Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags gulv er best i et hundehjem?


SFX

Recommended Posts

Foreldrene mine har og hund, og de har tregulv i hele huset. Det er selvfølgelig behandlet.

Det som og er så fint med det er at det ikke er noe problem å slipe det opp igjen, og behandle det igjen. Så blir det som nytt :whistle:Som sagt så syns jeg det er absolutt penest, så jeg kommer nok ikke til å tenke på hunden nei :D

Der er jeg jammen meg enig med deg.

Det får være måte på hva hundene skal få "bestemme".

Så lenge gulvet ikke er farlig for hunden, så velger jeg det jeg synes er pent og praktisk!

Kommer feks aldri til å legge linoleumsbelegg eller vegg-til-vegg teppe fordi dette er mindre glatt enn laminat.

Rett og slett fordi det er hjemmet mitt, og der vil jeg ha det pent selv om jeg har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar
Der er jeg jammen meg enig med deg.

Det får være måte på hva hundene skal få "bestemme".

Så lenge gulvet ikke er farlig for hunden, så velger jeg det jeg synes er pent og praktisk!

Kommer feks aldri til å legge linoleumsbelegg eller vegg-til-vegg teppe fordi dette er mindre glatt enn laminat.

Rett og slett fordi det er hjemmet mitt, og der vil jeg ha det pent selv om jeg har hund.

Nå finnes det jo mellomting mellom på den ene siden stygt og praktisk og på den andre siden pent og ufunksjonelt - i tillegg til at smaken varierer.

Jeg ønsker meg et gulv som ikke blir ødelagt av litt fukt, som ikke blir skrapet opp med en gang - for det er ikke pent i lengden, selv om det er pent på hylla i butikken.

Jeg ønsker et gulv med lite vedlikehold, og jeg ønsker et gulv som hundene kan gå stødig på, uansett om de fire uker eller fire år.

Og jeg er sikker på at det finnes flere typer gulv som oppfyller de kravene. Jeg har sett mye stygg parkett og mye pent linoleum. Jeg synes "skipsgulv" er fantastisk fint, men kan ikke tro det er praktisk med hund. For meg handler det ikke om at hundene bestemmer, for meg handler det om at jeg har tatt et valg om å ha hund, og ønsker å tilpasse hverdagen vår så vi alle kan fungere fint sammen.

Men nå er jeg heller ikke så veldig opptatt av interiør og estetikk, og dermed får nødvendigvis funksjonalitet flere plusspoeng hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det jo mellomting mellom på den ene siden stygt og praktisk og på den andre siden pent og ufunksjonelt - i tillegg til at smaken varierer.

Ja jeg skrev da bare hva jeg vil ha, og andre må jo tenke selv.

Det finnes laminat som tåler vann, slik som det vi valgte til kjøkkenet der vannaskåla til hundene har stått nå i mange år.

Og laminatet vi har på stua har ikke en ripe etter 6 år med hund og barn.

Så hverken vannsøl eller riper er et tema om man kjøper kvalitet.

Når et gulv holder i vannsøl og med hard bruk er det etter mitt syn funksjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pergo "skipsgulv". Det var i leiligheten når vi kjøpte den. Det er utrolig slitesterkt, selv etter 2-3år med gale hunder spinnende rundt (og de spinner virkelig) så er det ingen merker etter hundene. Det eneste merket som er på gulvet er ett hakk etter at jeg mistet vår aller største, tunge kasserolle med vann i gulvet, da traff en spiss kant først og det ble et lite hakk. Minuset med gulvet er fargen.. Alt vises! Det er kun rent når det akkurat er vasket eller det ikke er sol. Jeg føler at det burde vaskes minst en gang om dagen for at det skal være noenlunde rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm ikke for å kuppe tråden.. men er det noen som vet hva Pergo koster pr kvm? bare tilfeldig pris egentlig.. samma ka slags pergo gulv :whistle:

Ca 200kr da vi kjøpte det. Men du kan få det både billigere (på tilbud) og dyrere (sikkert for tigerklør). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo fåes i forskjellige kvaliteter til forskjellige priser. Så det blir litt feil å si at Pergo koster så og så mye hvis du skjønner.

Jaja selvfølgelig.. men jeg fikk inntrykket av at Huldra hadde en dyr laminat. Og det uansett om det var bra eller dårlig Pergo... det var ikke annet egentlig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk parkett i stua,og på gangen...Litt riper her og der blir det jo,men vi har altså noen tepper som dekker en god del av gulvene på midten,så det med og skli er ikke noe problem.

