Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelstell på Puddel


Mud

Recommended Posts

Jeg må jo tenke litt på at jeg kanskje ikke kan ha Belger igjen på grunn av allergien til poden, og siden 2ne prater seg så varm om Puddelen både på forumet og Chatten så blir jeg jo litt nysgjerrig.

Min største argument mot Puddel er pelsstell. Jeg syntes faktisk mange av de er litt pene (spesielt de sølvgrå :wub: ), jeg ser at de er perfekte for mitt bruk og de finnes i liten størrelse (Yey!). I tillegg er de visst friske (enda mer YEY!).

Men jeg vil gjerne stille, og skal man stille en puddel kan man ikke slurve like mye med pelsstellet som hos en Belger, det skjønner tilmed jeg. At jeg må bade den ofte er obvious, det må jeg uansett pga guttungen.

På hjemmesiden til Puddeklubben står dette:Den krever endel pelsstell :blink:

I tillegg står det at den bør klippes over hele ca hver 2 måned. Det ser jeg for meg at en frisør kan gjøre. Med mindre det koster skjorta?

Men den må også barberes i ansiktet etc, børstes og nappes i ørene? :blink:

Men det står ingenting om hvor ofte? Jevnlig sier meg overhodet ingenting, jeg har aldri hatt en rase som trenger sånt liksom..

Så etter en altfor lang innledning kommer spørsmålene:

Hvor MYE er det snakk om? Må de børstes hver dag? 2 ganger i uken? Hvor ofte må de barberes? Nappes?

Hvilke mengder er det egentlig snakk om? Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Jeg er flink til å reklamere for puddel, det skal jeg ha for! :aww: Og jeg er spent på svarene du får, jeg har en viss anelse, men greit å se hvor mye andre gjør også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En puddel kan du såklart klippe som du vil :) Du MÅ ikke ha "puddelklippen" med barbert snute og tær, men det er jo fryktelig praktisk da. De må nappes i ørene etter behov, hver måned til annenhver måned ca, og vi anbefaler våre kunder å barbere de ca hver tredje måned, men da er de riimelig ustelte og igjengrodde når de kommer. Men det er altså det mannen i gata foretrekker. Vi tar 650 kr for full klipp + bad, litt dyrere om du skal ha lammeklipp. Hvor mye du må børste kommer an på hvor lang pels du ønsker å ha. Om du klipper den helt kort hver tredje måned trenger du omtrent ikke børste noe, vil du ha en litt mer "fancy" klipp må du selvfølgelig børste mer, men også det kommer jo an på klippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En puddel kan du såklart klippe som du vil :) Du MÅ ikke ha "puddelklippen" med barbert snute og tær, men det er jo fryktelig praktisk da. De må nappes i ørene etter behov, hver måned til annenhver måned ca, og vi anbefaler våre kunder å barbere de ca hver tredje måned, men da er de riimelig ustelte og igjengrodde når de kommer. Men det er altså det mannen i gata foretrekker. Vi tar 650 kr for full klipp + bad, litt dyrere om du skal ha lammeklipp. Hvor mye du må børste kommer an på hvor lang pels du ønsker å ha. Om du klipper den helt kort hver tredje måned trenger du omtrent ikke børste noe, vil du ha en litt mer "fancy" klipp må du selvfølgelig børste mer, men også det kommer jo an på klippen.

Men jeg vil gjerne stille, jeg er ikke mannen i gata, jeg er dama med hundegalskap :lol:

Er det sånn at de bør ha løveklipp hvis de skal stilles? Eller er det bare en myte at dommere foretrekker det? 650,- hver 2 mnd kan jeg takle. Det er langt mer enn hva jeg bruker på meg selv (frisør maks en gang i året :whistle: ), men jeg er litt nøyere på bikkja enn meg selv stort sett *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil gjerne stille, jeg er ikke mannen i gata, jeg er dama med hundegalskap :lol:

Er det sånn at de bør ha løveklipp hvis de skal stilles? Eller er det bare en myte at dommere foretrekker det? 650,- hver 2 mnd kan jeg takle. Det er langt mer enn hva jeg bruker på meg selv (frisør maks en gang i året :whistle: ), men jeg er litt nøyere på bikkja enn meg selv stort sett *ler*

