Gå til innhold
Hundesonen.no

110% bestemt på kjønn,


Margrete

Recommended Posts

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar
Og så finner du drømmerasen - drømmekullet - og oppdretter vil kun selge deg hannhund. Hva gjør du da?

Da finner jeg et annet kull :) Har allerede funnet oppdretter, rase, og kullet. Og de får valper slutten av Mai/Begynnelsen av juni og det passer meg perfekt. Har tenkt til og sette meg opp på en annen oppdretters liste, men jeg må snakke med foreldrene min om det. Jeg har førstevalget på brun tispe, og om det ikke blir noen brune tisper skal jeg, ta rød/aprikos, og deretter skal jeg vurdere svart :o Valpekjøpene mine skal/blir planlagt nøye! Og det blir ikke noe innpulskjøp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at du bare er 12 år - da stiller saken seg noe annerledes, også fordi du åpenbart vil bli eldre og sterkere. For meg hadde det da vært viktigst at du hadde familien med deg på hundekjøpet, og at de ville stille opp og være både i stand til og interessert i å hjelpe deg.

Jeg skjønner at dere bruker vorsteherene til trekk og trenger hunder av den typen/størrelsen for å kunne jobbe sammen i spann. Men jeg frir meg ikke helt fra tanken om at hvis det er du som skal ha din egen hund, kanskje du skulle hatt en annen rase likevel. I vår flokk har vi i flere år hatt en hund av liten rase for at min da veldig lille lillesøster kunne ta del i hundeholdet. Hun var ikke i stand til å holde igjen bernerne, og selv om det var den rasen vi stiller og avler, kjøpte vi da for snart 20 år siden en miniatyrhund som kunne være hennes. Hun "vokste fra" den i den forstand at noen år senere kunne hun lettere håndtere bernerene. Men det var viktig at hun hadde en hund i en størrelse som fungerte for henne, mens vi ventet på at hun skulle bli stor nok.

Og jeg sier ikke at det er få forskjeller mellom bernerhanner og -tisper, jeg sier at variasjonene innad i kjønnene er vel så store som de gjennomsnittlige kjønnsforskjellene. Derfor blir jeg skeptisk når noen vil ha tispe fordi de forventer å få en lettere og enklere hund. Selv om det ofte er slik, vil jeg ikke satse på det og ha som hovedpremiss for et godt hundehold.

Poenget er, at mamma skulle ha en til hund, så hun kunne ha 2 foran pulken. Men jeg skulle trene den som valp, og styre med den når jeg hadde tid. Den står i mitt navn, jeg går tur med den og snørekjører. Det fungerer kjempefint, men med en hannhund hadde det blitt litt mye... :P

Ehh, de forstår ikke forskjellen like godt? Det er vel kanskje fordi dere ikke er så nøye på å lære dem å gå i bånd?? Vorsteherne kan UTMERKET godt lære seg å gå pent i bånd uten at det betyr at de ikke vil trekke lengre, de jo ikke staur dumme - noe du forresten har skrevet i vorstehhundtråden. Der forteller du at de er lettlærte og smarte. Det gjelder kanskje bare ikke dette?

Nei, vi er ikke nøye på å lære dem å gå i bånd. Det er smørmyke trekkhunder. Jeg går bare litt med henne, mamma snørekjører eller har henne løs. :P Uansett, jeg skrev i tråden om Vorstehhunder at de må tenke en stund for å ta poenget. Vorstehhunder er hunder som skal spise og løpe. Sånn er det. De er ikke LP BCer som sitter bamse... Poenget er hovedsaklig jakt, trekk og tur.

Fra jeg var 10 til jeg var ca 21 hadde vi grønnlandshund(er). Og jeg gikk ofte tur med den ene tispa, jeg var ikke 40 kg selv, men hadde ingen problemer med å holde henne igjen. Kan ikke tro at KV er "så" mye sterkere enn en grønnlandstispe. Skal sies at hun slettes ikke var vant til å gå i bånd, og å trekke er jo det de er avlet frem for.

