Gå til innhold
Hundesonen.no

hundelopper!


Sissi
 Share

Recommended Posts

:frantics: Grøss og gru!

Jeg har til min store skrekk oppdaget noen ekle svarte, hoppene kryp på både hundene og kattene! jeg tok det litt som en selvfølge at det sikkert bare var fuglelopper, tross det er litt sent ut på sesongen for det kanskje. Sendte med min mor 2 lopper jeg klarte og fange i sissi sin pels :wacko: som hun tok med til dyrlegen for og hente litt resepter på exspot og frontline...( hun fant kryp på valpen og katten hennes hun også) Vi har jo hundene en del sammen, så naturlig det kan smitte dem imellom, spørsmålet blir heller da hvor loppene kommer fra! Da dyrlegen kjølte ned loppene i kjøleskapet og puttet dem under microskopet så kunne han bekrefte at dette iallefall IKKE var fuglelopper :| Han var usikker på nøyaktig hva slags lopper den var, men det var enten hunde eller kattelopper... lopper er sent til identifikasjon.

I førsten trodde jeg det var fra hønene loppene kom og ble litt småstresset fordi det er litt arbeid og vaske ned og behandle alle høns osv. Så ble lettet i 2 sek.. Før det gikk opp for meg at hunde el. kattelopper er vel 10 ganger er styr og bli kvitt..? Trenger ikke si at jeg klør over det hele nå, og føler det kryper over hele kroppen..*grøsser*

Mine hunder er lite sammen med andre hunder,og har i grunn ikke lekt med noen andre enn hverandre og min mor sine hunder på lenge. Så jeg mistenker smitte kommer fra nyvalpen, som hun har hatt bare knappe 2 uker..

Er det noen som har erfaring med disse ekkle krypene, hundelopper er jo ikke akkurat vanlig i Norge og heller ikke kattelopper( enda mer sjelden om jeg har forstått riktig)

Kan jo nevnes at jeg har litt lettere panikk for slike kryp som dette, og hjelper IKKE at jeg skjekket høns for utøy i dag, fant ingen fuglelopper men LUS hos fler av de( noe som en vanlig hos frittgående høner pga smitte fra villfugl, heldigvis lett og bli kvitt med insektsprayl) Nå mangler det bare kakelakker og rotteinvasjon her så er det komplett liksom

* kløøøøøøør enda er* :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør hunden og katten da?

Det er jo så at både hundeloppen og katteloppen er artspecifike og kan ikke leve av/på annen art. De klør infernalsk av lopper, kan sammenlignes med skabb da de også mister pels ved loppeangrep. Jeg tror ikke (SVÆRT sjeldne tilfeller i Norge), og håper for deres del at det IKKE er lopper, i så tilfelle må hus, bil og andre rom hvor hunden/katten har vært fryses ned eller gasses. Lopper kan overleve i sprekker og bak lister i masse år, selv i et ubebodd hus...

Jeg kan fortelle at jeg fikk samme beskjed av vår veterinær, på min mor katt, for noen år tilbake, 2 lopper ble sendt til identifisering og det viste seg å være muselopper (noe mindre enn fugleloppen, men like irriterende), etter en kur med advokat var de borte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissi kløør en del her i kveld, men ikke sånn febrilsk hele tiden da.. Doffen har også klødd seg, men verken hundene eller katten har klødd seg slik som sagt at jeg har tenkt noe over det.. Men jeg har vært og kikket på magen til sissi igjen og funnet loppebæsj og klarte og fange 2 lopper som jeg fikk bilde av :x Skal få lagt det inn må bare då de over på pcn først..

Håper virkelig dyrlegen tar feil her altså! :wacko:

edit:lagt til bilder...

Loppene henger fast i en klistremerke bit... ca 2 mm lange.

post-176-0-22458800-1314733786.jpg

post-176-0-48622600-1314733792.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser litt i parasittologi boka og på nett.. leser at jeg tok feil i mitt forje innlegg, de er IKKE artsspesifikke, men som oftest går ikke katteloppen på hunder. Videre er det mange fine bilder av spesifisering av loppene, men da nærbilde at hodenen og springbena (de bakerste). Jeg kan ikke si noe sikkert på de loppene dine, men etter de lange sprinbena på siste bildet ditt ville jeg antatt hønselopper, men kan også være fuglelopper, da disse også må kunne hoppe langt. Hvis loppenen dine har 2 eller 4 "tentakler" som er lengere og større enn duna på haka så er det ikke hunde -eller kattelopper, for de har ikke de tentaklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! :)   Ja det mest logiske hadde jo vært fugle/hønse lopper.. med at jeg har hønsehus i hagen.

