Gå til innhold
Hundesonen.no

Tegn for å skille avstand og innkalling..


tuppetroll

Recommended Posts

Vi har begynt å jobbe med innkalling med stå og dekk. Siden man nå skal kalle inn fra dekk får man jo et problem i forhold til at hunden skal skille. Jeg vil ha et signal jeg kan gi til Ace i ringen når det er innkalling, sånn at hun vet det fra jeg dekker henne. Noen forslag til hva det kan være? Det må jo ikke være synlig eller tolkbart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks si bli, når det er avstand, og ikke noe når det er innkalling. Jeg sier aldri bli uansett jeg da... Men på svatnd viser man jo tegn i tillegg til kommando, så det burde være ganske tydelig at det er "stå" hunden skal gjøre, og ikke kom. Jeg tror det vil bli bedre med litt erfaring for hunden :)

Du kan også fortelle hunden din hva neste øvelse er, før du tar henne inn i utgangsstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil man gjøre det? Får hunden en bedre innkalling av det? Er bare nysgjerrig, er ikke så inne i denne lydigheten. :icon_confused:

Bedre innkalling får den nok ikke, men når innkallinga plutselig foregår fra dekk og ikke sitt, kan det fort bygges opp en forventning fra hunden at når den blir dekket ned og eier går ifra så er det innkalling som skal skje (hunder med litt fart i seg syns jo gjerne det er mye morsommere enn fjerndirigering liksom). Når eier da står på avstand og skal kommandere hunden opp i sitt eller stå, kan det hende at kommandoordet blir en utløser for hunden, og at den egentlig ikke tenker på akkurat HVA som ble sagt - om det er stå, sitt eller kom. I alle fall om øvelsene ikke sitter godt nok/hunden er litt for gira på å få innkalling i stedet for fjerndirigering.

Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre innkalling får den nok ikke, men når innkallinga plutselig foregår fra dekk og ikke sitt, kan det fort bygges opp en forventning fra hunden at når den blir dekket ned og eier går ifra så er det innkalling som skal skje (hunder med litt fart i seg syns jo gjerne det er mye morsommere enn fjerndirigering liksom). Når eier da står på avstand og skal kommandere hunden opp i sitt eller stå, kan det hende at kommandoordet blir en utløser for hunden, og at den egentlig ikke tenker på akkurat HVA som ble sagt - om det er stå, sitt eller kom. I alle fall om øvelsene ikke sitter godt nok/hunden er litt for gira på å få innkalling i stedet for fjerndirigering.

Om du skjønner?

Jepp, skjønner. Tenkte omvendt jeg, at den skulle få en treg innkalling fordi den forventet fjerndirigering, så det var det jeg mente med bedre innkalling. Men selvsagt er det jo mer logisk at det er omvendt, slik du beskriver. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...