Det er noe som heter instinkter også. Og hunders instinkt til å formere seg er vel mye høyere enn instinktet til å høre etter eieren (når det er løpetisper i nærheten)?

Vår hannhund enser knapt nok at våre tisper har løpetid. Om det kommer lyder fra han, er det kanskje 3 pip fra han når de er mest høyløpsk. Og nei, han er ikke "trent" til å oppføre seg overfor løpetispene. Skal nevnes at han heller ikke har paret, da han ikke er bra nok mentalt...

Det skal nevnes at våre tisper aldri står ute når de har løpetid, uansett når i løpetida det er (og vi bor øde til). Kun ut og luftes. Mens en "nabo" (2 km unna) har sine tisper løse hver dag. Gjett hvor populært det er når de løpe-tispene kommer til oss som har hannhunder...

:o

Så fint at du klarte å håndtere den grønlandshunden da. :P Men det var en tispe, hadde du klart å gå med en hannhund? :P

Hva?

Jeg prøver å svare så godt jeg kan. Det er mulig dere ikke forstår hva jeg vil frem til, men poenget er at jeg ikke kunne gått tur med en hannhund, tispa er sterk nok for meg. Og det betyr ikke at hun er for stor, eller sterk. Men at hun er passelig for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Hva?

Bare :o litt fordi det var bra skrevet :P (har selv bitt meg merke i denne kommentaren om den rasen i en slik tråd, men du var kjappere enn meg til å skrive det... )

*klippe*

Så fint at du klarte å håndtere den grønlandshunden da. :P Men det var en tispe, hadde du klart å gå med en hannhund? :)

*klippe*

Jeg skrev vel også at en grønnlandshund tispe nok er sterkere enn en vorsteh (uansett kjønn)...

*klippe*

Kan ikke tro at KV er "så" mye sterkere enn en grønnlandstispe. Skal sies at hun slettes ikke var vant til å gå i bånd, og å trekke er jo det de er avlet frem for.

*klippe*

Jepp, leter etter bilder fra den tiden (men mulig de har gått med i omkostningene da mine foreldre døde). Både jeg og nabojenta gikk turer med hver vår grønnlandshund hanner (gikk faktisk sammen, selv om hundene ikke "kjente" hverandre fra før). Var ikke noe problem det. Men om vi ga de mer enn 2-3 meter med bånd (gikk alltid med lengre bånd på de enn på de vi har nå), så var fare større for at de klarte å rykke båndet ut av hendene våre.

Det skal også sies (tror det er nevnt i en annen tråd inne her på forumet) at jeg (mot min fars overbevisning) klarte å "karre" sammen 187p i uoff lp med en av hundene (ja, en av de trekk-trente grønnlandshundene). Den kunne ikke gå i bånd når vi gikk turer, men kom den innen for lp-ringen var det som en totalt annen hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare :) litt fordi det var bra skrevet :o (har selv bitt meg merke i denne kommentaren om den rasen i en slik tråd, men du var kjappere enn meg til å skrive det... )

Jeg skrev vel også at en grønnlandshund tispe nok er sterkere enn en vorsteh (uansett kjønn)...

Jepp, leter etter bilder fra den tiden (men mulig de har gått med i omkostningene da mine foreldre døde). Både jeg og nabojenta gikk turer med hver vår grønnlandshund hanner (gikk faktisk sammen, selv om hundene ikke "kjente" hverandre fra før). Var ikke noe problem det. Men om vi ga de mer enn 2-3 meter med bånd (gikk alltid med lengre bånd på de enn på de vi har nå), så var fare større for at de klarte å rykke båndet ut av hendene våre.

Det skal også sies (tror det er nevnt i en annen tråd inne her på forumet) at jeg (mot min fars overbevisning) klarte å "karre" sammen 187p i uoff lp med en av hundene (ja, en av de trekk-trente grønnlandshundene). Den kunne ikke gå i bånd når vi gikk turer, men kom den innen for lp-ringen var det som en totalt annen hund...