Dyrlegen sin begrunnelse for at det ikke var fuglelopper var at de hadde flere " tenner, kjever"( kanskje det du beskriver som tentakler??)  enn fugleloppene  normalt har i følge hans egen "parasittbok"   hva nå han mener med det vet jeg ikke,.. men nå får vi vel svar i løpet av noen dager uansett..

Men det kløøør sikkelig med tanken dette, med at kattene sover i fotenden hos oss i løpet av natten(( da vi har vindu åpnet så de går inn og ut) Snakket med mamma på tlf igjen og hun sa dyrlegen mest sannsynlig trodde det kunne være kattelopper, men de biter i såfall hundene her mer enn kattene, da jeg ikke har sett de klø seg noe særlig.

 

 

*grøss altså*   Nå håper jeg bare virkelig på fuglelopper altså! heller det enn hunde/kattelopper som formerer seg INNI huset vårt!   :frantics: 

 

 

edit: legge til flere bilder..

 

Hadde et bilde til av den andre loppe som står på det første bilde...

gjorde det svart/hvit og forstørret opp litt..

 

Og et bilde av den samme som nederst bilde igjen.

post-176-0-30220700-1314738324.jpg

post-176-0-50937000-1314738382.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hum.. noe rart skjedde med teksten min? :huh:

Ja virkelig :rofl: jeg fikk nesten vondt i øynenen av å konse meg for å forstå hva det står.. Jeg x-fingre for at det ikke er hundelopper! Hold oss oppdatert så vi får vite hva de kommer fram til på NVH. tvi tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner jo på den loppa jeg fant på hunden min for et par dager siden. Etter å ha lest at hundelopper er veldig sjeldent så endte jeg opp med konklusjonen at det var en fugleloppe. Hunden har ikke klødd seg eller noe siden jeg fjernet den fra øret hennes. Blir litt usikker på at jeg fikk svar fra Simira at jeg ikke trenger behandle hundene etter å ha funnet loppa.

En venn av meg skal til veterinæren for noe annet i dag. Hans hund er mye sammen med mine. Han tar med seg den knærta loppen og skal spørre på klinikken om vi bør gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde jo også dette var fuglelopper, men siden mine 4 dyr + min mors katt og hund også hadde disse så ble jeg litt sånn betenkt, siden fuglelopper ikke formerer seg innomhus.. og på hund og katt.

Så ville bare ha det bekreftet hos dyrlegen, da jeg har høns og dette var ikke hyggelig med tanke på de var full av dette, jeg skal i dag fjerne all reir og bunnstrø, og vaske hønsehus hvis været holder seg.. og behandle høns med insektsspray. Så om de er kilden likevel så blir jeg iallefall kvitt disse ekle krypa... :rolleyes2:

Mener ikke lage noe hysteri for alle som måtte finne lopper... Stort sett dreier det seg vel om fuglelopper og det gjør det sikkert i dette tilfelle her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg kan ingenting om lopper! Hvor har jeg sagt dette?

hehe tror det var Siri som svarte på det i en annen tråd ;) Og fuglelopper er jo ikke farlig og veldig vanlig, dem formerer seg ikke inni huset uansett.. Er jo derfor jeg håpte og få litt svar her inne, om at dyrlegene ikke er flinke og se forskjell på disse loppene, så jeg antageligvis bare kan slappe helt av..., selv om fugleoppene i seg selv er ekle de også da :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

