Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvintråden


Raya
 Share

Recommended Posts

Mulig jeg ikke har sjekka ordentlig, men fant ingen marsvintråd, så tenkte jeg kunne lage det :)

Jeg er jo relativt fersk som marsvineier og har stadig ting jeg lurer på, og dere er så flinke så tenkte at istedet for å lage ny tråd hver gang jeg lurer på noe så kan jeg/dere spørre her ^.^

(Bilder av svina er også en selvfølge)

Mitt første spørsmål: ser mange har critical care hjemme hvis noe skulle skje. Hvordan får man tak i dette? Er det reseptbelagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nop, ikke reseptbelagt. Bestilles på f.eks dyrlegebutikken.no, hundevarehuset.no etc.

Bilder av alle svina er lite aktuelt, det er en heldagsjobb :lol:

Åja, takk!! Jeg leita i alle dyrebutikker rundt her, og spurte sjefa, men ingen visste x)

Du kan legge ut nooen av de? (a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

487162_445296525514690_670744363_n.jpg

Lykke(troll) t.v, (iPod)Nano t.h. Første egne marsvin, de lever i beste velgående ennå.

482593_541079479269727_1822862226_n.jpg

Turbo. Han måtte desverre avlives da han hadde skrantende helse. Bildet er tatt for snart to år siden.

577409_541079809269694_1855824359_n.jpg

Turbo og Teddy, begge døde. Nydeligste teddymarsvina. Håper jeg en dag kan avle på den rasen, for den er helt utrolig.

69222_546590375385304_1124100597_n.jpg

Larissa(den store), mor til den lille, UFO. UFO døde desverre da hun måtte avlives pga tarmprolaps. Larissa har jeg enda og håper jeg å ha i mange år. Nakenmarsvin er en rase jeg har fått ett kull av, og som jeg håper jeg får mange fler av i fremtiden. De har noen ekstremt herlige personligheter.

1234289_648697988507875_2020397660_n.jpg

Mille bor pr.nå i Oslo i en leilighet sammen med et marsvin på 8 år, som venninne til dette marsvinet frem til det dør. Eieren vil ikke at marsvinet hennes skal stå alene, så da har jeg lånt ut Mille til det formålet. Hun har det kjempebra og går mer eller mindre fritt i leiligheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaw! :wub: Jeg har fått totalt dilla på marsvin etter jeg fikk de to jeg har nå :) Jeg syntes teddy-marsvina er vanvittig søte! :wub: Minien min har sånn "ståpels", men jeg vet ikke om det er en teddy.. Også så utrolig hyggelig med lånemarsvin!

Lurer på om det var du @Paranomia som snakket om "medisinskap" til svina, hva burde jeg ha annet enn cc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Awww,så mange fine svin! :wub: :wub: :wub:

Hadde et marsvin for mange år siden,Marcello. En herlig liten fyr som jeg kjøpte på dyrebutikken fordi jeg syntes så synd på han. Han var blitt voksen,og "gjemt" vekk,så da fikk han være med hjem til meg. Savner lydene han laget da jeg rasslet i matposen hans,"squee,squeee,squee!" :lol: Så ca. slik ut: (bilde tatt fra google)

copy_guinea_pig_crop_1.jpg

Men mamma tvang meg tilslutt til å gi han vekk :icon_cry: En kollega av mamma som fikk han da,så jeg vet han hadde det godt der,han døde visst for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det var du @Paranomia som snakket om "medisinskap" til svina, hva burde jeg ha annet enn cc? :)

Engangssprøyter (til CC)

Pyricept/ Klorhexidin

Fibreplex (sjekk dyrlegebutikken eller hundevarehuset) evt ZooLac

Bomullspad

Kalsium i tilfelle kalkbrist

Luseshampo

Ren C-vitamin

Evt. blodstoppulver

Mild shampo (jeg bruker bed head...)

Kamillete, kan hjelpe på løs avføring. Jeg bruker det alltid ved sykdom

Evt antibiotika (Baytril eller Bactrim, ikke noen andre!!)

EDIT: HONNING!!! Man trenger alltid honning. Smøres på sår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Engangssprøyter (til CC)

Pyricept/ Klorhexidin

Fibreplex (sjekk dyrlegebutikken eller hundevarehuset) evt ZooLac

Bomullspad

Kalsium i tilfelle kalkbrist

Luseshampo

Ren C-vitamin

Evt. blodstoppulver

Mild shampo (jeg bruker bed head...)

