Gå til innhold
Hundesonen.no

"De må jo få hilse!"


Thea
 Share

Recommended Posts

Å løpe etter valper er bortkastet - det ser de på som lek. Jeg snakker om å gå rolig og bare hente dem.

Og da er ikke "brannslukking" regnet med, om man feks skulle være så uheldig å miste taket i en valp som stuper rett mot trafikken el…. DET er en helt annen situasjon.

Samme greia. "Denne tingen er spennende jeg vil dit, oi der kommer mamma gående, NY spennende ting HEEELT der borte HADET".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg sitter på knerne langt uti grøfta og jobber med min hannhund som klikker i møtesituasjoner... Han bjeffer som søren og jeg har alt mitt fokus på han.. Så ser jeg opp og ser to damer som har tat

Det er jo nettopp de en prøver å gjøre da, når en trener passering. Få kontroll på egen hund så passeringene går mest mulig avslappet for seg. Jeg kan jo ikke kontrollere andre og deres hunder, så jeg

Han er ikke særlig lekemotivert... Prøver å få ham mer interessert i leker, men det går sakte. Han er bedre nå enn da han var mindre, så det bedrer seg sikkert Men snusing er alltid en vinner. -

Jeg ser den andre hunden komme nærmere og nærmere til den er så nær at Ozu ikke lenger klarer å holde seg rolig og det ender med stress og kav. Jeg ser på eieren av den andre hunden som står med - selvsagt - det forb. flexibåndet i lang, løs line mens han gir meg et fårete smil.

Èn ting er kunnskapstest for å ha hund, men man burde hatt IQ-test også. :gaah: Der røk en PERFEKT anledning til å gi Ozu en god erfaring, i stedet ble det bare innprentet enda mer i hodet hans at yes, andre hunder må vi virkelig følge med, de kan jo komme bort når som helst!

Tror alle de eierne der har flexiline og fårete smil :P Kjenner meg sååå igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krelise: Åå, takk! Herregud, så teit jeg er. Har ikke tenkt på at det er selvforsterkende for ham bare å se den andre hunden. Skal prøve å blokkere synslinja. Hvis jeg får til, 25 kg som hopper er ganske mye kraft. Men det hørtes ut som en god metode du beskrev der.

Aha, takk :) Det høres ut som det ligner veldig på "vanlig" passeringstrening :) Trodde poenget med bat var at belønningen skulle ligge i noe annet enn godbit, en funksjonell belønning, type snusing, i stedet. Men dette blir kanskje OT :) Som det er nå, når vi bare prøver å trene på passering med tilfeldige på tur, spiller det ingen rolle hvor gode godbiter jeg har (vi snakker skinke, pålegg, ost, osv). Den andre hunden er mye kulere enn hvilken som helst godbit, fra veldig stor avstand. Får alliere meg med noen med hund og få til noen treninger.

Prøvd med leke, ev la han få lov til å snuse et spennende sted som belønning el? Mange muligheter. Det må ikke være spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia. "Denne tingen er spennende jeg vil dit, oi der kommer mamma gående, NY spennende ting HEEELT der borte HADET".

jeg løper konsekvent motsatt vei jeg, om pi forviller seg avgårde. gå etter er nyttesløst og gjør bare at hun løper mer rundt på ting. Så jeg løper bare en annen vei og forsvinner avgårde,da kommer hun kjapt etter og jeg kan rose og gi godis. Nå lever Pi i langline, og jeg praktiserer det samme med at jeg går motsatt om det kommer noen osv. for å få hun inntil meg også rose også går vi videre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krelise: Åå, takk! Herregud, så teit jeg er. Har ikke tenkt på at det er selvforsterkende for ham bare å se den andre hunden. Skal prøve å blokkere synslinja. Hvis jeg får til, 25 kg som hopper er ganske mye kraft. Men det hørtes ut som en god metode du beskrev der.

