Gå til innhold
Hundesonen.no

Shiloh Shepherd..


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Nei, det er jo ikke det. Prisen på doodlene har steget sammen med markedet, shilohene har ikke et like etablert marked ergo har prisen ikke blitt satt på samme grunnlag.

Men du nevnte noe om at hvis du ville ha en gigant med schäferens hode, ville du valgt en shiloh. Hvorfor kan ikke doodlekjøpere forsvare seg med det samme? Hvis de ønsker en hund som er stor, puddelens lynne, men kraftigere og mer robust enn en renraset, hvorfor er det da ikke like greit å kjøpe en labradoodle? :)

For min del må de vel bare gjøre det, hvis det var det som var motivasjonen så. Hvis ingen andre raser har det en doodle har, så kjør på. Men jeg tviler jo litt på at det er derfor den har eksplodert i antall da.

Edit: til det første der; siden du vet svaret eller vet hva som ikke er svaret - hvorfor gidder du å spørre? Hvorfor koster bulldoggen 23-25 000 kr? De kostet ikke det for bare noen år siden? Da min tante kjøpte fralle litt tilbake i tid, kostet denne rundt 10 000 kr, dette var omtrent på samme tid som jeg kjøpte min hund til nesten 9000 kr. Så gikk det to-tre år, og plutselig kostet frallen 18 000 kr. Så, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er vel ikke noe verre enn alle andre som har bygget opp nye raser opp i gjennom åra. For eksempel Eurasier. Det var vel en kar som ønsket seg en familiehund med visse spesifikasjoner. Han blande

Jeg lurer litt på hvordan så mange kan si at en rase som er så lik en schafer med litt belger i seg er så lite pen. Greit, på google ser rasen veldig lite homogen ut, men prøv å google andre raser ogs

Dette ser jo mest ut som en blanding av schäfer og belger det . Vakker hund da, ser velbygd og sunn ut

For min del må de vel bare gjøre det, hvis det var det som var motivasjonen så. Hvis ingen andre raser har det en doodle har, så kjør på. Men jeg tviler jo litt på at det er derfor den har eksplodert i antall da.

Edit: til det første der; siden du vet svaret eller vet hva som ikke er svaret - hvorfor gidder du å spørre? Hvorfor koster bulldoggen 23-25 000 kr? De kostet ikke det for bare noen år siden? Da min tante kjøpte fralle litt tilbake i tid, kostet denne rundt 10 000 kr, dette var omtrent på samme tid som jeg kjøpte min hund til nesten 9000 kr. Så gikk det to-tre år, og plutselig kostet frallen 18 000 kr. Så, hvorfor?

Popularitet er nok den viktigste nøkkelen doodlene har, det er vi nok enige i, men det skal ikke skyves under en stol at mange heller velger en slik foran puddelen fordi de har inntrykk av at pudlene er så 'spinkle'.

Jeg spurte hvorfor shilohene koster 25000kr, ikke doodlene, de har jeg fått et inntrykk av hvorfor prisen er så høy. Jeg lurer på hva som kvalifiserer shilohene til å være så mye dyrere enn en schäfer. Heller ikke påstått at jeg vet utviklingen i prisen til frallene (har ingen anelse hvilken rase du referer til) eller alle andre raser, men mtp bulldoggene så har vell bakgrunnen til prisen på disse vært diskutert her nylig, trekk som ble nevnt er etterspørsel og etterspørsel kontra kullstørrelse, kjøpergruppe, kunstig insaminering, oppdrettertall og popularitet.

Og som nevnt tidligere, det er ikke sikkert dette er mine personlige synspunkt, men ting jeg legger fram for diskusjonens del. Ei heller har jeg sagt at jeg sitter med alle fakta, men meninger og inntrykk, som svar til skarpheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hva som ligger bak prisen på disse shilohene. Men det går vel an å kontakte dem å spørre, og svaret er muligens at rasen er såpass unik og sjelden og importen og paringen ble dyr? De vanlige tingene? Men som med doodlene, frallene (fransk bulldog) osv, så handler det jo til syvende og sist om at noen er villig til å betale dette. Det går på hvilke argumenter folk kjøper. Hvem selger sine argumenter best.

