Gå til innhold
Hundesonen.no

"Samle" CERT.


ipadda
 Share

Recommended Posts

Men blir de fullcertet før fylte 2 år?

For det er jo det som er "problemet" på unghunder som gjør det bra, de er jo egentlig ikke fullcertet for de har ikke det utløsende certet for å kunne blir N UCH siden det må tas etter fylte 2 år.

Hva hvis de har 2 småcert, men mangler storcertet. Er de da "fullcertet for småcert"?

Var redd noen skulle ta opp det, akkurat det husker jeg ikke i farten. Fuglehunder stilles gjerne ikke så ofte, vi har jo ikke like mange utstillinger som mange andre raser, samt at man må være jaktpremiert før man kan ta cert. Så de fleste starter vel jakten når de er passert året, og er som regel ikke fullcertet før en alder av 2 år. Men kanskje MonicaT vet det spesifikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser har de samme krav til cert for oppnåelse av N UCH, to "små" og et "stort" og det siste må være oppnådd ved fylte to år, men noen raser har i tillegg brukskrav for å oppnå N UCH. Når disse rasene har oppnådd de vanlige kravene, men mangler brukskrav er de fullcertet og kan ikke motta flere cert. Noen raser har også brukskrav for å kunne få cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser har de samme krav til cert for oppnåelse av N UCH, to "små" og et "stort" og det siste må være oppnådd ved fylte to år, men noen raser har i tillegg brukskrav for å oppnå N UCH. Når disse rasene har oppnådd de vanlige kravene, men mangler brukskrav er de fullcertet og kan ikke motta flere cert. Noen raser har også brukskrav for å kunne få cert.

Ja, det forstår jo jeg også.

Men når disse fuglehundmenneskene begynner å snakke om at hunden blir "fullcertet" i en diskusjon som først og fremst handler om hunder under 2 år som tar fler enn nødvendig antall cert, så blir jeg jo litt undrende. For jeg kjenner IKKE til evt spesialregler som fuglehunder har. Utover at jeg vet de skal være jaktprøvepremiert for å innløse championatet.

Alle raser uten tilleggskrav blir jo også ute av "cert konkurransen" ved første cert etter fylte 2 år, da de vil være champions.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når disse fuglehundmenneskene begynner å snakke om at hunden blir "fullcertet" i en diskusjon som først og fremst handler om hunder under 2 år som tar fler enn nødvendig antall cert, så blir jeg jo litt undrende. For jeg kjenner IKKE til evt spesialregler som fuglehunder har. Utover at jeg vet de skal være jaktprøvepremiert for å innløse championatet.

Jeg vet ikke konkret, og har ikke ringsekretær kompendiet foran meg, men jeg har ihvertfall hørt rundt ringen at de kan blir fullcertet før to år.. men jeg har også lært meg å ikke ta alt på kornet av det som sies rundt fuglehundringen.

Men å hinte til at innlegget mitt ikke passer i tråden syntes jeg blir feil, alle erfaringer relative til å samle CERT bør jo få komme inn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke konkret, og har ikke ringsekretær kompendiet foran meg, men jeg har ihvertfall hørt rundt ringen at de kan blir fullcertet før to år.. men jeg har også lært meg å ikke ta alt på kornet av det som sies rundt fuglehundringen.

Men å hinte til at innlegget mitt ikke passer i tråden syntes jeg blir feil, alle erfaringer relative til å samle CERT bør jo få komme inn her :)

Da tolket du meg feil, for det var ikke intensjonen min overhodet! :)

det var bare et uttrykk for nysgjerrighet om hvorvidt fuglehunder har et annet system for "fullcertet" hund, enn det jeg kjenner til fra NKKs regelverk og da først og fremst på min egen rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolket du meg feil, for det var ikke intensjonen min overhodet! :)

det var bare et uttrykk for nysgjerrighet om hvorvidt fuglehunder har et annet system for "fullcertet" hund, enn det jeg kjenner til fra NKKs regelverk og da først og fremst på min egen rase.