Det er utrolig herlig og vaske,og moppen glir lett over gulvene...Det som er på kjøkkenet er en irriterende type gulvbelegg som rett og slett virker seig og vaske,og moppen må dyttes og tvinges,og jeg føler støv og skit virkelig må slites av...Jeg hater gulvbelegg,det er noe gummiaktig som bare stopper moppen med det !!argh...

Skulle nok hatt et mer slitesterkt gulv,men rent praktisk iforhold til vasking er parkett fin fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja selvfølgelig.. men jeg fikk inntrykket av at Huldra hadde en dyr laminat. Og det uansett om det var bra eller dårlig Pergo... det var ikke annet egentlig :blink:

Åja sånn sett ja, jeg misforsto litt. :icon_redface: Jeg ville bare ikke at du skulle bli skuffet hvis du gikk i butikken og skulle ha den beste Pergoen og måtte betale mer enn 200,- pr kvm. :blink:

Det var noen som nevnte noe om at laminat og sånt var glatt, så da lurer jeg litt på om dere med glatte gulv har løperestriksjoner på hundene deres inne? Jeg hadde som sagt eikeparkett der jeg bodde før, det er ikke det glatteste gulvet, likevel klarte pointeren min å skli og rive av en muskelhinne på det gulvet. Han måtte opereres og holdes i ro en stund. Nå var jo han usedvanlig klossete, men etter det har ikke mine hunder lov til å løpe på sånt gulv. Bare som en liten advarsel. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen vi hadde hus i Bærum, så var det opprinnelig parkett i stue og gang - og bevares så stygg den ble. Og så var det sånn hassle for å slipe og lakkere den.. vi la linoleum med korkmønster over hele greia - et fantastisk gulvbelegg, litt mykt så det var godt å gå på, ikke så fryktelig glatt unntatt når det var nyvasket, kjempelett å holde rent - og sist men ikke minst - korkmønster er en fantastisk "kamuflator"! Da vi solgte huset så var edt riktignok en del potensielle hus-kjøpere som stusset veldig når vi dro opp en linoleumsflik og viste dem parketten under, man legger visst ikke linoleum på parkett! Uansett - parkett er simpelthen oppskrytt. Og sånne laminat-greier, vet ikke jeg, de jeg har sett (uansett pris) har vært veldig harde, og veldig glatte.

Her vi bor i skogen nå, har vi oljet tregulv (sånn hva det nå heter, Siljan var det ja), det skulle angivelig bli bare finere og finere med alderen og etterhvert se rustikk ut - HAHAHAHA - "rustikk" liksom! Man kan se hvert eneste spor etter at Tomsingen har hatt noen uheldige opplevelser med fortæring av padder, uhell med rødvin, at furugulv ikke tåler sand etc osv. Men jeg orker ikke bry med gulver altså, deilig at det ikke er parkett ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flislagte gulver, med tanke på hundene så er vel det nesten genialt (dere vet at man får fliser i andre farger enn sort og hvitt? :icon_redface: ). Eneste jeg må klage litt over, er at det er lagt av amatører, og de kunne gjort en bedre jobb med fugene, så det er litt pes å vaske.. Men bortsett fra det, så er det ingen sliteskader, møkka syns ikke og hybelkaninene legger seg som regel pent i hjørnene..

Og siden det er varmekabler i alle gulv, så er det heller ikke spesielt kaldt å ligge på.. Det er mer gulvkaldt hos mamma og pappa, de har pergogulv all over the place..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte eg ville svare på dette spm. Eg har nettopp lagt belegg over den flotte parketten som var i huset når eg kjøpte det. Hadde eg ikkje gjort det ville nok parketten blitt øydelagt. Eg vurderte alt frå fliser til laminat men enda opp med eit belegg som heiter texline og det er eg super fornøgd med! Det er litt dyrare enn vanleg belegg men er veldig mykje meir slitesterkt og det avgir varme i staden for at det er klamt/kaldt å ligge på for hundane. (varmereflekterande)

Det er 5 års garanti på dette ved bruk på hotell og lignande.

Sammenligna med fliser er dette billegare, raskt å legge og heilt vanntett. (ingen problemer med fuger..) Om ein legger fliser eller tarkett blir det veldig golvkaldt om det ikkje er kabler i golvet.

På tarketten blir det også lettare merker etter potane og det slepper ein på belegget.

Eg er jaffal super fornøgd med dette belegget og det er i tillegg veldig flott! Men det er lurt å velge ein praktisk farge. Mange trur at mørk grå er praktisk men all søle, brødsmuler osv lyser opp på mørkt golv. Ofte er det meir praktisk om golvet er litt lysare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har og hund, og de har tregulv i hele huset. Det er selvfølgelig behandlet.

