Gå til innhold
Hundesonen.no

Bouvier des flandres


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt småforelsket i denne rasen (sånn rent utseendemessig), så tenkte jeg kunne spørre litt om den her. Er det noen her inne som har bouvier, eller kjenner noen som har? Selv har jeg aldri sett en i virkeligheten, men hadde vært gøy å hørt noe om dem. Hvordan er de mot andre folk og hunder, er de lettlærte, fungerer de bra til agility og/eller lydighet, hvordan er jakt- og gjeterinnstinkt, hvor mye krever den (både mentalt og fysisk)?

Legg gjerne ved noen bilder, om du har :rolleyes2:

Endret av laikamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har en bouvier så må jeg jo spamme litt bilder. :rolleyes2:

2676_Emma_lite.jpg

001_Emma02_lite.jpg

348_Emma_lite_2.jpg

Blodspor, plutselig var skanken borte, hun hadde spiste hele.

282_Emma_lite.jpg

130_Emma_lite.jpg

063_Emma_1.jpg

253_Emma_1.jpg

238_Emma_lite.jpg

Jeg har hatt 2 bouviers, har nå ei snart 3 år gammel tispe.

Første bouvieren fungerte fint med alle hunder og mennesker, var lett å motivere ang trening, hadde ikke jaktinstinkt, men seperasjons angst.

Bouvieren jeg har nå elsker alle mennesker, kos er det beste i verden og mennesker eksisterer kun for å gi henne kos, dessverre fungerer hun ikke med alle hunder, og hannhunder fungerer sjelden med andre hannhunder.

De har vaktinstinkt og jaktinstinkt, tispen jeg har nå har veldig mye jaktinstinkt.

Hun er litt vanskeligere å motivere, men liker å trene, og hadde det ikke vært for HD'en hadde hun vært en bra hund til agility.

Hvor mye de krever avhenger om du velger utstilling eller mer brukslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Åh, herregud, blir jo ikke mer sjarmert av slike bilder da :whistle:

Kanskje jeg rett og slett skal vurdere en bouvier en gang i tiden, men må nok vente til jeg får litt mer erfaring, tror jeg. Om de vanligvis ikke går bra sammen med andre hannhunder, hvertfall, er lei av å ha hund med problemer i forhold til andre hunder... Men virker som er herlig rase, det er sikkert. Hadde vært gøy å møtt en en gang :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg bare skyte inn at stort sett kan hannhunder gå med hannhunder om de bare sosialiseres godt, bedre med de rasene som ofte ikke går greit sammen, selvsakt =)

Jada, vet godt at det handler om sosialisering, men jeg vil helst ha en rase som generelt sett ikke sliter mye med aggresjon (enten mot hannhunder, tisper eller folk) :rolleyes2: Selvfølgelig kan alle hunder bli aggressive (altså, ikke gå sammen med andre hunder eller folk) om de ikke blir sosialisert godt nok, det forstår jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hannhund hadde generelt ikke problemer med å omgås andre hunder, hverken hannhunder eller tisper. Jaktinstinktet var der, men lot seg greit kontrollere ved hjelp av brukbar lydighet. Ellers sa oppdretteren hans (som har drevet med rasen i 40 år) at en bouvier kan brukes til det man trenger den til. Altså med andre ord, en meget anvendelig hund. Men de er jo store, kraftfulle hunder. Det må man ta med i beregningen før man kjøper en. Dessuten er det unektelig endel pelsstell, det skal børstes og klippes selv om man ikke skal stille ut.

Men forstå meg rett, det er en herlig rase. Jeg skal ha en til når det passer sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte hunder - men de er selvfølgelig tunge og dermed ikke de raskeste. Ønsker man å satse på lp elelr ag er det vel ikke den rette rasen, men skal drive med det på hobbybasis funker det glimrende.

Men - vær nøye. Det ropes et varsko pga mye sykdom, bl a en god del epilepsi. Flere jeg vet av som har hatt bouvier i mange år har nå valgt bort rasen av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor rasen ikke skal egne seg til agility eller lydighet på noe mer enn hobbybasis?

Greit de er tyngre bygd, men er fortsatt en brukshund.

Rasen har også "Championships in IPO for Bouviers"

Planen min var å trene agility med tispa mi hadde hun ikke hatt HD.

Ang hannhunder og aggressjon så hjelper selvsagt sosialisering, men de fleste hannhundene jeg vet om (bouvier) fungerer ikke sammen med andre hannhunder.

Og selv om du er veldig nøye på sosialiseringen er det ingen garanti at hannhunden kommer til å gå overens med andre hannhunder.

Og jeg har jo selv en tispe som ikke er den mest omgjengelige hunden når det kommer til andre hunder.

Og er enig med nighthawk, rasen kan brukes til det man trenger den til.

Pelsstell er det også en del av. Trimme, klippe, børste. Det tar sin tid.

Så man må like pelsstell. :rolleyes2:

Skulle jeg gått bort ifra rasen hadde det vært pga gemyttet og ikke sykdom, har ikke hørt om ett tilfelle av epilepsi hos rasen. Men har ikke kontakt med norske oppdrettere da, så vet ikke hvordan rasen er i Norge.

Annet man må gjøre er HD, AA røntge og øyelysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor rasen ikke skal egne seg til agility eller lydighet på noe mer enn hobbybasis?

Greit de er tyngre bygd, men er fortsatt en brukshund.

Rasen har også "Championships in IPO for Bouviers"

Planen min var å trene agility med tispa mi hadde hun ikke hatt HD.

Ang hannhunder og aggressjon så hjelper selvsagt sosialisering, men de fleste hannhundene jeg vet om (bouvier) fungerer ikke sammen med andre hannhunder.

Og selv om du er veldig nøye på sosialiseringen er det ingen garanti at hannhunden kommer til å gå overens med andre hannhunder.

Og jeg har jo selv en tispe som ikke er den mest omgjengelige hunden når det kommer til andre hunder.

Og er enig med nighthawk, rasen kan brukes til det man trenger den til.

Pelsstell er det også en del av. Trimme, klippe, børste. Det tar sin tid.

Så man må like pelsstell. :whistle:

Skulle jeg gått bort ifra rasen hadde det vært pga gemyttet og ikke sykdom, har ikke hørt om ett tilfelle av epilepsi hos rasen. Men har ikke kontakt med norske oppdrettere da, så vet ikke hvordan rasen er i Norge.

Annet man må gjøre er HD, AA røntge og øyelysning.

Når jeg skal ha hund igjen, regner jeg med jeg skal ha tispe, de er vel hvertfall noe bedre i forhold til andre hunder vil jeg tro. Jeg ville egentlig tro de blir litt "treige" og tunge til agility, sånn i forhold til andre hunder i konkurranser. De fleste hundene som konkurrerer er jo litt "lettere" raser, har jeg fått inntrykk av. Men, det kan godt være den egner seg bra, har uansett ikke planer om å konkurrerre på topp nivå heller, men man vet jo aldri hva som skjer om man blir bitt av basillen.

Pelsstellet har jeg helt ærlig glemt helt vekk å tenke på :rolleyes2: Har egentlig ikke veldig lyst på en hund som trenger alt for mye pelsstell, fordi jeg vet jeg kommer til å slurve med det...

*Nå må jeg slutte å se etter raser som passer meg, får jo bare mer og mer lyst på ny hund, selv om jeg ikke skal ha det på maaaange år. Jeg har jo hund*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...