Der tror jeg noen av "de ekte" puddeldamene får uttale seg om, utstilling har ikke jeg peiling på, jeg klipper de bare praktisk og til hverdags :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg var deg ville jeg nok satset på å lære meg å iallefall ta snute og labber selv. man kan nesten ikke ha en puddel (spesielt ikke til utstilling) og å overlate alt av det kjipe pelsstellet til andre :whistle:

og puddel til utstilling er for de spesielt interesserte...sånn er det med de fleste pelshunder, men såklart, har man interessen og motivasjonen er det jo bare å lære og kjøre på :)

men de fleste tror nok at det er mindre jobb enn det egentlig er, det krever fryktelig mye å ha en pelshund i utstillingskondisjon, og man må bare forbrede seg på å bli overrasket og litt "overmannet", spesielt i unghundperioden og pelsskifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host* kjøp deg en maskin selv og dra over hver gang du synes bikkja trenger det :P ?*host*

Kan nesten ikke svare her. Jeg har bodd med og hatt fullt ansvar for tre storpuddler, men de var i full utstillingspels hele tiden så er ikke det svaret du er ute etter :P

Edit;! å nå ser jeg du vil stille :lol: Jeg brukte ca tre-fire timer i uken på hver puddel :) Det foretrekkes nok, men en god dommer klarer jo selvsagt å se forbi løveklippen. Vi hadde to i løve, og en i engelsk klipp, og det var endel jobb å holde pelsen i utstillingskondisjon. Spørs på kvaliteten på pelsen, men blir lett floker når jeg dro med "mine" ut overalt ihvertfall. Jeg var veldig påpasselig på det der, da pelsen blir selvsagt stygg om den blir flokete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg var deg ville jeg nok satset på å lære meg å iallefall ta snute og labber selv. man kan nesten ikke ha en puddel (spesielt ikke til utstilling) og å overlate alt av det kjipe pelsstellet til andre :whistle:

og puddel til utstilling er for de spesielt interesserte...sånn er det med de fleste pelshunder, men såklart, har man interessen og motivasjonen er det jo bare å lære og kjøre på :)

men de fleste tror nok at det er mindre jobb enn det egentlig er, det krever fryktelig mye å ha en pelshund i utstillingskondisjon, og man må bare forbrede seg på å bli overrasket og litt "overmannet", spesielt i unghundperioden og pelsskifte.

Ja, planen er å ta alt unntatt helklippen selv isåfall. Jeg klarte da fint å nappe krøllbelgeren min, så jeg kan hvis jeg vil.. Men må den børstes grundig hver eneste dag hele livet så blir jeg litt sliten av tanken. Jeg har hatt katter som krever mye pelsstell (perser) og det tok jeg på fanget når jeg så på tv, det var kos det, i motsetning til med bikkjene jeg har måttet gå ut med pga størrelse og pelsmengde..

Barbere hver 2-3 uke kan jeg takle, 1 gang i uka blir strevsomt. Er det en liten hund (jeg hadde isåfall uansett gått for dverg el toy) er det helt greit å vaske den en gang i uka også, som sagt - det må jeg kanskje uansett pga sneipen. Det vil kreve mindre tid enn å støvsuge etter en belger liksom :getlost:

Edit Lill: 3- 4 TIMER hver uke??? Main got... Det er mye det..Men disse var jo store, jeg skal i såfall ha liten som kan være på fanget når jeg børster :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.home.no/sirip/puddel_klipp.html

Her har du en oversikt over puddelfrisyrer du kan ha på utstilling, da :) Mange fine! Toilette-60 er jo en ganske sporty klipp.

Puddelrasene er så flotte! Ei på jobben har en nydelig, brun dvergpuddeltispe på snart fire måneder. Omg sier jeg bare :wub:

Og hvis du vil ha en større hund kan du jo se på portugisisk vannhund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til forskjellige puddelklipp, det står hvilken av de som er FCI-godkjente eller ikke, jeg antar du kan stille de som er FCI-godkjente.