Det som og er så fint med det er at det ikke er noe problem å slipe det opp igjen, og behandle det igjen. Så blir det som nytt :lol: Som sagt så syns jeg det er absolutt penest, så jeg kommer nok ikke til å tenke på hunden nei :o

Er vel litt forskjell på hvor mye hunder spinner også sikkert. Men jobben med å slipe og lakkere er virkelig så mye jobb/tid osv at det ikke kan sies som en pluss i mine øyne ;) Og spesielt ikke da gulvet ENDELIG er ferdig og man kan flytte på plass møbler igjen etter å ha bodd på soverom og kjøkken i x antall dager, så tar det bikkja EN dag med "ringe på døren" så er det like ******* igjen :)

eller kattene EI natt med "mens musen sover, danser kattene overalt" osv :)

Men joda, det er opprinnelig veldig pent! Spesielt da det er nyskuret og kun oljet. Men det holder sjelden mer enn 10 min i et dyrehjem... desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo i kombinasjon med fliser i rødsjatteringer/terracotta. Vi hadde slike fliser før, og de var geniale. INGENTING syntes, hverken sand, gjørme, svarte hundehår, røde hundehår ... Genialt. Med varmekabler under er det varmt og fint, og så lenge man har en god støvsuger er ikke fugene noe problem synes jeg. I stua hadde vi myk bjørkeparkett- IKKE fin kombinasjon med hund. Så flyttet vi til leilighet med laminat (stygt! Dessuten ikke spesielt lekkert når to BCvalper hadde knasket på hver sitt hjørne) i gangen og vegg til vegg-teppe i stua. Maken til allergifelle har jeg aldri vært borte i, men hundene elsket det. Np bor vi i leilighet med vanlig tregulv, det går greit, men blir selvsagt slitt. Pergo er fornuftig og fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det linoleum (?) i treimitasjon på kjøkken, gang og stue. Skitt og hår synes dårlig, det tåler vann (men blir midlertidig misfarget om våte flekker får ligge lenge) og det er nok riper i det, men det synes ikke. Det er også godt grep, men det hender pipedyret skrenser på vei ut i gangen, men så løper han rett på dørkarmer også da.

Lurer på hva som er forskjellen på linoleum og gulvbelegg, jeg? Er vegg til vegg-teppe på soverommet, og det skal byttes etterhvert. Tar jo til seg all møkk, og gud forby at noen skulle ha et uhell fra den ene eller den andre enden. :flowers:

Ikke veldig takknemlig om man har valp, med andre ord. Sikkert fint for valpen, da. :whistle:

Grønnsåpe skal ikke brukes på linoleum, så det kan jo være derfor noen synes det er ekkelt å vaske. Jeg bruker oppvasksåpe i vannet, en god mengde - og går over med ren mopp etterpå.

Forøvrig velger jeg ikke gulv etter hva som er best for hunden, men hva som er best for gulvet. Altså, jeg har valgt å ha hund, og vil jeg da ha gulv som ser helt og pent ut velger jeg ikke parkett eller tregulv - for det blir rett og slett veldig lite pent veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor nå er gangen, kjøkkenet og stua flislagt. Det var litt merkelig når vi først flytta inn, men nå tenker jeg ikke over det. Det er iallefall slitesterkt, tviler på at noen er i stand til å se at det har bodd hund her. Og så synes bikja det er så kjekt å slikke fugene på kjøkkengulvet :flowers:

Når vi flytter har jeg veldig lyst å legge bambusparkett. Veldig pent og veldig slitesterkt. Om hundehår vises godt eller ikke gidder jeg ikke ta med i vurderingen, vaskes må det jo uansett. Blir det ødelagt får det heller være, men med en 8 kilos hund tror jeg det vil holde ei god stund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt i denne tråden har jeg prøvd å se hvordan det er for Tinka å gå på parketten i stua. Det er faktisk så glatt at når hun skal opp i hundesofaen, så hender det hun sklir sånn i satsingen at hun blir nede på bakken (så tenkte jeg skulle legge et teppe foran).

Ellers er det samme styret hos foreldrene mine, men der er det ikke lov å herje rundt på parketten. (for da blir den så ripete, og de slipte og ordnet den for rimelig kort tid siden). Og dessuten spinner bikkjene rundt, de klarer ikke akkurat holde balansen så godt på det glatte gulvet.