Aha, takk :) Det høres ut som det ligner veldig på "vanlig" passeringstrening :) Trodde poenget med bat var at belønningen skulle ligge i noe annet enn godbit, en funksjonell belønning, type snusing, i stedet. Men dette blir kanskje OT :) Som det er nå, når vi bare prøver å trene på passering med tilfeldige på tur, spiller det ingen rolle hvor gode godbiter jeg har (vi snakker skinke, pålegg, ost, osv). Den andre hunden er mye kulere enn hvilken som helst godbit, fra veldig stor avstand. Får alliere meg med noen med hund og få til noen treninger.

Hehe, ja det kan jeg tenke meg. Min veier bare 19 han, litt lettere da :) Men hvis det blir veldig vanskelig kan du jo vurdere grime i en treningsfase.

Jeg forsøker også noen ganger å blokkere synslinja. Da gjør Ozu det han kan for å se forbi bena mine. Jeg skifter stilling, han snur hodet, og vi ender opp med en liten dans i grøftekanten. :P

Det gjorde Pax og, og gjør fortsatt av og til. Da måtte jeg bare være staest og ikke gi meg. Til slutt ble (blir) han litt sånn oppgitt, herregud da menneske, du står jo sånn i veien! og ser på meg og da belønner jeg. Noen ganger fikk(får) jeg ikke kontakt før hunden vel har passert og da belønner jeg det og avslutter. Det viktigste er at han ikke får belønnet seg selv med kontakt med den andre hunden. Men min hund er ikke redd da, bare ivrig og litt dust :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du trene mer kontakt-trening og om nødvendig starte fra skratch med det igjen.

Trener kontakt hver dag og det går skikkelig bra. Derfor er jeg så glad for at jeg kun må "jakte" på han inne i leiligheten for ute holder han seg alltid nært når han er løs og kommer alltid når jeg roper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å løpe etter valper er bortkastet - det ser de på som lek. Jeg snakker om å gå rolig og bare hente dem.

Og da er ikke "brannslukking" regnet med, om man feks skulle være så uheldig å miste taket i en valp som stuper rett mot trafikken el…. DET er en helt annen situasjon.

Gå etter blir det samme her, da hopper han unna. Gå eller løpe vekk fungerer som regel (unntak har jeg skrevet om under).

Men å prøve å gå etter en hund som er i full løs løpelek med en annen hund, altså hvordan i alle dager skal man klare det? Gi meg gjerne en oppskrift, men er Tetris helt oppslukt av leken så når jeg ikke inn. (igjen dette er nytt a de siste to ukene)

jeg løper konsekvent motsatt vei jeg, om pi forviller seg avgårde. gå etter er nyttesløst og gjør bare at hun løper mer rundt på ting. Så jeg løper bare en annen vei og forsvinner avgårde,da kommer hun kjapt etter og jeg kan rose og gi godis. Nå lever Pi i langline, og jeg praktiserer det samme med at jeg går motsatt om det kommer noen osv. for å få hun inntil meg også rose også går vi videre.

Jeg bruker også å løpe motsatt vei. Men sist fungerte det ikke, men jeg tror og håper det var fordi det var mørkt og han rett og slett ikke så meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå etter blir det samme her, da hopper han unna. Gå eller løpe vekk fungerer som regel (unntak har jeg skrevet om under).

Men å prøve å gå etter en hund som er i full løs løpelek med en annen hund, altså hvordan i alle dager skal man klare det? Gi meg gjerne en oppskrift, men er Tetris helt oppslukt av leken så når jeg ikke inn. (igjen dette er nytt a de siste to ukene)

Jeg bruker også å løpe motsatt vei. Men sist fungerte det ikke, men jeg tror og håper det var fordi det var mørkt og han rett og slett ikke så meg.