Jeg foretrekker valpeløveklippen:

i170995716_94377_3.jpg

eller toilette-60-klippen:

i170995720_70325_3.jpg

Den siste påstås at er en praktisk klipp som er lett å stelle, men jeg antar at puddel-eiere har litt andre preferanser til hva som er lettstelt enn belgereiere? :whistle:

Når jeg passet Stina ifjor sommer, så så hun ca sånn ut:

40984_468990981326_701416326_7077779_3676243_n.jpg

(Nei, jeg har ingen oppstillingsbilder av henne, vi hadde ferie vi *ler*) Jeg tror kanskje den er litt for kort til å være korrekt utstillingsklipp der, men som du kanskje ser, så ble hun møkkete med jevne mellomrom, og da var det bare å bade henne, og børste henne når hun ble tørr (jeg har ikke føhner, hverken til meg eller hundene). Jeg gjorde det mens vi satt i sofaen og så på tv, og da virker det ikke som all verdens av pelsstell egentlig, da er det bare kos :ahappy:

Pudler går forøvrig godt sammen med belgere:

46468_468990311326_701416326_7077731_5855779_n.jpg

Og kelpiser:

40984_468990986326_701416326_7077780_999164_n.jpg

(Stakkars Dronning Blaze, ikke hennes mest heldige øyeblikk dette :D ).

Har jeg nevnt at jeg savner den hunden? :wub: Hun er forøvrig en mellompuddel (en stor en, vissnok, det ser bare ikke sånn ut, syns jeg), det er sånn akkurat passe, ikke stor, ikke liten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til forskjellige puddelklipp, det står hvilken av de som er FCI-godkjente eller ikke, jeg antar du kan stille de som er FCI-godkjente.

*klippe fine bilder*

Har jeg nevnt at jeg savner den hunden? :wub: Hun er forøvrig en mellompuddel (en stor en, vissnok, det ser bare ikke sånn ut, syns jeg), det er sånn akkurat passe, ikke stor, ikke liten :)

Hmm..men du sier heller ikke noe om akkurat HVOR ofte hehe..

Jeg ser for meg at sofa børsting går helt fint, jeg synes det er kos selv jeg, men jeg har liksom ikke hatt bikkjer jeg kan børste i sofaen :lol:

Hun var fin ja :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Og etter

videoen ble jeg overbevist :lol: :lol:

OMG hhahahaha :lol: :lol:

One of these days, sier jeg bare. Sambis må bare overbevises om at de faktisk er ordentlige hunder og ikke fjollete jentedukker :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du er nysgjerrig på puddel. Er enig i at de små sølvgrå er pene :wub::whistle:

IMG_7225.jpg

Puddelen krever en del pelstell om du skal ha den til hverdagsbruk, om du skal stille så krever den mye pelsstell. Det er relativt vanlig å sette hunden vekk for å bli klipt til utstilling, men det koster mer enn vanlig klipp og da er hundefrisøren helt avhengig i at pelsen er i godt hold og det er der i det daglige den største jobben ligger.

Jeg stiller ikke, men kjenner flere som gjør det og som andre sier så er pelsstruktur og klipp avgjørende for hvor mye tid de bruker på pelsstell. De ulike fargene har ulik struktur, samt det er linjeforskjeller på hvordan pelsen er. Hvit pels skal være vanskeligst, sort lettest, men det er såklart individuelle forskjeller. Sølv er vanskelig i blekingen synes jeg og kombinert med skifte fra valp til voksenpels blir de som regel klippet helt ned for å få bli fort ferdig med blekeprosessen og alle flokene som oppstår. Sølv er generelt finest på de små, da de store pudlene ser lett mer ujevn ut i fargen. Jeg kjenner forøvrig en dyktig og seriøs sølvoppdretter på toy og dverg. ;)

For å gi et innblikk i hvordan jeg steller min ikke-utstillingshund som har krevende pels, så bades han ofte. Han barberes hver ca 14 dag - jeg har etterhvert fått nulltolleranse for skjegget puddelfjes, så ansikt, poter, halerot, mage, tiss blir snauet. Han børstes flere ganger i uka, spes før og etter bad. Han klippes ca hver 6 uke, enten hos hundefrisør som tar 500 kr for jobben eller så gjør jeg det selv - med vekslende hell. Ørene nappes ved behov, ulike hunder har ulike hårvekst.

Sølve er som regel i en stram T-60 eller sportsklipp og er derfor nærmest vedlikeholdsfri sammenlignet med utstillingshunder. Jeg synes ikke det er mye jobb, men det må gjøres og det tar tid. Det blir veldig dyrt om du ikke har utstyret til å gjøre mesteparten av jobben selv. Det koster endel å kjøpe klipper, skjær, blåser, karder og kammer og shampo og hårkur, men det lønner seg klart i lengden. Også er det kos da, og med en hund som liker seg på bordet eller i fanget (som jeg gjør) er stelletid som regel det samme som kosetid. :yes: Det er riktignok ikke alltid det er kos, som når jeg har vært syk og hunden har vært på utlån og kommer tilbake som en filtklump eller som nå når de skrekkelige grønne frøene gjør inntog og stålkammen er med på tur for å kjemme de ut så fort som mulig for å forhindre filtklumper i pelsen.

