Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshunder


Kristina

Recommended Posts

Jeg har tenkt å skaffe meg en brukshund om et par år, som skal brukes til lydighet, spor, kløv og generellt brukshundarbeid (konkurranse). Den må være lettlært, intelligent, lett å motivere osv bla bla som en vanlig brukshund pleier å være. Helst lite sykdommer og skavanker innen rasen. Helst med vaktinstinkter, stor hund uten mye pelsstell. Og den må være førerorientert.

Noen forslag til rase og seriøse oppdrettere?

Har sett på hvit gjeterhund, picard, hollender og bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC'er har generelt lite vokterinnstinkt, men slår jo til på alle de andre områdene dine:) Vil anbefale Hollandsk Gjeterhund (hollender) og en bruksbelger- malle f.eks, eller en terv fra malle-linjer/brukslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ha en hund som Loke om noen år ?:wink:

Belger, need i say more :)

Jeg ville ikke gått på malle eller terv fra malle linjer hvis jeg var deg..Får du en langhårsbelger fra aktive linjer så har du mer enn nok hund til vanlig bruksbruk.Jeg føler ihvertfall ikke at jeg trenger mer Belger enn det Loke er,men på den annen side så er han den mest energiske langhårsbelgeren jeg har møtt hittill(nå har ikke jeg møtt allverdens..) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve. Men hun er ikke den skarpeste kniven i skuffen for å si det sånn. :wink:

Tror ikke du skal ta en så rask konklusjon :( Hun er fortsatt ung, og jeg er sikker på at hun kan klare det bra :) Kjenner en som driver med bruks med sin OES, og hun er helt rå når det gjelder rundering ;) Jeg håper du får troen på hunden din igjen. Jeg er sikker på at hvis du stoler på henne vil hun gi deg masse igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig tviler jeg på at en BC er så utrolig mye mer krevende enn en belger, f.eks.. Men de har som regel null vaktinnstinkt (Puma vil gjerne åpne døra for alle innbruddstyver han, iallefall hvis de har med seg en pinne (les: kubein/balltre). Men de er jo utrolig flotte brukshunder, og hvis du får fra f.eks sånne linjer som Puma er fra, så slipper du veldig krypende hunder og hunder som gjeter kaninene i kaninburet, for å si det sånn. Tar litt tilbake det jeg sa istad om bruksbelger etter hva Annette sa, men nå er jo Loka fra Nangijala, og de avler vel belgerne generelt mer for at de sal brukes en kun utstilling. Det var igrunn det jeg mente med brukslinjer.

I Sverige blant annet er det mange gode kenneler for bruksschäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha schæfer ville jeg hatt en rettrygga en. Jeg veit ikke helt, men belgere er ikke helt min greie tror jeg. Rottiser er jo fine da, tanta mi har en fin gutt  :) Veit ikke om jeg tør kjøpe bc.

Vansklig dette her allså!

Schæfer'n er som poteten, den er allsidig. Skal du ha en schæfer som er rettrygget og uten froskelår, må du finne deg en grå schæfer. Det finnes et par kenneler her i Norge som jeg vil anbefale eller reis til Sverige. Sørg for å sjekke linjer, hd/ad indexs, gå inn på dogweb, sjekk, sjekk sjekk. Du kan også få tlf nr til andre valpekjøpere, å høre hva de mener/erfart.

Før du bestemmer deg for kennel, så bruk nettet aktivt, snakk med oppdrettere, sjekk opp alt av kull, ikke bare foreldre og to ledd bakover, sjekk søsken til foreldre også. Ja en stor jobb, men da har du gjort det du kan for å få en deg et skikkelig dyr.

Lykke til med valget ditt!

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...