Da mine hadde en slik fase bare gikk jeg inn og tok tak i halsbåndet på begge hundene. Ferdig. Jeg MASER aldri på en hund. Om ikke hunden har kommet dithen at den lystrer ved kommando er det bortkastet å stå på siden og mase. Da må man hente den fysisk. Og ta den med. Det går helt fint for de enser deg ikke likevel i denne fasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine hadde en slik fase bare gikk jeg inn og tok tak i halsbåndet på begge hundene. Ferdig. Jeg MASER aldri på en hund. Om ikke hunden har kommet dithen at den lystrer ved kommando er det bortkastet å stå på siden og mase. Da må man hente den fysisk. Og ta den med. Det går helt fint for de enser deg ikke likevel i denne fasen.

Men altså, hvordan får man fysisk tak i en hund som løper i 140km/t hit og dit?

Du får det til å hørtes så lett ut, derfor jeg vil ha en oppskrift ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvordan får man fysisk tak i en hund som løper i 140km/t hit og dit?

Du får det til å hørtes så lett ut, derfor jeg vil ha en oppskrift ;)

Du går da bare inn mellom hundene og tar tak idet de løper forbi deg,(hundene løper stort sett i sirkler rundt eierne, sjelden bare straka vegen rett bort fra eier 2 mil nonstop… satt på spissen….) ev idet de ruller seg rundt på gresset sammen eller whatsoever. Det er da ikke vanskelig. LITT tolmodighet må du ha av og til, kanskje det tar deg et par minutter. Men ikke rop på hunden. Bare HANDLE. Jeg forstår virkelig ikke at dette er så vanskelig…. :huh: Jeg har da to valper hele tiden rundt meg…. :blink:

Og leker en valp med en voksen hund så tar man den voksne først. Da roer det hele seg som oftest. Den voksne hunden lar seg ofte snakke til også, selv om man tror eier er idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går da bare inn mellom hundene og tar tak idet de løper forbi deg,(hundene løper stort sett i sirkler rundt eierne, sjelden bare straka vegen rett bort fra eier 2 mil nonstop… satt på spissen….) ev idet de ruller seg rundt på gresset sammen eller whatsoever. Det er da ikke vanskelig. LITT tolmodighet må du ha av og til, kanskje det tar deg et par minutter. Men ikke rop på hunden. Bare HANDLE. Jeg forstår virkelig ikke at dette er så vanskelig…. :huh: Jeg har da to valper hele tiden rundt meg…. :blink:

Og leker en valp med en voksen hund så tar man den voksne først. Da roer det hele seg som oftest. Den voksne hunden lar seg ofte snakke til også, selv om man tror eier er idiot.

Aha, ja om man tar seg tiden da skjønner jeg hva du mener. Det er det jeg gjør i slike tilfeller, og helt enig i at det ikke er noe poeng i å rope seg blind (oh the irony :P).

Jeg forsto det sånn at du bare gikk rett inn og fikk tak i hunden to sekunder senere, og det skulle jeg gjerne likt å vite hvordan man gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja om man tar seg tiden da skjønner jeg hva du mener. Det er det jeg gjør i slike tilfeller, og helt enig i at det ikke er noe poeng i å rope seg blind (oh the irony :P).

Jeg forsto det sånn at du bare gikk rett inn og fikk tak i hunden to sekunder senere, og det skulle jeg gjerne likt å vite hvordan man gjør :P

