Gå til innhold
Hundesonen.no

Vippe


Kiyomi

Recommended Posts

Kiyomi er nå snart 17 mnd gammel, og har holdt på med agility siden slutten av Januar. Vippa har hatt sine oppturer og nedturer, og en dag er den superkul mens hun den neste nekter å gå over. Problemet jeg nå står overfor er at hun er ikke redd, hun har god fart OPP på vippa helt til rett før vippepunktet. Hun har skjønt hvordan den fungerer, og jeg vet virkelig ikke hvorfor hun stopper. (Jeg kan nesten tørre å påstå at hun syns den er kul, for når hun får vippe-kommandoen setter hun virkelig fart!)

Prøvde i dag å vente henne ut, og da fant hun ut at det var kjedelig og gikk fremover- masse skryt! Men de neste gangene løp hun kortere opp på og snudde når det ble kjedelig. Hun går fint over om godbitene ligger på vippa, problemet kommer om vi fjerner godbitene for å belønne når det vipper, da vipper det jo aldri.

Er det noen som kan lese tankene til hunden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Endel hunder er redd for, eller vàre for selve smellet.

Dersom det er tilfellt for din hund kan du legge et pledd på bakken der hvor vippen treffer, slik at både lyd og støt blir dempet. Etterhvert som hunden blir mer selvsikker bretter du pleddet slik at det blir tynnere og tynnere "polstring".

Dette fungerete veldig godt på pyrren min ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vippe finnes det mange måter og få den kul på. Som nevnt over her, så kan du jobbe med og flytte belønningdpunketet. Så du først belønner fra vippepunket og ut, så belønner du rett etter vippepunket, og så videre til du belønner på enden av vippa og evt ned i en godbitskål. Om det er en vippe som du kan justerer høyden på, så ville jeg satt den så lsv som muig til å begynne med, evt så bygg opp under begge sidene,så du begynner med en lite vipp bare. Og demp lyden, men ikke for lenge. Jeg ville også belønnet hver gang i begynnelsen, selv om hunden virker til at den synes det er kult. Kan være den ene gangen det går fort over, så bhlir un skremt av det? Senk eller bygg opp vippa, få noen til å hjelpe deg å holde, så du får belønnet over alle punkene i vippa, tren på å belønne når vippa dunker i bakken, uten at hunden er på hinderet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...