Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av unghund (og gammel HD-hund)


Ganzie
 Share

Recommended Posts

Hun er jo frirøntget bak (A) og vi venter i spenning på AD-resultatene. Veldig glad hun er fri, da føler jeg at man står litt "friere" mtp belastning og slikt :) (og så slipper man kommentarer på at man skulle båret hunden opp trappa til den var et år og unngått turer til hunden var et halvår :P )

Jeg mener jo også at HD ikke har noe med oppveksten å gjøre, men der er visst mange uenige, gitt :P har til og med fått høre at man ikke bør røntge på vinteren, for da er de stivere i leddene, og at man bør være minst mulig i aktivitet uka før røntging for det kan påvirke resultatet :sleep:

Hehe, på en 11 ukers valp ville jeg vel ikke forventet Rambo-muskler :teehe: Men til gjengjeld har de veldig spisse tenner :pinch:

:lol: ja det er mye rart man skal høre, Jeg mener nå at det skal mye til og skape noen voldsom forandring på det genetiske, men vis det skulle være ting som påvirker nevneverdig positivt eller negativt så synes jeg at alle disse rare tingene man hører er det motsatte av det jeg tenker er logisk. Feks vil jo mindre aktivitet bety mindre muskler og slakkere sener, noe som faktisk har en sammenheng med hvor godt ting henger på plass, det forandrer ikke dybde på skåle eller noe slikt, for all del, men er det noe som faktisk kan påvirke noe så er det jo slikt. Men folk får bare holde på så får man nå da heller vise dem at det er fint mulig og få en A med et normalt liv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigdis på 13 mnd og HD D trekker kjetting, vi begynte vel med det når hun var rundt 12 mnd. Vi trekker ikke så tungt og langt enda, men hun blir både psykisk og fysisk sliten av det. Så for oss er det litt "latmanns" trening nå som det er så sabla mye snø overalt og vi må traske gatelangs.

Hvilken sele bruker dere når hun trekker kjetting?

:lol: ja det er mye rart man skal høre, Jeg mener nå at det skal mye til og skape noen voldsom forandring på det genetiske, men vis det skulle være ting som påvirker nevneverdig positivt eller negativt så synes jeg at alle disse rare tingene man hører er det motsatte av det jeg tenker er logisk. Feks vil jo mindre aktivitet bety mindre muskler og slakkere sener, noe som faktisk har en sammenheng med hvor godt ting henger på plass, det forandrer ikke dybde på skåle eller noe slikt, for all del, men er det noe som faktisk kan påvirke noe så er det jo slikt. Men folk får bare holde på så får man nå da heller vise dem at det er fint mulig og få en A med et normalt liv også :)

Ja, det tenker jeg også, fint å kunne vise at det går an å få A-hofter selv om hunden har fått være hund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var trekksele innkjøpt, og jeg har lagd bakdel selv (rundpinne med tau)
Spørsmålet er da, hvordan venner man hunden til å trekke?
Hun er som en bakredd fullblodshest til vanlig, så jeg lurer på hva hun kommer til å synes om denne fikse ideen min :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var trekksele innkjøpt, og jeg har lagd bakdel selv (rundpinne med tau)

Spørsmålet er da, hvordan venner man hunden til å trekke?

Hun er som en bakredd fullblodshest til vanlig, så jeg lurer på hva hun kommer til å synes om denne fikse ideen min :lol:

Jeg hadde bare gått og bedt henne bli med om hun ikke tar noe initiativ sjøl. Om hun ikke klarer å røre seg med sela på og litt tyngde, så blir hun jo stående der aleine, da. Det vil hun vil ikke? :D Det kan også hende at hun drar ganske bra, simpelthen for å komme unna det som henger bak. Da ville jeg bare fått rolig sammen med henne og rosa når hun samla seg litt.

Men høyst sannsynlig går dette ganske greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare gått og bedt henne bli med om hun ikke tar noe initiativ sjøl. Om hun ikke klarer å røre seg med sela på og litt tyngde, så blir hun jo stående der aleine, da. Det vil hun vil ikke?

Fortell det til Trym a! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare gått og bedt henne bli med om hun ikke tar noe initiativ sjøl. Om hun ikke klarer å røre seg med sela på og litt tyngde, så blir hun jo stående der aleine, da. Det vil hun vil ikke? :D Det kan også hende at hun drar ganske bra, simpelthen for å komme unna det som henger bak. Da ville jeg bare fått rolig sammen med henne og rosa når hun samla seg litt.