Det tar sjelden mer enn noen få sekunder fordi valper er ikke særlig bevisst eier i slike situasjoner. Colliene er de enkleste valpene jeg har hatt noengang i så måte. Ofte har det hjulpet å bare gå motsatt veg også, rolig. Og hundene mine lærer at når jeg sier "hadet" så går jeg min veg, og ser meg ikke tilbake…. Sist gang jeg opplevde dette var søndag morgen - jeg gikk med valpene i skogen her. Og de var løse. Ut av intet kom et par med en aussie, og de ønsket absolutt ikke kontakt. Men valpene så dem før jeg gjorde det. Jeg ropte på valpene - Bia kom som et olja lyn til mor, mens Bella løp etter paret med aussien (og dama ble ganske irritert så jeg, hun så ikke at Bella var valp…). Ingen vits i å rope på en hund som ikke vil høre, så jeg sa bare "hadet", tok Bia og gikk hjemover. 15 sekunder etter hadde jeg Bella i ankelen…. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar sjelden mer enn noen få sekunder fordi valper er ikke særlig bevisst eier i slike situasjoner. Colliene er de enkleste valpene jeg har hatt noengang i så måte. Ofte har det hjulpet å bare gå motsatt veg også, rolig. Og hundene mine lærer at når jeg sier "hadet" så går jeg min veg, og ser meg ikke tilbake…. Sist gang jeg opplevde dette var søndag morgen - jeg gikk med valpene i skogen her. Og de var løse. Ut av intet kom et par med en aussie, og de ønsket absolutt ikke kontakt. Men valpene så dem før jeg gjorde det. Jeg ropte på valpene - Bia kom som et olja lyn til mor, mens Bella løp etter paret med aussien (og dama ble ganske irritert så jeg, hun så ikke at Bella var valp…). Ingen vits i å rope på en hund som ikke vil høre, så jeg sa bare "hadet", tok Bia og gikk hjemover. 15 sekunder etter hadde jeg Bella i ankelen…. Problem solved.

Som regel går det veldig greit ja, og Tetris legger seg ofte ned og leker. Men prøv å fange en kortis som har funnet ut at bena virker og leker med en gjeng fuglisser, der gjelder kun løping og da er det stor radius og siden fokus er på den voksne hunden er jeg avhengig av at den kommer i nærheten, det er ingen selvfølge. Nå skal det sies at han ble sluppet med viten og viljen og i dette tilfellet SKULLE få lov å leke og kose seg.

Jeg har bare vært bortskjemt av at han har alltid kommet UANSETT, men det gjorde han ikke på første innkalling, så da ropte jeg ikke noe mer, men ventet på sjansen til å ta tak. Og belønnet han hver gang han selv kom og tok kontakt frivillig.

Men guri, nå har jeg sporet litt vekk fra tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel går det veldig greit ja, og Tetris legger seg ofte ned og leker. Men prøv å fange en kortis som har funnet ut at bena virker og leker med en gjeng fuglisser, der gjelder kun løping og da er det stor radius og siden fokus er på den voksne hunden er jeg avhengig av at den kommer i nærheten, det er ingen selvfølge. Nå skal det sies at han ble sluppet med viten og viljen og i dette tilfellet SKULLE få lov å leke og kose seg.

Jeg har bare vært bortskjemt av at han har alltid kommet UANSETT, men det gjorde han ikke på første innkalling, så da ropte jeg ikke noe mer, men ventet på sjansen til å ta tak. Og belønnet han hver gang han selv kom og tok kontakt frivillig.

Men guri, nå har jeg sporet litt vekk fra tråden.

OT - jeg har fuglis :lol:

Tilbake til tråden: Jeg har alltid godbiter i lommene mine -i alle jakker…

Så ute på tur, OGSÅ når de leker med andre, og på tur i marka med mange andre osv, stikker jeg i dem godbiter regelmessig - både når de oppsøker meg spontant, og når jeg kaller på dem (for så å gi godbit og la dem løpe igjen).

Resultatet er at både mine valper og lekekompisene deres gjerne holder seg ved bena mine….. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går da bare inn mellom hundene og tar tak idet de løper forbi deg,(hundene løper stort sett i sirkler rundt eierne, sjelden bare straka vegen rett bort fra eier 2 mil nonstop… satt på spissen….) ev idet de ruller seg rundt på gresset sammen eller whatsoever. Det er da ikke vanskelig. LITT tolmodighet må du ha av og til, kanskje det tar deg et par minutter. Men ikke rop på hunden. Bare HANDLE. Jeg forstår virkelig ikke at dette er så vanskelig…. :huh: Jeg har da to valper hele tiden rundt meg…. :blink:

Og leker en valp med en voksen hund så tar man den voksne først. Da roer det hele seg som oftest. Den voksne hunden lar seg ofte snakke til også, selv om man tror eier er idiot.

jeg bare gikk fra pi jeg :P hun kom til slutt hun, hun er veldig lsik at hun ikke vil bli tatt tak i så jeg viste at den kampen skulle jeg ikke ta mens hun var løs med en annen hund :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT - jeg har fuglis :lol:

Tilbake til tråden: Jeg har alltid godbiter i lommene mine -i alle jakker…

Så ute på tur, OGSÅ når de leker med andre, og på tur i marka med mange andre osv, stikker jeg i dem godbiter regelmessig - både når de oppsøker meg spontant, og når jeg kaller på dem (for så å gi godbit og la dem løpe igjen).

