Gå til innhold
Hundesonen.no

Avl på mops


marjea
 Share

Recommended Posts

Nei. Men formidler kan hinte, selv et mildt hint er tydelig om du lytter godt nok.

En bekjent av meg fikk dette lille hintet midt inne i oppramsinga av tilgjengelige kulll: Hils gjerne på faren også, han er i samme bygda. Det ble ikke sagt i noe spesielt tonefall eller noe, men det var eneste kullet der far ble nevnt utenom ved navn. Min bekjent hilste på faren, og tok ikke valp fra det kullet...

Men det er ikke alltid man har mulighet til å gi slike tips heller. Om det handler om sykdom som ikke er registrert i noen database (dvs egentlig det meste). Man kan be folk spørre om sykdom, men så lenge oppdretter ikke er åpen om ting (som de færreste egentlig er), så er det ikke lett for en uerfaren kjøper å hverken oppfatte alle slike hint, eller vite at en oppdretter lyver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg sitter i styret i mopseklubben. Denne søknaden har aldri blitt foretatt. Vi har enda pr dags dato ikke motatt noen søknad om å få avle på en mops som ikke har vært stilt. Jeg har akkurat snakket

NKK har jo i alle år levd etter prinsippet om at god informasjon skal få alle til å avle på best mulig måte. Jeg finner det jo merkelig at de fortsatt blåholder på dette når de også må se at det uanse

Raseklubben kan likevel ha sine avlskriterier, selv om man kan få valper registrert i NKK utenfor dette. Om klubben setter opp kriterier de forlanger skal følges dersom oppdretterne skal stå på klubbe

Altså, at valpeformidler ikke har lov til å anbefale kull, eller ikke anbefale kull, er fullt forståelig, så konfliktfylt og splitta som hundemiljøet er. Man veit jo at valpeformidlere har det med å anbefale kull fra oppdrettere de kjenner, og ikke fra folk de ikke kjenner. Å få formidlet kullet gjennom klubben betyr jo ihvertfall ingenting når det kommer mer an på hvem du kjenner, enn hvordan du avler.

Selvsagt er det ikke noe kvalitetsstempel i seg selv at man avler gjennom raseklubben, men det er jo mest fordi at raseklubbene ikke har noe større krav til hva man avler på. Det er jo noe raseklubbene kan gjøre noe med - ved å sette krav til avlsdyrene, sånn at det blir et kvalitetsstempel å få formidle kull gjennom raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men formidler kan hinte, selv et mildt hint er tydelig om du lytter godt nok.

Jeg får veldig ofte spørsmål fra folk hvor de bør kjøpe shiba fra. Både fordi jeg synes det er en uting å snakke dritt om andre, og fordi jeg sitter i styret i shibaklubben, er det naturlig nok ikke aktuelt å komme med direkte fraråding. Heldigvis får jeg få direkte spørsmål om oppdrettere jeg ikke vil kjøpt av (nå dreier vel det seg kun om 4-5, som jo strengt tatt er ganske mange all den tid det ikke finnes så mange oppdrettere i Norge :P ), men jeg pleier å be folk om å se etter spesifikke ting og gir dem også noen konkrete spørsmål de kan stille.

Vi har valpeformidler og valpeliste i klubben, men påstår på ingen måte at valper som ikke er lista opp der er fra uheldige kombinasjoner nødvendigvis. Jeg oppfatter vår valpeliste mer som reklame for oppdretter enn et kvalitetsstempel. Kun en gang har jeg opplevd at vi har tatt vekk et kull, og det var fordi ingen av foreldrene hadde kjent HD-status, som er det eneste avlskriteriteriet klubben foreløpig stiller. Det eksisterer en hel "klan" av shibafolk nordpå som av ulike grunner ikke er medlem av klubben, men avle fine, friske og trivelige hunder gjør de stort sett likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at man har en valpeliste er ingen garanti for seriøse oppdrettere. Det er avlskravene som sier noe om dette, og pr i dag så har ikke mopseklubben det. Avlskrav er også et minimum av hva en raseklubb anser som godt nok for å kunne stå for kullet, men en oppdretter kan selvfølgelig selv ha strengere krav enn klubben. Det kan også være at man ikke er medlem av klubben og er mer seriøs - men da bruker dette å fremkomme av opplysninger på hjemmeside og evt annonse på finn.