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå fint vi har forskjellig smak vel? :) jeg har min andre hund nå,tispe det var forriga også.Har masse efaring med hann hunder,paset over lange perioder,trenet osv.Startet jo passe hunder da var 9 år,fleste hann hunder det også.Finner jeg de perfekte oppdretterene,valpen men,kun blir hann hund venter jeg eller på nytt.

For sånn er det:er en tispe person og kommer ingen hann hund her untatt de jeg passer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorstehhunder er hunder som skal spise og løpe. Sånn er det. De er ikke LP BCer som sitter bamse... Poenget er hovedsaklig jakt, trekk og tur.

Tull og tøys. Trente både lp og agility med min vorsteher, hun kunne sitte bamse også - uten at det gjorde henne til en dårligere trekkhund. Vorsteheren er en av de mest allsidige stående fuglisene.

Har aldri hørt om en rase hunder det ikke er mulig å lære å gå fint i bånd bare fordi den har et annet bruksområde til vanlig. :rolleyes:

En ting er hva du og moren din gjør med deres hunder, hvis dere ikke vil lære dem å gå fint i bånd så er det deres sak. Men ikke sitt på et forum og spre masse rare ting om KV'en som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys. Trente både lp og agility med min vorsteher, hun kunne sitte bamse også - uten at det gjorde henne til en dårligere trekkhund. Vorsteheren er en av de mest allsidige stående fuglisene.

Har aldri hørt om en rase hunder det ikke er mulig å lære å gå fint i bånd bare fordi den har et annet bruksområde til vanlig. :rolleyes:

En ting er hva du og moren din gjør med deres hunder, hvis dere ikke vil lære dem å gå fint i bånd så er det deres sak. Men ikke sitt på et forum og spre masse rare ting om KV'en som ikke stemmer.

De ER ikke BCer som sitter bamse. :ahappy:

Jeg skal begynne med klikkertrening på Embla, og jeg trener mye rart med henne. Men hun er ikke LP hund fordetom... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ikke for å være frekk mot hverken den ene eller den andre, men å diskutere hva en KV kan brukes til med en 12åring er vel ikke så interessent vel? Jeg ville ikke akkurat spurt pikebarnet mitt hva hun syns belgeren er brukandes til, hun er 11 år (blir 12 i april). Tipper ingen av dere andre ville spurt henne om det heller - eller diskutert med henne hvorvidt hun tok feil eller ikke :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er KV'er som sitter bamse...

Poenget er at de ikke er ment til å blir brukt som lydighetshunder. Det er BCer og slike hunder som er i toppen i LP. Iallefall hvis jeg har forstått riktig... Det er en grunn til at de er i gruppe 7... Tror dere at gamle fuglehund gubber lærer hunden å sitte bamse (eller å spille død, for den saks skyld)? Det tror ikke jeg... Det er derfor de har Vorstehhund, fordi de heller jakter. Og å lære dem å gå i bånd ødelegger de ikke som trekkhunder, men det er ikke nødvendig her (iallefall).

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen nevnte istad: Hva gjør man hvis "drømmekullet/kombinasjonen" kommer og så får man ikke det kjønnet man vil ha? Da sier jeg: er fleksibel. Jeg har alltid ville hatt en ny tispe, og siden starten gått ut med det hos potensielle selgere.

Men da rasen jeg skal ha ikke har så ofte kull, og det er variabelt med ulike typer hunder osv, ble jeg glad over å endelig ha funne de jeg hadde best følelse på, og likte hundene også og utseendemessig. Det passer også best å få hund nå for oss, og jeg føler ikke for å vente ett år til heller (ja jeg er litt utålmodig når jeg først har bestemt meg for noe), så dermed sa jeg at jeg kunne vurdere hannhund hvis det ikke ble noen tisper. Og vips skjedde det endel som gjorde at jeg måtte ta det valget. Og da ble det en hanne. Ikke helt som ønsket men jeg følte ikke at jeg kunne la denne sjangsen gå bort. Klart, det kommer mange fler bra hunder i fremtiden, men det føles best nå.. Hannhund går nok bra. Da får man utvidet horisonten litt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de ikke er ment til å blir brukt som lydighetshunder. Det er BCer og slike hunder som er i toppen i LP. Iallefall hvis jeg har forstått riktig... Det er en grunn til at de er i gruppe 7... Tror dere at gamle fuglehund gubber lærer hunden å sitte bamse (eller å spille død, for den saks skyld)? Det tror ikke jeg... Det er derfor de har Vorstehhund, fordi de heller jakter. Og å lære dem å gå i bånd ødelegger de ikke som trekkhunder, men det er ikke nødvendig her (iallefall).