om at dyrlegene ikke er flinke og se forskjell på disse loppene

*klipp

Det trenger ikke være at de ikke er inkompetente, veterinærene, men det er veldig vanskelig å se forskjell på disse små krypene. Jeg synes deres veterinær virket flink i å med at h*n sa at pga tenner/tentakler så.... min ristet bare på hodet og hadde ikke peiling, annet enn at det var en loppe ikke lus, derfor sendte vi inn for identifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen behandling trengs for fuglelopper! Men siden 2 dyreleger ikke kunne si at dette var fuglelopper, så føler jeg meg ikke helt trygg før jeg har fått beskjed fra identifiseringen av dem. Men nå ligger det døde lopper rundt om etter jeg behandlet hundene/ kattene i går da :rolleyes2: Og jeg har kikket i senger, tepper osv etter tegn på evt larver og lopper, men ikke funnet noe "yngleplass"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg svar fra dyrlegen, det er dessverre kattelopper :|:ermm:

Nå kjenner jeg en liten anelse panikk , hadde virkelig håpet dette bare var fuglelopper.. de kan jo ikke formere seg inne, men katteloppene gjør jo det, de kryper ned i gulvlister og etablerer seg sengetøy/dyner/gulvtepper ( vi har alle soverom med vegg til vegg tepper) :frantics:

Sitter og tenker på hvor jeg kan ha fått dette ekle greiene i hus.. kommer på flere alternativer:

* Den kattungen som dukket opp her og var her en natt før eier kom og hentet..

* Den brukte hundesengen min mor kom med som hun hadde kjøpt til oss.. jeg vasket den jo før bruk, men det var kanskje ikke nok?

* valpen til min mor, kan ha dratt med seg noe fra oppdretter ?

* den ukastrerte hannkatten som løper rundt og banken opp alle i nabolaget?

Nå har jeg kastet ut alt av hundetepper, sengetøy osv fra det rommet hundene sover, madrassen doffen sover på i gjestesengen, kaster jeg på dynga.. den er slitt så gidder ikke ta meg bryet og rense.

Men vi har slike flis tepper på gulvet pga kalde gulv på soverom, det er veggtilvegg teppe nesten, bare fliser som går ann og ta opp og bytte ut/vaske osv.. men med 3 soverom blir det veldig mye fliser som må opp.. mon tro om det er nok og bare støvsuge over dem noen ganger om dagen?? Og ikke bruke noe varme og lufte godt ut av rommene.. hunder og katter er behandlet med frontline og expot... bør jeg gå rundt med insekts spray også ? Har taranteller så er litt redd for og skade dem på noen måte... Og hva gjør jeg med sofa?, støvsuge bare? Og evt klesskap, som sagt så har vi en meget aktiv kattunge som er overalt, også stadig sniker seg inn på rommene til barna når dem leker... og bamser,klær havner fort på gulv og inn i skapene igjen...

Noen som har hatt kattelopper her inne, er dette nok for og utrydde krekene? Dyrelegen hadde ikke så mye råd og komme med..

Akkurat nå syntes jeg det er veldig teit at vi ikke har vært strengere på og holde unna dyrene fra soverom osv.. hadde jo vært mye lettere om det bare var begrenset til et par rom dette, ikke hele huset liksom...

Det skal sies at jeg fortsatt ikke har sett noen lopper enn annet på dyra.. selv om jeg har kikket godt etter der hundene sover. Etter behandlingen av dråper i nakken, har vi sett et par kryp på dem.

Endret av Sissi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg svar fra dyrlegen, det er dessverre kattelopper :|:ermm:

Nå kjenner jeg en liten anelse panikk , hadde virkelig håpet dette bare var fuglelopper.. de kan jo ikke formere seg inne, men katteloppene gjør jo det, de kryper ned i gulvlister og etablerer seg sengetøy/dyner/gulvtepper ( vi har alle soverom med vegg til vegg tepper) :frantics:

Sitter og tenker på hvor jeg kan ha fått dette ekle greiene i hus.. kommer på flere alternativer:

* Den kattungen som dukket opp her og var her en natt før eier kom og hentet..

* Den brukte hundesengen min mor kom med som hun hadde kjøpt til oss.. jeg vasket den jo før bruk, men det var kanskje ikke nok?

* valpen til min mor, kan ha dratt med seg noe fra oppdretter ?

* den ukastrerte hannkatten som løper rundt og banken opp alle i nabolaget?