Resultatet er at både mine valper og lekekompisene deres gjerne holder seg ved bena mine….. :ahappy:

Tenker du da vet hvordan radius de kan ha, selv under lek!

Men tror vi gjør ting ganske så likt, det er godbiter overalt og han blir foret i ny og ne.

Og når det gjelder å hanskes med eiere som ikke har kontroll så jobber jeg med å bli flinkere til heller å si ifra på forhånd. Det er faktisk mulig å gi en muntlig beskjed om at man ikke ønsker å hilse uten å være frekk. Så for oss som ikke vil ha andres hunder i fanget så må man ofte bli flinkere til å si ifra, selvom jeg vet hvor vanskelig det selv er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går da bare inn mellom hundene og tar tak idet de løper forbi deg,(hundene løper stort sett i sirkler rundt eierne, sjelden bare straka vegen rett bort fra eier 2 mil nonstop… satt på spissen….) ev idet de ruller seg rundt på gresset sammen eller whatsoever. Det er da ikke vanskelig. LITT tolmodighet må du ha av og til, kanskje det tar deg et par minutter. Men ikke rop på hunden. Bare HANDLE. Jeg forstår virkelig ikke at dette er så vanskelig…. :huh: Jeg har da to valper hele tiden rundt meg…. :blink:

Og leker en valp med en voksen hund så tar man den voksne først. Da roer det hele seg som oftest. Den voksne hunden lar seg ofte snakke til også, selv om man tror eier er idiot.

Hahaha, skulle veldig gjerne likt å sett deg få tak i whippeten da hun hadde løpemodus for seg selv da hun var 7-8 mnd gammel. :lol: :Grin:

Her måtte vi en periode beregne minimum 15 min ekstra om vi skulle slippe henne på jordet eller fellesområdene utenfor, problemet var ikke at hun løp bort til andre mennesker eller hunder, men rett og slett at hun bare digger å løpe ;) Så da løp hun til hun var ferdig, og så kunne vi hente henne eller evt rope henne inn :P Fikk hun "besøk" av en annen hund når hun var i løpemodus, så var det ingen som fikk tak i noen av hundene sine, før min var ferdig. :innocent:

Jeg roper ikke på en hund jeg vet ikke kommer, men jeg gidder heller ikke løpe/gå etter en hund som er i sin egen boble :sleep:

Men jeg ser jo at det er forskjell. Det er/var ikke noe problem å hente inn golden retrieveren til min tante, eller flatcoateden til min søster. Det blir litt samme måte som jeg har lest at flere pleier å gå mellom hundene, enten i lek eller hilsesituasjon. Ja, det funker på store hunder, men ikke små, kjappe hunder :P

Og aldri i verden om jeg hadde hanket inn hunden etter halsbåndet når hun løper i whippet-fart forbi :ermm: Nå løper hun som regel uansett ikke så tett når hun er i løpemodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd med leke, ev la han få lov til å snuse et spennende sted som belønning el? Mange muligheter. Det må ikke være spiselig.

Han er ikke særlig lekemotivert... Prøver å få ham mer interessert i leker, men det går sakte. Han er bedre nå enn da han var mindre, så det bedrer seg sikkert :) Men snusing er alltid en vinner.

