Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukeadressas dilemma uke 41


ToneS
 Share

  

41 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      26
    • Nei
      15


Recommended Posts

Jeg mener ikke så mye om andres familieliv. Jeg mener noe om å ta barna ut av skolen for å reise til syden.

Men folk har jo sine grunner, hvor det bl.a trekkes særlig fram dette med å jobbe turnus. Men som tilsvar får man da at man burde tenkt over at man i sin jobb ikke bør få barn, eller alternativt ikke bør ta sin drømmejobb, fordi andre mener det er galt at du tar barna med på ferie når det klaffet for mor og far å få ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Denne pollen ble umulig å svare på. Det er da utrolig arrogant å bestille sydentur før man har forhørt seg med skolen om det er mulig å ta barna ut. I Osloskolen har rektor anledning til å innvilge el

Er dårlig økonomi virkelig en så god grunn? Er det så viktig å få reist til syden?

Så nå er det sånn at de som jobber i turnus aldri har ferie i løpet av de 175 fridagene skolen har? Alle har krav på x antall uker i løpet av sommerferien, samme hvilken turnus de har, i hht ferielove

Guest Kåre Lise

Hoi, så når man veøger yrke så sier man i fra seg all rett til familieferier?

Ikke rettn til nei men hvordan de skal foregå. :) Det er da helt klart noe man bør ta med i valget av yrke, eller rettere sagt ikke minst arb. giver ja. Er det ikke det som er ett av livets og særlig kvinners store spørsmål, karriere eller famile? Ikke at det i sammen nødvendigvis er en selvmotsigelse men det er jo helt klart valg man selv tar.

Nå har ikke jeg unger men går på skole etter å ha valgt vekk ett yrke pga livvstil det medfører. Som f.eks å jobbe når alle andre har fri er greit når en er 20. Selvfølgelig hadde det jo vært veldig behagelig om verden kunne tilpasset seg meg, det er liksom bare ikke helt realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rettn til nei men hvordan de skal foregå. :) Det er da helt klart noe man bør ta med i valget av yrke, eller rettere sagt ikke minst arb. giver ja. Er det ikke det som er ett av livets og særlig kvinners store spørsmål, karriere eller famile?

Hvorfor skal de ikke kunne ha begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk har jo sine grunner, hvor det bl.a trekkes særlig fram dette med å jobbe turnus. Men som tilsvar får man da at man burde tenkt over at man i sin jobb ikke bør få barn, eller alternativt ikke bør ta sin drømmejobb, fordi andre mener det er galt at du tar barna med på ferie når det klaffet for mor og far å få ferie.

Tja, det er vel det som kalles en diskusjon, er det ikke? Vi blir jo ikke mer private enn det folk velger å dele her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvorfor skal de ikke kunne ha begge?

Redigerte å la til litt der. :)

Selvfølgelig kan man det, man det er jo noe en selv får stå for og ikke forvente at det er skolen og samfunnet som skal tilpasse seg ens eget valg om karrierejag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da får vel samfunnet bare klare seg uten leger og flytransport? Blir ikke mye flyreiser i ferieturer under fellesferien hvis ingen skal få lov å jobbe turnus og beholde familielivet sitt samtidig.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei da får vel samfunnet bare klare seg uten leger og flytransport? Blir ikke mye flyreiser i ferieturer under fellesferien hvis ingen skal få lov å jobbe turnus og beholde familielivet sitt samtidig.... ;)

Hvorfor skal de ikke få lov til det?

De må kanskje ta litt forbehold til 3-4-5 sydenturer på billigsalg i året.. Verre er det vel ikke og er man lege og / eller flyver så har en vel råd til å betale det det faktisk koster å feriere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigerte å la til litt der. :)

Selvfølgelig kan man det, man det er jo noe en selv får stå for og ikke forvente at det er skolen og samfunnet som skal tilpasse seg ens eget valg om karrierejag.

Men jeg forventer meg ikke at skolen skal tilpasse seg etter èn familie. Skolen bør bare kjøre sitt eget løp og fortsette med pensum, og så får foreldrene sørge for at eleven ikke blir hengende etter.

