Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal få meg hund for første gang!


Cath92

Recommended Posts

Hei! Har endelig funnet ut at jeg skal ha meg en hund, så jeg gleder meg veldig til jeg finner en. ^^ Dette blir første gang jeg får en, så det blir spennende. I forhold til hva slags rase eller størrelse jeg ønsker så tror jeg nok jeg leter etter en litt liten hund, siden jeg tenker det kanskje blir litt lettere, men så kommer nok det veldig ann på rasen da. Også er jo de fleste små, renrasede hundene ganske dyre i tillegg, og det er ikke bra for en student med begrenset budsjett xD Er det noen som har noen tips og visdomsord til en førstegangseier da? Selv om jeg har litt erfaring heldigvis, fra søsteren min, som har hatt to hunder fra før av. :whistle:

Hilsen Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har endelig funnet ut at jeg skal ha meg en hund, så jeg gleder meg veldig til jeg finner en. ^^ Dette blir første gang jeg får en, så det blir spennende. I forhold til hva slags rase eller størrelse jeg ønsker så tror jeg nok jeg leter etter en litt liten hund, siden jeg tenker det kanskje blir litt lettere, men så kommer nok det veldig ann på rasen da. Også er jo de fleste små, renrasede hundene ganske dyre i tillegg, og det er ikke bra for en student med begrenset budsjett xD Er det noen som har noen tips og visdomsord til en førstegangseier da? Selv om jeg har litt erfaring heldigvis, fra søsteren min, som har hatt to hunder fra før av. :lol:

Hilsen Cathrine

Heisann :lol:

Gratulerer med snart ny hund.. :lol:

Først og fremst så må du tenke igjennom hele hundeønsket. Husk at en hund krever mye tid i mange år. Tenk godt igjennom fremtidsplaner osv, og se om en hund fortsatt har tid i ditt liv om 10-15 år. Men dette regner jeg med at du har tenkt nøye igjennom :lol:

Så var det valget av hund. Man må tenke på at alle raser er forskjellige, og stiller forskjellige krav. Husk at utseende er bare til pynt. Det er hundens indre du skal leve med Sjekk CANIS HUNDEVELGER. Den kan hjelpe deg litt på vei.

Ser du skriver at hunden ikke kan være for dyr. Du må tenke på at selvom en hund koster 2000,- eller 15000,- så krever de like mye stell. Kjøpsummen er bare en startpris. Eksempelvis så har hunden min kostet meg ca 20 000,- i løpet av de 3 årene vi har hatt henne. Dette er i tillegg til mat, leker, vaksiner og utstyr. Og hun er bare en selskapshund som kostet 3000 fra oppdretteren.

HUSK FORSIKRING. AGRIA OG GJENSIDIGE SKAL VISST VÆRE DE ENESTE SOM HAR GODE FORSIKRINGER.

Men med riktig innstilling og lysten til å samarbeide med et vesen som snakker ett annet språk, så kommer du langt:)

Mye glede og moro venter deg. Mye sprell og ødelagte gjenstander :whistle: .

LYKKE TIL! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har endelig funnet ut at jeg skal ha meg en hund, så jeg gleder meg veldig til jeg finner en. ^^ Dette blir første gang jeg får en, så det blir spennende. I forhold til hva slags rase eller størrelse jeg ønsker så tror jeg nok jeg leter etter en litt liten hund, siden jeg tenker det kanskje blir litt lettere, men så kommer nok det veldig ann på rasen da. Også er jo de fleste små, renrasede hundene ganske dyre i tillegg, og det er ikke bra for en student med begrenset budsjett xD Er det noen som har noen tips og visdomsord til en førstegangseier da? Selv om jeg har litt erfaring heldigvis, fra søsteren min, som har hatt to hunder fra før av. :whistle:

Hilsen Cathrine

renrasede er dyrt å kjøpe. men det må en jo bare regne med :lol: hva mener du med liten hunde type? Mops? chihuahua? pomeranian? ellers ønsker eg deg lykke til med ny hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bøker i bøtter og spann! Kunnskap, kunnskap, kunnskap. Det vet du vel alt om viktigheten av du som er student :) Så skravler du masse med andre hundefolk og får tusen forskjellige meninger om hva du bør gjøre og ikke gjøre, deretter eller aller helst før, lager du deg din egen mening om hva du synes er best og hvordan du vil at hundeholdet ditt skal være. Så møter du mange forskjellige raser. Så snakker du med oppdrettere også drar du på kurs.