---

Nå er jeg så glad! Tok en tur nå, og prøvde ut råd fra tråden. Vi møtte bare tre hunder, og det ble suksess tre ganger! :bananas: Første hunden var en nabohund han ikke liker så godt, og eierne vil helst gå rett forbi, som passer bra. Så da holdt jeg meg i mellom hundene for å blokke synslinja og klarte å få ham til å reagere på kontaktlyden og se på meg flere ganger :D Han snudde hodet og prøvde å se på den andre hunden, men han dro ikke og han så på meg. Jeg ble så stolt!! :thumbs: Neste hund var i skogen, den var (altfor) nær, men på vei bort. Han hadde såå lyst til å løpe bort, men jeg hadde det hemmelige våpenet leverpostei, og det er tydeligvis mer verdt enn både skinke og ost på en gang, for nå hørte han på meg og gikk pent ved siden av meg dit jeg ville. Stolt igjen! Tredje hunden var på andre siden av en vei, ganske langt unna. Han hadde noen meter langline da han oppdaga hunden, og hadde lyst til å sette av gårde etter den, men han kom til meg i stedet da jeg ba om det! Ååååå, så stolt jeg er av ham :D Leverpostei - making dog training easier. :heart:

Så det må tydeligvis mer leverpostei til, blokke synslinje og si belønningslyd hver gang han skulle komme til å se opp på meg. Nå må bare alle hunder fortsette å komme i sånne passende situasjoner :lol: Bare en av de vi møtte nå kom rett på, og da var det en hund han ikke liker noe særlig, men likevel! Føler vi har tatt minst to steg fram i dag.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT - jeg har fuglis :lol:

Tilbake til tråden: Jeg har alltid godbiter i lommene mine -i alle jakker…

Så ute på tur, OGSÅ når de leker med andre, og på tur i marka med mange andre osv, stikker jeg i dem godbiter regelmessig - både når de oppsøker meg spontant, og når jeg kaller på dem (for så å gi godbit og la dem løpe igjen).

Resultatet er at både mine valper og lekekompisene deres gjerne holder seg ved bena mine….. :ahappy:

Sånn gjør jeg og, alltid godbiter, og de får alltid når de kommer innom, og jeg roper på de når jeg veit at det er en sjans for at de kommer, så jeg kan belønne for det. Men jeg roper ikke på de om de er opptatt og det er lite sannsynlig at de kommer til å lystre - i begynnelsen prøver jeg at feilprosenten er nede på 0 %

Men om de ikke hører, så går jeg etter de og gir de et lite dytt med fingrene mens jeg sier "NEI!", før jeg snur og roper på de med glad stemme igjen. Og jeg får alltid tak i de. Om jeg så må gå etter de i 4 km, jeg får tak i de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke særlig lekemotivert... Prøver å få ham mer interessert i leker, men det går sakte. Han er bedre nå enn da han var mindre, så det bedrer seg sikkert :) Men snusing er alltid en vinner.

---

Nå er jeg så glad! Tok en tur nå, og prøvde ut råd fra tråden. Vi møtte bare tre hunder, og det ble suksess tre ganger! :bananas: Første hunden var en nabohund han ikke liker så godt, og eierne vil helst gå rett forbi, som passer bra. Så da holdt jeg meg i mellom hundene for å blokke synslinja og klarte å få ham til å reagere på kontaktlyden og se på meg flere ganger :D Han snudde hodet og prøvde å se på den andre hunden, men han dro ikke og han så på meg. Jeg ble så stolt! :thumbs: Neste hund var i skogen, den var (altfor) nær, men på vei bort. Han hadde såå lyst til å løpe bort, men jeg hadde det hemmelige våpenet leverpostei, og det er tydeligvis mer verdt enn både skinke og ost på en gang, for nå hørte han på meg og gikk pent ved siden av meg dit jeg ville. Stolt igjen! Tredje hunden var på andre siden av en vei, ganske langt unna. Han hadde noen meter langline da han oppdaga hunden, og hadde lyst til å sette av gårde etter den, men han kom til meg i stedet da jeg ba om det! Ååååå, så stolt jeg er av ham :D Leverpostei - making dog training easier. :heart:

Så det må tydeligvis mer leverpostei til, blokke synslinje og si belønningslyd hver gang han skulle komme til å se opp på meg. Nå må bare alle hunder fortsette å komme i sånne passende situasjoner :lol: Bare en av de vi møtte nå kom rett på, og da var det en hund han ikke liker noe særlig, men likevel! Føler vi har tatt minst to steg fram i dag.