Men høyst sannsynlig går dette ganske greit. :)

Det var det jeg også tenkte, men måtte bare spørre for sikkerhets skyld :teehe: ser for meg at hun kommer til å dø litt på seg når tingen kommer etter, men det får gå seg til :sleep: Hun er jo egentlig ganske grei, avreagerer fort, så det går sikkert bedre enn krisemaksimeringshjernen min tenker :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bryr seg heller ikke om vi går sammen på tur, men en ung sheltiefrøken er kanskje bittelitt mer opptatt av mamsen sin enn Trym og de røde farer? :lol:

Det kan hende det ja :lol: Trym var lei her om dagen på tur, så da gikk han like godt hjem, uten Vigdis og meg :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde bare gått og bedt henne bli med om hun ikke tar noe initiativ sjøl. Om hun ikke klarer å røre seg med sela på og litt tyngde, så blir hun jo stående der aleine, da. Det vil hun vil ikke? :D Det kan også hende at hun drar ganske bra, simpelthen for å komme unna det som henger bak. Da ville jeg bare fått rolig sammen med henne og rosa når hun samla seg litt.

Men høyst sannsynlig går dette ganske greit. :)

Første gangen min skulle trekke kjetting så var det hopp og spret og hive seg rundt. Skulle bli kvitt det som hang bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bryr seg heller ikke om vi går sammen på tur, men en ung sheltiefrøken er kanskje bittelitt mer opptatt av mamsen sin enn Trym og de røde farer? :lol:

Unge sheltiefrøkner (og erverdige gamle sheltiedamer) er veldig redde for at mamsen skal forsvinne :P

Det kan hende det ja :lol: Trym var lei her om dagen på tur, så da gikk han like godt hjem, uten Vigdis og meg :lol:

:lol::lol: Det kunne Misty (mammas sheltie) funnet på, men hun er mer dachs enn sheltie, har jeg funnet ut :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja, og da må en som sagt gå rolig ved siden og late som ingenting, og styre bikkja en del så den ikke får jazza seg opp.

Å gå rolig hjelp ikke. Motsatt hjalp. Det gble løpin og da skjønte han greia , løping fra min side da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det ja :lol: Trym var lei her om dagen på tur, så da gikk han like godt hjem, uten Vigdis og meg :lol:

Litt ot, men jeg bare digger Trym og måten du forteller om han, er ikke få ganger jeg har knekt sammen i latter av han.

Var vel i sommer som du la ut et bilde av Tegn som hadde tatt sommerferie, det var bare så kult :D

Også snu og gå hjem fra tur alene...må elske Trym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men jeg bare digger Trym og måten du forteller om han, er ikke få ganger jeg har knekt sammen i latter av han.

Var vel i sommer som du la ut et bilde av Tegn som hadde tatt sommerferie, det var bare så kult :D

Også snu og gå hjem fra tur alene...må elske Trym

Vi har et elsk/hat forhold for å si det sånn :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille minidyret er 34 cm og veier 4.5 kg :lol: Så hun er ikke så stor :P (til sammenligning er Ganze 36 cm og 7 kg) Så hun mangler jo enda både masse og muskler, det er det ingen tvil om.

Men da skal vi ut på shopping, sånt er jo kjekt å ha uansett :)

Med tanke på at hun vil fylle seg ut med tiden, er det noen gode seler som er stillbare, eller må jeg påregne å kjøpe ny om en stund?

(og hvor får jeg kjøpt en god WP-sele eller annen sele til kjettingtrekk?)

OT: Er Inya så liten? :o Blondie er jo 4,5 (eller 5 kg nå for øyeblikket :icon_redface: ) og 27 cm høy! Begge dine er jo liten sånn sett i forhold til agility! Mange som ønsker seg så små sheltier til agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Er Inya så liten? :o Blondie er jo 4,5 (eller 5 kg nå for øyeblikket :icon_redface: ) og 27 cm høy! Begge dine er jo liten sånn sett i forhold til agility! Mange som ønsker seg så små sheltier til agility.

Inya stiller i fjærvektklassen :lol: Vil tro hun ender på rundt 5/5.5 kg når hun er ferdig utviklet. Misty (min mors sheltie) derimot er under 32 cm høy og veier 4 kg :lol:

Men i forhold til agility så trodde jeg grensa var 35 cm for liten? For jeg har alltid irritert meg over at Ganzie er for høy, selv om vi ikke har konkurrert noen gang :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inya stiller i fjærvektklassen :lol: Vil tro hun ender på rundt 5/5.5 kg når hun er ferdig utviklet. Misty (min mors sheltie) derimot er under 32 cm høy og veier 4 kg :lol:

Men i forhold til agility så trodde jeg grensa var 35 cm for liten? For jeg har alltid irritert meg over at Ganzie er for høy, selv om vi ikke har konkurrert noen gang :teehe:

Haha, jo! Grensen er 35 jo. Jeg blandet med klasse mellom og stor :P Haha. Det var noe som ikke stemte nei.

