Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med lopper på hund?


Ballong
 Share

Recommended Posts

Skal til vet'en i morgen og finne ut om valpen har lopper eller ikke. Har mistanke om det, og da har han hatt det med fra oppdretter, for de sorte prikkene på magen som gjør at jeg får mistanke (+ utslett) har vært der siden dag 1.

Leste litt om lopper, og fikk inntrykket av at det ikke var så vanlig her i Norge bla.a pga det kalde klimaet, men har noen her inne erfaring med det, evt. noen gode tips å komme med? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt hundelopper i Norge. Beveger prikkene seg da? Hvis du har et kraftig forstørrelsesglass så kan du jo sammenligne det du ser med lus eller fuglelopper som er mer vanlig, du finner masse bilder hvis du googler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lopper på våre for noen år siden (ca 4-5 år siden), det var liksom ingen tvil om at det var lopper, de hoppa... Starta med kløe, og når vi gravde litt i pelsen var det lett å se at det var noen som hoppa rundt der. Vi fikk middel mot utøyet, var vel 2 behandlinger med noen uker i mellom så vidt jeg husker. Helt uproblematisk.

skal ikke si om det var fuglelopper, hundelopper eller hvilken type det var. men at det var lopper er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

En jeg ringte med (vet. vakt) sa at lopper ofte ikke var på beina, at det kunne være allergi/infeksjon.

Såret på beinet ser litt infisert ut (rødt, litt gul skorpe), så det er mulig de må rense det osv i morgen.

Jeg HÅPER det enten bare er lus eller bare noe annet (som ikke er farlig).

Har ikke forstørrelsesglass, men har tittet på prikkene, synes de likner på det som oppstår når hunder har lopper.

Men vi får se i morgen. Får vel noe middel mot det.

Han klør ikke VELDIG, men innimellom biter han seg på beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos vet, var ikke lopper mente hun, prikkene var talg, og han fikk en salve for såret + frontline i nakken mot evt. utøy i pelsen.

Hun så på hårene fra såret i mikroskop, og kunne ikke se midd eller noe, men ga frontline for sikkerhetsskyld.

Så jeg er LETTET :) Over at det ikke er lopper. Kjøpte en babybody til å ha på ham hvis han begynner å slikke på såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...