Gå til innhold
Hundesonen.no

Pølse er FARLIG for hunden!


Mirai

Recommended Posts

Lurer på hva som IKKE er skadelig nå for tiden jeg. Løk og krydder er jo greit nok. Det kan jeg skjønne, men det er jo ikke akkurat konsentrerte mengder av det. Eller tar jeg feil? Isåfall burde jeg lagt på sykehuset for lenge siden, for jeg spiser pølser ganske ofte egentlig (billig og enkelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Eeeh. Lök är skadligt för hundar, inte för människor :whistle:

Joda, faktisk, om du bare spiser nok av det,så. I hvert fall i følge ernæringslæreren ved HiNT. Men så mye løk at det skader et voksent menneske er vel vanskelig å spise, vil jeg tro. Det er vel heller ikke snakk om at du blir sjuk om du spiser veldig mye løk en gang eller to. Og hunden din blir heller ikke sjuk om du gir den mat som inneholder litt løk. Bortsett fra om den skulle være allerisk for løk, da.

Har dere forresten hørt av vann er skadelig for mennesker? Var ei som drakk seg i hjel på vann - i USA , selvsagt. Så det er best å holde seg til Vodka, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, faktisk, om du bare spiser nok av det,så. I hvert fall i følge ernæringslæreren ved HiNT. Men så mye løk at det skader et voksent menneske er vel vanskelig å spise, vil jeg tro. Det er vel heller ikke snakk om at du blir sjuk om du spiser veldig mye løk en gang eller to. Og hunden din blir heller ikke sjuk om du gir den mat som inneholder litt løk. Bortsett fra om den skulle være allerisk for løk, da.

Har dere forresten hørt av vann er skadelig for mennesker? Var ei som drakk seg i hjel på vann - i USA , selvsagt. Så det er best å holde seg til Vodka, kanskje?

Jag säger verkligen inte att folk inte ska ge sina hundar lök att äta, jag gör det ibland med, även om jag nu inser att jag borde sluta med det. Varför fysträna hundarna om man ändå ger dem lök som hämmar syreupptagningsförmågan och gör dem tröttare än nödvändigt?

Jag förstår att det är provocerande, det har tagit mig flera år att inse att det här inte bara är snack (men gör en undersökning på nätet, så hittar ni ganska solida bevis för att det faktiskt stämmer). Sedan får alla göra precis som de vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh. Lök är skadligt för hundar, inte för människor :whistle:

Jo faktisk er løk farlig for mennesker også. Vi bare gidder ikke å bry oss like hardt om det som vi gjør for hunden vår. Vi tåler løk like dårlig som hund, faktisk, og likevel er da ikke løk blitt bannlyst. Man skal spise enorme mengder av det, over lengre tid, før man begynner å daue. Dette gjelder både hund og menneske. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pølser som forsterkning til mine hunder. De elsker det og jobber for det. Men jeg vet jo at de er krydret og derfor begrenser jeg pølsebruken, og bruker for det meste belønningsgodbiter som er beregnet for hund. Men er det er en lang treningsøkt så starter jeg ofte med vanlig fòr og avslutter med pølse. Eller om det er noe som er "tungt" å trene inn så må man ofte har en sterkere belønning. Da kan pølse være redningen. Vi trener ofte og kunne ikke bare brukt pølser, men trener man lite og sjelden så er det vel greit å bare bruke pølse? Alt med måte mener nå jeg! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker frolic som godbiter når vi trener hjemme, men når vi er på kurs eller trener hos en klubb, så bruker jeg pølser, ost, kjøttkaker/karbonader osv...

ingen av vår hunder har blitt syke av det eller mistet lysten på mat... i så små mengder er det ikke skadlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LUrer på hvorfor de adder grønnsaker i hundematen. Ikke det at de til vanlig knasker på gulrøtter og kål.

Det er vel for å drøye, grønnsaker koster jo mindre enn kjøtt.

Garvesyre er visst også 'gift' for hunder, det finnes jo i masse frukt og grønnsaker som f.eks ferskpoteter, bananer, druer etc. Synd, for min hund elsker bananer og druer (og alle andre typer av frukt og grønt, helst det som knaser. Men egentlig alt som kan kalles 'menneskemat').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i moderasjon :whistle: En drue kan gis med god samvittighet til en hund på str med en labrador uten at det skal få katastrofale følger, en pølse kan gis til en hund med samme str uten att den dør. :P Min mening er at det blir litt vel hysteri rundt dette for enkelte. En pølse inneholder krydder, så fint da, litt krydder i hverdagen skader ingen :P Løk er det så lite av om det finnes i det at det tror jeg absolutt ikke er noe problem. Min fikk pølse etter en middag her for en uke siden, å lever å ånder så det holder enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flirer* dere er litt søte da. Så mye styr rundt noe en egentlig fint kan tenke seg til selv. Hadde en hund jafset i seg en løk, ja da bør man kanskje bli bekymret. Men altså, noen pølser i ny og ne som _kanskje_ inneholder løk er jo ingen farlighet.

