode jeg kan brukefor å legge inn videoen, så blir jeg glad for det :) Inntil videre er linken klikkbar.

Edit 2 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at denne diskusjonen ikke er en diskusjon om hvordan man skal diskutere, eller hvordan andre bør diskutere. Det er mange forskjellige mennesker på et forum og vi forventer ikke at alle diskuterer eller formulerer seg på samme måte. Videre innlegg omkring hvem som har lov til å si hva eller hvem som kalte hverandre ditt og datt vil bli fjernet.

Admin IW.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man forbedre mentaltestene da? Per i dag så kan jo en dårlig hund trenes til å takle den, men jeg ser ikke hvordan det skal kunne forsvares å teste valper heller. (Og hvor melder jeg meg som frivillig figurant?)

Etter så mange forslag om holdningskampanjer som har kommet:

Hva med en frivillig teoriprøve på Internett da? En quiz som gir diplom eller "hundeførersertifikat" dersom bestått, med en "Del på Facebook"-knapp? Kan vi kanskje få hjelp av Noah eller Dyrevernalliansen til å lage en sånn?

Vi diskuterer veldig mange ting samtidig her ...

- om det skal innføres (tvungent) hundeeiersertifikat

- hvor skal det utstedes

- hvem skal utstede det

- hvor ofte - en gang for alle, etter en viss tidsperiode, årlig?

- på hvilken form? (i form av et fysisk kort som må vises frem feks når man kjøper hund?)

- Hvem skal håndheve reglene og hvordan skal oppdrettere forholde seg til et slik sertifikat? Skal oppdrettere sjekker gyldig sertifikat før et salg, eller skal de selge valper i god tro, for så å risikere at valpekjøpere blir fratatt en valp pga ugyldig eller manglende sertifikat?)

Innholdet (hvordan oppnås et hundeeiersertifikat? Det er det kommet flere forslag til i tråden her. Hva skjer hvis man stryker og allerede har hunden .. bør egentlig hundeeiertesten tas før et hundekjøp kan foretas?)

I tillegg så har vi den diskusjonen om avl og godkjenning av kull som foregår parallelt. Jeg ser for meg at regler rundt avl og oppdrett gir en rekke tilsvarende problemstillinger som jeg nevner over, fra hvem som skal lage reglene til hvem og hvordan reglene skal håndheves.

Alt dette høres helt vanvittig ut for meg...

*************

Du nevner en frivillig teoriprøve og mulige samarbeidspartnere. Noah og Dyrevernalliansen blir for ekstremt etter min mening. Til en frivillig test så er kanskje NKK og hundeklubbene mer nærliggende samarbeidspartnere. Men å prøve å få til noe som er frivillig, lærerikt og som penser valpekjøpere inn på rett spor synes jeg er en god ide.

Så for å oppsummere:

Ja til opplysning, nei til tvang! :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme, det være seg i forhold til mennesker eller dyr er for meg en avskyelig holdning. Hunderasisme er du dessverre ikke alene om, verken i det virkelige livet, på hundesonen - eller hos våre myndigheter.

Det finns en rasismeparagraf i vår hundelov. Ønsker du at den skal utvides med flere raser står det deg fritt å påvirke våre lovgivende myndigheter gjennom de politiske partiene. Å argumentere for ditt syn på sonen gir verken flere eller færre forbudte raser eller blandingshunder. Ønsker du å endre hundeholdet ellers er også det en sak for lovgiverne. Hundesonen som sådan er neppe det rette stedet når "store" beslutninger skal vedtas og gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme, det være seg i forhold til mennesker eller dyr er for meg en avskyelig holdning. Hunderasisme er du dessverre ikke alene om, verken i det virkelige livet, på hundesonen - eller hos våre myndigheter.

Det finns en rasismeparagraf i vår hundelov. Ønsker du at den skal utvides med flere raser står det deg fritt å påvirke våre lovgivende myndigheter gjennom de politiske partiene. Å argumentere for ditt syn på sonen gir verken flere eller færre forbudte raser eller blandingshunder. Ønsker du å endre hundeholdet ellers er også det en sak for lovgiverne. Hundesonen som sådan er neppe det rette stedet når "store" beslutninger skal vedtas og gjennomføres.

Hunderasisme? Nei, jeg sier jo gjentatte ganger at jeg synes det bør være likt for alle raser, nettopp for å unngå diskriminering. Det er mange som får til fine hunder av vanskelige raser, men det er veldig mange som feiler grovt også, fordi de ikke vet hva de har mellom hendene, og hvordan de bør håndtere det.

Hva kan gå galt med en rottis/am.akita-hannhund i feil hender, liksom? Er det avskyelig hunderasisme å tro at en sånn hannhund er en større fare for omgivelsene i hendene på en kunnskapsløs nybegynner enn en whippet? I byene går mange i hundeparker for å være sosiale. Spesielt ferskinger med store hunder liker å slippe hunden sin der fordi det er så slitsomt å mosjonere den. Det hadde vært en triveligere by uten små menn som føler de må kompensere for en liten penis med en stor og skummel hund, om de ikke hadde fått tak i en sånn hund helt uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner en frivillig teoriprøve og mulige samarbeidspartnere. Noah og Dyrevernalliansen blir for ekstremt etter min mening. Til en frivillig test så er kanskje NKK og hundeklubbene mer nærliggende samarbeidspartnere. Men å prøve å få til noe som er frivillig, lærerikt og som penser valpekjøpere inn på rett spor synes jeg er en god ide.

