Gå til innhold
Hundesonen.no

AK valpene som ble født Påsken'07


Guest Jonna

Recommended Posts

  • Svar 295
  • Created
  • Siste svar
Guest Jonna
Åå, til å spise opp.. Dårlig gjort å legge ut filmer og bilder av dem, har jo så lyst på :) Er alle solgt??

Alle er solgt og mange er fortvila over at det ble så få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Er det veldig få oppdrettere av denne rasen i Norge? Hvor kommer den fra? Hvor fikk du Blaze fra?

Sist det var kull i Norge av den så var den en svensk oppdretter som bodde her, det var i 2000 om jeg husker rett nå. Per.d.d er jeg den eneste oppdretteren, men jeg vet om 2 til som har kjøpt rasen for evt avl som i dag også har flat.

Blaze er fra Sverige. Sverige er vell europas "største" land når det gjelder rasen.

ps: jeg hadde faktisk flere bestillinger fra Sverige enn fra Norge. Så antaglivis går to av dem tilbake til sverige (jeg måtte vist gi tilbake til "grannlande" fikk jeg beskjed om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist det var kull i Norge av den så var den en svensk oppdretter som bodde her, det var i 2000 om jeg husker rett nå. Per.d.d er jeg den eneste oppdretteren, men jeg vet om 2 til som har kjøpt rasen for evt avl som i dag også har flat.

Blaze er fra Sverige. Sverige er vell europas "største" land når det gjelder rasen.

ps: jeg hadde faktisk flere bestillinger fra Sverige enn fra Norge. Så antaglivis går to av dem tilbake til sverige (jeg måtte vist gi tilbake til "grannlande" fikk jeg beskjed om :)

Hvorfor så få oppdrettere av denne rasen?

Har hørt om mange som er blandet av kelpie...

Skal du beholde ei tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
bare for å være nysgjerrig, hvor mye selger du valpene for ?

9000kr

Hvorfor så få oppdrettere av denne rasen?

Har hørt om mange som er blandet av kelpie...

Skal du beholde ei tispe?

I Norge ble ikke rasen Australsk Kelpie og Working Kelpie delt før 2002. Og i Norge har WK en større "tradisjon" enn AK. Om du ønsker å vite mer så kan du lese om det her.

Om jeg beholder så blir det en tispe ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ooi, spennende! Allerede? :) Søte valpiser, og flinke Blaze! ;)

Men jeg har hørt mangt om kelpier.. Er det bare spesielle bruksfolk (kall det hva du vil, folk med "ambisjoner" ;)) som får kjøpe? Har også hørt at de setter valpene i en bås med en vill ku/okse, og de som overlever er kvalifiserte kelpier?! Velger å ikke tro på det, men vil gjerne ha det bekreftet.. At det ikke er sant altså.

Hilsen "uvitende" :rolleyes:(de som ikke spør, bli hellerr ikke klokere, sant?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Ooi, spennende! Allerede? :) Søte valpiser, og flinke Blaze! ;)

Men jeg har hørt mangt om kelpier.. Er det bare spesielle bruksfolk (kall det hva du vil, folk med "ambisjoner" ;)) som får kjøpe? Har også hørt at de setter valpene i en bås med en vill ku/okse, og de som overlever er kvalifiserte kelpier?! Velger å ikke tro på det, men vil gjerne ha det bekreftet.. At det ikke er sant altså.

Hilsen "uvitende" :rolleyes:(de som ikke spør, bli hellerr ikke klokere, sant?)

Du må faktisk ikke ha ambisjoner for å ha en AK, men du må være klar for ett aktivt liv og ha ambisjoner om å stimulere hunden din. Jeg syns du skal ha litt erfaring før du begir deg ut på en AK, på lik linje som du ikke kaster deg ut i en bruks schäfer eller Malle. Selv om AK ikke er en stor hund så er det mye hund!

Det med å kaste valpene i bås høres ut som en WK myte ;)

Til dere alle:

Takk for alle gratulasjonene. Og faktisk har det vært litt "terapi" for meg å skrive her inne. Kan ikke si at drømme situasjonen var å ta keisersnitt på det første kullet mitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dagens Video.

Dem har lagt å diet en stund når jeg filmer dette. Den store tispen m/hvitt er god og mett og har vært oppå ryggen til Blaze og trillet ned bak halen hennes. Der fant hun ut at det var passende å sove ;)

Lille tispen er på farten som alltid og finner ut at hun skal krangle litt med sin bror om en pupp.. det er liksom ikke 9 andre å ta av . :whistle:

Begge tispene har alt prøvd å klatre over sengekanten så jeg må nok legge teppet bedre nedi sengen slik at dem ikke klarer å gjøre det. Dem er faktisk mye mer mobil enn jeg forestillte meg at dem skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er ble tatt med keisersnitt. Den mørke utfloden hun hadde var at morkaken/e hadde løsnet. Hun fikk aldri veer og rønken hos vet viste at valpene ikke var kommet fram til fødselkanalen. Vi brukte 1,5t på å få Blaze til å sovne.. Hun kjempe i mot med hvert eneste fiber i kroppen.

Valpene kom ut sprellende og tok sitt første åndedrett etter kort tid. Keisersnitte gikk strålenede. Blaze var ute å tisset med en gang og spiste mat også.

Det ble 3 valper. Rønken viste at dem var store, men dem var faktisk ikke det. Dem lå imellom 225-360g. 2 tisper og 1 hannhund. Alle er vell utviklet!

Blaze lar dem die og legger seg til å sove med dem, men har enda ikke vist noen interesse for å slikke dem. Så snart skal jeg masere ut litt bekk om ikke hun gjør det selv. Men jeg tror nok bare hun trenger litt tid.

Det er 2 stk som har hatt "inside informasjon" her, så dem får ikke vinne vedde målet ;)

Gratulerer så mye med valpene ;) Har ikke kunnet svare før nå, fordi nettverket har vært nede her.

Ikke så morsomt at man må til med keisersnitt, men heldigvis gikk alt helt fint her.

Lykke til videre med de vakre små og deres mamma :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært uten nett siden torsdag, da jeg har tilbrakt påsken på utsilling i regi av SKK (Stockholm).

Dette var kjemegode nyheter å komme tilbake til! Gratulerer så mye :icon_fun:

De var herlig søte alle 3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...