Så fremt du har godt utstyr og noen å lære av er det ikke noe hokuspokus å ha puddel i utstillingspels, men det tar mye tid og de færreste kan kombinere utstillingspels med et aktiv trening være seg agility/spor osv siden sånne aktiviter sliter på pelsen og lager floker. Og det er ikke bare bare for hunden heller, jeg kjenner hunder som ikke blir klødd andre steder enn på magen fordi det lager floker i pelsen, og som ikke får løpe løs i skauen fordi stellet i etterkant sliter på pelsen.

Om du velger å stille ut er det som andre nevner T-60 som er den mest praktiske frisyren synes jeg, den har minst pels og er mest "normal". Stella her på sonen har stilt ut sin frøken i T-60 med gode resultater, men det sies at de beste resultatene oppnås med full pels - continental eller valpeløve. På de mindre variantene er valpeløve vanligst i utstillingsringen.

For min del finne det ikke maken rase, den har alt jeg ønsker og mer til. :wub:

En som virkelig viser hva puddelen er kapabel til er Torhild Begge hundene hennes (var)/er elite hunder i lp og så mye mye mer.

http://www.youtube.com/watch?v=OVfNLykTpRk&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lang må egentlig pelsen være for at den skal være lang nok til å bli stilt?

Jeg så forøvrig en storpuddel hanne på puddelspesialen, jeg mener det var ifjor, som fikk ck og plasserte seg i beste hannhund-klasse, som var rimelig kortklippet. Jeg skjønner at det tilhører sjeldenheten, men han var lekker altså :ahappy:

EDIT: En annen ting jeg kom på at jeg ville spørre om, var hvordan det er med øynene på toy og dverg. Jeg syns at miniatyrer generelt ofte har rennende øyne, også hos puddelen, så er det mye øyesykdommer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

:blink: Takk for masse bra info, fin bilde og kule videoer :wub: Sølve er pen han!

Og et svar skaper nye spørsmål selvfølgelig..

Men det du sier - i korte trekk - er at å holde en dverg utstillingskondisjon og samtidig behandle den som en hund (skogsturer/trening/masse kos etc) er vanskelig? Jeg synes det er veldig rart at dommeren dømmer pelsstellet og ikke hunden, og at folk faktisk ønsker å ha hund på det viset (få dere dukker å leke med liksom), men folk flest er rare.. Det kan ikke ligge litt i det at de fleste som stille små pudler har flere da? At det derfor blir veldig mye? :whistle:

Jeg er ikke ute etter en Bamsevinner, jeg har bare lyst til ha muligheten til å stille og kanskje - på sikt - karre til meg et NUch. Jeg innser jo at det uansett er vanskeligere på en puddel enn en belger liksom, det er jo mye større konkurranse.

Mitt ideelle hundehold er en hund som kan være med på skogstur i helgene, gå spor, trene ag, lp og kanskje stilles når jeg føler for. Altså ikke hver måned, men kanskje 5-6 ganger i året. Det må da være mulig å la den være "hund" (flokefri seff) frem til de siste dagene før utstilligen, eller MÅ den holdes i utstillingskondisjon hele tiden for å få den rette pelsen? Jeg spør sikkert dumt, men jeg har virkelig ikke peil... Jeg synes T- 60 klippen er finest, men jeg vil altså helst ha dverg, og det blir vanskelig altså?

Jeg har latt meg fortelle at de bør børstes en gang i uka, ikke litt annenhver dag, stemmer dette også?

Og i mens jeg er i farta: er det store forskjeller i helse og gemytt på rasene eller er de virkelig "like" bortsett fra strls. Belgeren skal også være samme rase liksom, men det er bare Terv og Gronnis som er like...

Men hvor lang må egentlig pelsen være for at den skal være lang nok til å bli stilt?

