Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva får hunden lov til hjemme?


Anca

Recommended Posts

hmm!

Vi er ikke slik kjempe strenge her. De får liggi i sofaen. Men ikke når vi har besøk.

De får ikke stå å tigge ved matbordet.

De får ligge i senga mi, men ikke de andre sine. Eller de kommer bare til min seng da. hehe..

Når vi er borte er vi litt strengere ja. De må jo oppføre seg! Men det gjør de som regel! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tigging ved bordet vil vi ikke ha her. Vi sover i vores seng og hunden i sin seng :D Mat ved bordet får han heller ikke, men han får noen rester engang i blandt :(

Jeg vil ikke kalde os strenge, da hunden ikke ser dette som strengt, det er han vokset op med her i huset :D Men vi har valgt dette da vi gerne vil ha en hund vi kan leve med hjemme og at vi kan ha han med ud til andre folk, uten at han går i møbler, tigger osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått inntrykk av at jeg er litt "streng".

Arjen får ikke gå opp i sofaen, ikke rundt salongbordet, får ikke mat ved bordet (kun ved sin matplass) og i teorien skulle han ikke få komme opp i senga (fungerte ikke i praksis :().

Tenkte som så at han blir jo stor en gang!

Har noen ganger fått høre "Stakkars Arjen som ikke får godbit" o.l. men jeg synes ikke synd på ham.

Han tester selvfølgelig ut grensene flere ganger, tålmodighet må man ha! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det ikke opp i sengen og ikke opp i sofaen. [-X Tigging blir oversett. Vi liker å ligge oss ned på gulvet hvis vi skal kose med henne. Vi gjør dette for å ha greie regler, slippe en del ekstra husarbeid og med respekt for alle de som gjerne ikke synest det er så greit med en hund som kommer hoppende opp i sofaen. Hun vet det ikke er lov så hun prøver seg bare forsiktig innimellom. :wink: Vi synest det fungerer greit og hunden lider ikke av dette. Hun får ikke noe mindre kos eller oppmerksomhet fordet!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ganger fått høre "Stakkars Arjen som ikke får godbit" o.l. men jeg synes ikke synd på ham.  

Ikke det at jeg skal blande meg eller noe, men får han ALDRI noe spesielt??? :wink: Det gjør vel ingenting, men liker selv å "kose" litt innimellom med noe godt bein e.l. Eller var det tigging ved bordet du mente?? :oops: :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst litt uklar der ja. :oops:

Selvfølgelig får han både tyggebein og godbiter, bare ikke ved bordet! Og masse kos og oppmerksomhet da!

Leking prøver jeg å holde utendørs, men noen ganger blir det litt innendørs også. :(

Synes lekene som det kommer godbit ut av er geniale, den får han styre med inne. Voldsom leking ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klare regler her hos oss. Hunden må gå sist opp/ned trappene, spise etter oss og da sitte eller ligge før versågod. Den får ikke være i møblene og ikke inne på soverommet og mitt hobbyrom, Den må ligge på plassen sin når vi spiser og ikke tygge på bein da. strengt forbudt å være i nærheten av oss når vi spiser (tigge feks), og får kun maten når det er måltidet dens, ikke imellom. Gå sist ut/inn av ytterdøra, og ligge mens vi kler på oss ytterklærne.

Syns dere vi har det strengt? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest ikke det er strengt så lenge det er en naturlig del av deres hverdag! Det som er verre er de som skal tilegne hunden ting som den ikke gjør til vanlig, men plutselig skal skjønne når det kommer besøk. (Vet at for noen fungerer det, men for mange blir da et besøk noe som straffer hunden,hvis dere skjønner hva jeg mener!?!) :oops: Så lenge hunden er vant til dette fra begynnelsen av vil den ikke savne noe og da ser ikke jeg noe galt i det.... Går selvfølgelig å lære eldre hunder nye ting, men lettere hvis de er vant til det med en gang!! :D

Alt kan være for mye eller for lite... Det er blandingen av regler og kos som teller!!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klare regler her hos oss. Hunden må gå sist opp/ned trappene, spise etter oss og da sitte eller ligge før versågod. Den får ikke være i møblene og ikke inne på soverommet og mitt hobbyrom, Den må ligge på plassen sin når vi spiser og ikke tygge på bein da. strengt forbudt å være i nærheten av oss når vi spiser (tigge feks), og får kun maten når det er måltidet dens, ikke imellom. Gå sist ut/inn av ytterdøra, og ligge mens vi kler på oss ytterklærne.

Syns dere vi har det strengt? :D

Nei synes ikke det!

Det med maten etter oss ,gå sist opp og ned trappa, inn og ut av døra. Det er jo sånn det er i rangen eller hva det heter i flokken. de er jo flokk dyr. og det er en måte og vise at vi er høyere rangskjert enn de.. ja ..

så slike regler har vi også.

De får ikke ligge så mye i soffan. Bare innimellom og da ligger de på tepper. Synes det er kos noen ganger. De er faktisk veldig flinke. Men han ene elsker å sitte på kanten av soffan det får han lov til.

Og den senga.. det er min feil at jeg har latt de, men jeg føler meg trygg da. Jeg har store problemer med mareritt mange netter. når ejg våkner ligger Mico gutten min der. Da får jeg sove trygt igjen. Høres sikkert teit ut. Men det er noe jeg gjør for min egen skyld da. ja..

Men som sakt helt enig med det du skrev! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det forbudt å gå på ungene sitt rom, strengt forbudt :D for de har hatt en tendens til å markere seg der inne.

kan gjerne komme inn i sengen til oss om morgenen når vi er våkne men å sove der kan de bare glemme det skjer ikke her i huset, de har da eget rom å ligge på hvor de har fått noen barnedyner de kan ligge på.

er de inne i stuen når vi spiser så må de pent gå å legge seg på gulvet, blir det for mye tigging så må de ut på rommet sitt, enkelt og greit. det er fullt lov for våre hunder å ligge i sofanen men det er noen som finner ut at det er bedre å sove på gulvet alikavell så vi får no sitte der vi også :(:D .

ellers så må de sitte fint eller ligge fint før maten blir servert, og noen bein å knaske på får de noen ganger i uken. :wink:

godbiter brukse bare når vi trener. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mat fra bordet, dette er vi uhyre strenge på da Tinka er labrador og slett ikke enige med oss når det gjelder hvor mye mat bikkja skal få. Vi vil ikke ha tigging ved matbordet, og selv om hun aldri har fått mat fra bordet sitter hun rett ved oss og lukter opp mot bordkanten hver gang vi spiser.

Ellers så får hun ikke ligge i sofaen, men dette har jeg blitt litt slapp på i det siste, så nå gjelder det kun at hun må få lov av oss for å ligge i sofaen, og at hun må gå ned når vi gjør det.

Hun får ikke komme inn på soverommene, og da heller ikke oppi sengene.

Tinka får ikke gå innpå bua vår, for der står det mye mat som hun kunne ha tenkt seg.

Ellers så må hun gå ut døra etter oss. Dette har ikke med rangen å gjøre, for rang i en såkalt "flokk" mellom hund og menneske har jeg ikke noe tro på. Denne regelen har vi av praktiske grunner, så senest i går at det lønner seg, siden jeg fant Tinkas hundevenn løpende rundt i gata i går. Jeg gikk uten Tinka, men heldigvis fikk jeg ropt på bikkja og fulgt den hjem.

Ellers så må hun få "værsågod" før hun får spise maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...