Det var en rasevelgertråd her for litt siden, med link til mange forskjellige rasevelgere. Kjekt å ta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Gratulerer med snart ny hund.. :D

Først og fremst så må du tenke igjennom hele hundeønsket. Husk at en hund krever mye tid i mange år. Tenk godt igjennom fremtidsplaner osv, og se om en hund fortsatt har tid i ditt liv om 10-15 år. Men dette regner jeg med at du har tenkt nøye igjennom :)

Så var det valget av hund. Man må tenke på at alle raser er forskjellige, og stiller forskjellige krav. Husk at utseende er bare til pynt. Det er hundens indre du skal leve med Sjekk CANIS HUNDEVELGER. Den kan hjelpe deg litt på vei.

Ser du skriver at hunden ikke kan være for dyr. Du må tenke på at selvom en hund koster 2000,- eller 15000,- så krever de like mye stell. Kjøpsummen er bare en startpris. Eksempelvis så har hunden min kostet meg ca 20 000,- i løpet av de 3 årene vi har hatt henne. Dette er i tillegg til mat, leker, vaksiner og utstyr. Og hun er bare en selskapshund som kostet 3000 fra oppdretteren.

HUSK FORSIKRING. AGRIA OG GJENSIDIGE SKAL VISST VÆRE DE ENESTE SOM HAR GODE FORSIKRINGER.

Men med riktig innstilling og lysten til å samarbeide med et vesen som snakker ett annet språk, så kommer du langt:)

Mye glede og moro venter deg. Mye sprell og ødelagte gjenstander :) .

LYKKE TIL! :D

Tusen takk for mye nyttig info! ^^ Ja, jeg har tenkt igjennom alt det du sier her, så jeg er heldigvis forberedt, og jeg mangler ihvertfall ikke lysten til å gjøre alt for den nye hunden. Jeg elsker alle slags dyr og har hatt en hel del forskjellige tidligere, i tillegg til at jeg har en katt nå. Hehe, jeg håper jeg kan unngå den delen med ødelagte gjenstander, men det blir kanskje ikke lett xD Takk for tipset med rasevelgeren også, skal prøve den ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

renrasede er dyrt å kjøpe. men det må en jo bare regne med :) hva mener du med liten hunde type? Mops? chihuahua? pomeranian? ellers ønsker eg deg lykke til med ny hund :)

Med liten type mener jeg blant annet welsh corgie pwmbroke, pomeranian og lignende ja. Små raser generelt :D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les bøker i bøtter og spann! Kunnskap, kunnskap, kunnskap. Det vet du vel alt om viktigheten av du som er student :) Så skravler du masse med andre hundefolk og får tusen forskjellige meninger om hva du bør gjøre og ikke gjøre, deretter eller aller helst før, lager du deg din egen mening om hva du synes er best og hvordan du vil at hundeholdet ditt skal være. Så møter du mange forskjellige raser. Så snakker du med oppdrettere også drar du på kurs.

Det var en rasevelgertråd her for litt siden, med link til mange forskjellige rasevelgere. Kjekt å ta!

Takk for mange gode tips, og når det gjelder min egen melding, så er den nok sånn ca. satt xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare du har tenkt godt igjennom hva du skal studere videre etter videregående - det være høgskole/universitet/ et år på folkehøyskole / utveksling eller liknende! Jeg skulle studere i Bergen jeg, helt til siste semester på vgs og jeg søkte meg inn på universitetet i byen. Planene ble brått forandret...

Det er ikke for å være negativ, men utdanning er det viktigste du gjør for deg selv og din framtid! Så lenge du har sikkerhet i det (foreldre som ikke har noe i mot hund, du vet at du greit kan få tak i hybel med hund ved et evt. utdanningssted osv...) så er det ikke noe problem :) Just mentioning.

Sikkert lettere med en mindre hund da, så må du bare finne ut hva du vil ha. Flattryne eller spiss nese - lang eller kort pels - røyt eller ikke røyt - tendens til vokt eller ikke vokt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...