Jeg så forøvrig en storpuddel hanne på puddelspesialen, jeg mener det var ifjor, som fikk ck og plasserte seg i beste hannhund-klasse, som var rimelig kortklippet. Jeg skjønner at det tilhører sjeldenheten, men han var lekker altså :ahappy:

EDIT: En annen ting jeg kom på at jeg ville spørre om, var hvordan det er med øynene på toy og dverg. Jeg syns at miniatyrer generelt ofte har rennende øyne, også hos puddelen, så er det mye øyesykdommer der?

Også signerer jeg denne, jeg har også sett mye rennende øyne.. :whistle:

Litt info rundt sykdommer hadde jeg vært takknemlig for, jeg skjønner at addison er tema på de store, men hvor utbredt er sykdommer på de små?

Edit: tok meg en tur på FINN og fant ut at puddelblandinger (altså cockerdoodle, labradoodle,) faktisk selges dyrere enn renraset enkelte steder. DET er psykt det..Pelsstellet må jo være enda verre på blandingene pga dårligere kvalitet - hvis de får noe tilnærmet puddelens pels selvfølgelig, men det er jo derfor folk vil ha den - også betaler de da MER for en teit blanding som ikke kan registreres og krever minst like mye. Det er så mye jeg ikke skjønner her i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lang må egentlig pelsen være for at den skal være lang nok til å bli stilt?

Jeg så forøvrig en storpuddel hanne på puddelspesialen, jeg mener det var ifjor, som fikk ck og plasserte seg i beste hannhund-klasse, som var rimelig kortklippet. Jeg skjønner at det tilhører sjeldenheten, men han var lekker altså :ahappy:

EDIT: En annen ting jeg kom på at jeg ville spørre om, var hvordan det er med øynene på toy og dverg. Jeg syns at miniatyrer generelt ofte har rennende øyne, også hos puddelen, så er det mye øyesykdommer der?

Jo større hund, jo mer pels ideelt. Det er en pelshunderase så pelsklipp og kvalitet er en stor del av bedømmelsen. Det blir vansklig å si cm mål, men for å illustrere:

Sølves tante Zandra, Escada Kiss me er Int.Nord.CH.NV-05.NordV-08 og stilles slik i valpeløve, hun er en dvergpuddel og altså ikke større enn 35 cm høy

i25375243._szw440h440_.jpg

Flere bilder finner du på Escadapoodles

Ja, det er absolutt lekkert når de kortklipte får vist seg fra, men det er nok mer unntaket enn regelen enn så lenge.

Jeg vil ikke si at det er mye øyesykdom på miniatyrene, men når det renner fra øynene på en puddel så synes det godt. Det blir røde renner og pelsen blir misfarget.

Hunder i avl øyenlyses fra fylte 2 år og attesten skal være maks ett år gammel ved parring. PRA blir det optigen testet for, rennende øyne kan være noe som kommer og går, men også være kronisk. Det kan være luggen som irriterer, snutehår som irriterer, feilstilte øyepår, tette/nesten tette tårekanaler osv. Sølve renner fra øynene når luggen blir for lang og det ser helt forferdelig ut og han er øyelyst fri.

:blink: Takk for masse bra info, fin bilde og kule videoer :wub: Sølve er pen han!

Og et svar skaper nye spørsmål selvfølgelig..

Men det du sier - i korte trekk - er at å holde en dverg utstillingskondisjon og samtidig behandle den som en hund (skogsturer/trening/masse kos etc) er vanskelig? Jeg synes det er veldig rart at dommeren dømmer pelsstellet og ikke hunden, og at folk faktisk ønsker å ha hund på det viset (få dere dukker å leke med liksom), men folk flest er rare.. Det kan ikke ligge litt i det at de fleste som stille små pudler har flere da? At det derfor blir veldig mye? :whistle:

Jeg er ikke ute etter en Bamsevinner, jeg har bare lyst til ha muligheten til å stille og kanskje - på sikt - karre til meg et NUch. Jeg innser jo at det uansett er vanskeligere på en puddel enn en belger liksom, det er jo mye større konkurranse.

Mitt ideelle hundehold er en hund som kan være med på skogstur i helgene, gå spor, trene ag, lp og kanskje stilles når jeg føler for. Altså ikke hver måned, men kanskje 5-6 ganger i året. Det må da være mulig å la den være "hund" (flokefri seff) frem til de siste dagene før utstilligen, eller MÅ den holdes i utstillingskondisjon hele tiden for å få den rette pelsen? Jeg spør sikkert dumt, men jeg har virkelig ikke peil... Jeg synes T- 60 klippen er finest, men jeg vil altså helst ha dverg, og det blir vanskelig altså?