Og er hovedkravet til en klubb at hunden må ha minst 1 x exc på utstilling som eneste avlskrav så vil ikke jeg kalle det seriøst heller. Da må man først komme med krav om helseundersøkelser, minimumsalder for foreldredyrene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel sitter jo folk med den oppfatningen at dersom de ikke er anbefalt gjennom rasehundklubben, så er det ikke like bra. Jeg skjønner jo egentlig at man ikke kan anbefale eller fraråde, siden de som sitter der er sjeldent så objektive, og hadde anbefalt fra venner eller seg selv. Men det medfører jo at rasehundklubben "går god for" regelrett dritt når de ikke har noen som helst krav inne.

Nå beviser jo mopseklubben at de ikke er spesielt opptatt av helse på egen rase, siden de ikke har noen som helst krav. Og med en rase som tidvis er så dysfunksjonell at den må opereres for å kunne puste på en normal måte, er det egentlig litt utrolig at det ikke er noe mer krav enn utstillingsmeritering. Om man ser nesene på enkelte av de som får excellent, så vet man at man ikke kan støtte seg på det heller.

Egentlig burde enkelte raser ha et gå tur krav som avlskriterie, med veterinærsjekk på slutten. Dersom du ikke klarer å gå 3 km på flat vei på en normal dag i Norge, så har du ikke noe i avlen å gjøre. Verste er at enkelte individer i enkelte raser hadde strøket med glans også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben har helsekrav utover det NKK setter, og det er faktisk overraskende få kull som selges utenom på finn.no. Til å trossalt være en så populær rase som Labrador.

Så bra! Kanskje labradoren begynner å gå bort fra å være den super-populære valpen som havner under juletreet til noen som ønsket seg hund "sånn litt"... Det er vel heller miniatyr-hunder som f.eks chihuahua og mops som har tatt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Kanskje labradoren begynner å gå bort fra å være den super-populære valpen som havner under juletreet til noen som ønsket seg hund "sånn litt"... Det er vel heller miniatyr-hunder som f.eks chihuahua og mops som har tatt over.

De har blitt så kjedelige at de blir sjeldne til slutt?? :lol: Who knows. Men av de kullene som annonseres på finn.no er svært mange godkjent av raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel sitter jo folk med den oppfatningen at dersom de ikke er anbefalt gjennom rasehundklubben, så er det ikke like bra. Jeg skjønner jo egentlig at man ikke kan anbefale eller fraråde, siden de som sitter der er sjeldent så objektive, og hadde anbefalt fra venner eller seg selv. Men det medfører jo at rasehundklubben "går god for" regelrett dritt når de ikke har noen som helst krav inne.

Nå beviser jo mopseklubben at de ikke er spesielt opptatt av helse på egen rase, siden de ikke har noen som helst krav. Og med en rase som tidvis er så dysfunksjonell at den må opereres for å kunne puste på en normal måte, er det egentlig litt utrolig at det ikke er noe mer krav enn utstillingsmeritering. Om man ser nesene på enkelte av de som får excellent, så vet man at man ikke kan støtte seg på det heller.

Egentlig burde enkelte raser ha et gå tur krav som avlskriterie, med veterinærsjekk på slutten. Dersom du ikke klarer å gå 3 km på flat vei på en normal dag i Norge, så har du ikke noe i avlen å gjøre. Verste er at enkelte individer i enkelte raser hadde strøket med glans også...

Nå vet ikke jeg hvor ny klubben er og slik, men fikk inntrykk av at den er ganske nystartet. Samt at dem jobber med å få inn flere krav. Klart ville jeg personlig ordnet helsekrav aller først, og heller hatt very good x2 feks som utstillingskrav.

Men det kan være folk innad i klubben som med vilje forsinker en slik endring. Dessverre er ikke ting gjort på en dag, men la oss bare håpe at det er fokus på å få inn helsekrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor ny klubben er og slik, men fikk inntrykk av at den er ganske nystartet. Samt at dem jobber med å få inn flere krav. Klart ville jeg personlig ordnet helsekrav aller først, og heller hatt very good x2 feks som utstillingskrav.

