Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden i Agility!


Guest Maritus

Recommended Posts

Du merker det ganske godt hvis en hund har HD. Da blir den gjerne litt slappere, nekter kanskje å hoppe enkelte steder og blir fort "sliten" (dvs. de bryter av lek med andre hunder fortere e.l)

Men HD problemene med Golden er betraktelig mye mindre nå, enn det var for et par år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Golden en rase som er mye utsatt for HD.

Golden (av den typen du har) er definitivt en rase som er utsatt for HD!

Men selv om hunden har C-hofter, kan man trene agility, så lenge man tar det litt forsiktig og ikke belaster for mye på for kort tid.

Agilitykurs er definitivt å anbefale. Både for å få litt hjelp til å trene med henne løs, men minst like viktig er å trene inn hindrene fra starten av.

En metode som har fungert veldig bra for min oversosiale labrador, er sladretrening. Kort sagt så belønner du for frivillig kontakt. Det er veldig viktig at du ikke maser på hunden når du ikke har kontakt med den, for da forsterker du faktisk den manglende kontakten. En annen viktig ting er at du er nødt til å ha belønning som hunden virkelig vil jobbe for. Det være seg leking (drakam/bære på noe/hente ball osv) eller mat (pølse/kylling/lever/pannekaker etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Golden (av den typen du har) er definitivt en rase som er utsatt for HD!

Hva mener du av den typen du har??? Men jeg merker vis hun har det??? Alle raser er vel utsatt for HD, men ikke like mye som andre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Utstillings/show-type.

Du trenger ikke nødvendigvis merke det om hunden din har HD, nei. I alle fall ikke på middels/liten grad av HD.

Uff, det liker jeg ikke. Må spare til å hd-rønke bikkja mi selv. Skal gjøre det når jeg får råd... det skal jeg sette som mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus
Marita. Spør du meg kan alle hunder trenes i agillity bare du er tålmodig nok... :rolleyes:

Jada, til og med Rocky :) haha! Kan hoppe høyt han! Mer en dobbelt av høyden sin...thihii Bra! Men jeg spurte på en feil måte, bare så du vet det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to golden i klubben hvor jeg trener som går agility og jeg kan si deg at det er en hund som fungerer meget godt i agility!

Når det gjelder det med å ha den løs. Hvis du skal konkurrere MÅ du ha hunden løs, og du kan ikke ha noe av halsbånd eller sele eller lignende på hunden inne i ringen og du har heller ikke lov til å ta på eller være borti hunden under konkurransen.

Jeg hadde store problemer med den eldste hunden min da jeg begynte og trene agility og, men etter mye trening på steder med mange hunder og hardt arbeid er han i dag en kjempe fin agilityhund! Du må passe på å trene mye på steder hvor det er forstyrrelser og andre hunder, ikke bare hjemme i stua. For selv om en ting fungerer hjemme i stua, fungerer det mest sannsynlig ikke ute.

Jeg trener med langline på den yngste hunden min nå fordi det hender han blir litt for heit og får raptusser og da kan det være greit å få stoppet han.

Golden pleier ikke å være de mest kresne blant hunder så det å finne en belønning som fungerer burde ikke være så vanskelig, men pølse er som regel en sikker vinner :)

Og så en liten advarsel: Ikke tren agility uten hjelp hvis du ikke kan det fra før! Hvis det kun gjelder hopping så er det greit, men ikke ødelegg noe du må bruke masser av tid på å rette opp igjen senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får hund av moren og stefaren din, er jo ikke dette en engangssum. Med hund fører utgifter til HD- røntgen, vaksiner, ormkurer, forsikring, fòr, utstyr, kurs (ja, det skulle vært obligatorisk med minst ett kurs for alle nybakte hundeeiere), uforutsette veterinærutgifter, klubbmedlemskap, kennelopphold etc. Dette er utgifter foreldrene dine bør ha ansvaret for til du blir myndig. Du er for ung til å ha arbeid, så hvordan skal du kunne dekke dette selv? De har jo kjøpt hunden til deg og bør ha satt seg inn i hva det koster å ha hund!

Det er kjempefint at du tar ansvar for hunden din og vil trene AG med den. Først ville jeg ha gått et grunnkurs, eller grunnferdighetskurs, enten i regi av kennelklubben (dere er vel medlem?), eller andre som er i nærheten der du bor. Der vil du lære kontakttrening, forsterkerformidling og andre lure ting som gjør deg bedre rustet til å drive egentrening hjemme. AG er en hundesport som jeg ikke ville ha startet med før hunden kan de grunnleggende ferdighetene. Da vil det heller ikke være noe problem å ha den løs under trening!

Får du problemer med finansieringen, kan jeg godt snakke med foreldrene dine om hvilket ansvar de tok på seg, da de ga deg en hund! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an, alle raser kan brukes i agility så lenge de liker det og er frisk og rask.

Har selv en venninne som trener ag med golden. Men han er veldig stor og tung så han er en del treigere enn andre raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...