Jeg har latt meg fortelle at de bør børstes en gang i uka, ikke litt annenhver dag, stemmer dette også?

Og i mens jeg er i farta: er det store forskjeller i helse og gemytt på rasene eller er de virkelig "like" bortsett fra strls. Belgeren skal også være samme rase liksom, men det er bare Terv og Gronnis som er like...

Også signerer jeg denne, jeg har også sett mye rennende øyne.. :whistle:

Litt info rundt sykdommer hadde jeg vært takknemlig for, jeg skjønner at addison er tema på de store, men hvor utbredt er sykdommer på de små?

Takk. :)

Min karriere med utstillingspels ble relativt kort, jeg valgte nemlig å å la storpuddelen min Sophus være i valpeløve midt i pelsskifte. :blink: Ikke det enkleste for en nybegynner og jeg rakk ikke engang å stille han ut før jeg skrelte han ned og fikk et helt annet hundehold og han hadde en mye enklere pels enn Sølve. Jeg synes det er vanskelig å holde Sølve i en utstillingsfrisyre, jeg vet mye mer om pelsstell nå og han er over utfargingen, men med en gang det blir en god lenge på pelsen så orker jeg ikke mer.. Siden puddelpels vokser hele tiden, må pelsstellet vedlikeholdes hele tiden, så pels i utstillingskondisjon er et kontinuerlig prosjekt. Men det er meg, en venninne av meg er svært aktive med sine to storpuddler -begge i utstillingskondisjon, henholdsvis continental og t-60, de kløver og løper løs i skogen og på hundejordet. Så alt går og det er klart det er lettere å holde en dverg i utstillingskondisjon enn en storpuddel, men du må like pelsstell veldig godt og du må ha tid til det. Og ikke minst må pelskvaliteten må være god, så nei, det er ikke rart at dommeren dømmer pelstellet, det er tross alt en pelsstellrase og klipp og pelskvalitet/lengde er en stor del av bildet når hunden og dets pels dømmes. Som sagt Stella her på sonen stilte sin dverg i t-60 og har god erfaring med det, så hun kan nok best svare på spørsmål rundt det å stille med "kort"pels, men jeg kjenner flest som stiller i valpeløve (av miniatyrer).

Hvor mye du børster kommer helt ann på pelsen. I sommer har jeg børstet lite siden han er snauklipt med lengde bare på kalott, hale og ørehår, men nå som frø og borrer gjør inntog drar jeg kammen gjennom hver dag. Kanskje bare 5 min og noen ganger en halvtime, kommer helt ann på hva han drar med seg inn. Andre trenger ikke det, men så har Sølve tynn lettfloket pels som floker bare for et godt ord. :getlost:

Min erfaring er at de mindre varintene er litt mer energiske og har mye mer lyd. De mindre variantene har også kneproblematikk, noe de store ikke har. Ellers skiller det veldig lite. Helsemessig er puddelen er frisk rase, men SAR puddelene (sølv, aprikos, rød) har en betydelig mindre avlsbase, spes på de store, så der finnes det mer sykdom. Puddelen kan gentestes for veldig mye og mange oppdrettere benytter seg av det. Mer om sykdommer her

Når det gjelder doodle hysterier er det et godt eksempel på at verden vil bedras. :hmm: De aller færreste doodlene blir røytefrie, de fleste både røyter og gror lang pels så pelsstellet blir verre enn på en renraset puddel. Men de er jo dyre og da må det jo være kvalitet - ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk. Jeg vil først og fremst ha en "hverdagshund" og jeg synes det er gøyere å trene enn å stille liksom, så hvis jeg ender med puddel, så får jeg se hva det blir til. Jeg aner jo tross alt ikke hva jeg går til mtp på pelsstell, som sagt: det verste jeg har vært borti var en perser, og der var det ikke snakk om noe utstillingskondisjon. Det eneste jeg vet er at jeg aldri - ever - kommer til å prioritere utstilling fremfor et normalt hundehold. Både for min og hundens del.