Men det kan være folk innad i klubben som med vilje forsinker en slik endring. Dessverre er ikke ting gjort på en dag, men la oss bare håpe at det er fokus på å få inn helsekrav.

De har hatt fire år på seg på det. Fire år er vel nok til å klare å få inn "kjent kneleddstatus" i det minste om man virkelig hadde villet det. Men det sitter kanskje noen som trekker i noen snorer som ikke vil ha inn helsestatus? Ved at de er klar over at hundene deres ikke holder mål?

Men de er ikke de eneste som er sløve på helsedelen.

Om man sjekker Bulldogklubbens hjemmeside, så finner man at den franske bulldogen skal ha kjent status på kneledd. Engelske bulldogen har visst ikke noen helsekrav. Kanskje fordi den er så utrolig frisk og funksjonell?

I følge Dogweb så ble det røngtet en - 1 - engelsk bulldog for HD i 2012, og den hadde HD-E. Ingen av hundene brukt i avl i 2012 er blitt røngtget for HD eller AD. I 2011 ble tre røngtet, to med HD-E, en med HD-C. 2010, ingen røtget. Det viser jo hvor lite enkelte rasehundklubber bryr seg om helse. De har en rase som har antakelig et meget stort HD problem, og likevel har de ikke krav om kjent status engang.

Men hadde de satt krav til HD-A eller HD-B på rasen, så hadde de ikke hatt spesielt mange hunder igjen å avle på... Men utstillingskrav, DET har de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har hatt fire år på seg på det. Fire år er vel nok til å klare å få inn "kjent kneleddstatus" i det minste om man virkelig hadde villet det. Men det sitter kanskje noen som trekker i noen snorer som ikke vil ha inn helsestatus? Ved at de er klar over at hundene deres ikke holder mål?

Men hadde de satt krav til HD-A eller HD-B på rasen, så hadde de ikke hatt spesielt mange hunder igjen å avle på... Men utstillingskrav, DET har de.

Det jeg tenker ja, uten at jeg skal spekulere noe særlig da. Men det er jo faktisk mulig at noen sitter godt inne i styret og forsinker helsekravene.

Jeg tenker også litt på manglende hunder å avle på, og vet at på munsterlander skal man være glad for at utstillingskravet ikke er så høyt. Ja klart det ikke er så utrolig vanskelig å få en gul, evt. blå sløyfe på hunden sin, men da skal den jaggu se ut som rasen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker ja, uten at jeg skal spekulere noe særlig da. Men det er jo faktisk mulig at noen sitter godt inne i styret og forsinker helsekravene.

Jeg tenker også litt på manglende hunder å avle på, og vet at på munsterlander skal man være glad for at utstillingskravet ikke er så høyt. Ja klart det ikke er så utrolig vanskelig å få en gul, evt. blå sløyfe på hunden sin, men da skal den jaggu se ut som rasen også.

Men det er en liten forskjell på å ha mangel på hunder som er "pene nok" og mangel på hunder som er "friske, sunne og funksjonelle nok". Münsteländeren lider ikke av å få en blå sløyfe på utstilling. Den har vel ingen så store skavanker fysisk sett at den må opereres for å kunne ha et tilsynelatende normalt liv.

Men å gjemme helsa vekk slik enkelte raseklubber gjør, viser jo at de egentlig ikke er spesielt opptatt av helse. OM de hadde ønsket det, så hadde de gjort mer.

Den australske gjeterhundklubben er vel ikke spesielt mye eldre enn mopse klubben. Bulldogklubben er vel ikke ny overhode. Likevel har ANG fått igjennom krav til cert på utstilling i Norge, i tillegg til at de har fler helsekrav for å stå på valpelista. Dette er også raser som ikke har fysiske skavanker på samme måte som eksempel engelsk bulldog, og antakelig er mye mindre sykdomsbelastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverklubben har helsekrav utover det NKK setter, og det er faktisk overraskende få kull som selges utenom på finn.no. Til å trossalt være en så populær rase som Labrador.