:ahappy:

Hehe...vet ikke helt om jeg skal le eller gråte jeg. Poenget er, at selv om en rase er i gruppe 7 og er jakthund kan den også brukes til, og gjøre det bra i, andre hundesporter. Gammle fuglehundgubber lærer kanskje ikke hundene og sitte bamse eller spille død, men hvorfor vil du være som en gammel fuglehundgubbe da? :ahappy: Hunder blir ikke plassert i grupper fordi de MÅ brukes til det gruppen omfatter, en spisshund kan gjøre samme greia som en gjeterhund. Resultatet kan nok være varierende, men i utgangspunktet kan man bruke en KV til LP, agility osv.

Når det kommer til å være 110% bestemt på kjønn så er jeg litt delt der. Jeg har det værste eksempelet av en hannhund, han har alle hannhund-dillene jeg kan komme på, bortsett fra spisenekt når det er løpetid i huset, og dette har gjort at jeg ikke velger hann(bu)hund igjen med det første. Men med en annen rase, annent individ osv er jeg åpen for hannhund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det med løpetid, det er jo bare og skille de når hun står :ahappy:

Lettere sagt enn gjort kanskje?

Jeg er 100% bestemt på kjønn. Tispe blir det neste gang også. Det så ut til at det ikke ble født tisper når Tia kom til verden, da fikk jeg melding for hver valp som kom ut. Det kom først en hannhund, så en til, så enda en, og så ENDA EN HANNHUND (og jeg visste ikke om det var flere igjen engang) og jeg var nesten helt hysterisk fordi jeg ingen tispe betydde ingen valp på meg. Heldigvis kom det to tisper like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...vet ikke helt om jeg skal le eller gråte jeg. Poenget er, at selv om en rase er i gruppe 7 og er jakthund kan den også brukes til, og gjøre det bra i, andre hundesporter. Gammle fuglehundgubber lærer kanskje ikke hundene og sitte bamse eller spille død, men hvorfor vil du være som en gammel fuglehundgubbe da? :ahappy: Hunder blir ikke plassert i grupper fordi de MÅ brukes til det gruppen omfatter, en spisshund kan gjøre samme greia som en gjeterhund. Resultatet kan nok være varierende, men i utgangspunktet kan man bruke en KV til LP, agility osv.

Når det kommer til å være 110% bestemt på kjønn så er jeg litt delt der. Jeg har det værste eksempelet av en hannhund, han har alle hannhund-dillene jeg kan komme på, bortsett fra spisenekt når det er løpetid i huset, og dette har gjort at jeg ikke velger hann(bu)hund igjen med det første. Men med en annen rase, annent individ osv er jeg åpen for hannhund igjen.

Nei, jeg ER ingen gammel fuglehund gubbe. Hvis du hadde lest mine innlegg hadde du sett at jeg faktisk skal begynne med klikkertrenening på Embla, og at når vi går tur (miljøtrener i byen eller i "gatene") trener litt agility på det vi kommer over. Og nå begynner dere sikkert med noe om at det ikke er skikkelig agility-trening. Jeg vet det, men vi har ikke noe særlig agility miljø her i Vadsø/omegn... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ER ingen gammel fuglehund gubbe. Hvis du hadde lest mine innlegg hadde du sett at jeg faktisk skal begynne med klikkertrenening på Embla, og at når vi går tur (miljøtrener i byen eller i "gatene") trener litt agility på det vi kommer over. Og nå begynner dere sikkert med noe om at det ikke er skikkelig agility-trening. Jeg vet det, men vi har ikke noe særlig agility miljø her i Vadsø/omegn... :ahappy:

Jeg har lest innleggene dine jeg, flott at du skal begynne med klikkertrening og litt agility :wacko: Håper du finner ut at Vorstheren er en allsidig hund som både kan spille død, sitte bamse, gå fint i bånd og jakte! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest innleggene dine jeg, flott at du skal begynne med klikkertrening og litt agility :wacko: Håper du finner ut at Vorstheren er en allsidig hund som både kan spille død, sitte bamse, gå fint i bånd og jakte! :ahappy:

Jeg vet jo det :ahappy:

Men dere er vel enig i at Vorstehhunder ikke er sitte bamse hunder? De er hovedsaklig jakthunder? Selvfølgelig kan de sitte bamse, men de er ikke ment for det :hug:

Edit: Kan noen egentlig forklare hva vi diskuterer? Er vi kanskje i bunn og grunn enige? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bestemt på at jeg skulle ha tispe både første og andre gang. Første gang hadde jeg riktignok kunne vært mer fleksibel i forhold til kjønn, selv om jeg foretrakk tispe. Andre gang var jeg 99,9% sikker på tispe. For det første fordi jeg har tispe fra før, og har ingen plass å "sende" bort en hund under løpetid. Jeg orker rett å slett ikke styret med hannhund og tispe i samme hus under løpetid. For det andre kan Colliehannene være en god del større enn tispene, og jeg foretrekker størrelsen på tisper. Selv om diskusjonen først og fremst gjelder kjønn; jeg hadde også preferanse på farge. Jeg var nogenlunge "bestemt" på at jeg skulle ha sobel. Jeg hadde valget om valp fra to forskjellige kull, i det ene var det sobler, det andre tri'er. Det ene kullet var "favoritt"kullet mitt, og da det bare bestod av tri'er sa jeg ja til valp fra det kullet (farge ble da uvesentlig). Hadde dette kullet kun blitt bestående av hanner, hadde jeg nok måtte gått noen runder med meg selv.. Jeg synes det er greit å ha preferanse på både kjønn og farge, men er det drømmekombinasjonen synes jeg farge lettere bør kunne "byttes" ut, enn hva preferanser på kjønn angår. Jeg synes egentlig at hvilken preferanse man har på kjønn bør henge litt sammen med bruk og hvilken rase det er også. I noen raser kan det være store forskjeller innen kjønn, og da skjønner jeg godt at noen ikke vil ha verken det ene eller andre. Samtidig forstår jeg godt oppdretteres "frustrasjon" på raser uten store kjønnsforskjeller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, ikke for å være frekk mot hverken den ene eller den andre, men å diskutere hva en KV kan brukes til med en 12åring er vel ikke så interessent vel? Jeg ville ikke akkurat spurt pikebarnet mitt hva hun syns belgeren er brukandes til, hun er 11 år (blir 12 i april). Tipper ingen av dere andre ville spurt henne om det heller - eller diskutert med henne hvorvidt hun tok feil eller ikke :wacko:

Du har et veldig godt poeng, jeg er bare litt over gjennomsnittet opptatt av KV som rase, så kjenner at jeg lar meg irritere likevel.. :ahappy:

Det var det jeg mente :ahappy:

Så si det du mener da. Det er stor forskjell på å si at vorstehere ikke går an å lære å gå pent i bånd fordi de er trekkhunder og på å si at det er en jakthund som bør få jakte. :rolleyes:

Vorstehere er forøvrig svært allsidige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så si det du mener da. Det er stor forskjell på å si at vorstehere ikke går an å lære å gå pent i bånd fordi de er trekkhunder og på å si at det er en jakthund som bør få jakte. :rolleyes:

Vorstehere er forøvrig svært allsidige hunder.