Dessuten, hvis det skulle tenkes å kunne redusere akkurat den hunden sitt liv med et år, men akkurat DEN hunden elsket pølse- så ville jeg fremdeles gitt DEN hunden pølse okke som. Hva er vitsen med å leve hvis en ikke får ha det godt? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i moderasjon :P En drue kan gis med god samvittighet til en hund på str med en labrador uten at det skal få katastrofale følger, en pølse kan gis til en hund med samme str uten att den dør. :whistle:

Joda, helt enig, hun får en drue eller to i blant, men jeg gir ikke lenger en halv banan, f.eks. Pølser bekymrer meg lite. Men hvis man vil ha full kontroll er det jo bare å lage godiset selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er farlig å spise i for store mengder uansett hva det gjelder. Eks: Tar du for mye omega 3 er det farlig.

Spiser du for mye salt er det farlig, spiser du for lite salt er det farlig..

Jeg vil gjerne like å vite hva de heller anbefaler å gi som godbiter fordi uansett hva det måtte være så er nok det også farlig å gi for mye av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell.. Gulla har jo (Som kanskje de fleste andre hunder) spist litt pølse innimellom. Men matlystener alltid på topp ( :P ), og hun er frisk og rask.. Tror nok ikke at hun har tatt noe skade av det :whistle:

- Men alt er jo relativt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira får pølse noen ganger, hun. Jeg hadde med både det og kjøttboller på valpekurs på mandag (og vanlige, tørre godbiter). Hun har like mye matlyst selv om hun får pølse eller ikke. Jeg skjønner ikke at det kan være så farlig jeg, men.

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at vi har kommet lengre idag når det kommer til foring og ernæring av hund. Men mine besteforeldre har hatt Golden i mange mange år å alle ble mellom 11-16 år, alle ble foret på middagsrester og de fikk helt sikkert smake sjokolade også! Personlig holder jeg meg til "hundemat" i form av kvalitets for som tørrfor og våtfor på boks i ny og ned, men alle de hundene overlevde å hadde det bra til siste slutt.

Jeg gir bittesmå pølsebiter en gang iblandt for en ekstra motivasjon, men da gir jeg stort sett kyllingpølser. Har sett et tilfelle der ei dame hadde en liten dverg puddel som nektet å spise tørrforet sitt i litt over et døgn, da synes hun så synd i hunden at hun ga henne såpass mye pølse at hunden fikk forstoppelse og ble oppblåst til de grader, så ut som hun var drektig på siste dag å vell så det. Hunden holdt faktisk på å dø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vil langsiktige skader si? Problemer med indre organer når den er 11 år?

En hund på 11 år får vel ofte litt plager her og der uansett, da...

jeg bruker frolic som godbiter når vi trener hjemme, men når vi er på kurs eller trener hos en klubb, så bruker jeg pølser, ost, kjøttkaker/karbonader osv...

ingen av vår hunder har blitt syke av det eller mistet lysten på mat... i så små mengder er det ikke skadlig

Frolic er iallfall salt....

Jeg tror ikke pølser er sunt for hunden, men jeg tror ikke det er FARLIG! Det er jo uansett ikke snakk om en hel pakke pølser 5 dager i uka....

Jeg unngår røkte kjøttpølser så godt jeg kan, men litt gilde grillpølser er helt flott som godbiter ;)

Hvorfor er det bedre med grillpølser enn røkte kjøttpølser? Bare lurte.

Nei, gi nå pølsebiter med god samvittighet. Det får være måte på hva vi skal henge oss opp i. Det hender nå jeg blander litt pølsebiter, spagettirester (med kjøttsaus og sikkert litt løk i), eller annet snadder i middagen til bikkjene. Det kommer jeg til å fortsette med. Når det passer slik. De spiser forresten maten sin uansett om jeg har tilsatt noe godt, eller om de får tørre kuler. Hvis ikke spiser jo den andre to porsjoner, eller om jeg rekker det blir maten fjernet og man må gå sulten til neste måltid. Dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såklart enig i at det ikke er farlig å bruke det som godbiter, men er det noen fakta omkring dette som kan brukes som argumenter? Det hjelper ikke å si at hunden tåler det, når motparten kan si at nei, veterinærer sier at det ikke er bra og at det skader hunden inni ;)

Hm, kanskje jeg skal sende en melding til min veterinærkusine og høre om hun har noe peiling på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle de hundene i landet som får "norsk frokost"? Altså brødskive med leverpostei, hver eneste dag?? De burde jo ha daua for lenge siden, for ikke å snakke om at de sikkert ikke ville ha spist noe annet enn brødskive med leverpostei. Og leverpostei inneholder nok salt, og diverse andre krydder også..

Som argon skriver: ALT er farlig. Det kommer bare an på om du spiser for mye eller for lite av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart at ikke hundene mine er døde enda jeg... alt er visst farlig...

mine hunder får smake på det meste, og leverpostei, frolic og pølsebiter er nammis...

store mengder får de i seg når de trener, og de har ALDRI dårlig mage... merkunderlig....

gamlefar Trevi fikk også masse sånne farlige ting i seg.... Men det som tok knekken på han var arvelig gikt og muskelsvinn.... eller kanskje det var pølsa og frolic'en sin skyld? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet to pølsetyper uten løk. :icon_confused: Gildes wienerpølser, med importert sauetarm, og Brandbu slakteri, eller hva de heter, iallefall noe med brandbu, de har både grill og wienerpølser uten løk, og med VELDIG lite tilsetningsstoffer. :lol: Nesten bare kjøtt. ;) De har også en kjøttdeig uten salt eller vann, bare 100% rent kjøtt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...