NRK kjører også policy, raseråd og klubb kan KUN anbefale kull som står på egne valpelister. Derfor lønner det seg å følge kravene og stå der. Men dog, fortsatt mange på finn allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo alle raseklubber pålagt fra NKK å utarbeide RAS (rasespesifikke avlsstrategier) så da er de jo på en måte nødt til å ta tak i "problemene" sine. Jeg vil anta at om en klubb presenterer et dok som overhodet ikke sier noe om evt helseproblemer på rasen vil få litt reaksjoner, spes om det er en rase man vet har en del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo alle raseklubber pålagt fra NKK å utarbeide RAS (rasespesifikke avlsstrategier) så da er de jo på en måte nødt til å ta tak i "problemene" sine. Jeg vil anta at om en klubb presenterer et dok som overhodet ikke sier noe om evt helseproblemer på rasen vil få litt reaksjoner, spes om det er en rase man vet har en del.

Jeg venter i spenning på GD sin, for vi har heller ikke helsekrav i våre avlsregler. Det heter seg at hunden bør være HD rtg (det var krav med kjent HD status for ca 10 år siden), ellers er det kun de ordinære etiske reglene fra NKK, samt to exc fra offisiell uts i et FCI land. Hunder fra utenfor FCI har ikke utskrav..

Eller joda, når en gang i tiden det kommer DNA-prøve for DCM skal avlshunder ha tatt denne, men det er ikke stilt krav til hva resultatet skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo alle raseklubber pålagt fra NKK å utarbeide RAS (rasespesifikke avlsstrategier) så da er de jo på en måte nødt til å ta tak i "problemene" sine. Jeg vil anta at om en klubb presenterer et dok som overhodet ikke sier noe om evt helseproblemer på rasen vil få litt reaksjoner, spes om det er en rase man vet har en del.

Det er jo lov å håpe, men det forutsetter jo at raseklubben erkjenner raseproblemene og er villige til å gjøre noe med de. Det er ikke mange i belgermiljøet som mener at belgeren har et problem med dårlige vinkler og håndteringsproblemer, selv om det var det dommere og veterinærer hadde rapportert inn. Håndteringsproblemet blir forklart med at de skal være "reserverte" og "vaktsomme" (fint at de husker den delen av rasestandarden, når de glemmer "uten redsler og nervøsitet"). Det er ikke så nøye med vinkler i fronten så lenge de kan bevege seg "flashy".

Men joda, det er en god start. Jeg håper jo at det faktisk blir noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Det er jo lov å håpe, men det forutsetter jo at raseklubben erkjenner raseproblemene og er villige til å gjøre noe med de. Det er ikke mange i belgermiljøet som mener at belgeren har et problem med dårlige vinkler og håndteringsproblemer, selv om det var det dommere og veterinærer hadde rapportert inn. Håndteringsproblemet blir forklart med at de skal være "reserverte" og "vaktsomme" (fint at de husker den delen av rasestandarden, når de glemmer "uten redsler og nervøsitet"). Det er ikke så nøye med vinkler i fronten så lenge de kan bevege seg "flashy".

Men joda, det er en god start. Jeg håper jo at det faktisk blir noe ut av det.

Men om dommere mener det er et problem med dårlige vikler i fronten (noe jeg er helt enig i at er et problem), så er det jo pussig at det er nettopp dette de setter opp og premierer? Dommerne vil jo tydligvis ha dårlige vinkler og trippende gange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om dommere mener det er et problem med dårlige vikler i fronten (noe jeg er helt enig i at er et problem), så er det jo pussig at det er nettopp dette de setter opp og premierer? Dommerne vil jo tydligvis ha dårlige vinkler og trippende gange?

Jeg tipper det er veterinærene som har sagt noe om vinklene på belgeren jeg, og dommere var litt mer redd for fingra sine når de dømte hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg tipper det er veterinærene som har sagt noe om vinklene på belgeren jeg, og dommere var litt mer redd for fingra sine når de dømte hund?

Hehe ja, det høres ikke usannsynlig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...