Kamillete, kan hjelpe på løs avføring. Jeg bruker det alltid ved sykdom

Evt antibiotika (Baytril eller Bactrim, ikke noen andre!)

EDIT: HONNING!! Man trenger alltid honning. Smøres på sår. :)

Takk :D var sikker på at jeg handlet fibreplex når jeg kjøpte oxbow, men tydeligvis ikke..

Noen som vet om det finnes noen norske marsvin-sider på facebook? Eller grupper der alle kan stille/svare på spørsmål? Finner bare danske, og jeg sliter skikkelig med å lese dansk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å spørre i marsvin annonsen som er her nå, men fant ut det var bedre her:

Kan jeg bare spørre om en ting, som "aldri eid gnager, men finner det spennende": hvor lenge vil man si det er greit å la de være alene uten tilsyn?

For øyeblikket har jeg en gnager/fulge morder så det har ikke vært aktuelt selv om jeg har hatt lyst på fugl/gnager, men alltid tenkt på om jeg bør ha det med tanke på at jeg er endel på farten i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på å spørre i marsvin annonsen som er her nå, men fant ut det var bedre her:

Kan jeg bare spørre om en ting, som "aldri eid gnager, men finner det spennende": hvor lenge vil man si det er greit å la de være alene uten tilsyn?

For øyeblikket har jeg en gnager/fulge morder så det har ikke vært aktuelt selv om jeg har hatt lyst på fugl/gnager, men alltid tenkt på om jeg bør ha det med tanke på at jeg er endel på farten i helgene.

Jeg ville sagt max et par dager. Ting kan skje, dyret kan bli sykt, vannflaska kan slutte å fungere. Så lenge man tar forhåndsregler burde ikke et par dager være noe problem. Masse høy, flere vannflasker og vannskål, litt grønnsaker før man drar, og jeg ville satt på en radio. Og selvfølgelig må det være to så de får holdt hverandre med selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt max et par dager. Ting kan skje, dyret kan bli sykt, vannflaska kan slutte å fungere. Så lenge man tar forhåndsregler burde ikke et par dager være noe problem. Masse høy, flere vannflasker og vannskål, litt grønnsaker før man drar, og jeg ville satt på en radio. Og selvfølgelig må det være to så de får holdt hverandre med selskap.

Takk for svar :)

To hadde jeg skaffet uansett. Men vi får se, det er fare for at det fortsatt er noen år til jeg kan tenke seriøst på det *skuule ned på Blaze*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

To hadde jeg skaffet uansett. Men vi får se, det er fare for at det fortsatt er noen år til jeg kan tenke seriøst på det *skuule ned på Blaze*

*Se for seg Jeanette på tur til en eller annen verdensutstilling med to-tre-fire hunder og en haug med marsvin i bilen*. :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen megatips i forhold til å "temme" marsvin? Mine to er jo relativt tamme, om jeg kan si det sånn, de kommer til kanten av buret, kommer til hånda når jeg tar den inn (om jeg tar den sakte), men når de kommer på fanget/i sofaen/på gulvet eller lignene fryser de bare helt og virker vettskremte. Jeg vet jeg må ta tiden til hjelp, og de får mye oppmerksomhet, sånn at jeg sitter mye ved buret og prater med de, sitter mye med hånda inni buret så de skal bli vant med luktene og lignende. Jeg vet at de naturlig ikke er så glade i å bli plukket opp, men at de skal få så panikk, er jo litt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh! Egen marsvintråd!:D

Her er et lite utvalg av gjengen min:

Festus, 4 år gammel. Omplasseringsmarsvin som kom til meg for 2 år siden.

Frodo, broren til Festus. Kastrert.