Jeg ser ikke helt problemet? Og det var heller aldri et problem da jeg gikk på skolen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det var heller aldri et problem da jeg gikk på skolen.

Nei da var vel heller ikke så særlig utbredt at "alle" sku til syden x antall ganger i året eller.. ;)

I-landsproblem. Ikke noe annet enn ett samfunn på ville veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ikke få lov til det?

De må kanskje ta litt forbehold til 3-4-5 sydenturer på billigsalg i året.. Verre er det vel ikke og er man lege og / eller flyver så har en vel råd til å betale det det faktisk koster å feriere?

"Hvorfor ikke" - det er jo du selv som nettopp sa man måtte velge mellom karriere og familieliv. Hvis man ikke skal få lov å velge begge deler, nemlig å ta barna ut fra skolen 1 uke for å dra på ferie sammen når foreldrene har fri i turnusen (omså til hytta) - så kan man jo til slutt sitte i et samfunn hvor ingen vil ta jobber som innebærer turnus. Fordi andre skal legge seg opp i når du velger å reise på ferie med barna. Og uten folk som jobber turnus blir det ingen leger på sykehusene og ingen flyselskap som kan driftes. Selv damen i innsjekkingsskranken jobber turnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da var vel heller ikke så særlig utbredt at "alle" sku til syden x antall ganger i året eller.. ;)

I-landsproblem. Ikke noe annet enn ett samfunn på ville veier.

Det var relativt vanlig at elever dro på ferie midt i skoleåret. Men ikke "alle". Blant utenlandske var det ennå flere. . . Og ser ikke problemet om det er 1 eller 10 som tar seg en ukes ferie midt i året, så lenge foreldrene følger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

"Hvorfor ikke" - det er jo du selv som nettopp sa man måtte velge mellom karriere og familieliv.

Det har jeg da heller ikke sagt. Jeg har sagt det er forbehold man får ta med om en og hvis atte velger begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoi, så når man veøger yrke så sier man i fra seg all rett til familieferier?

Synes det er mye "jeg skal mene noe om andres familieliv" - la andre gjøre som det passer dem best, så lenge de følger lover og ikke innebærer barnemishandling :)

Så nå er det sånn at de som jobber i turnus aldri har ferie i løpet av de 175 fridagene skolen har? Alle har krav på x antall uker i løpet av sommerferien, samme hvilken turnus de har, i hht ferieloven.

Men folk har jo sine grunner, hvor det bl.a trekkes særlig fram dette med å jobbe turnus. Men som tilsvar får man da at man burde tenkt over at man i sin jobb ikke bør få barn, eller alternativt ikke bør ta sin drømmejobb, fordi andre mener det er galt at du tar barna med på ferie når det klaffet for mor og far å få ferie.

Nå er det vel ingen som har sagt at man ikke bør få barn, men det er faktisk helt normalt at man må forsake noe for å oppnå noe man vil ha mer. Da må man jo sette seg ned og veie for og imot da, om det viser seg at drømmejobben ikke er kompatibelt med å ta med familien til syden i vinterferien elelr høstferien.

Nei da var vel heller ikke så særlig utbredt at "alle" sku til syden x antall ganger i året eller.. ;)

I-landsproblem. Ikke noe annet enn ett samfunn på ville veier.

Ekstraferie er et relativt nytt fenomen ja, og det at mange skoler/byer ser seg nødt til å stramme inn på regelverket bør jo kanskje si noe om at dette har konsekvenser ut over det man selv ser.

Vi er, enten vi liker det eller ikke, tilbake til debatten om hvilken status skolen har i Norge, og siden alle har gått på skole så mener man at det automatisk kvalifiserer til at man har kunnskap om skolen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 8 - ÅTTE - uker ferie fra skolen i løpet av sommerferien. Det er litt mer enn bare fellesferie det er snakk om.