Åhhh :icon_redface: Beklager, kanskje på tide å gå å legge seg.. Fuglehundene har innmari rare og sære regler, men de fungerer veldig bra for å bevare bruksegenskapene på rasen. Og vil vel kunne si at jaktpremie stilles høyere en utstillingsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stilt Bali på småutstillinger mer enn hun trenger, idag har hun 8 cert. Grunnen til at vi har fortsatt og stille henne er fordi både hun og vi syns det er kjempegøy! Vi stiller henne ikke så ofte lenger, ett par småutstillinger i året bare. Og vi jakter selvfølgelig storcertet ;) Det er jo flust av småutstillinger, så syns det blir litt annerledes enn NKK-utstillinger.

Når det kommer til NKK-utstillinger har vi nå jaktet på storcert en stund, og jeg har jo syns det har vært kjipt og få reserve-certet når cert-vinneren har storcertet fra før. Men selvfølgelig har de all rett til å stille, og jeg får jo bare prøve lykken neste gang ;) Nå i Trondheim fikk begge mine storcertene sine (halleluja) og jeg sa da at jeg ikke skal stille de på NKK-utstillinger lenger slik at de iallefall ikke "stjeler" storcertet rett foran nesa på en som trenger det hvis det skulle skje. Men det er jo utrolig gøy å stille på NKK-utstillinger for da er det så mange konkurrenter, og det gjør det ekstra gøy og vinne. Er det en NKk-utstilling som frister veldig pga dommer e.l kan det nok hende at jeg melder de på uansett. Som på norsk vinner for eksempel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i utgangspunktet at en hund som får CERT skal kunne få det enten den trenger det eller ei dersom dommeren faktisk mener den fortjener det. Men det med utgangspunkt i gjeldende regelverk. Jeg synes ikke det hadde vært feil dersom det ble innført en regfel som sa at hunder som ikke "trenger" fler CERT ikke får det, hvis en annen kandidat er CERTet verdig. Det hadde vært helt fair synes jeg. Man kan allikevel plassere den som har det den skal som beste tispe/hann eller høyt opp på resultatlista og gi den en god kritikk. I det minste kunne man kan hatt muligheten til å gi CERTet videre til den bak seg, dersom den var det verdig, om man hadde hatt lyst til det (vet ikke - er det sånn nå, egentlig? har jo sett flere hunder å få res. CERT liksom).

Det hender ofte at det dukker opp en smashing hund som vinner alt den deltar på i sin utstillingskarriere (mer eller mindre), og hvis den hunden har alt den skal, ligger bra an på mestvinnerlista og i det hele tatt, ja da skulle jeg jo faktisk ønske en annen hund kunne fått muligheten til å få CERT selv om det er en hund som "regjerer". Men nei, jeg blir ikke sur om en samler. Så sant min personlige mening er at hunden som får CERTet er det verdig. Det hender jo at jeg ikke er helt enig med dommeren :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når disse fuglehundmenneskene begynner å snakke om at hunden blir "fullcertet" i en diskusjon som først og fremst handler om hunder under 2 år som tar fler enn nødvendig antall cert, så blir jeg jo litt undrende. For jeg kjenner IKKE til evt spesialregler som fuglehunder har. Utover at jeg vet de skal være jaktprøvepremiert for å innløse championatet.

Alle raser uten tilleggskrav blir jo også ute av "cert konkurransen" ved første cert etter fylte 2 år, da de vil være champions.

Tråden handler da ikke bare om unghunder under 2 år som samler cert, den handler da om alle som samler cert uansett alder på hund. Det finnes jo de som ikke får stor certet, men likevel stiller på småutstillinger og "stjeler" cert der.

Jeg syns det er helt greit at folk stiller. Det er en konkurranse, er man sur fordi man får konkurranse, om det så er om certet, cacibet, bir'et eller hva enn, så burde man finne noe annet å gjøre på. Klart det er surt om man havner bak en som allerede har certene den trenger om man selv trenger det, men i dag var den hunden bedre i følge dommeren. Blondie har flere småcert enn det hun trenger fordi jeg syns det er gøy å stille henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...