Også bare tenker jeg, er det like negative holdninger rettet mot avl på f eks boerboel og amerikansk bulldog? De er jo heller ikke godkjente raser, men selges for opptil 16 500 kr. Bare med et "usselt" registreringsbevis i Amerikansk Bulldog klubb. Er dette også kjøtere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hva som ligger bak prisen på disse shilohene. Men det går vel an å kontakte dem å spørre, og svaret er muligens at rasen er såpass unik og sjelden og importen og paringen ble dyr? De vanlige tingene? Men som med doodlene, frallene (fransk bulldog) osv, så handler det jo til syvende og sist om at noen er villig til å betale dette. Det går på hvilke argumenter folk kjøper. Hvem selger sine argumenter best.

Også bare tenker jeg, er det like negative holdninger rettet mot avl på f eks boerboel og amerikansk bulldog? De er jo heller ikke godkjente raser, men selges for opptil 16 500 kr. Bare med et "usselt" registreringsbevis i Amerikansk Bulldog klubb. Er dette også kjøtere?

:) Da kommer vi igjen til at det ikke er noen registrert rase, dermed burde ikke prisen stige i parallell som om det var en multichampion-import med gode linjer bar seg, registreringbeviset og stamtavla i kennelklubben er der jo for en grunn. Jeg ser jo forskjell på å å velge avlshund fra nabooppdrettet 5mil unna og en hund fra Australia, det er ikke det. Men en blanding har jo flere muligheter enn feks lundehundens genpool har, det er ikke en nødvendighet å reise langt for å finne materiale på samme nivå som flere renrasede hunder.

En hund er en hund, men for meg personlig er jeg negativ til det meste av uregistrert avl. Vet ikke hva tanken er med hverken boerboel eller AB, så de kan jeg ikke uttale meg om. AH og jaktkrysninger er akseptabelt for meg, de er ofte avlet rent på bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Da kommer vi igjen til at det ikke er noen registrert rase, [--]

Hva mener du med at Shiloh Shepherd ikke er en registrert rase? At den ikke er registrert i FCI eller AKC? SS har sitt eget register og såvidt jeg vet er avl av Shiloh Shepherd bedre regulert enn hva man finner i større kennelklubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det jeg skrev, at det ikke er en registrert og godkjent rase, da selvfølgelig av FCI :) Rasen har et uoffisielt register innad seg selv, men rasen er ikke godkjent/offisiell/registrert.

Hvorfor er det en selvfølge at hunder må være godkjent og registrert i FCI? FCI er bare en av flere registrarer. Man får ikke bedre hunder ved å registrere dem. Det eneste man oppnår er at man har en viss garanti for at hundene følger en viss standard m h t utseende. Det har også Shiloh Shepherd gjennom sin standard og den registreringen som foretas av raseklubben. Etter hva jeg vet har raseklubben for Shiloh Sheperd bedre kontroll med avlen enn hva tilfellet er for de fleste raser som er registrert i FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en selvfølge at hunder må være godkjent og registrert i FCI? FCI er bare en av flere registrarer. Man får ikke bedre hunder ved å registrere dem. Det eneste man oppnår er at man har en viss garanti for at hundene følger en viss standard m h t utseende. Det har også Shiloh Shepherd gjennom sin standard og den registreringen som foretas av raseklubben. Etter hva jeg vet har raseklubben for Shiloh Sheperd bedre kontroll med avlen enn hva tilfellet er for de fleste raser som er registrert i FCI.

Samme med Silken,Inntil nylig ble feks alle født med avlssperre,som kun ble åpnet om hundene var bra nok for avl (dette er opphevet nå) og alle individer av rasen er registrert med full DNA profil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...