Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp med valg av rase :)


ampanda

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Vi er 2 unge studenter som har tenkt lenge på å få oss hund, og håper nå å skaffe oss en valp i løpet av sommeren/høsten. Vi sliter derimot litt med rasevalget. Er ny her, så håper dere erfarne hundefolk har mulighet til å bidra med litt visdom i vårt valg av rase!

Her er informasjon som (jeg tror) er relevant:

Bruksområde:

Ingen av oss har hatt hund før, men vi er hundevante begge to. Vi ønsker oss i all hovedsak en kose-/familiehund. Siden vi er unge kan det jo bli snakk om barn om et par år, ønsker derfor en hund som ikke er for voldsom i lek, og som kan takle at det kan komme et nytt familiemedlem.

Aktivitetsnivå:

Ønsker en rase som ikke trenger alt for mye mosjon, men hvor det holder med "vanlige" turer.

Pelstype:

På pelspreferanse er vi litt delt, min bedre halvdel ønsker seg en langhåret hund hvor en har "kosepels" som kan rufses i, mens for min del kan hunden gjerne også være korthåret. Dette er derimot langt fra det viktigste kriteriet. Vi er i allefall enige om at vi ønsker oss en rase hvor pelsstell ikke tar opp altfor mye tid.

Bosituasjon:

Vi bor i en 2 roms-leilighet rett utenfor Oslo, med egen hage og kort vei til skog og mark. Er også studenter begge to, så hunden må "tåle" å være hjemme alene noen timer på dagen.

Størrelse:

Pga plasshensyn ønsker vi oss ikke en altfor stor hund. Ønsker heller ikke en "for liten" hund, av personlig erfaring har jeg opplevd at dette ofte er de mest "gneldrende" hundene (mener ikke å tråkke på noen tær her, snakker av egen (u)erfaring!)

Kan jo også ta med noen av de rasene som vi har sett litt på og likt så langt:

- Golden Retriever

- Labrador

- Rhodesian Ridgeback

- American Akita

- Kooiker

- Dalmantiner

- Cane Corso

Hadde satt kjempestor pris på råd fra dere erfarne hundemennesker, som dere skjønner har vi ikke så god peiling. Innser også at noen av kriteriene vi har satt opp av hundens personlighet kan være slik man "former" hunden selv, men tok det nå med uansett!

Om det er noe mer dere lurer på er det jo bare å spørre!

Kom forresten gjerne også med tips til oppdretter/kenneler (helst i Østlandsområdet) når dere anbefaler rase.

Håper noen kan hjelpe oss å finne den riktige vofsen for oss! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Greier seg med vanlige turer, men hva med aktivisering ellers? Lek, trening, kurs, triks etc?

Ta en titt på dansk/svensk gårdshund og pinscher. Familiekjære hunder som passer ganske bra til beskrivelsen din. De vil gjerne ha litt hodearbeid, men ingen av dem trenger voldsomt mye aktivisering. De vil helst være med "flokken", og tåler en rolig dag eller to uten å gå på veggen. Pinscher er litt større og trenger litt mer mosjon, men ellers er rasene ganske like. DSG har litt lavere terskel for bjeffing, men begge rasene er vakthunder som varsler når det kommer folk. IKKE gneldring! Begge rasene er korthåret og har praktisk talt ikke noe pelsstell. Jeg ville også ha en kose/rufsehund, men jeg skal love deg at på våren og høsten når været er som mest sølete, så er jeg veldig glad for at det bare er å dra over potene med en håndduk når vi kommer inn, og ikke måtte børste og vaske 12 kg pels!

Vi har bodd i leilighet med vår dsg, og det var aldri noe problem ift. bjeffing. Nå har vi flyttet i hus, og merker fort at han har større område å passe på. Nå kan han finne på å bjeffe litt på hunder på veien utenfor, men fortsatt ikke noe gneldring (3 år).

Av de rasene du nevner, så er flere ganske krevende og trenger at dere setter dere godt inn i rasen og hva den har behov for. De krever konsekvente regler og en del aktivisering både fysisk og psykisk. Rasevelgeren kan nok gi dere en pekepinn på hva som kan passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren er ganske voldsom i lek, "ingen bremser" som jeg pleier å si :) Selvfølgelig går den fint sammen med barn, som de fleste andre raser, er slett ikke det jeg mener, men rolig i lek kan jeg ikke beskylde de jeg har møtt for å være iallefall.

Herlig rase absolutt, men det er en rase som trenger rimelig mye mosjon, både fysisk og mentalt egentlig. Kan fint være alene, er selv student og det fungerer kjempefint. Men merker jo at det er veldig stor forskjell på min hund og golden retrieverne som også bor her.

Sånn utifra kriteriene deres, tror jeg faktisk at en golden retriever ville passet dere best. De jeg har møtt er rolige og bedagelige hunder (inkludert de jeg bor med), men blir mer enn gjerne med på kjempelange turer, samt å helt fint klare dager med lite mosjon. Lærevillige og flotte hunder, og personlig synes jeg det er en av de beste førstegangshundene. Nydelig rase :icon_confused: Men som alle andre raser, så må jo ordentlige turer til mener nå jeg, holder ikke med en halvtime, og små tisseturer liksom.