Nå har jeg kastet ut alt av hundetepper, sengetøy osv fra det rommet hundene sover, madrassen doffen sover på i gjestesengen, kaster jeg på dynga.. den er slitt så gidder ikke ta meg bryet og rense.

Men vi har slike flis tepper på gulvet pga kalde gulv på soverom, det er veggtilvegg teppe nesten, bare fliser som går ann og ta opp og bytte ut/vaske osv.. men med 3 soverom blir det veldig mye fliser som må opp.. mon tro om det er nok og bare støvsuge over dem noen ganger om dagen?? Og ikke bruke noe varme og lufte godt ut av rommene.. hunder og katter er behandlet med frontline og expot... bør jeg gå rundt med insekts spray også ? Har taranteller så er litt redd for og skade dem på noen måte... Og hva gjør jeg med sofa?, støvsuge bare? Og evt klesskap, som sagt så har vi en meget aktiv kattunge som er overalt, også stadig sniker seg inn på rommene til barna når dem leker... og bamser,klær havner fort på gulv og inn i skapene igjen...

Noen som har hatt kattelopper her inne, er dette nok for og utrydde krekene? Dyrelegen hadde ikke så mye råd og komme med..

Akkurat nå syntes jeg det er veldig teit at vi ikke har vært strengere på og holde unna dyrene fra soverom osv.. hadde jo vært mye lettere om det bare var begrenset til et par rom dette, ikke hele huset liksom...

Det skal sies at jeg fortsatt ikke har sett noen lopper enn annet på dyra.. selv om jeg har kikket godt etter der hundene sover. Etter behandlingen av dråper i nakken, har vi sett et par kryp på dem.

Jeg har aldri prøvd dette produktet selv, men kanskje det kan være verdt et forsøk? Lykke til, jeg misunner deg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeee, shit! :thumbsdown:

Som du selv skriver, så vet du jo, at loppene kryper inn under lister +++ og legger gjerne eggene sine der. Etter hva jeg har forstått så kan hund- og kattelopper leve i ubebodde hus over lengere tid og "våkne" til liv igjen når det kommer vareme og støy der igjen (eks. hytter som kun blir brukt om sommeren). Da vil jeg ikke tro det er nok å støvsuge gulvene, sofa og andre steder der de kan gjemme seg unna. Hva med å låne/leie en steemrenser? Stronghold finnes også i spray form, men da må du ha maske, hansker og klær som beskytter så da må nok edderkoppene ut en periode...

Synes det er en merkelig veterinær som ikke vet å gi råd :o dette er da virkelig noe de lærer på skolen vel?????????

Fant dette i en av bøkene mine: "Loppenes larver lever i matter og gulvsprekker. Vertsdyret behandles og loppelarvene i miljøet fjernes. Lopper gjennomgår fire stadier: egg, larve, puppe, voksen. Stadiene varer til sammen fra to uker til åtte måneder. Når den fullutviklede loppen våkner når den merker vibrasjoner fra dyrs eller menneskers bevegelser, trykk, varme, lyd eller karbondioksid, et tegn på et mulig blodmåltid."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Noe nytt om fuglelopper og hundelopper. Kan de slå seg sammen tro? Og hva da med fuglemidd, i tillegg til menneske og hundemidd..og til slutt sopp ...Cani sopp. Tror mange dyr ...og mennesker har en liten del av alt...noen bærer bare smitte ...andre rammes...og de svakeste mest. Det ene følger med det andre. ... Og dyrlegen kan ikke si noe...ikke leger heller. Men kanskje studenter ! Så mye hudlidelser, øyeproblemer, allergi, og det som kalles våteksem på hunder...bla. - ...jeg er tydelig ik informert ? Aldri sett plakat ...eller fått noen hjelp fra prøver , og sjekket for bla lopper... Bare lus, sopp . og er sikker på at flere dyr lider . Av noe som alltid har hvert ? Men nå blitt sterkere og sintere en for 20-30år siden. - kommer ingen vei. Må bli lege el lignende. ( i værste fall sperret inne ) Men skal prøve alle tips...som karantene til jeg ser og tror at jeg har gjort hva jeg kan for å fjerne og forebygge spredning på egne o andre dyr ...av kløe og irritasjoner man ser klart skyller noe som er bevegelig eller biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...