Ah, takk, det var det jeg også ville fram til, men du ordla deg mye bedre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det :)

Men dere er vel enig i at Vorstehhunder ikke er sitte bamse hunder? De er hovedsaklig jakthunder? Selvfølgelig kan de sitte bamse, men de er ikke ment for det :)

Edit: Kan noen egentlig forklare hva vi diskuterer? Er vi kanskje i bunn og grunn enige? :wacko:

Du har et veldig godt poeng, jeg er bare litt over gjennomsnittet opptatt av KV som rase, så kjenner at jeg lar meg irritere likevel.. :hug:

Så si det du mener da. Det er stor forskjell på å si at vorstehere ikke går an å lære å gå pent i bånd fordi de er trekkhunder og på å si at det er en jakthund som bør få jakte. :rolleyes:

Vorstehere er forøvrig svært allsidige hunder.

Ah, takk, det var det jeg også ville fram til, men du ordla deg mye bedre :ahappy:

Da er iallefall vi enige da :ahappy:

Må bare beklage at jeg ikke kan formulere innleggene mine skikkelig, eller ordlegge med rett... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle hatt Cocker igjen, ville jeg også gjerne valgt på farge. Cockere er en rase som passer meg ypperlig, bortsett fra pelsstellet, og krav til stell varierer mye med farge. Jeg vet at jeg ikke ville taklet å holde en ensfarget svart Cocker i utstillingskondisjon igjen, så der måtte jeg hatt en roan med mye hvitt.

Jeg mååå bare spørre; hvorfor synes du svart er mye vanskeligere enn de andre fargene? Med tanke på utstilling er det jo mye vanskeligere å holde det hvite hvitt, og ikke gulhvitt... <_<

Nei, vi er ikke nøye på å lære dem å gå i bånd. Det er smørmyke trekkhunder. Jeg går bare litt med henne, mamma snørekjører eller har henne løs. :ahappy: Uansett, jeg skrev i tråden om Vorstehhunder at de må tenke en stund for å ta poenget. Vorstehhunder er hunder som skal spise og løpe. Sånn er det. De er ikke LP BCer som sitter bamse... Poenget er hovedsaklig jakt, trekk og tur.

Å, skal de bare spise og løpe? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tispemenneske, kommer mye bedre overrens med tispene rundt om enn hannhundene. Merkelig, men sånn er det. Lyng derimot ble et unntak, jeg fant ut at jeg skulle prøve meg på en hannhund siden jeg faktisk også likte ham veldig godt som valp/i kullet. Ike har jeg angret på det heller, han er en god gutt og ganske enkel rundt løpetider og slikt, reagerer kun når tispa står. Neste gang blir det derimot tispe igjen, og kommer det ikke tispe i "drømmekullet" så ser jeg meg nok om etter et annet kull. Jeg skal ikke si at jeg aldri blir å ha hanne igjen, men det er nok veldig lite sjanse for det. Jeg trives som nevnt bedre med tispene av en eller annen grunn, og da ser jeg ikke noe vits i å få prakket på meg en hannhund av en oppdretter bare fordi "de ikke er så vanskelige". Det viktigste er jo at kjemien mellom hund og eier skal stemme mest mulig.

Og ang det med størrelse og styrke.. Når jeg var mindre gikk jeg også turer med naboenes hunder, alt fra store hoffehanner, grønlandshunder m.m. Og jeg greide stort sett å holde de igjen. Det kommer litt ann på teknikk og å være i forkant av hundene. Er man ikke i forkant greier min lille gutt på 20kg fint å nøkke meg avsted et stykke før jeg får stoppet, om han absolutt vil. Så det er litt dårlig argument for voksne folk synes jeg. For barn stiller jo ting seg annerledes, og der må man se ann individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Eva, jeg må si jeg synes du er kjempeflink til å skrive og til å diskutere til å være 12/13 år:) Håper du fortsetter å være her på forumet, du kan lære mye om både din egen rase og andre raser av det. Forøvrig er BC en hund som er avlet for gjeting, og ikke for lydighet- men de har mange kvaliteter som gjør de godt egnet for lp-trening også.

Jeg er ikke fastspikret på kjønn, men jeg tror jeg ville syntes det var slitsomt å ha hannhund og tispe sammen. Egentlig trives jeg best med hannhundene, men siden jeg har tisper nå vil det nok fortsette i den leia. Men som sagt- i drømmekombinasjonen ville jeg nok tatt det jeg fikk, for å si det sånn:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...