Lynet

post-5804-1390242866,3709_thumb.jpg

Pelle

post-5804-1390243012,8906_thumb.jpg

Ollie

post-5804-1390243094,8064_thumb.jpg

Kari

post-5804-1390243158,972_thumb.jpg

Ylva, datter av Kari

post-5804-1390243215,8037_thumb.jpg

Det får være nok for denne omgangen:P

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feil av meg å bare ha lyst å kysse alle marsvin jeg kommer over/ser bilder av ? De har så søte lepper :icon_redface::lol:

Bare vent til du hører lydene! Herre min hatt så søte! :wub: En barndomsvenn av meg hadde marsvin, søteste dyret jeg noen gang har vært borti tror jeg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis alt går som det skal så skal det settes i gang en parring like etter 8. februar dersom hannen er like fin i virkeligheten som oppdretter beskriver og bildene tilsier.

Grunnen til at de skal settes i gang så fort er fordi hunnen er over ett år. Det anbefales ikke å ha det første kullet lenge etter fylt år. Nå er det heldigvis bare noen dager siden hun ble ett år, så forhåpentligvis går alt greit i registreringen av kullet. Så blir jeg kanskje godkjent oppdretter snart! :D Dette blir da første kull, som det må komme minst 2 i, dvs enten to nakne eller to med pels, en av hver går ikke pga reglementet. Så jeg håper det kommer en del så jeg har litt å velge i, hehe. Alle blir boende her med mindre det er noen som er veldig interesserte. Men det tar jeg ikke utgangspunkt i, så utgangspunktet er at de blir boende her. Og noen vil bli avlet på videre dersom jeg syntes de er fine nok, og med denne kombinasjonen nekter jeg å tro at de ikke er fine nok :D

1551716_711006692277004_1704880042_n.jpg

Kommende mor

1079198_10151902100046669_1480851370_n.j

Kommende far.

Og herregud jeg gleder meg! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt går som det skal så skal det settes i gang en parring like etter 8. februar dersom hannen er like fin i virkeligheten som oppdretter beskriver og bildene tilsier.

Grunnen til at de skal settes i gang så fort er fordi hunnen er over ett år. Det anbefales ikke å ha det første kullet lenge etter fylt år. Nå er det heldigvis bare noen dager siden hun ble ett år, så forhåpentligvis går alt greit i registreringen av kullet. Så blir jeg kanskje godkjent oppdretter snart! :D Dette blir da første kull, som det må komme minst 2 i, dvs enten to nakne eller to med pels, en av hver går ikke pga reglementet. Så jeg håper det kommer en del så jeg har litt å velge i, hehe. Alle blir boende her med mindre det er noen som er veldig interesserte. Men det tar jeg ikke utgangspunkt i, så utgangspunktet er at de blir boende her. Og noen vil bli avlet på videre dersom jeg syntes de er fine nok, og med denne kombinasjonen nekter jeg å tro at de ikke er fine nok :D

1551716_711006692277004_1704880042_n.jpg

Kommende mor

1079198_10151902100046669_1480851370_n.j

Kommende far.

Og herregud jeg gleder meg! :D

Så spennende! Dette må du holde oss oppdatert med! :) Hvorfor går det ikke med en av hver egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hver i oppdrettergruppe går ikke pga reglementet til NMK. :)

"Utstiller kan vise min 2, maks 4 av sine egenoppdrettede marsvin i gruppe. Marsvinene skal være av samme rase, for korthår skal de også være i samme farge/tegning. I oppdrettergruppe deles plasseringen Beste Oppdrettergruppe ut."

Jeg har tatt kontakt med en annen oppdretter for å få bekreftet at jeg ikke tar helt feil, men sånn jeg tolker det så er skinny og lakeland to forskjellige raser, og de har heller ikke samme farge/ tegning pga håret.

Og det må være to oppdrettergrupper, dvs 2x2, så jeg MÅ få to kull hvorav to i hvert kull er like.

Tok kontakt med en tredje oppdretter, og hun bekreftet det jeg sa.

Siste oppdretteren venter jeg fortsatt på svar fra, så jeg skal oppdatere her så fort jeg får svar. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar, og det står at marsvina skal være av samme rase- og lakeland og skinny er ikke samme rase. Lakeland er ingen registrert rase heller, så det er ikke mulig. Dvs at det MÅ stilles ut skinny i oppdrettergruppe når man krysser lakeland+skinny.

Alle som er interesserte i å se på eller delta på utstilling er velkomne på Røde Kors huset i Sandefjord. Innsjekk starter 08.30 og varer til 09.30. Hvis noen skulle føle for å hive seg på er det bare å si ifra hvis dere lurer på noe eller trenger tips til stell. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...