Så flott! :D Bra jobba av dere begge to :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg løper konsekvent motsatt vei jeg, om pi forviller seg avgårde. gå etter er nyttesløst og gjør bare at hun løper mer rundt på ting. Så jeg løper bare en annen vei og forsvinner avgårde,da kommer hun kjapt etter og jeg kan rose og gi godis. Nå lever Pi i langline, og jeg praktiserer det samme med at jeg går motsatt om det kommer noen osv. for å få hun inntil meg også rose også går vi videre.

Dette har jeg også gjort med alle tidligere valper. Men funket ikke på whippeten da hun var valp. Det funker sånn passe nå da :)

Ellers trener jeg innkalling som de fleste andre her inne. Prøver å ha feilprosenten så lav som mulig, hunden skal lykkes helst minst 9 av 10 ganger. Har alltid med godbit, og de få gangene jeg ikke har godbit, så kaller jeg dem heller ikke inn. Foreløpig er vi kommet dit hen at jeg kan kalle inn whippeten når vi ser andre hunder, da får hun godbit, og jeg setter henne i bånd. DPen kan gå løs uansett, for hun bryr seg ikke om andre hunder :P Kan også kalle inn whippeten nå selv om hun er i full sprint motsatt vei.

Benytter meg også veldig mye av sånn "gå å gjemme seg" trening. Altså om valpene/voksne vandrer vekk uten å ha kontroll på hvor jeg er, så gjemmer jeg meg, og er der til de finner meg. Da blir det masse godbit, ros og lek. Jeg syns denne treningen er vel så viktig som innkalling. Det er også veldig deilig å gå med hunder man som regel aldri trenger å kalle inn, fordi de holder seg i nærheten, og hele tiden er obs på hvor du er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også mye av det dere skriver om innkalling. Roper når jeg ser det er stor sjanse for at han vil komme, belønner når han kommer og belønner ham også når han kommer av seg selv. Jeg har i månedsvis nærmest hjernevasket ham med godbiter når han er løs. Dette, sammen med at han er en selskapshund med kort radius, har gjort at han holder seg forholdsvis nær meg og vil ofte komme innom og "sjekke ståa" når han er løs.

Her om dagen skalket plutselig alle luker seg. Vet ikke om en løpsk tispe hadde gått på stien før oss eller hva det var, men plutselig var jeg overhodet ikke interessant. Ikke kom han innom og ikke hørte han når jeg ropte. Jeg eksisterte rett og slett ikke for ham. Da tok jeg ham på ordet og gjemte meg. Gikk ikke mange minuttene før han kom settende etter (og utrolig hvor "dumme" hundene blir når jeg gjør dette - har gjort dette med begge mine og ingen av dem har brukt nesa for å lete meg opp, da hadde de jo funnet meg umiddelbart).

Etter to runder med å gjemme seg, så var han mye mer fokusert på meg og tilbake til slik han pleier - og da var jeg selvsagt spandabel med godbitene igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden traff vi på en liten cavalier med eier, en eldre mann. Hunden min kan utagere, men dagsformen hans var bra, vi var på en åpen plass og små hunder btåker han sjeldent på lengre. Jeg sto og plukket bæsj da de kom forbi. Hunden min sto bare å logra. Litt forsiktig spurte mannen om hundene kanskje ikke behøvde å hilse, i og med at det var litt størrelsesforskjell (ca 30 kg belger). Han ble tydelig letta da jeg sa at min hund bråker litt og at vi derfor ikke hilser i bånd.

Jeg tror hvermansen opplever den hilseplikten som ganske ubehagelig til tider.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...