Det er jo en kjempefin tanke, og en enkel versjon av dette er ikke vanskelig å gjennomføre heller. NKK har jo en side med informasjon om kjøp av valp, og der kunne de slengt inn en stor, flott button. "Hva kan du om hunder, valpeoppdragelse og hundehold i Norge? Test deg selv!" Folk er jo generelt sett glad i å ta tester uformelt på nett, og da kunne de jo ta med båndtvang spørsmål, valpeoppdragelse, hundespråk, instinkter, osv.

Man lærer jo mye av sånne tester, så det er jo en fin måte å drive med opplysningsarbeid uten å prakke det på folk. Jeg tenker på den testsiden for førerkort på nett, hvor du etterpå får se rett alternativ med en forklaring på hvorfor det er sånn. Det burde NKK hatt!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjempefin tanke, og en enkel versjon av dette er ikke vanskelig å gjennomføre heller. NKK har jo en side med informasjon om kjøp av valp, og der kunne de slengt inn en stor, flott button. "Hva kan du om hunder, valpeoppdragelse og hundehold i Norge? Test deg selv!" Folk er jo generelt sett glad i å ta tester uformelt på nett, og da kunne de jo ta med båndtvang spørsmål, valpeoppdragelse, hundespråk, instinkter, osv.

Man lærer jo mye av sånne tester, så det er jo en fin måte å drive med opplysningsarbeid uten å prakke det på folk. Jeg tenker på den testsiden for førerkort på nett, hvor du etterpå får se rett alternativ med en forklaring på hvorfor det er sånn. Det burde NKK hatt!

Er det noen som kjenner noen som kjenner noen som er kompetente nok til å plukke ut noen som er kompetente nok til å lage testen da? Sånn at vi får det gjort, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en kjempefin tanke, og en enkel versjon av dette er ikke vanskelig å gjennomføre heller. NKK har jo en side med informasjon om kjøp av valp, og der kunne de slengt inn en stor, flott button. "Hva kan du om hunder, valpeoppdragelse og hundehold i Norge? Test deg selv!" Folk er jo generelt sett glad i å ta tester uformelt på nett, og da kunne de jo ta med båndtvang spørsmål, valpeoppdragelse, hundespråk, instinkter, osv.

Man lærer jo mye av sånne tester, så det er jo en fin måte å drive med opplysningsarbeid uten å prakke det på folk. Jeg tenker på den testsiden for førerkort på nett, hvor du etterpå får se rett alternativ med en forklaring på hvorfor det er sånn. Det burde NKK hatt!

Testsiden for førerkort handler vel mest om å lære regler for kjøring av bil som mer eller mindre er en "mekanisk greie". Kan man kjøre én bil mestrer man stort sett de fleste. Hunder er individer med ulik atferd, noe biler sjelden er.

Før dere setter igang et slikt prosjekt bør man vel kontaktet NKK om klubben er interessert eller har andre planer?

En annen sak er at NKK knapt nok dekker halvparten av hundeeierne i Norge. Hvordan vil dere dekke de som er organisert i klubber utenom NKK og majoriteten av hundeeiere - de som ikke er organiserte i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testsiden for førerkort handler vel mest om å lære regler for kjøring av bil som mer eller mindre er en "mekanisk greie". Kan man kjøre én bil mestrer man stort sett de fleste. Hunder er individer med ulik atferd, noe biler sjelden er.

Før dere setter igang et slikt prosjekt bør man vel kontaktet NKK om klubben er interessert eller har andre planer?

En annen sak er at NKK knapt nok dekker halvparten av hundeeierne i Norge. Hvordan vil dere dekke de som er organisert i klubber utenom NKK og majoriteten av hundeeiere - de som ikke er organiserte i det hele tatt?

Jeg har ikke tenkt å sette i gang et prosjekt, men hadde vært flott om det var noe NKK tok tak i.

Det er jo klart at det er mye raserelatert som ikke vil komme med, samt individforskjeller, men det er veldig mye generell informasjon som alle burde kunne når de skaffer seg hund. Man måtte selvfølgelig ta utgangspunkt i norsk lov og mattilsynets krav til håndtering, samt forskning på hundespråk og adferd.

Jeg tror en god del valpekjøpere hadde blitt overrasket dersom de var klar over at noen hunder faktisk bruker et helt år på å bli stuerene (selv om det ikke er normalen), eller at bitehemming må læres, og at loven sier at man må ha kontroll på hunden selv når den er løs utenom båndtvang. Bare for å nevne noe. Så her snakker jeg ikke om metodebruk, men helt grunnleggende ting.

Selvfølgelig vil ikke dette nå ut til alle, men hvem som helst kan gå inn på NKK sine sider å lese om hvordan man går frem med kjøp av valp. det vil ikke utelukke noen, men være tilgjengelig for alle som finner fram dit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. @Eloise. Safari liker nok ikke Hundesonen så jeg prøver en annen nettleser :)

Jeg vil tro at ca halvparten av landets hundeiere ikke aner eksistensen av NKK, langt mindre at klubben har en egen hjemmeside.

Jeg har heller ikke fått med meg hvilket formål denne testen skal ha og hvilke konsekvenser det skulle medføre å ikke ta den. Medlemsskap i NKK er frivillig, å eie hund er frivillig, å oppdrette hunder innenfor og utenfor NKK er frivillig. Folk flest har eid hunder i "uminnelige tider" og det har gått forbausende bra selv uten teoretiske tester.

NKK har jo allerede et opplæringprogram - Hunden Blå - som kan benyttes av barnehager og skoler for å gi de som går der basiskunnskap om hund. Etter min erfaring vet knapt noen innenfor barnehage- og skolesystemet om eksistensen av dette programmet. Er det noen grunn til å tro at deres test vil rekke lengre ut til de som muligens har et behov?

Beklager om jeg virker negativ men jeg tror at dette prosjektet er dødfødt før det settes igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...