Og heldigvis skal resten av samfunnet fungere videre både under ferie og fellesferie. Men jeg tror det hele bunner ut i en mindre forståelse for andres hverdagsliv og prioriteringer, hvilket man aldri kommer i mål med i en nettdiskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og heldigvis skal resten av samfunnet fungere videre både under ferie og fellesferie. Men jeg tror det hele bunner ut i en mindre forståelse for andres hverdagsliv og prioriteringer, hvilket man aldri kommer i mål med i en nettdiskusjon.

Det hele bunner i at stadig flere tar barna sine ut av skolen for kortere eller lengre tid. Ferie er ikke gyldig fravær. Skoleåret er 38 uker. Det gir foreldrene 14 uker å velge mellom når de skal ta ut sin egen ferie. De klarer det. Selv leger. Ikke bullshit meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele bunner i at stadig flere tar barna sine ut av skolen for kortere eller lengre tid. Ferie er ikke gyldig fravær. Skoleåret er 38 uker. Det gir foreldrene 14 uker å velge mellom når de skal ta ut sin egen ferie. De klarer det. Selv leger. Ikke bullshit meg.

Og hva er problemet om man tar barna ut av skolen, gitt at man vurderer de takler det? Jada, det er mange som sliter på skolen, og det er de som er ferdig med ukeplanen før den kommer ut.

Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk vi ukeplanen for neste uke på fredager. Jeg brukte hele helga på å gjøre ferdig alt arbeidet som skulle gjøres, også kom jeg på skolen mandag og var alle lærerenes "mareritt". Jeg gjorde arbeidet bra og det var ingen ting å utsette på det. Så jeg gikk og dassa resten av uka uten mye å gjøre utover de oppgavene vi fikk på selve skolen. Jeg skrev mye ekstraoppgaver som lærerene lovte å rette, noe de aldri gjorde forsåvidt.

For meg hadde det hatt ekstremt lite å si om jeg ble tatt ut av skolen 1 uke for å dra på ferie. Skjønner ikke "the terror" of it, hvorfor man er så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det hatt ekstremt lite å si om jeg ble tatt ut av skolen 1 uke for å dra på ferie. Skjønner ikke "the terror" of it, hvorfor man er så redd.

Problemet ligger i at folk ikke er så flinke som det du var. Så når 9 av 10 driter i leksene, ødelegger det for den ene som er flink...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i at folk ikke er så flinke som det du var. Så når 9 av 10 driter i leksene, ødelegger det for den ene som er flink...

Om det er slik ståa er i dag, så skjønner jeg at det blir et problem.

Men da finnes det ikke håp, uansett, og en uke eller ti med fravær vil ikke ha mye å si :lol:(litt flåseri er lov!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i at folk ikke er så flinke som det du var. Så når 9 av 10 driter i leksene, ødelegger det for den ene som er flink...

Men hvis foreldrene vet at barnet er kapabelt til å være borte fra 1 ukes undervisning, what is the problem then? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 sider, og det går fortsatt i de samme argumentene. Problemet er at det er stadig FLERE som tar ungene sine ut av skolen utenfor feriene. Da er det neppe BARE de skoleflinke ungene som blir tatt ut av skolen utenom feriene, er det vel? Hvis halve klasser mangler de to første ukene etter skolestart fordi det er billigere å dra til Grand Canaria da, så er det neppe noe som bare går ut over skoleflinkingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er noe argument at ungen er flink, jeg. Kan godt gjenta meg selv og si at en dyslektiker som kanskje bruker tre ganger så mye tid på lekser, har vel så godt av å bade en uke. Men ikke i skoletiden. Skolen er elevenes "arbeidsplass". Det hører ingen steder hjemme å ta elevene ut midt i skoleåret for å reise til syden. Hva slags signaler sender vi, da?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags signaler sender vi, da?

Familiesamhold? Globalisering? Personlig utvikling?

Jeg tviler på at man blir NAVer og forventer ferie døgnet rundt bare fordi du drar på én ekstra ferie med familien din ila. et år. Noe annet er for meg å forvente folk er sauer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva er poenget med å søke om ferie for barnet, hvis man drar uansett? Da kan man jo bare reise på ferie og ta konsekvensene når man kommer tilbake, om man ikke respekterer skolens synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...