Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser passer?


Rocket

Recommended Posts

Kan bare skyte inne - du er ikke forutinntatt når du sier du har inntrykk av at Portugisisk vannhund er en aktiv rase, noe den definitivt er. Den trives nok best i aktive hjem med masse tur og stimuli. Men selvsagt finnes det store individforskjeller.

jepp, det var det jeg trodde.

Av de dalmisene jeg har vært borti så er mitt inntrykk at der røyter forferdelig mye.

mener å ha lest et sted her at det ikke var så ønskelig.

Ellers har jeg dessverre vært oppi noen prikker som har vært vel mye hund(vokt, forsvar, skarphet) for den gjennomsnittlige hundeeier, så på mitt grunnlag er ikke det en rase som kan anbefales.

Om hun synes at Boxer krever for mye, bør labrador strykes også. De er ekstremt aktivt frem til minimum 15-24 mnd, myyyye enrgi som må ut, stadig vekk :wub:

Hun synst ikke de er for aktive, men slik jeg ressonerer det så er det mulig de er for aktive. Jeg som har turansvaret for hunden vi har nå så jeg har ikke så supert inntrykk av hva hun takler/klarer/ønsker av aktivitetnivå i en hund.

Ang lite røyting så er ikke det et must, men ønskelig. Satte de opp for å luke ut raser om det ble for mange. Hoved punktene som er viktigst er nok den mentale stimulien og akitivitetsnivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg opplever også dalmatinere som hunder for spesielt interesserte. Er du usikker på hvilket aktivitetsnivå hunden vil få, ville jeg nok rådet dere til å glemme dalmatineren. Det er sikkert individuelle forskjeller, men jeg tror ikke nødvendigvis understimulerte dalmatiner-unghanner er det triveligste å ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også dalmatinere som hunder for spesielt interesserte. Er du usikker på hvilket aktivitetsnivå hunden vil få, ville jeg nok rådet dere til å glemme dalmatineren. Det er sikkert individuelle forskjeller, men jeg tror ikke nødvendigvis understimulerte dalmatiner-unghanner er det triveligste å ha i hus.

Ja, det er det jeg også tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det jeg har kommet frem til nå er: Det blir nok ikke hund i nermeste fremtid, men jeg fortsetter nå en søken på en hunderase som kan passe.

Utseende messig har vi kommet fram til: Noen random raser, men for det meste raser som er nevnt og andre som jeg kan tenke meg kan passe henne. Desverre er hun ganske så kresen/overflatisk.

Ja listen:

Dachs

Dansk-Svensk Gårdshund

Caananhund

Boxer

Cavalier King Charles Spaniel

Labrador Retriver

Golden Retriver

Pappilon/Phalene

Rough Collie

Grosser Schweizer Sennenhund

Cocker Spaniel

Vannhund

Kooikerhund

Usikkerlisten:

Farahound (kanskje)

Pinsher (kanskje)

Whippet (Kanskje)

Nei listen:

Chihuahua

Italiensk Mynde

Norsk Lundehund

Fransk Bulldog

Smooth Collie

Curly Coated Retriver

Manchester Terrier

Shiba Inu

Chesapeake Bay Retriever

Eurasier

Buhund

Størrelsemessig så vil hun helst ikke ha noe mindre en en Beagle (utenom Dachs) Labrador er nok i største laget så ikke noe større en dem. Utgangspunkt i disse rasene da det er raser hun har truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke den ut :ahappy:

Jeg kan også gå god for eurasier, fra en bra kombinasjon vel og merke. Ekstremt fornøyd med min egen. Ingen terpehund for folk som vil trene lp, derfor anbefaler jeg den sjelden. Men en knall turhund og relativt lett å få god hverdagslydighet på dem (min kan gå løs over alt og er utrolig lydig, eurasiern er generelt grei å ha løs). Eneste minus er at veldig få er matvrak, kunne tenkt meg mye mer matglede, og mer arbeidsglede.

Ooops, ser den har havnet på nei-lista :D Av de på ja-lista ville jeg anbefalt collie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også gå god for eurasier, fra en bra kombinasjon vel og merke. Ekstremt fornøyd med min egen. Ingen terpehund for folk som vil trene lp, derfor anbefaler jeg den sjelden. Men en knall turhund og relativt lett å få god hverdagslydighet på dem (min kan gå løs over alt og er utrolig lydig, eurasiern er generelt grei å ha løs). Eneste minus er at veldig få er matvrak, kunne tenkt meg mye mer matglede, og mer arbeidsglede.

Ooops, ser den har havnet på nei-lista :ahappy: Av de på ja-lista ville jeg anbefalt collie!

Ja den havnet på nei listen pga utseende. Merkelig varierende og kresen smak den damen har :D Eurasieren høres ut som en finfin hund :) Tror nok jeg skal prøve å presentere henne for litt forskjellige raser live når det blir mulighet for ny hund for henne. Så kanskje jeg får henne til å titte på Eurasieren også, når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den havnet på nei listen pga utseende. Merkelig varierende og kresen smak den damen har :) Eurasieren høres ut som en finfin hund :ahappy: Tror nok jeg skal prøve å presentere henne for litt forskjellige raser live når det blir mulighet for ny hund for henne. Så kanskje jeg får henne til å titte på Eurasieren også, når den tid kommer :D

ja, sjekk terminlista for utstillinger på nkk.no, kjempearti å se de ulike rasene live. Og nærmest et must vil jo jeg si da, kan ikke vurdere de ulike rasene uten å ha møtt minst én representant, og helst mange. :)

Det er store forskjeller i eksteriøret på eurasiern, men det er nok først og fremst utseendet som gjør at den har blitt så populær. Mange er veldig pene å se på, men ikke alle har sansen for den typiske spisshundlooken vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...