Herregud, sheltier må ha MASSE pels da, som skjuler en så liten hund! Jeg kan ikke tro at en sheltie veier mer enn Blondie :lol: Blondie ser så mye mindre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jo! Grensen er 35 jo. Jeg blandet med klasse mellom og stor :P Haha. Det var noe som ikke stemte nei.

Herregud, sheltier må ha MASSE pels da, som skjuler en så liten hund! Jeg kan ikke tro at en sheltie veier mer enn Blondie :lol: Blondie ser så mye mindre ut.

Sheltier er ikke tungvektere, nei :P Jeg blir like sjokkert hver gang jeg løfter på f.eks en dachs eller en staff, de ser jo ut som de er like store som mine, men det er som å løfte en ambolt :lol:

Så ja, pelsen lurer oss litt :teehe:

Nå har jeg en veldig, veldig, veldig sliten liten voff :queen: Hun har dradd en vedkubbe i dag, sterke lille mus :super:

Det gikk faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd. Den første stunden dro jeg den selv, så hun skulle bli vant til at noe fulgte etter. Så koblet jeg på trekklinene, men det var dritskummelt :sleep: Hun hoppet og spratt som en steingal rodeohest. Jeg hadde jo på bånd i tillegg, så jeg gjorde ikke noe ut av det, bare gikk videre.

Så da hadde hun ikke så mye valg, og etter noen titalls meter var hun (nesten) helt komfortabel med å trekke. Og etter noen hundre meter kom hodet litt mer ned og man kunne se hun begynte å konsentrere seg :ahappy:

Lot henne trekke ca halvannen km, deretter tok jeg det av og lot henne strekke litt på beina :)

Men nå er hun sliiiiiten, var nok veldig mye inntrykk på en liten sheltiefrøken i dag :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltier er ikke tungvektere, nei :P Jeg blir like sjokkert hver gang jeg løfter på f.eks en dachs eller en staff, de ser jo ut som de er like store som mine, men det er som å løfte en ambolt :lol:

Så ja, pelsen lurer oss litt :teehe:

Nå har jeg en veldig, veldig, veldig sliten liten voff :queen: Hun har dradd en vedkubbe i dag, sterke lille mus :super:

Det gikk faktisk mye bedre enn jeg hadde trodd. Den første stunden dro jeg den selv, så hun skulle bli vant til at noe fulgte etter. Så koblet jeg på trekklinene, men det var dritskummelt :sleep: Hun hoppet og spratt som en steingal rodeohest. Jeg hadde jo på bånd i tillegg, så jeg gjorde ikke noe ut av det, bare gikk videre.

Så da hadde hun ikke så mye valg, og etter noen titalls meter var hun (nesten) helt komfortabel med å trekke. Og etter noen hundre meter kom hodet litt mer ned og man kunne se hun begynte å konsentrere seg :ahappy:

Lot henne trekke ca halvannen km, deretter tok jeg det av og lot henne strekke litt på beina :)

Men nå er hun sliiiiiten, var nok veldig mye inntrykk på en liten sheltiefrøken i dag :P

Haha, det er sant! Nå minte du meg på den gangen jeg skulle løfte en staff opp på et utstillingsbord. Det er ikke bare bare å løfte en 17 kg hund :lol:

Så bra at trekkingen gikk bra i dag da :D Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke på 15, 7 kg begynte med litt kjettingtrekk i en alder av 11, 5 mnd.

Kjørte da 3 intervaller på grus/skogsvei, 4-500 m med 5 min pauser der hun løp løs (om mulig) mellom hver intervall. Har begynt på 1, 3 kg, men små hunder kan trekke mer ift egen kroppsvekt enn større hunder.

Når jeg hadde hd hund tidligere fikk jeg tips av kiropraktor med å drive mye bakketrening.

Finn en bratt bakke, ta på hunden halvnome eller tilsvarende sele, gå i sakte skritt opp. Hunden skal ikke trekke, da skulle de små viktige støttemusklene få bygge seg opp :)

God trening! :)

Efit: bakketrening driver jeg også med med hunder uten hd, da jeg har stor tro på variert trening.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...