Mange av rasene dere nevner er ganske krevende, som nevnt over her trenger de en fast hånd, dalmatineren innkludert, og man må være konsekvent, og litt mer enn "vanlig" tur må til tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med vanlige turer? Hvor mye aktivisering vil dere ha mulighet til å gi hunden i løpet av en dag? Det er lettere å anbefale en rase hvis man vet litt mer om hva dere kan tilby.

Har vokst opp med golden retriever selv og det er en veldig fin rase. De fleste jeg har møtt er glade i alt og alle, og bjeffer lite. Det som er minuset er at de røyter mye(og da mener jeg MYE)og drar med seg halve skogen inn etter tur. Og de er ekstremt glade i mat. Men det kan jo også være et pluss når man skal trene :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og tusen takk for svar!

Prøv å ta denne rasevelgeren fra canis: http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Mulig det kan gi en pekepinne på hvilke rase som passer for dere.

Har prøvd denne, opptil flere ganger, men synes svarene jeg fikk var forskjellige hver gang. Sist jeg tok den, fikk jeg f.eks. kun opp Shar Pei. Synes også det varierte veldig der hvor mye informasjon man fikk om rasen. Har lest en del her på forumet, så derfor slang jeg inn et spørsmål her :)

Greier seg med vanlige turer, men hva med aktivisering ellers? Lek, trening, kurs, triks etc?

Vi vil jo såklart leke med den, lære den triks, gå på valpekurs og slike ting. Det jeg mente var at vi ikke kommer til å drive med dette som "primærformål".

Når det gjelder aktivisering vil det sikkert være ca 30 min tur til vanlig, og kanskje lengre turer i helgene.

Men skal ta en titt på dansk/svensk gårdshund og pinscher. Takk for tipset! :)

Hva mener du med vanlige turer? Hvor mye aktivisering vil dere ha mulighet til å gi hunden i løpet av en dag? Det er lettere å anbefale en rase hvis man vet litt mer om hva dere kan tilby.

Som jeg skrev over, vi snakker nok om rolige gåturer på ca 30 min på hverdager (pluss morgen- og kveldsturer), og lengre turer i helgene. Men vi er ikke noen joggere noen av oss, så er ikke snakk om løpeturer av typen "aktivitetseksplosjoner".

Men anbefal gjerne, som caro89 gjorde, andre raser enn de vi har listet opp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 30 min er det hunden kommer til å få til hverdags, kan du utelukke dalmatiner iallefall, egentlig synes jeg det er alt for lite for hvilkensomhelst hund jeg da. Men en dalmatiner vet jeg iallefall trenger mer enn som så :icon_confused: Sånn utifra innleggene dine nå tror jeg kanskje dere kommer til å gå på en smell med dalmis iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 30 min er det hunden kommer til å få til hverdags, kan du utelukke dalmatiner iallefall, egentlig synes jeg det er alt for lite for hvilkensomhelst hund jeg da. Men en dalmatiner vet jeg iallefall trenger mer enn som så :) Sånn utifra innleggene dine nå tror jeg kanskje dere kommer til å gå på en smell med dalmis iallefall. :icon_confused:

Mente 30 min som "hovedtur", pluss morgen- og kveldsturer.. Er dette fremdeles alt for lite??

Men da kanskje vi skal utelukke dalmantiner, ja, hvertfall slik livssituasjonen er nå. Men de er nå fryktelig fine, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er lite ja, jeg synes en time er minimum jeg, når man tenker over det er 30 minutter veldig lite, man kommer ikke langt på den tiden. Som sagt synes jeg dalmatineren er helt fantastisk, jeg skal aldri ha noe annet, men for dere tror jeg kanskje det ville vært bedre å starte med en litt roligere, og mindre energisk rase. :) R Ridgeback er kanskje heller ikke helt riktig rase for dere, uten at jeg skal skryte på meg for mye innsyn i den.

Ps. enig i at de er fine, vakreste rasen det :icon_confused:Det staves forresten ikke dalmantiner *pirk pirk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente 30 min som "hovedtur", pluss morgen- og kveldsturer.. Er dette fremdeles alt for lite??

Men da kanskje vi skal utelukke dalmantiner, ja, hvertfall slik livssituasjonen er nå. Men de er nå fryktelig fine, da! :icon_confused:

Dette er for eksempel en dag i mine hundes liv, og vi lever et stille liv i forhold til mange herinde.

stå op og ut og tisse i hagen, mat og derefter en morgentur på en 20 min-½ time hovedturen er på ca 1 time, lek og aktivisering i hagen i 30-60 min, aftentur på ca 20 - 30 min.

hvis det er godt vejr og vi har god tid går vi gerne 1-4 timer.

Regn med at i bør bruke mere end 30 min på "hovedturen", da i ellers kan risikere at få en hund der kravler på veggene da den ikke får brukt sig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det bare er snakk om 30min, kan du utelukke alle rasene på listen din.

jeg vill annbefale:

-Mops

-Chihuahua

-Dverg Pincer

ect.