Når jeg flytter inn i eget hus i skogen, så skal jeg virkelig sørge for ordentlig gulv, så slipper man også å styre med så mye tepper overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det billig laminat i alle rom minus bad og gang. Gangen og toalett er det billig gulvbelegg - det ser ikke pent ut, men jeg elsker det, badet er det et annet type gulvbelegg - det liker jeg ikke - der syns alt. Gulvet er skrekkelig glatt når k har det litt travelt, har ikke testa vannsøl og sånt, siden vann og matskål står i gangen med gulvbelegget.

Der jeg bodde før var det parkett på gulvene og det var noe dritt - valpetiss og parkett var en særdeles dårlig kombinasjon, samme med våte sko og parkett. På badet hadde vi fliser - antisklifliser som var et helt lite ******* å vaske og i tillegg var hvite - så ALT syntes.

Skal jeg legge gulv selv noen gang, så må det bli belegg/fliser eller pergo med gulvvarme under, og som ikke er så glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde nytt hus for et år siden, her ble det fliser overalt bortsett fra soverommene. Flisene er i lys beige/brun-sjatteringer og er helt geniale i forhold til lyse hundehår! Jeg funderte også litt hvordan det ville være å ha fliser i stua, men det fungerer helt fint,- nå vil jeg ikke ha noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skrev da bare hva jeg vil ha, og andre må jo tenke selv.

Det finnes laminat som tåler vann, slik som det vi valgte til kjøkkenet der vannaskåla til hundene har stått nå i mange år.

Og laminatet vi har på stua har ikke en ripe etter 6 år med hund og barn.

Så hverken vannsøl eller riper er et tema om man kjøper kvalitet.

Når et gulv holder i vannsøl og med hard bruk er det etter mitt syn funksjonelt.

Jeg misforsto deg sikkert, jeg tolket det som at du ikke ville ta hensyn til hundene og valgte det gulvet du ville ha uavhengig av deres behov eller utfordringer eller konsekvenser. :)

Vi har faktisk parkett i stua,og på gangen...Litt riper her og der blir det jo,men vi har altså noen tepper som dekker en god del av gulvene på midten,så det med og skli er ikke noe problem.

Det er utrolig herlig og vaske,og moppen glir lett over gulvene...Det som er på kjøkkenet er en irriterende type gulvbelegg som rett og slett virker seig og vaske,og moppen må dyttes og tvinges,og jeg føler støv og skit virkelig må slites av...Jeg hater gulvbelegg,det er noe gummiaktig som bare stopper moppen med det !argh...

Skulle nok hatt et mer slitesterkt gulv,men rent praktisk iforhold til vasking er parkett fin fint!

Tja, vi har noen tepper hos oss, men dyret sklir mer på de enn på gulvet - fordi de sklir på gulvet når hun går på de. Vi har til og med hatt liggende antisklisak under, uten at det hjalp optimalt. Det forflytter seg nødvendigvis noe, så da sklir du mye der det ikke er antiskli, og bråstopper der det er antiskli - eventuelt får så stor fart der du sklir at det overkjører antisklien.

Og mitt utgangspunkt er å ha et hjem hvor det er mulig å ha valpekull, og valper + tepper = uakseptabelt, syv valper som tisser og bæsjer fem ganger om dagen skal gå på skikkelige gulv, jeg har ikke tepper framme da.

Størrelsen på hunden spiller jo også en rolle.. En liten og lett hund gjør mindre slitasje på gulv enn en stor og tung hund.

Indeed. Og med valpekull hvor hver valp veier mer enn de fleste i gruppe 9 når de begynner å gå, er jeg noe over gjennomsnittlig interessert i et godt hundegulv.

***

Takk for innspill, alle sammen! Først må vi flytte, så får vi se hva som er der, og ta avgjørelsen derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i ett hus med laminat i fjor og det fungerte fantastisk:) Var flere typer laminat og vet ikke helt hva som var hva, men den ene laminaten ble ALDRI møkkete (selv om det bodde 2-3 hunder og 3 aktive friluftsfolk i leiligheten med en forkjærlighet for svært svingende fester....), fantastisk:)

Ellers har jeg vel tenkt at jeg i mitt fremtidige hjem skal ha tregulv av den litt eldre sorten. Grovt tømmer som blir penere av og slites litt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte akkurat leil som jeg holder på og pusse opp, har lagt Pergo (silver planks heter den) på kjøkken og stue + do og den er lys nesten grå/hvit .. elsker fargen, det er visst 20 års garanti og den er veldig slitesterk, den er veldig god om man har hunder/katter sa de i butikken og det står også på pakken..

Ikke så gal pris heller, det spørrs jo mye hvilken type du velger også sikkert !

Håper den er like bra som folk sier og som jeg håper :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...