Får se hva som skjer.. Blir hundesavnet for stort (det er ENORMT) kan det godt hende jeg ender opp med en liten krøllert. Siden sånn ca 60% av familien min elsker dyr, men er allergiske, så ser jeg helt klart fordelen med en allergivennlig rase. Det hadde vært greit å kunne feire bursdagen til ungen uten å måtte sette bort bikkja og vaske ned hele kåken liksom :getlost:

Edit: kikket på hjemmesiden du linket til og de er virkelig vakre et par der inne :wub:

Edit2: nå begynte jeg tenke igjen (ja, jeg tenker for mye, jeg er altfor lik en belger der :whistle: )

Altså: hvis Lill brukte 3-4t per storpuddel en gang i uka og hun i tillegg hadde de med i skog og mark, så må det jo være overkommelig med en dverg eller toy, sant? Man må ta med i beregningen at Lill er langt mer erfaren enn meg sant, men erfaring er noe man får.. En dverg er jo mye mindre enn en storpuddel, og mye av pelsstellet kan taes i sofaen når en ser på tv.Det er bare kos, så det "regner jeg bort" i antall timer. Så da ser jeg for meg at jeg muligens må beregne i gjennomsnitt en time i uka på vask, føn, barbering, napping (napping kan også gjøres på fanget, nappet ned en belger sånn jeg) etc når jeg kommer inn i det og hunden ikke er i den fryktede felle pels perioden. Men i den perioden kan jeg helt fint klippe ned hele dyret, og la pelsen gro seg riktig så vakkert ut igjen.

Tenker jeg riktig nå? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2: nå begynte jeg tenke igjen (ja, jeg tenker for mye, jeg er altfor lik en belger der :whistle: )

Altså: hvis Lill brukte 3-4t per storpuddel en gang i uka og hun i tillegg hadde de med i skog og mark, så må det jo være overkommelig med en dverg eller toy, sant? Man må ta med i beregningen at Lill er langt mer erfaren enn meg sant, men erfaring er noe man får.. En dverg er jo mye mindre enn en storpuddel, og mye av pelsstellet kan taes i sofaen når en ser på tv.Det er bare kos, så det "regner jeg bort" i antall timer. Så da ser jeg for meg at jeg muligens må beregne i gjennomsnitt en time i uka på vask, føn, barbering, napping (napping kan også gjøres på fanget, nappet ned en belger sånn jeg) etc når jeg kommer inn i det og hunden ikke er i den fryktede felle pels perioden. Men i den perioden kan jeg helt fint klippe ned hele dyret, og la pelsen gro seg riktig så vakkert ut igjen.

Tenker jeg riktig nå? :whistle:

Jeg ville beregnet bittelitt mer tid, (føningen tar endel tid...) men ellers virker det helt riktig tenking altså! Jeg hadde nok gjort som deg, og i pelskifte barbert hunden ned, så grodd pels etterpå- Jeg hadde en hvit en som var helt forferdelig under pelsskifte perioden! Barbering tar null og niks tid, nappingen går også veldig fort :) Tror dette er helt igjennomførbart jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beregnet bittelitt mer tid, (føningen tar endel tid...) men ellers virker det helt riktig tenking altså! Jeg hadde nok gjort som deg, og i pelskifte barbert hunden ned, så grodd pels etterpå- Jeg hadde en hvit en som var helt forferdelig under pelsskifte perioden! Barbering tar null og niks tid, nappingen går også veldig fort :) Tror dette er helt igjennomførbart jeg :ahappy:

Takk :D

Da beregner jeg at jeg må finne meg i ca 1-2 timer med pelsstell i uka. Det er mye mer enn jeg er vant til det, men blir det for mye kan jeg synde mot 2ne`s fanesak og barbere helt ned til en sportsklipp. Som sagt: utstilling er ikke det viktigste, men det hadde vært gøy å prøve.

Så må jeg spørre puddelfolk (som åpenbart er veldig opptatt av å børste bikkja og ikke har tid til å følge med sonen :getlost: ).

Hvordan er de som valper/ unghunder? Er det like mye tjollahopp, valpebiting,henging i bukseben etc som jeg er vant med fra terriere og belgere? At en voksen puddel er en særdeles fin familiehund vet jeg, men skal jeg ha valp må jeg jo igjennom endel. Det er - så vidt jeg har fått med meg - vanskelig å få tak i voksne av rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg må bare kuppe tråden litt (sorry Loke, håper det går greit!) jeg. Kan noen kyndige puddelfolk PM'e meg om storpuddeloppdrettere som fokuserer på "hele pakka?" Altså mentalitet, helse og bruksegenskaper (om det finnes?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...