...

Chihuahua og miniatyrhundene er utelukket, vi ønsker oss en større hund (på størrelse med Golden).

Så vi har kanskje hatt et urealistisk syk på hundehold, skjønner nå at mer aktivitet må til! Bra vi fant det ut før vi fikk valpen! :icon_confused:

Er jo såklart villig til å tilpasse oss hunden, treningen har vi jo bare godt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG greier seg med det, pluss litt lek og aktivisering. Jeg valgte den rasen nettopp fordi jeg selv har vært sykemeldt pga. utbrenthet og depresjon, og trengte en hund som tåler en dag eller to inne uten å gå på veggene, og som ikke krever altfor mye. Pinscheren vil nok ha litt mer enn det der (det er nær minimum for dsg også, men dere opplever nok fort at turene kommer oppunder en time uansett). Den tåler mer enn det også, og dette er nok noe man må være bevisst på fra valpestadiet, å venne hunden til et visst aktivitetsnivå. Min får en lengre tur i uka, 1-2 lydighetstreninger i uka, daglige turer på 30-60 min, i tillegg til kort morgen- og kveldstur.

Mops og dp er raser som krever en del faktivisering, faktisk.

Hvis dere vil ha hunder med litt mer pels, titt på eurasier. Den er rolig og bedagelig, og ordentlig kosehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nett få lov å si en ting, synest det er kjempebra at du vurderer ulike raser etter spesiellt aktivitetsbehov, men har dere tenkt på vilke gemytt dere vil at hunden skal ha? :icon_confused: Det å tilpasse seg hunden synest jeg er litt feil.. Dere bør heller finne en hunderase som passer dere, så det ikke blir for stor overgang og for slitsomt for dere. En valp i seg selv, og spesiellt som førstegangseiere kan være ganske overveldende..

Vil ikke prøve å skremme deg, men synest det er viktig å tenke ekstra nøye etter:)

Er det noe spesiellt du/dere kunne tenke dere å bruke hunden til?

Lydighet, agility, spor, bruks, utstilling el lignende..? Er enklere å finne en rase visst det er noe spessielt du vil bruke hunden til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :)

Vi har tenkt samme tanken som deg, det er en viktig avgjørelse når man velger hund, nettopp derfor vi søker råd! :)

Når det gjelder gemytt vil vi ha en rolig, behagelig hund som er litt "laidback", hvis du/dere skjønner hva jeg mener. Ikke nervøs eller aggressiv (men hvem vil vel det? :icon_confused:). Ønsker en hund som er sosial og omgjengelig med andre mennesker og dyr, og som tåler å være noen timer alene på dagen.

Når det gjelder bruksområde er det slik at vi er jo egentlig ikke ute etter en brukshund. Vi ønsker såklart å trene "basic" lydighet, men vi ønsker ikke å drive med agility eller utstilling o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er nydelige, og det er en av rasene vi helt klart har sett mest på. Ulempen er at de røyter mye! Men har lest en del om eurasianerne nå siden jeg fikk tipset, og det virker også som en rase som passer veldig bra for oss! Så vi tror vi skal høre med noen av oppdretterne om vi kan komme på besøk og oppleve rasen, og ta den i nærmere øyensyn. :icon_confused:

Men det å jekke opp aktivitsnivået er vel uansett ikke så ille! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kikket på myndegruppen? Dette er hunder som passer godt inn i deres "profil", synes jeg. Sjekk ut Whippet (ingen kosepels da) for eksempel? Ellers ville jeg kikket på Sheltie, den er nok litt liten i forhold til hva dere ønsker, men ellers passer både den og Dansk Svensk Gårdshund greit inn i kriteriene deres. Min erfaring med både Golden og Labrador, er at de kan være noen skikkelige håndfuller de første to årene. Rolig og bedalig er ikke to adjektiv jeg vil bruke for å beskrive en ung retriever, og de trenger både mye fysisk mosjon og mentaltrening for å holde seg fornøyde. Jeg ville heller ikke satset på å øke aktivitetsnivået veldig når dere får hund, når dere har satt opp såpass lite tid til tur og trening hver dag. Da ville jeg heller kjøpt en rase som kan trives med det dere kan tilby pr i dag, men som også gjerne deltar på lengere turer- ikke en rase som hele tiden får i underkant av hva den trenger for å trives. En understimulert hund er som regel veldig lite morsom å ha i hus, og spesielt når det blir litt størrelse på den (f.eks Golden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscher er i alle fall en krevende rase:) selv om du ikke vurderte den, men noen anbefalte den og da måtte jeg bare påpeke virkligheten.

Har du tittet på Keeshund, de har mye kosepels og de krever ikke så mye, fin størelse har de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er flere som har anbefalt DSG. Jeg er ikke enig i at de kan klare seg med 30 minutters tur hver dag. Jeg mener for de fleste DSG'er er det alt for lite. Og jeg tror det fort kunne blitt en ganske kjip valpe/unghundstid med så lite aktivitet.

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...